Hackers -> criminelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
nieuws: Disney: hackers dreigen film online te zetten als betaling losgeld ui...

Mag nou eindelijk de term hacker weggelaten worden? Het zijn criminelen, geen hackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Eens, zijn gewoon criminelen die wat gestolen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt goede en slechte hackers. Pick your choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Het zijn criminelen EN hackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Rmg schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:04:
Het zijn criminelen EN hackers.
Waarom mag je het niet meer hebben over criminele marrokanen en wel over criminele hackers dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drhax
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 07:52
Juist, door alle cybercriminelen hackers te noemen stel je een hele bevolkingsgroep in kwaad daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hoe weet je dat het geen hackers zijn die ook crimineel zijn?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Dat weet je dus niet, daarom dus ook niet gebruiken. Maak er dan cybercriminelen van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Benadski schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:39:
Dat weet je dus niet, daarom dus ook niet gebruiken. Maak er dan cybercriminelen van. ;)
Dat is fase 1. Fase 2 is het dan ook weglaten van cyber. Criminelen zijn criminelen, of ze dat nou digitaal of analoog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

sebastius schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:05:
[...]

Waarom mag je het niet meer hebben over criminele marrokanen en wel over criminele hackers dan?
:/ is dit het nieuwe godwinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:13
Volgens de Nederlandse taal heeft het woord "hacker" de volgende betekenis:
hac·ker (de; m,v; meervoud: hackers)
1
iem. die inbreekt in computers
hacker 1.0

iemand die inbreekt in computersystemen, vaak met de bedoeling de zwakke plekken van een computersysteem te openbaren; iemand die computers kraakt; digitale inbreker
Dus taaltechnisch kun je het gewoon laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
sebastius schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:43:
[...]

Dat is fase 1. Fase 2 is het dan ook weglaten van cyber. Criminelen zijn criminelen, of ze dat nou digitaal of analoog doen.
Criminelen zijn criminelen klopt helemaal. Maar hackers zijn ook hackers. Of je er nu bevoegdheid voor hebt of niet.

Als ik een beveiligings bedrijf inhuur om te kijken of ze bij mij thuis kunnen inbreken. Zijn het nog steeds inbrekers. Maar geen Criminelen. In aangehouden geval zijn het beide. En kan de Redactie er voor kiezen hoe hij die personen noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinSCaP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-09 10:59
Nergens wordt duidelijk of ze echt hebben ingebroken op computers of dat iemand een bluray'tje is verloren.

Daarnaast, dit zijn geen hackers, dit zijn criminelen. Groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Denk dat het woord "hacker" wel goed staat..

Want je heb in mij optiek 2 verschillende varianten ervan:

1: Een ethisch hacker

2: Black hat-hackers

Ethische hacker doet er alles aan om de beveiliging op orde te hebben.. Door het uitvoerige te testen, eventueel bugs/lekken helpen te dichten.. Deze groep word helaas veelal vergeleken met de black hat-hackers.. Wat hun werk eigenlijk in mij optiek zeer te min doen..

Black hat-hackers zijn juist de cybercriminelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:27
Tweakers lijkt in het algemeen de hackergemeenschap leuk te vinden, en dat is behoorlijk wederzijds. Het is geen nieuws dat lang niet alle hackers crimineel zijn, en lang niet alle computercriminelen hackers. Maar bij het hoofdonderdeel van de site, het nieuws, gaat het nog ongelooflijk vaak fout: zodra er criminaliteit wordt bedreven, grijpt men naar het woord "hackers", en als hackers iets positiefs doen durft men het woord "hackers" niet te gebruiken, maar worden het al snel "onderzoekers".

Het kan best eens gebeuren dat hackers nare dingen doen, maar als je zo'n woord alleen maar negatief gebruikt, werk je wel mee aan stigmatisering van een grote groep hobbyisten en professionals. Bovendien is het helemaal niet duidelijk of hier wel sprake is van hackers of hacken: informatie kan op heel veel manieren uitlekken en het artikel rept niet over de wijze waarop dat is gebeurd.

Een greep uit recent nieuws op Tweakers om het verschil in taalgebruik te illustreren:

"Hackers":"Onderzoekers":Overigens, nu het toch gaat over taalgebruik: we weten inmiddels toch wel dat informatie kopiëren, zelfs als je er geen toestemming voor hebt, iets anders is dan diefstal? YouTube: Copying Is Not Theft - Official Version

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Hacking is een neutraal begrip dat creatief gebruik van technieken beschrijft om toepassingen te vinden die niet zo bedoeld zijn door fabrikanten. Natuurlijk kun je dit goedschiks en kwaadschiks inzetten en in de loop der jaren is het begrip zo'n beetje synoniem gaan staan voor het illegaal binnendringen in systemen. Ik acht het lezerspubliek van Tweakers echter intelligent genoeg om zich ervan bewust te blijven dat hacking veel breder is, ook al duikt het zo vaak op in combinatie met criminele activiteiten. Ik voel er weinig voor om de term in die gevallen tot 'besmet' te verklaren en alleen nog te gebruiken in positieve zin.

