Aansluiten audio en video

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2022
Goedendag,

Ik heb wat onderzoek gedaan naar wat ik wilde weten en ik kom er niet helemaal uit. Waar mijn entertainment set straks volledig uit zal bestaan is het volgende:
  • HDTV ontvanger
  • HDTV (led/smart/oled nog niet bekend)
  • PS3
  • Versterker (audio) die hdmi standby passthrough (4K) heeft
  • Speakers (alleen aangesloten op versterker)
Nou dacht ik aan de volgende setup van aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/zodovr.jpg

1. Mijn grote vraag is, uit de hd ontvanger gaat dan geluid via zowel hdmi naar de tv en via spdif naar de versterker. Levert dat problemen op? Ik wil namelijk voor het "gewone gebruik" gewoon via de tv geluid hebben en alleen af en toe de versterker aandoen, waarbij dan wel het geluid via de versterker ook te horen is.

Reden voor deze setup is omdat hd ontvangers natuurlijk alleen tot DD 5.1 binnenkrijgt van de tv zenders en dus het geluid niet via hdmi hoeft, maar via spdif (optical out) dacht ik dus. Waardoor ik de PS3 van de hdmi standby passthrough gebruik kan laten maken. Dat brengt me tot mijn volgende vraag:
2. Gaat dan ook echt het geluid én beeld via de hdmi passthrough door naar de tv als ik die als standby passthrough input kies? EN werkt het hier ook wederom zo dat als ik daarna eens de versterker aan zet, het geluid van de ps3 wel gewoon uit de speakers via de versterker komt ongeacht of dat kanaal ook bij de standby throughput is ingesteld?

Dank bij voorbaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Jashhh op 15-05-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 11:25
De normale manier van aansluiten zou zijn om alles via de HDMI inputs van de receiver te doen. Kom je inputs te weinig, dan kan je een HDMI-switch erbij plaatsen om 1 input met meerdere bronnen te delen. Je kán het ook via je TV doen, maar zoals je zelf al aangeeft zal je dan maximaal DD51 krijgen wat in dit geval dus niet zo'n issue is, maar onhandiger is dat je de input van je TV en van je receiver steeds weer moet wisselen, wat je dus anders met 1 handeling had kunnen doen. Daarnaast is er de kans op out of sync zijn van beeld en geluid, wat je dan dus wel weer op de HD ontvanger moet kunnen compenseren. Maar is een CI+ module geen alternatief dan?
Wat je vraag mbt passthroug betreft weet ik dat eigenlijk niet; ik heb ook nog nooit de behoefte gehad om m'n receiver niet te gebruiken en ik vraag me eerlijk gezegd ook af waarom je dat graag zou willen. Het voelt een beetje als vragen of je 4K-tv ook een 4:3 zwart-wit beeld kan geven... Het zal vast wel kunnen, maar waarom wil je het?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
kroegtijger schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:58:
De normale manier van aansluiten zou zijn om alles via de HDMI inputs van de receiver te doen. Kom je inputs te weinig, dan kan je een HDMI-switch erbij plaatsen om 1 input met meerdere bronnen te delen. Je kán het ook via je TV doen, maar zoals je zelf al aangeeft zal je dan maximaal DD51 krijgen wat in dit geval dus niet zo'n issue is, maar onhandiger is dat je de input van je TV en van je receiver steeds weer moet wisselen, wat je dus anders met 1 handeling had kunnen doen. Daarnaast is er de kans op out of sync zijn van beeld en geluid, wat je dan dus wel weer op de HD ontvanger moet kunnen compenseren. Maar is een CI+ module geen alternatief dan?
Wat je vraag mbt passthroug betreft weet ik dat eigenlijk niet; ik heb ook nog nooit de behoefte gehad om m'n receiver niet te gebruiken en ik vraag me eerlijk gezegd ook af waarom je dat graag zou willen. Het voelt een beetje als vragen of je 4K-tv ook een 4:3 zwart-wit beeld kan geven... Het zal vast wel kunnen, maar waarom wil je het?
Voor het gewone tv gebruik wil ik niet het grote geluid gebruiken. Voor me gevoel wil ik nog gewoon ook de rustige tv speakers of een soundbar kunnen gebruiken. Weet niet waarom, gewoon voor het gevoel. Misschien iets met stroomverbruik/geluidsoverlast buren of andere factoren.

CI+ module lijkt me geen optie. Heb altijd een hd ontvanger en het beeld schijnt er ook veel beter mee te zijn dan de tuner van de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
Jashhh schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:11:
[...]

