Toon posts:

Wat hulp nodig met het aansluiten van 220 volt fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag 2 sunon fans gekocht die op 220 volt moeten draaien.

Mijn vraag is hoe kan ik die het beste op de voeding aanluiten?

Als je die fan bekijkt zie je twee grijze draadjes lopen vanaf het midden. Vervolgens verdwijwen ze onder een afdekkapje en daarna zie ik twee zilverkleurige aansluit punten.

Ik ben niet zo thuis in de elektronica, maar ik neem aan dat ik rekening moet houden met plus en min :? . er staat verder niks bij die aanluitpunten op de fan. Dus ik kan zo niet zien welke draden met elkaar verbonden moeten worden.

Mijn voeding is voorzien van zou doorlus aansluiting voor de monitor, ik zat dus te denken, om mijn voeding op te schroeven en die draadjes die naar die doorlusaansluiting gaan te gebruiken voor mijn twee sunon fans.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt.

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
220 is wisselspanning.... + en - boeit dus niet.

Correct me if i'm wrong >:)

Verwijderd

Inderdaad, bij 220V hoef je geen rekening met de polen te houden.
Goed idee trouwens, van die monitor aansluiting, die gebruik ik toch niet.
Binnenkort ook maar eens wat fans halen...

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
gewoon een at euro connector halen
en daar een schakelaar tussen zetten

at euro connector is zo'n stekker ding waar je je stroom kabel instopt van je pc

als je het nu nog snapt

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Staat zo'n monitor aansluiting niet altijd onder spanning ?( => constant draaiende fans)
Bij AT i.i.g. wel.
Dan moet er inderdaad een schakelaar tussen of nog mooier een relais, maar daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Simpel, zet er een relais tussen.
Nu nog weten hoe, komt het:
1. Ga na de electro boer
2. Haal daar een relais dat 220V kan schakelen, dmv 12 aansturing.
3. Zet deze tussen de zwarte en gele draad (waar 12V uit komt).
4. Je sluit de euro doorlus plug aan het relais.
5. Schroef nu de voeding weer dicht.
6. Bij het aanzetten gaat het relais aan, en schakelt de 220V door naar je fan's.

Dit is een nette manier, maar je kunt ook het relais buiten de voeding houden, en een 220V kabel naar binnen leiden.

Gezien je niet zoveel kennis van electronica hebt, kun je het beter door iemand laten doen die er meer verstand/handigheid in heeft.

And The Only One

Verwijderd

Ik heb zo een kabel die achterin kan doorgeknipt en mijn neon balkje van 220V erop aan gesloten
Daarop een schakelingetje en klaar

Verwijderd

Topicstarter
Jippie het is me gelukt :) :)

Wat ik dus heb gedaan:

Eerst ging ik ff de voeding openschroeven om e kijken of ik binnenin misschien draden kon loshalen en verbinden. Ik werd helemaal wiebiewabbie toen ik dat ding van binnen zag. Dus heb ik snel weer het kappie erop gedaan.

Toen ben ik ff naar de 'kabel kast' gelopen en heb ik ff een voeding>monitor kabel gepakt.

Vervolgens ben ik aan het zagen, slijpen en boren gegaan. Ik heb die 120mm roosters weggezaagd, daar moet ik nog van die zilveren roostertjes voor hebben. Ook heb ik een gaatje van ong. 8 mm in de achterkant van de kast geboord.

Nu heb ik die kabel die van de monitor naar voeding gaat doormidden gesneden, door het gat gedaan wat ik achterin mijn kast geboord heb, en daar een schakelaartje tussen gezet. En dat is zo'n strak metalen dingetje die je in 'airwolf' overal op het dashbord 'klik klik ziet :) . Vervolgens heb ik een gat gemaakt in zo plastic plaatje die een 5 1/2" bay afdekt en daar die schakelaar opgemaakt. Nu heb ik zo superstrakke knop voorop. Waarvan straks al me vrienden gaan vragen wat ie doet :+ (Jahh dat is een opvoerknop als ik die omzet haal ik 10000 3dmark2001 punten ;) )

Maargoed.. na wat soldeerwerk heb ik alle draaden beetje mooi aan elkaar verbonden. En me twee sunon fans draaien super.

En dat allemaal in deze kast

Afbeeldingslocatie: http://www.liteonenclosure.com/images/fs020_2l.gif

Deze foto heb ik ff ergens anders vandaan maar bij mij ziet het er nu ook zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakmax.com/html/fs020_2/2x120_inside.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Misschien nog ff leuk om te vermelden...

Kom net onder de douche vandaan en ff de pc een benchmark laten draaien en die 2 sunon 120mm fans uitgezet. Werd me case temp 47 graden :( En me processor 52.

Ik zet met die schakelaar die twee sunon's aan (samen zo'n 170 cfm) en binnen en minuut was de casetemp gedaald naar 35 graden. En me cpu naar 46. :)

Verwijderd

Topicstarter
*KICK*
Helaas, dat werkt niet. Zo'n 220V ventilator werkt met een synchroonmotor, zodat het toerental afhankelijk is van de frequentie van het lichtnet ipv de spanning.
Er is geen simpele manier om die fan langzamer te laten lopen.
Stukkie info:

Ik heb inmiddels 3 Sunon fans goed voor samen bijna 280 CFM. Maar nu dat het lekkere weer voorbij is mogen ze wel wat minder lawaai maken. Dit wil ik dus graag realiseren met een draaiknop waarmee ik de snelheid van mijn fans kan regelen.

Zie quote hierboven, hier begrijp ik dus uit dat het niet gaat werken als ik het voltage op de een of andere manier verlaag.

Mijn vraag is: hoe kan ik het beste die drie Sunon fans regelen? Het zijn wel 220 Volt dingen. Ook heb ik niet veel verstand van elektronica, maar als iemand me even in de goede richting wil sturen kom ik er wel uit. Graag wat goede uitleg.

En ik heb de search al gebruikt, maar dat gaat voornamelijk over 12 Volt fans met potmeters ofzo die niet sterk genoeg zijn voor 220 Volt.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

230 V Dimmer ertussen zetten.

? weet jij wat.

Verwijderd

Nee, je kan geen 220v met dat soort kleine potmeters regelen. Een dimmer is een stuk veiliger. Heb dat zelf ook.... Zal nog wel eens foto's van maken.....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 juli 2001 11:37 schreef Deedle het volgende:
Nee, je kan geen 220v met dat soort kleine potmeters regelen. Een dimmer is een stuk veiliger. Heb dat zelf ook.... Zal nog wel eens foto's van maken.....
Ok dan.. dus kan ik heb beste zo'n ding kopen:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201038070995189055&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=150409&TK_PAR[MEDIUM

En die een beetje leuk gaan modden met bijvoorbeeld zo'n knoppie

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/715/M1/715395M1.JPG

en aanpassen zodat ie op zo'n afdekplaatje past van een 5 1/2" slot
Pagina: 1