Toon posts:

Synology NAS HDD stuk. Kan er andere in met andere size?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

1 van de 4 HD 's zijn stuk gegaan.
Kan ik hierin een andere WD plaatsen, maar dan 2 TB?

Alle andere zijn 1 TB.

Dank!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:22
Hoe heb je de schijven ingesteld?
Gebruik je iets van RAID? of had je gewoon als 4 losse schijven (dus 4TB opslag)

zelf heb ik naast mijn 3TB, later nog een 6TB schijf gezet voor extra opslag. Maar dat is zonder RAID.

Verwijderd

Topicstarter
Waah schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:58:
Gebruik je iets van RAID? of had je gewoon als 4 losse schijven (dus 4TB opslag)

zelf heb ik naast mijn 3TB, later nog een 6TB schijf gezet voor extra opslag. Maar dat is zonder RAID.
Dat is wel met RAID 1 of 5 beste man...

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:38

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Met Raid 1 en 5 kun je een grotere schijf erin doen, maar die extra ruimte kun je niet gebruiken. Bijvoorbeeld: Raid 5 met 3x2TB en 1x 3TB levert voor de Raid-array 4x2TB op (waardoor je 3x2TB=6TB kunt gebruiken). Gebruik je JBOD dan kun je de extra ruimte wel gebruiken. Met SHR ben ik er niet helemaal zeker van.

[ Voor 20% gewijzigd door Bart ® op 16-05-2017 09:16 ]

Cunning linguist.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:12:
[...]

Dat is wel met RAID 1 of 5 beste man...
Nope, niet noodzakelijk. Raid 5 kan sowieso pas vanaf 3 disks. Voor jou hangt het af hoe je volume geconfigureerd. Indien het JBOD was of Raid0 (4x volume = opslag) kun je fluiten naar je data.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:22
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Daar zie je dat het wel kan. Maar dat je dan dus nog altijd (bij raid 5) 3 TB opslag hebt, en 1tb beveiliging. Als je een 1tb schijf er in doet heb je exact hetzelfde.

Dus eigelijk heeft het geen nut om een 2tb schijf er in te doen. Want de extra ruimte kan je niets mee. Maar het KAN wel.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:08
Je kunt het wel alvast doen en langzaam de kleinere schijven uit faseren om zo deze ook te vervangen voor 2TB varianten.

Verwijderd

Topicstarter
Waah schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:20:
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Daar zie je dat het wel kan. Maar dat je dan dus nog altijd (bij raid 5) 3 TB opslag hebt, en 1tb beveiliging. Als je een 1tb schijf er in doet heb je exact hetzelfde.

Dus eigelijk heeft het geen nut om een 2tb schijf er in te doen. Want de extra ruimte kan je niets mee. Maar het KAN wel.
[quote
Bart ® schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:14:
Met Raid 1 en 5 kun je een grotere schijf erin doen, maar die extra ruimte kun je niet gebruiken. Bijvoorbeeld: Raid 5 met 3x2TB en 1x 3TB levert voor de Raid-array 4x2TB op (waardoor je 3x2TB=6TB kunt gebruiken). Gebruik je JBOD dan kun je de extra ruimte wel gebruiken. Met SHR ben ik er niet helemaal zeker van.
][b
Arunia schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:22:
Je kunt het wel alvast doen en langzaam de kleinere schijven uit faseren om zo deze ook te vervangen voor 2TB varianten.
]waah schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:58:[/b]

[/quote]

Dank jullie wel allen.
Ik heb een 2TB ingeschroefd.

Hij verstelt zichzelf weer.
Dit topic kan opslot.
Pagina: 1