Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game en werk PC: i5 7500 vs R5 1400 build

Pagina: 1
Acties:

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe Mini ITX PC samen te stellen met volgende componenten die ik al heb:

- EVGA GTX 980Ti SC,
- oude 2.5 SATA HDD en een
- Silverstone 450W SFX Gold voeding

Het doel is voornamelijk gamen op 1440p, maar sporadisch zal er ook wat CAD of rendering software op worden gebruikt. (Revit, SketchUp, Vray)

Budget is rond de $850 (ik woon in de VS), inclusief de componenten die ik al heb. ($400 over voor moederbord, ram, cpu en case)

Ik wil liefst niet overclocken (CPU niet, GPU wel).

Ik twijfel tussen twee builds die gelijkaardig zijn qua prijs: eentje gebaseerd op een i5 7500, een ander op de Ryzen 5 1400. Als ik het goed heb zal de Intel sneller zijn in Single-thread applicaties, maar de Ryzen sneller in Multithreaded, wegens de 8 threads?

Er zijn een aantal dingen die me afschrikken bij de Ryzen build:
- Slechte beschikbaarheid van Mini ITX moederborden, enige is de Biostar X370GTN, en die heeft naar het schijnt een slechte BIOS.
- Sterke afhankelijkheid van Ryzen van DDR4 Ram snelheden, gecombineerd met wisselvallige ondersteuning van de ram snelheden door de moederborden. Sneller ram is momenteel ook ZEER duur.
- Andere 'early adopter' kinderziekten bij Ryzen.

Intel Build:
PCPartPicker part list

CPU: Intel - Core i5-7500 3.4GHz Quad-Core Processor ($188.59 @ SuperBiiz)
Motherboard: MSI - B250I PRO Mini ITX LGA1151 Motherboard ($79.49 @ SuperBiiz)
Memory: Team - Dark 16GB (2 x 8GB) DDR4-2400 Memory ($94.99 @ Newegg)
Video Card: EVGA - GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+ Video Card (Purchased For $350.00)
Case: Silverstone - Sugo SG13B Mini ITX Tower Case ($39.99 @ Amazon)
Power Supply: Silverstone - Strider Gold 450W 80+ Gold Certified Fully-Modular SFX Power Supply (Purchased For $95.00)
Other: 250GB 2.5" HDD SATA (Purchased)
Total: $848.06

AMD Build:
PCPartPicker part list

CPU: AMD - Ryzen 5 1400 3.2GHz Quad-Core Processor ($165.88 @ OutletPC)
Motherboard: Biostar - X370GTN Mini ITX AM4 Motherboard ($109.00)
Memory: Team - Dark 16GB (2 x 8GB) DDR4-2400 Memory ($94.99 @ Newegg)
Video Card: EVGA - GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+ Video Card (Purchased For $350.00)
Case: Silverstone - Sugo SG13B Mini ITX Tower Case ($39.99 @ Amazon)
Power Supply: Silverstone - Strider Gold 450W 80+ Gold Certified Fully-Modular SFX Power Supply (Purchased For $95.00)
Other: 2.5" 250GB 5400rpm Hard Drive (Purchased)
Total: $854.86

Ik zet ook even de Tweakers versie hier, al is dit niet echt relevant qua prijzen, want ik woon in de VS:

Intel Build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 207,30€ 207,30
1MSI B250I Pro€ 93,95€ 93,95
1Silverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)€ 51,-€ 51,-
1Team Group Dark TDGED416G2400HC14DC01€ 137,50€ 137,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,75

AMD Build:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 172,-€ 172,-
1Biostar Racing X370GTN€ 127,-€ 127,-
1Silverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)€ 51,-€ 51,-
1Team Group Dark TDGED416G2400HC14DC01€ 137,50€ 137,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,50

Welke zouden jullie nemen in mijn geval? Nog andere aanbevelingen?

Bedankt!

[ Voor 43% gewijzigd door lazershark op 15-05-2017 17:14 ]

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik zou gaan voor een 1500x, en even zoeken naar geheugen dat op een hogere snelheid draait, omdat Ryzen daar wel baat bij heeft. Waarom wil je speciaal een ITX kast? Grootte? Want als je gaat voor een kleine microatx kast heb je de keus uit veel meer mobo's, en zit je niet vast aan deze onnodig dure x370 chip die geen enkele meerwaarde heeft in jouw use case (en behoud je de mogelijkheid geheugen uit te breiden enzo).

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:07

Thomg

Aww yiss

Je kan zeker nog wel wat goedkoper gaan door een goedkoper intel M-ITX plankje te nemen. Dat maakt het prijsverschil met de Ryzen wat significanter.

Heeft de build haast? Anders is het misschien verstandiger te wachten voor de B350 moederborden van AMD.