Voor het gewone tv gebruik wil ik niet het grote geluid gebruiken. Voor me gevoel wil ik nog gewoon ook de rustige tv speakers of een soundbar kunnen gebruiken. Weet niet waarom, gewoon voor het gevoel. Misschien iets met stroomverbruik/geluidsoverlast buren of andere factoren.

CI+ module lijkt me geen oplossing. Heb altijd een hd ontvanger en het beeld schijnt er ook veel beter mee te zijn dan de tuner van de tv.
Ik zou eerst een luisteren naar het geluid van je potentiële tv, en naar het geluid wat je surround set in potentie kan leveren, je argumenten raken kant nog wal.

Op de eerst plaats is het geluid van elke losse set zo veel beter dat het waarschijnlijk minder luid hoeft te staan voor een goede verstaanbaarheid dus voor de geluidsoverlast hoef je het niet te laten.

Daarbij hebben veel moderne receivers een economische stand waarbij bij laag volume elektronisch het gebruik verder beperkt wordt.

Het enige wat je met de bovenstaande opzet bereikt is het inperken van de mogelijkheden en een omslachtige bediening.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

[...]
Voor het gewone tv gebruik wil ik niet het grote geluid gebruiken. Voor me gevoel wil ik nog gewoon ook de rustige tv speakers of een soundbar kunnen gebruiken.
Niets geks aan. Ik zet ook niet voor alles wat ik op TV kijk de receiver aan. Maar waarom bij de Digitale Ontvanger moeilijk doen met twee kabels (wat overigens wel werkt) waar je bij de PlayStation het bestaan en gebruik van HDMI Passthrough kenbaar maakt? Gebruik dat dan ook voor de andere apparatuur ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
FeaR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:45:
[...]

Niets geks aan. Ik zet ook niet voor alles wat ik op TV kijk de receiver aan. Maar waarom bij de Digitale Ontvanger moeilijk doen met twee kabels (wat overigens wel werkt) waar je bij de PlayStation het bestaan en gebruik van HDMI Passthrough kenbaar maakt? Gebruik dat dan ook voor de andere apparatuur ;)
Dank,

Je bedoeld de HDMI passthrough voor alles gebruiken? Je kan volgens mij toch maar 1 ingang kiezen als hdmi passthrough?

Vandaar de ps3 keuze voor passthrough. Omdat die dus ook tot dts-hd en dd true-hd kan zenden vanuit bluray discs en games. De HD ontvanger hoeft neem ik aan niet via hdmi naar de versterker maar gewoon via optisch omdat die tv zenders toch tot maximaal dd 5.1 uitzenden dacht ik? En het beeld van de hd ontvanger gaat al rechtsreeks via hdmi naar de tv.

Ik was alleen benieuwd of alles dan werkt in de praktijk :P .

Of bedoelde je dat van 2 kabels ook voor het andere apparatuur gebruiken? Mijn versterker heeft maar 1 optisch ingang en ik wil de dd true-hd en dts-hd vanuit de ps3 niet missen.

Ik twijfelde met name over de 2 specifieke vragen in mijn eerste posting. Je gaf aan dat wel werkt (tussenhaakjes). Maar bedoel je dan ook echt zoals hoe ik mijn 2 vragen stelde? (zie vetgedrukt) Dank bij voorbaat!

[ Voor 10% gewijzigd door Jashhh op 15-05-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Pass Through is naar mijn weten een functie om beeld en geluid over HDMI door de receiver naar de TV te krijgen. Onafhankelijk welke input. Is het niet zo dat je één kanaal kan kiezen als default met pass through en dat de rest een handmatige actie is? Dat is bij mijn Denon wel zo. Dan schakel ik de receiver in, zet de juiste bron/input op en dan kan de receiver weer uit (nou ja, stand-by).

Andere eventuele oplossing is de Digitale Decoder rechtstreeks op de TV met HDMI en dan met HDMI ARC terug naar de receiver. Mits beide apparaten (TV en receiver) HDMI ARC ondersteunen natuurlijk. Scheelt je weer een optische kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 11:25
[...]

