500 gebruikers aanmaken in AD met excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Beste Tweakers,

Ik ben student aan het ICT_Lyceum te Leeuwenborgh op leerjaar 2 van niveau 3. Als onderdeel van een project moeten wij een server gaan onderhouden in een "Real-time" omgeving.

Als eerste opdracht moeten wij 500 gebruikers in de Active Directory toevoegen d.m.v een Excel sheet. Deze sheet is vooraf ingevuld met gebruiker data. (hier staan nog geen cript commando's bij!)

Op de server (virtueel) draait Windows Server 2012 R2. Het is de bedoeling dat wij deze gebruikers dus niet handmatig toevoegen. In een daadwerkelijke omgeving zou dat te lang duren.

Mijn vraag is dan ook of iemand mij kan helpen dit te realiseren. Ik heb geen ervaring met coderen en programmeer talen, heb geen ervaring met macro's, en heb bij lange na nog niet de kennis om zelfstandig te functioneren als ICT- beheerder.

Ik heb ook geen idee hoe ik dit moet aanpakken, behalve dat er waarschijnlijk met wat scripting gewerkt moet worden om deze gebruikers toe te voegen.

Ik hoot het graag!

Beste antwoord (via Verwijderd op 16-05-2017 14:32)

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Beste Jerry,

Wat je beschrijft is wel mijn algemene ervaring met ICT op mbo niveau (al is HBO ook niet heel veel beter).

Het belangrijkste van een goede IT'r zijn niet zijn papiertjes (al leven we helaas in een papiertjes land). Maar juist zijn analytische deductiekennis en out of the box gedachtegang om situaties te tackelen.

Je geeft aan dat je in het diepe word gegooid wat eigenlijk gewoon betekend van dat er verwacht word dat je gaat googlen.

Het principe van KISS is vaak van toepassing bij deze opdrachten. Als ik dit te horen kreeg in een les dan zou ik het zo benaderen :

- Ik moet doen :
-> Gebruikers laten aanmaken en data importeren in active directory vanuit .CSV bestand

- Hoe zou ik het oplossen :

-> 1 ) Google naar "Import users to AD from CSV"
-> 2 ) Kijken naar welke pagina's eruit vloeien.
-> 3 ) Vind je een kant en klaar scriptje dan zou je dat kunnen draaien om te kijken of het werkt.
-> 4 ) Krijg je dan een foutmelding , google dan de foutmelding . Powershell is iets ingewikkelder qua output als iets foutgaat maar met 5 seconden googlen vind je vaak al het juiste antwoord.
-> 5 ) Mocht stap 3/4 niet lukken dan zou je zelf gewoon het kunnen bouwen door middel van wat google werk op commando's.

Wat ik persoonlijk wel wat aan de jammere kant vind is dat ik het antwoord zelfs op youtube vind in minder dan 5 seconden (1 query) en dat het zelfs met video word voorgedaan (1800 video's die hetzelfde laten zien en uitleggen). Ik vraag me dan ook echt af in hoeverre jullie gecoached worden in fatsoenlijk denken m.b.t. ICT :/

In ieder geval success met de opdracht en de beste tip die ik je kan geven : leer googlen op simpele termen (bv : import csv into ad). Pak de kern van je probleem en pas het aan (ook dmv weergave, laat resultaten laatste jaar zien ipv laatste 10 jaar).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
CSVDE of Powershell en een beetje googlen ;)

https://social.technet.mi...-users-from-csv-file.aspx

https://technet.microsoft...ry/cc732101(v=ws.11).aspx

Met deze informatie moet het een eitje zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door m3gA op 15-05-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
Aangezien dit een schoolopdracht is zul je zelf met input moeten komen. Dat mis ik wel. Wij zullen dit niet voor je realiseren, we kunnen je wel helpen als je een probleem hebt.

Google even hoe anderen dit doen?
Je bent nooit de eerste die zoiets wilt doen. Maar aan je input te zien heb je dit nog niet heel uitgebreid gedaan :).

1 tip; Powershell

Daar kun je zowel bestanden mee uitlezen als AD-beheer mee uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:37
Leuk leer opdrachtje om te werken met powershell.

Er zijn genoeg kant en klare scripts te vinden.

Google maar is op Powershell user import

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 20:35
Ik ben ook geen programmeur maar via Google vind je tientallen uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Dit is zoals je merkt niet de bedoeling: zowel vanuit de opleiding (de opdracht is er om zelf te doen en je zult er de bagage voor hebben gekregen tijdens lessen), als vanuit de regels van het forum (hopelijk heb je Het algemeen beleid #topicplaatsen gezien).

Meedenken doen we graag, daarom is er een forum, maar nu lijk je alleen een vraag te dumpen en weg te lopen en dat zien we niet graag...