Maarrrr, ik heb het hier toch aangepast om de volgende redenen: het artikel gaat hier niet zozeer om het kraken van de serverbeveiliging van Disney, maar puur om de criminele actie van het afpersen. In theorie hoeft het niet eens om dezelfde personen te gaan. In het algemeen is het verstandig de term te reserveren voor acties waar enige deskundigheid aan te pas komt. Ik zie dat we in het verleden de term ook wel eens hebben gebruikt voor defacements en dat zouden we moeten voorkomen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 07:06

Grannd

da Granndest

Nu ben ik het ermee eens dat hier niet per sé sprake hoeft te zijn van hackers, of criminelen die als hacker aangewezen kunnen worden...

Maar het nieuwsbericht bestaat volgens mij uit de claim van de Disney-CEO, volgens de bron (die naast hackers ook de term thieves gebruikt voor de daders) zeg de Disney CEO zelf: " that hackers claiming to have access to a Disney movie threatened to release it unless the studio paid a ransom. "

De kop van het artikel zegt zelf al dat het om een citaat gaat (" Disney: "), is het de taak van Tweakers om de terminologie van de CEO te verbeteren ten opzichte van haar publiek?
Ik zou laten staan dat de CEO zegt dat hackers de film hebben gestolen, maar in het verdere artikel in plaats van "hackers" de term "criminelen" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Heb ik ook overwogen, maar dat leken de term te pas en te onpas gebruiken raakt nu juist de kern van het probleem dat Sebastius aankaart. Klakkeloos overnemen van een ceo vind ik daarom niet sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Grannd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:15:
De kop van het artikel zegt zelf al dat het om een citaat gaat (" Disney: "), is het de taak van Tweakers om de terminologie van de CEO te verbeteren ten opzichte van haar publiek?
Er staan geen quotes omheen dus het is niet per se (een vertaling van) een letterlijke uitspraak.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:27
Olaf schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:49:Ik voel er weinig voor om de term in die gevallen tot 'besmet' te verklaren en alleen nog te gebruiken in positieve zin.
Dat lijkt me ook helemaal niet nodig, maar schroom alsjeblieft niet om het wat vaker in positieve zin te gebruiken, en bij negatief gebruik even te checken of het wel over hackers gaat en of dat voldoende relevant is om in de kop te zetten.

Bedankt voor de wijziging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch een vraag in de afdeling HACKERS -> CRIMINELEN

stel, mijn dochter heeft een word-bestand op haar computertje staan

a) kunnen hackers dit dan lezen?
b) als ze het eraf haalt, hebben ze er dan al eerder een kopie van kunnen maken?

ik hoop dat ik het in een goed forum-gedeelte plaats, en anders hoor ik het wel

groetjes, peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:39:
toch een vraag in de afdeling HACKERS -> CRIMINELEN

stel, mijn dochter heeft een word-bestand op haar computertje staan

a) kunnen hackers dit dan lezen?
Hackers --> Kwaadwillenden

Ja.

De vraag is hoe groot de kans is. In geval van de PC van je dochter en als ze digitaal goed is opgevoed (niet naar dodgy websites gaan, verdachte emails direct weggooien, FB invites van totaal onbekenden negeren, etc), is de kans niet extreem groot.

Maar technisch kan het.

Als je binnen bent, afhankelijk van de rechten die je hebt weten te bemachtigen, kun je alles. (En vaak zonder dat het meteen word opgemerkt, if ever.)
b) als ze het eraf haalt, hebben ze er dan al eerder een kopie van kunnen maken?
Ja.
Als het er op stond toen haar PC compromized raakte kan het gekopieerd zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet echt de juiste plaats, maar laten we wel wezen, zonder extra informatie is de kans dat dit gebeurd is extreem klein. De kans dat dit gebeurd is door iemand die ook maar enige interesse heeft in een random Word document is al helemaal klein.

Zonder extra informatie is mijn conclusie dat het echt iets is waar je je absoluut geen zorgen over hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1)
maar er kan toch haar wachtwoordje van bijvoorbeeld iets belangrijks in dat word-bestand staan?
zijn kwaadwillenden dan niet op zoek naar wachtwoords die in word-files staan?

2)
nee, ik geloof niet dat ze zich met zomaar allerlei FB-dingen en MAIL-dingen en DODGY sites bezighoudt
dan hoop ik dat het goed is, ik zal haar in ieder geval waarschuwen en zeggen dat ze usb-stick moet gebruikten

3)
welk soort bestanden zijn dan wel in trek bij die kwaadwillenden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik stel voor dat je daar een uitgebreider topic voor opent in Beveiliging & Virussen waarbij je eerst even De Quickstart doorleest. Je hebt nu een totaal ongerelateerd topic gekaapt voor je eigen (niet echt samenhangende) vragen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okee, zal ik doen, sorry
Pagina: 1