Daar kan ik je ergens nog wel in volgen, alhoewel ik zelf die ervaring dus eigenlijk niet deel, maar ieder z'n ding natuurlijk. Daar zijn dus de nodige oplossingen voor mogelijk :)
CI+ module lijkt me geen optie. Heb altijd een hd ontvanger
We hadden ook altijd paard en wagen, maar die zie je ook nooit meer. Allemaal auto's tegenwoordig... ;)
en het beeld schijnt er ook veel beter mee te zijn dan de tuner van de tv.
Zijn de ééntjes en nulletjes daarvan glimmender of zo? Oftwel, het is een digitaal signaal. Daarmee heb je dergelijke verschillen niet.
Beeldkwaliteit voor digitale TV zit hem in de bandbreedte die aanbieder aan een zender toewijst, maar ook in de stabiliteit van de data-stream die je ontvangt. Zitten daar onderbrekingen in onderweg, dan krijg je bijvoorbeeld van die blokjes in beeld af en toe. Kort door de bocht kan je stellen dat zolang je die niet krijgt, je dus geen verschil hebt. Krijg je die wel, dan is het 99 van de 100 keer de coax-bekabeling die het signaal naar je toe brengt. Dat goed op orde hebben is dus zeker van groot belang.
Overigens is bijkomend voordeel dan ook weer een afstandsbediening minder nodig hebben :)

Mocht het nou een harddisk-recorder betreffen of een Horizon box, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal omdat die ook andere functionaliteiten toevoegen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
FeaR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:04:
Pass Through is naar mijn weten een functie om beeld en geluid over HDMI door de receiver naar de TV te krijgen. Onafhankelijk welke input. Is het niet zo dat je één kanaal kan kiezen als default met pass through en dat de rest een handmatige actie is? Dat is bij mijn Denon wel zo. Dan schakel ik de receiver in, zet de juiste bron/input op en dan kan de receiver weer uit (nou ja, stand-by).
Dan moet elke keer als je de playstation aandoet ook effe de receiver aanmaken om beeld te krijgen, schakelen, en weer standby zetten alvorens verder te gamen, en vervolgens als je klaar bent met gamen weer de receiver aan te doen, de standby kanaal weer op het kanaal van de hdtv ontvanger te zetten en vervolgens de receiver weer op standby te doen. :9 :9 Lijkt me niet handig. Of zie ik wat over het hoofd?

Daarom had ik dus het idee om gewoon de ps3 de passthrough optie laten gebruiken omdat de tv-ontvanger toch niet via hdmi met de versterker hoeft te worden aangesloten. Beeldsignaal gaat immers naar de tv en niet naar de versterker. En het geluidssignaal via spdif omdat ie toch al niet hoger dan normale dts/dd 5.1 ondersteunt zoals dts-hd en dd5.1truehd.

Briljant dacht ik dus >:) . Alleen mijn vraagje dus: Als de tv-ontvanger hdmi naar de tv gaat en optisch audio naar de versterker, stuurt de (hd) tv-ontvanger dan zowel audio als video via hdmi naar de tv wanneer de versterker uit staat? Of zal die, ook wanneer versterker uit/standby staat, geluid niet meer via hdmi maar alleen via optisch proberen te sturen? Misschien gewoon wachten tot de versterker binnen is en proberen.
FeaR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:04:
Andere eventuele oplossing is de Digitale Decoder rechtstreeks op de TV met HDMI en dan met HDMI ARC terug naar de receiver. Mits beide apparaten (TV en receiver) HDMI ARC ondersteunen natuurlijk. Scheelt je weer een optische kabel.
De versterker ondersteunt ARC wel. Alleen van de tv weet ik nog niet maar de tv wordt vervangen en de keuze moet nog gemaakt worden dus dat kan nog meegenomen worden in de keuze.

Dat eerste wat je noemt is wel sowieso al in de setup. Dus hdmi tussen de tv-ontvanger en de tv.

Vervolgens het tweede wat je noemt is van de tv terug naar de receiver? Maar verlies ik dan het dd 5.1 of dts signaal niet? Of met kwaliteitsverlies? Want dan gaat het dus eerst naar de tv en niet meer rechtsreeks vanuit de hd ontvanger. Of moet ik bij de keuze voor de nieuwe tv ook kijken naar iets als hdmi pass through voor de tv? (anders dan standby-passthrough maar gewone hdmi passthrough?)

