Beperkte downloadsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:47
Beste tweakers...

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom, en ook met de helpdesk van mijn provider niet.
Een jaar geleden had ik Ziggo, 150Mb. Ik had altijd goede downloadsnelheden. En haalde meestal mijn volledige downloadsnelheid wel.
Nu ben ik overgestapt naar Fiber internet heb het 100Mb abbo, en op speedtest haal ik gewoon de volle 100Mb, ook van mijn google drive of stack kan ik met hoge snelheid downloaden.
Alleen als ik download met bijvoorbeeld de battle.net app, steam, origin, van diverse websites.... dan kom ik nooit hoger dan ongeveer 20Mb (2MB per seconde).

Heb sinds de overstap van ziggo niks aan mijn netwerk veranderd, en het is op alle apparaten, mijn vaste computer, de computer van een vriend als hij hier op visite komt, en op mijn laptop.
Neem ik mijn computer of laptop mee naar een vriend dan heb ik geen beperkte download snelheden. Als ik mijn laptop meeneem naar mijn zusje met KPN dan haal ik ook gewoon volle snelheden.

De modem die ik van mijn provider heb is de FritzBox 7360 met de nieuwste firmware.

Mijn provider zegt dat het aan mij ligt, en dat ik van alles moet gaan testen op mijn laptop door services uit te schakelen, etc. En heb totaal geen gevoel dat ze een idee hebben waar ze over praten.

Hopelijk dat hier iemand is die een idee heeft waar dit van zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Kun je een screenshot van je speedtest delen? Evenals de snelheden waarop je modem intraint? Betreft dit een DSL verbinding of echt een glasvezel verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 18:48
Deze onregelmatigheden kom ik nog wel eens tegen en dan is het meestal dat er niets is ingesteld aan de providerkant (modem) mbt de tcp mss (maximum segment size)
Aangezien je nu op fiber over bent met een Fritzbox is het waarschijnlijk dat de authenticatie op basis van PPPoE plaats vindt.
maximum packet is 1500bytes - 8bytes van de PPPoE header - 40bytes van de TCP header, kom je maximaal uit op 1452bytes.
Probeer vast te stellen wat je maximale grootte is door een ping te sturen met de pakketgrootte erin, en de don't-fragment bit aan .

ping -f -l 1472 8.8.8.8

De pakketgrootte steeds wijzigen om vast te stellen wat je maximaal erdoor krijgt zonder fragmentatie.
Deze waarde moet ingesteld worden op de Fritzbox onder mss-clamping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
nielsl schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:45:
Kun je een screenshot van je speedtest delen? Evenals de snelheden waarop je modem intraint? Betreft dit een DSL verbinding of echt een glasvezel verbinding?
Tuurlijk, de modem traint in op 109,5 Mbit / 33,1 Mbit/s, dit is altijd stabiel. En het gaat om een DSL connectie.

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6299749356.png
kosz schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:33:
Probeer vast te stellen wat je maximale grootte is door een ping te sturen met de pakketgrootte erin, en de don't-fragment bit aan .
Hier ga ik meteen even mee aan de slag.
Ik kom uit op een maximale grote van 1472, nu alleen nog even uitzoeken waar die optie staat in de modem.

Helaas zegt de AVM website het volgende :|
The FRITZ!Box does not allow you to adjust the MTU size manually. This is also not necessary because the FRITZ!Box supports the MSS clamping procedure (Maximum Segment Size) that automatically adjusts the size of data packets being sent to a connected network with a smaller MTU. Hence there will not be any performance losses due to fragmented or discarded data packets.

[ Voor 27% gewijzigd door Brainiacs op 15-05-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
En Just checking, maar deze waardes krijg je als je bedraad bent verbonden? En kun je ook ergens een 1gb bin file downloaden, met welke snelheid gaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
Ja, ik ben bedraad verbonden. Maar via Wifi heb ik exact dezelfde resultaten.
Ik ben naar "http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin" gegaan,
daar heb ik een 1GB bin bestand gedownload van Colo Center, Leaseweb en XS4ALL.
Allemaal schommelt de snelheid exact rond de 20Mbps.
Download ik een bestand van mijn google drive van ongeveer 900MB, dan zit de snelheid rond de 100Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Brainiacs schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:34:
Ja, ik ben bedraad verbonden. Maar via Wifi heb ik exact dezelfde resultaten.
Ik ben naar "http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin" gegaan,
daar heb ik een 1GB bin bestand gedownload van Colo Center, Leaseweb en XS4ALL.
Allemaal schommelt de snelheid exact rond de 20Mbps.
Download ik een bestand van mijn google drive van ongeveer 900MB, dan zit de snelheid rond de 100Mbps.
'
Ik ben hier niet helemaal in thuis maar heb je niet te maken met een QoS regel?
Aangezien google HTTPS is en je Bin bestand HTTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
sp.boot schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:52:
[...]

'
Ik ben hier niet helemaal in thuis maar heb je niet te maken met een QoS regel?
Aangezien google HTTPS is en je Bin bestand HTTP?
Het is niet alleen bij het bin bestand, ook als ik spellen op mijn Xbox download is de snelheid niet hoger dan 20Mbps, en ook niet in Steam, battle.net of origin. En vele andere downloads. Enigste wat boven de 20Mbps uitkomt voor zover ik nu weet is Stack, Google drive, Youtube (bij cachen) en speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
En wat is de mtu van je interne netwerk? Kun je voor de grap je packet size op je laptop/computer eens op 1400 zetten en dan opnieuw downloaden. Mogelijk gaat je router toch op z'n gat qua cpu en fragmentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:28
zoek met
mtu ping test
in google , je hebt hie software voor om de preciese mtu te vinden,
zodat je pakket niet door 2 geknipt wordt, dus dat er 2 handelingen gedaan moet worden.

Test eens op meerdere speed test sites.
usenet,nieuwsgroepen snelheid?

Firewall virusscanner verwijderen, en weer testen.
Andere laptop/pc wat doet deze?
Extra hardware ertussen? sluit direct aan de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
nielsl schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:17:
En wat is de mtu van je interne netwerk? Kun je voor de grap je packet size op je laptop/computer eens op 1400 zetten en dan opnieuw downloaden. Mogelijk gaat je router toch op z'n gat qua cpu en fragmentatie?
Eigenlijk heel stom dat ik dat niet eerder heb gedaan. Maar het blijkt uiteindelijk de switch te zijn die ik heb. Ik heb hem eens vervangen voor een andere switch, en toen bleek alles meteen goed.

Na een factory reset en een firmware update was mijn probleem verholpen.
Het ging om de Netgear GS108PEv3

Maar allemaal erg bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1