Ga dus eerst zelf aan de gang. Zoek rond op het internet. Handleidingen, tutorials, vragen van anderen, ervaringen van anderen. Probeer wat, loop vast, probeer wat anders. En vraag dan pas hulp op het forum waarbij je kunt zeggen wat je hebt geprobeerd, waar je vastloopt. Succes :)

Ook belangrijk: stap naar je leraar als je werkelijk geen idee hebt hoe te beginnen. Dan ontbreekt er wat aan je opleiding. Of je hebt per ongeluk een opdracht voor volgend jaar gekregen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Dank voor de fijne reacties. Ik had inderdaad al eens gekeken naar meerdere vormen van uitleg en kwam tot de conclusie dat ik een soort bat bestandje moest aanmaken in PowerShell waarmee ik de AD users in een keer toe kan voegen.

We hebben echter voorgaand geen uitleg hierover gekregen. Dit werd gewoon bij ons gedumpt van"fiks het maar". Niemand in de klas weet wat ze er mee moeten. Volgens sommige studenten leken bepaalde scripts niet te werken.

Om dit verder toe te lichten: Op deze MBO opleiding krijgen we niet echt veel "bruikbare"dingen geleerd over ICT. We worden doorgedrild met klantvriendelijkheid, Maatschappelijke Dimensies, Rekenen,Taal, Engels, People Management, beetje Software& Hardware, wat Netwerken en Data Communicatie(laatste is optioneel) en zelfs daarin is de lesmethode verre van oké.

Maar genoeg daarover, dit is geen zeur forum. Hartelijk dank voor de tips, ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag en laat mijn bevindingen weten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Beste Jerry,

Wat je beschrijft is wel mijn algemene ervaring met ICT op mbo niveau (al is HBO ook niet heel veel beter).

Het belangrijkste van een goede IT'r zijn niet zijn papiertjes (al leven we helaas in een papiertjes land). Maar juist zijn analytische deductiekennis en out of the box gedachtegang om situaties te tackelen.

Je geeft aan dat je in het diepe word gegooid wat eigenlijk gewoon betekend van dat er verwacht word dat je gaat googlen.

Het principe van KISS is vaak van toepassing bij deze opdrachten. Als ik dit te horen kreeg in een les dan zou ik het zo benaderen :

- Ik moet doen :
-> Gebruikers laten aanmaken en data importeren in active directory vanuit .CSV bestand

-> 3 ) Vind je een kant en klaar scriptje dan zou je dat kunnen draaien om te kijken of het werkt.
-> 4 ) Krijg je dan een foutmelding , google dan de foutmelding . Powershell is iets ingewikkelder qua output als iets foutgaat maar met 5 seconden googlen vind je vaak al het juiste antwoord.
-> 5 ) Mocht stap 3/4 niet lukken dan zou je zelf gewoon het kunnen bouwen door middel van wat google werk op commando's.

Wat ik persoonlijk wel wat aan de jammere kant vind is dat ik het antwoord zelfs op youtube vind in minder dan 5 seconden (1 query) en dat het zelfs met video word voorgedaan (1800 video's die hetzelfde laten zien en uitleggen). Ik vraag me dan ook echt af in hoeverre jullie gecoached worden in fatsoenlijk denken m.b.t. ICT :/

In ieder geval success met de opdracht en de beste tip die ik je kan geven : leer googlen op simpele termen (bv : import csv into ad). Pak de kern van je probleem en pas het aan (ook dmv weergave, laat resultaten laatste jaar zien ipv laatste 10 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:40:
Hallo Allemaal,

Dank voor de fijne reacties. Ik had inderdaad al eens gekeken naar meerdere vormen van uitleg en kwam tot de conclusie dat ik een soort bat bestandje moest aanmaken in PowerShell waarmee ik de AD users in een keer toe kan voegen.

We hebben echter voorgaand geen uitleg hierover gekregen. Dit werd gewoon bij ons gedumpt van"fiks het maar". Niemand in de klas weet wat ze er mee moeten. Volgens sommige studenten leken bepaalde scripts niet te werken.

Om dit verder toe te lichten: Op deze MBO opleiding krijgen we niet echt veel "bruikbare"dingen geleerd over ICT. We worden doorgedrild met klantvriendelijkheid, Maatschappelijke Dimensies, Rekenen,Taal, Engels, People Management, beetje Software& Hardware, wat Netwerken en Data Communicatie(laatste is optioneel) en zelfs daarin is de lesmethode verre van oké.

Maar genoeg daarover, dit is geen zeur forum. Hartelijk dank voor de tips, ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag en laat mijn bevindingen weten!
Wil je uiteindelijk in de IT gaan werken of doe je de opleiding alleen voor een diploma? Leer met Google deze antwoorden te vinden. Hoe meer ervaring je hebt binnen de IT hoe sneller je de informatie kan filteren en kwalificeren.

