Noord Groningen tot Vaals in 2 dagen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolp3d
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-11-2022
Hoi Tweakers,

In een melige bui heb ik toegezegd in juli in 2 dagen van Noord Groningen tot Vaals te rijden met de racefiets en ik ben van plan dit ook eervol te vervullen ;)

Nu rij ik veel met de racefiets - woon-werk 15km single rit en 1-2 keer per week een ritje van 40 tot 50 km. Dus twee keer 185km in 2 dagen is heel andere koek. Verder sport ik veel dus qua conditie moet het wel gaan. Ik verwacht de rit zo rond de 27km/u gemiddeld te rijden, dus zo'n 7 uur per dag zonder pauzes.

Toch is gedegen voorbereiding wel nodig. Ik ben benieuwd hoeveel caloriën ik op zo'n tocht ga gebruiken en hoe ik dit vooraf en onderweg kan aanvullen. (Evenook water). Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij op weg kan helpen qua trainingsschema?

Groet,
Wouter

Beste antwoord (via wolp3d op 27-05-2017 15:52)

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
wolp3d schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:30:
Hoi Tweakers,

In een melige bui heb ik toegezegd in juli in 2 dagen van Noord Groningen tot Vaals te rijden met de racefiets en ik ben van plan dit ook eervol te vervullen ;)

Nu rij ik veel met de racefiets - woon-werk 15km single rit en 1-2 keer per week een ritje van 40 tot 50 km. Dus twee keer 185km in 2 dagen is heel andere koek. Verder sport ik veel dus qua conditie moet het wel gaan. Ik verwacht de rit zo rond de 27km/u gemiddeld te rijden, dus zo'n 7 uur per dag zonder pauzes.

Toch is gedegen voorbereiding wel nodig. Ik ben benieuwd hoeveel caloriën ik op zo'n tocht ga gebruiken en hoe ik dit vooraf en onderweg kan aanvullen. (Evenook water). Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij op weg kan helpen qua trainingsschema?

Groet,
Wouter
Calorieënverbruik is afhankelijk van de intensiteit van de rit. Dat maakt nogal een verschil, maar neem aan dat het in duurtempo gaat. Dus gok zo'n 3000-4000 calorieën. Gewoon zorgen dat je elk uur minstens één ding eten (bananen, mueslirepen, sportrepen, gelletjes, longdrinks etc.) en aangezien het in juli vaak warm is per 1,5uur bidon leeg drinken. Middenin de rit keer stoppen en vast voedsel eten zoals bijvoorbeeld een uitsmijter.

Qua trainingsarbeid maak je nu ritten van 2uur en moet je uiteindelijk 7uur fietsen. Aankomend weekend rit van 3uur plannen, wk 21 rit van 4uur plannen, wk 23 van 5 uur en wk 25 6uur moet voldoende zijn. Je begint eigenlijk te laat met trainen, maar als je veel sport moet het geen probleem zijn alleen is 7uur in het zadel wel iets anders dan bijv. een voetbalwedstrijd spelen. Als je nog geen hartslagmeterband hebt had ik er één gekocht en alleen daar op letten. Leuke uitdaging iig.

[ Voor 5% gewijzigd door asdf25 op 16-05-2017 08:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-07 13:01
focus je op wat langere trainingsritten in het weekend.
40-50km op een zadel zitten is wat anders dan 2 dagen 180 km...

...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
wolp3d schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:30:
Hoi Tweakers,

Groet,
Wouter
Calorieënverbruik is afhankelijk van de intensiteit van de rit. Dat maakt nogal een verschil, maar neem aan dat het in duurtempo gaat. Dus gok zo'n 3000-4000 calorieën. Gewoon zorgen dat je elk uur minstens één ding eten (bananen, mueslirepen, sportrepen, gelletjes, longdrinks etc.) en aangezien het in juli vaak warm is per 1,5uur bidon leeg drinken. Middenin de rit keer stoppen en vast voedsel eten zoals bijvoorbeeld een uitsmijter.

Qua trainingsarbeid maak je nu ritten van 2uur en moet je uiteindelijk 7uur fietsen. Aankomend weekend rit van 3uur plannen, wk 21 rit van 4uur plannen, wk 23 van 5 uur en wk 25 6uur moet voldoende zijn. Je begint eigenlijk te laat met trainen, maar als je veel sport moet het geen probleem zijn alleen is 7uur in het zadel wel iets anders dan bijv. een voetbalwedstrijd spelen. Als je nog geen hartslagmeterband hebt had ik er één gekocht en alleen daar op letten. Leuke uitdaging iig.