• lazershark
foppe-jan schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:51:
Ik zou gaan voor een 1500x, en even zoeken naar geheugen dat op een hogere snelheid draait, omdat Ryzen daar wel baat bij heeft. Waarom wil je speciaal een ITX kast? Grootte? Want als je gaat voor een kleine microatx kast heb je de keus uit veel meer mobo's, en zit je niet vast aan deze onnodig dure x370 chip die geen enkele meerwaarde heeft in jouw use case (en behoud je de mogelijkheid geheugen uit te breiden enzo).
Bedankt! Is de 1500X dan zoveel sneller? Ik dacht dat je de 1400 ook wel kon overclocken om tot 1500X snelheden te komen. Als ik zoveel uitgeef aan de CPU kan ik dan niet beter meteen de 1600 nemen voor 6 cores?

Ja klopt voor het geheugen, maar het snellere geheugen is ook zoveel duurder! En het geheugen dat het Biostar moederbord ondersteunt met 3200 mhz kost $200 voor 16GB! Dan ga ik toch over mijn vooropgestelde budget. De meeste kits gaan maar tot 2400 MHZ op dat moederbord http://www.biostar.com.tw...hp?S_ID=879#memorysupport

Dit is een van de redenen waarom ik naar Intel neig, ik heb geen zin in allerlei problemen om het geheugen toch maar sneller draaiend te krijgen. :F

Ja ik wil een ITX kast om een zo compact mogelijk systeem te hebben. Wil ik niet van afwijken.
Thomg schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:56:
Je kan zeker nog wel wat goedkoper gaan door een goedkoper intel M-ITX plankje te nemen. Dat maakt het prijsverschil met de Ryzen wat significanter.

Heeft de build haast? Anders is het misschien verstandiger te wachten voor de B350 moederborden van AMD.
Bedankt voor de suggestie. Tja, dit was het goedkoopste Mini ITX bord dat ik kon vinden met de B250 chipset. Er zijn er wel goedkopere met de H110 chipset, maar die ondersteunen Kaby Lake niet zonder BIOS upgrade, en ik heb niet zomaar een CPU liggen om die BIOS te flashen.

Tja.. echt haast niet, maar ik wil ook geen maanden meer wachten. De Mini ITX borden van AMD komen maar niet :-(

• foppe-jan
Je kan de 1400 op zich prima OCen, maar dan zul je neem ik aan wel meer moeten uitgeven aan een losse koeling, en airflow in de kast enzo, dus dat gaat niet direct samen met je verdere wensen (tenzij ik er extreem naast zit met de OC-baarheid van de 1400 op de stock koeling -- ik heb me daar niet vreselijk in verdiept, en het is natuurlijk 'maar' een quad-core, dus wie weet valt het mee me de warmteproductie).

Wat betreft kasten: deze is qua volume eigenlijk net zo groot als die htpc, maar matx: pricewatch: Chieftec UE-02B ; is zoiets echt geen optie? :)

Wat betreft voeding: imo heeft gold rated niet vreselijk veel meerwaarde, en de meerprijs is stevig. Door dat geld in een andere cpu te steken heb je waarschijnlijk meer plezier van je totale aankoop :)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• lazershark
foppe-jan schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:10:
Je kan de 1400 op zich prima OCen, maar dan zul je neem ik aan wel meer moeten uitgeven aan een losse koeling, en airflow in de kast enzo, dus dat gaat niet direct samen met je verdere wensen (tenzij ik er extreem naast zit met de OC-baarheid van de 1400 op de stock koeling -- ik heb me daar niet vreselijk in verdiept, en het is natuurlijk 'maar' een quad-core, dus wie weet valt het mee me de warmteproductie).

Wat betreft kasten: deze is qua volume eigenlijk net zo groot als die htpc, maar matx: pricewatch: Chieftec UE-02B ; is zoiets echt geen optie? :)

Wat betreft voeding: imo heeft gold rated niet vreselijk veel meerwaarde, en de meerprijs is stevig. Door dat geld in een andere cpu te steken heb je waarschijnlijk meer plezier van je totale aankoop :)
Bedankt voor de suggesties!

Tja, de Gold rated voeding heb ik al ;)

De R5 1600 heeft een zeer goede stock cooler, maar die van de 1400 is wel wat minder dacht ik. Dan zou ik inderdaad best in een extra cooler investeren. Inderdaad wat betreft warmteproductie is een mini-ITX kast niet echt super voor overclocking, misschien toch best bij stock speeds blijven dan, of investeren in een AIO waterkoeling. Maar dan zijn we weer $50 verder... |:(

• foppe-jan
een paar honderd MHz lukt vast wel, het gaat tenslotte maar om 4 cores. Zal straks even kijken of ik meer informatie kan vinden.

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Als je even geduld hebt komt over een tijdje de pricewatch: Biostar Racing B350GTN uit, deze wordt vast goedkoper dan de X370 variant, maar zal vast dezelfde slechte BIOS hebben.

Er is ook een ander moederbord op komst, de pricewatch: Gigabyte AB350N-Gaming WiFi, geen idee of die een goede BIOS heeft. Wat ik wel weet is dat het denk ik minimaal 1-2 maanden gaat duren totdat die beschikbaar is. Toen ik hem namelijk toevoegde, en nu nog steeds is er alleen nog maar een afbeelding van een paar specs te vinden.
Pagina: 1