[ Voor 22% gewijzigd door Jashhh op 16-05-2017 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jashhh schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:38:
[...]
Dan moet elke keer als je de playstation aandoet ook effe de receiver aanmaken om beeld te krijgen, schakelen, en weer standby zetten alvorens verder te gamen, en vervolgens als je klaar bent met gamen weer de receiver aan te doen, de standby kanaal weer op het kanaal van de hdtv ontvanger te zetten en vervolgens de receiver weer op standby te doen. :9 :9 Lijkt me niet handig. Of zie ik wat over het hoofd?
Als je het zo uittikt dan lijkt het veel werk, maar in praktijk valt dat allemaal mee. Door de juiste bron op de remote te kiezen gaat de receiver al aan op de juiste input, daarna is het een kwestie van de receiver weer in stand-by zetten. Letterlijk een paar seconden werk.Althans zo werkt het op mijn Denon waar ik de Pass Trough op "Last HDMI Source" heb staan, op die manier is het het meest flexibel.

Al moet ik wel zeggen dat ik in de jaren dat ik een home cinema heb nog nooit het gevoel heb gehad om iets van een film of game niet over de 5.1 te willen spelen. Gewoon TV kijken gaat bij mij - net zoals jij dat wilt - niet altijd over de 5.1. Ik hoef 24 Kitchen niet over de surround te hebben :P

Nadeel van dit topic is dat er veel aannames zijn. Als je wanneer alles gekocht is ook tot de conclusie komt dat de PS3 altijd over de 5.1 moet dan kan de HD TV Ontvanger direct op Pass Through gezet worden.
En het geluidssignaal via spdif omdat ie toch al niet hoger dan normale dts/dd 5.1 ondersteunt zoals dts-hd en dd5.1truehd.
Stuurt de HD TV Ontvanger wel audio uit over HDMI en S/PDIF tegelijk? Als je slechts één uitgang kan kiezen moet je telkens wisselen in de settings van de HD TV Ontvanger. Dan is de optie met schakelen via HDMI in de receiver toch makkelijker.
Alleen mijn vraagje dus: Als de tv-ontvanger hdmi naar de tv gaat en optisch audio naar de versterker, stuurt de (hd) tv-ontvanger dan zowel audio als video via hdmi naar de tv wanneer de versterker uit staat?
Of zal die, ook wanneer versterker uit/standby staat, geluid niet meer via hdmi maar alleen via optisch proberen te sturen? Misschien gewoon wachten tot de versterker binnen is en proberen.[/]

Als een device beeld en geluid over HDMI stuurt dan werkt HDMI Pass Through in principe naar behoren: staat de receiver aan dan past de receiver HDMI Processing toe waardoor beeld door wordt gestuurd naar de TV en het geluid over de 5.1 wordt gespeeld. Staat de receiver in stand-by dan wordt het gehele signaal op HDMI, dus beeld en geluid, naar de TV gestuurd. Ik vraag me dus alleen wel af of de HD TV Ontvanger makkelijk kan switchen tussen geluid over HDMI of S/PDIF.
De versterker ondersteunt ARC wel. Alleen van de tv weet ik nog niet maar de tv wordt vervangen en de keuze moet nog gemaakt worden dus dat kan nog meegenomen worden in de keuze.
Knappe jongen als je in deze tijd een nieuwe TV weet te vinden zonder HDMI ARC ;)
Vervolgens het tweede wat je noemt is van de tv terug naar de receiver? Maar verlies ik dan het dd 5.1 of dts signaal niet? Of met kwaliteitsverlies? Want dan gaat het dus eerst naar de tv en niet meer rechtsreeks vanuit de hd ontvanger. Of moet ik bij de keuze voor de nieuwe tv ook kijken naar iets als hdmi pass through voor de tv? (anders dan standby-passthrough maar gewone hdmi passthrough?)
HDMI ARC dan wel S/PDIF OUT gebruiken van de TV komt nu op hetzelfde neer: maximaal Dolby Digital 5.1 dan wel DTS 5.1. Moet wel bij gezegd worden dat niet elke TV dit ondersteunt en bijvoorbeeld geen DTS aan kan. Met een HD TV Ontvanger maakt dat niet zo uit aangezien die toch geen DTS doen. Als de TV geen Dolby Digital 5.1 doet dan is HDMI ARC dan wel de S/PDIF Out van de TV gebruiken niet handig. Tevens is HDMI ARC ook niet zaligmakend aangezien het veelal samen gaat met HDMI CEC en die laatste gooit nogal eens roet in het eten qua werking hoe je wil. Met S/PDIF vanaf de HD TV Ontvanger rechtstreeks naar de receiver ben je wel verzekerd van Dolby Digital en DTS aangezien S/PDIF vanaf een bron dat veelal wel doorstuurt.

Pagina: 1