[ Voor 5% gewijzigd door asdf25 op 16-05-2017 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik las de titel en dacht: Nou, dan ben je een knappe hardloper... Geeft vast een indicatie van de mensen om mij heen ;)

Anyway, in aanvulling op bovenstaande reacties. Je maag kan ongeveer 60-80 gram koolhydraten per uur verwerken, meer eten heeft dus geen nut. Als je uren achtereen gaat fietsen, zou ik streven naar 60 gram. Je inspanning zal namelijk waarschijnlijk relatief laag liggen.
Zelf ben ik groot fan van echt voedsel, dus de uitsmijter tip zou ik ter harte nemen :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:49
Ik denk dat het moreel gezien ook wel prettig is om even goed te stoppen tussendoor. 1x7 uur wordt dan bijvoorbeeld 1x4 en 1x3 uur. Verder moet het als je het rustig aan doet wel te doen zijn. Ik zou wel proberen om de komende tijd wat langere ritjes te maken van zo'n 120-140 kilometer (4-5u fietsen).

En maak @DDX niet boos, die fietst het in één dag :P

[ Voor 8% gewijzigd door NoepZor op 22-05-2017 10:48 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-07 21:35
NoepZor schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:47:
Ik denk dat het moreel gezien ook wel prettig is om even goed te stoppen tussendoor. 1x7 uur wordt dan bijvoorbeeld 1x4 en 1x3 uur. Verder moet het als je het rustig aan doet wel te doen zijn. Ik zou wel proberen om de komende tijd wat langere ritjes te maken van zo'n 120-140 kilometer (4-5u fietsen).

Kan ook tegenvallen. Heb overlaatst 230km gedaan met 1 stop in het midden. daar een half uurtje gezeten en daarna wou de ene knie niet meer mee. Toch nog doorgefietst maar wel serieus last van gehad de week erna.

Ik denk niet dat ik de dag erna nog eens 180+km kon fietsen.

Btw je kan ook bijvoorbeeld dag 1 250 en dag 2 100 doen. Mentaal is het misschien iets makkelijker als je weet dat je er "bijna bent" en als je 180 km kan doen, kan je er ook 250 doen, is gewoon 3uurtjes langer :p

De truc is om het idd in duurvermogen te doen en zo min mogelijk energie verspillen, dan lukt het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ooit met 2 oefenritjes van 80km en 100km als voorbereiding de Elfstedentocht gefietst (240km) gefietst op een hybride stadsfiets. Ging qua fietsen redelijk goed, zadelpijn viel wel mee, voornamelijk door een ligstuurtje. Eten is wel belangrijk, daar ben ik redelijk op kapot gegaan. Na een 180km een enorme dip door, gok ik, niet gevarieerd genoeg te eten. Na een extra pauze en wat energie-voer toch zeker een uur nodig gehad om weer boven de 20km/h te kunnen gaan fietsen.

Als niet-duurfietser zou ik proberen de eerste dag langer te maken. Elfstedentocht was 2 rondjes van 140 & 100km en het was best prettig dat je bij je lunch-break weet dat je ruim over de helft bent.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:34

Bob Popcorn

Plop!

Investeer in goeie fietskleding, want dat heeft mij bij m'n eerste "century ride" genekt. :p een zeempje van de Decathlon is dan niet voldoende om de volgende dag weer op te stappen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolp3d
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-11-2022
Goeie tips lui! Thx!

Vooral het idee van dag 1 250km en dag 2 100km spreekt me enorm aan :)

Ben lekker aan het trainen al valt het me wel tegen om al die uren achter elkaar niet op een gegeven moment verveeld te raken... Maar dat is denk ik een kwestie van wennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Uitsmijter zou ik eerder bewaren tot na de rit, liever wat koolhydraat rijkers maar ben het wel met het advies eens van echt voedsel. Zelf heb ik daar na een paar uur ook echt behoefte aan :)

Goede zeem in je broek is idd fijn en géén gelzadel of zoiets! Knelt je zenuwen af en krijg je een slaapzak :+

Drinken kun je ook onderweg bij een tankstation of zoiets nog bijvullen, zeker bij warm weer kan een ijskoud colaatje wonderen doen!
Als je de dag erna weer een het zadel op gaat is een creme voor je achterwerk misschien ook wel fijn? Ik merk het met dit warme weer erg dat ik bv. donderdag en aantal uur gefietst heb en vandaag weer, dan word het zitvlak wat gevoeliger :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
NoepZor schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:47:
8)

Gewoon blijven eten en drinken.
En ook gewoon even lekker stoppen bij bakker oid om even wat anders te eten want alleen reepjes hele dag gaat ook vervelen.
Lekker een pannenkoek oid als afwisseling :)

Hoeveel caloriën ? Kijk ik naar een rit van mij van 400km zit ik op zo'n 10.000.
Maar ik zal iets hoger tempo fietsen als jou, maar reken op zo'n 8000 zou ik zeggen.
En goed zittend zadel en broek is uiteraard belangrijk.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1