Uiteindelijk de skill om met Google om te gaan is meer waard als je MBO diploma (maar zo een diploma maakt solliciteren wel gemakkelijker).

Edit: Ow ja, en ga niet klakkeloos scripts uitvoeren, probeer het te ontcijferen zodat je weet wat er gebeurt en check of dit ook gebeurt. Natuurlijk kan je als je er niet uit komt in een test opstelling altijd uitvoeren zodra je vast loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 16-05-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik weet nog niet 100% zeker of ik echt in de IT wil gaan werken. Ik zit op deze opleiding om meerdere redenen, en tot nu toe ging het eigenlijk vanzelf.Ik sta voor ieder vak een 7 minimaal. De meeste problemen loste ik erg snel op.

Hardware is voor mij een eitje, en software wat minder. Ik heb wel besloten dat ik de doorstroom maak naar Niveau 4 en het diploma daarvan wil behalen. Want ja, papiertjes willen ze toch zien.

Ik heb ook geen idee wat er allemaal te zien valt in de ICT. Heel veel natuurlijk. Hoewel op Niveau 2 (diploma behaald) de nadruk meer ligt op Callcenter en Service desk geörienteerd werk. Ik zou graag wel als systeembeheerder of netwerk monteur (iets in die richting) willen gaan werken.

Sterker nog; Na periode 4 gaan we ook aan de slag met Cyber Security en hack cursussen. En dat lijkt me ook erg intressant, maar het beloofd wel heel moeilijk te worden...

Maar om je vraag concreet te beantwoorden: Ik weet het nog niet. ICT lijkt me een mooi, dynamisch vakgebied, maar ik heb ook weer affiniteit met klantcontact, koken, natuur etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-08 17:52
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:40:
Hallo Allemaal,

Beste Jerry,

In de praktijk zul je vaak genoeg gelijken situaties tegenkomen als die betreffende opdracht waarbij ook geen achtergrond informatie aanwezig is.
Daarnaast adviseer ik je wel echt op te letten in de ccna lessen van de heer statnik en (Kleijkers) dacht ik,
deze lessen hebben mij persoonlijk redelijk geholpen op het HBO en in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:16
In dit topic wordt zo ongeveer dezelfde vraag gesteld: User import met PowerShell

De reacties die daar gegeven zijn helpen je vast en zeker de goede kant op om het daarna zelf op te kunnen lossen :)

[ Voor 10% gewijzigd door lolgast op 16-05-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van meneer Statnik en Kleijkers heb ik geen les. Ik heb meneer Hasselaar, Meneer Vrolings, en Meneer Dackus. CCNA heb ik op dit moment ook niet. Maar de materie vond ik lastig te volgen, van wat ik tot nu toe heb gezien.

Maar ik zal mijn best doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allen,

Excuses voor de late reactie. Het is gelukt op de volgende wijze: Alle Excel gegevens zijn gëxporteerd naar een tekstbestandje met de commando's zoals aduser. Plus overige commando's voor de verlooptijd van accounts, wachtwoorden, home-directory,shares etc.

Dit tekstbestandje is omgezet naar een BAT file en heb ik uitgevoerd op de server. Vooraf heb ik wel de OU's angemaakt en de groepenstructuur aangebracht.

Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Thx voor de terugkoppeling. :)

Waarom heb je niet gewoon de excelsheet opgeslagen als csv en rechtstreeks in powershell geimporteerd met import-csv?

Dan had je via een redelijk simpele lus ook de acties kunnen uitvoeren. Hier wordt je al verwezen naar een topic van iemand die hetzelfde als jij probeert te realiseren. Een voorbeeldscript staat al in dat topic...

lolgast in "User import met PowerShell"

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:07:
Beste Allen,

Excuses voor de late reactie. Het is gelukt op de volgende wijze: Alle Excel gegevens zijn gëxporteerd naar een tekstbestandje met de commando's zoals aduser. Plus overige commando's voor de verlooptijd van accounts, wachtwoorden, home-directory,shares etc.

Dit tekstbestandje is omgezet naar een BAT file en heb ik uitgevoerd op de server. Vooraf heb ik wel de OU's angemaakt en de groepenstructuur aangebracht.

Bedankt voor alle reacties.
Mooi dat je het hebt opgelost. Ik zou echter wel, zoals hieronder beschreven, gebruik maken van Powershell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Aionicus schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:22:
Beste Jerry,

- Ik moet doen :

En even $Error.Clear() voor iedere poging, anders zit je misschien naar oude meldingen te kijken :)
En Powershell ISE is ook handig :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1