Sapphire RX 580 vs Gigabyte RX 580

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 22:05
Op het moment ben ik een desktop aan het samenstellen voor een kennis, maar ik zit een beetje in dubio over de videokaart. Ik heb een AMD Radeon RX580 in gedachten, maar nu is mijn vraag of ik voor de Sapphire versie moet gaan of voor de Gigabyte. Ik weet zelf niet wat de verschillen zijn. De Gigabyte versie is wel beter leverbaar. Hij wilt op 1080p gaan gamen.

Daarnaast twijfel ik nog tussen de 4GB of de 8GB versie.

Wat is jullie advies?

Beste antwoord (via Mathoesoe op 17-05-2017 14:49)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NO_Excuses schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:24:
Het verschil is inderdaad nihil.
Voor 1080p is het verschil tussen 4 en 8gb ook erg klein.
Ga je naar een hogere resolutie baat het om de 8gb versie te nemen
Het verschil is niet nihil, het is helemaal niets. Je hebt alleen wat aan meer geheugen als je het ook echt gebruikt. Gebruik je bij een bepaald spel 2GB dan is 4GB exact even snel als 8GB. Dat extra geheugen doet niets dus word het er ook niet sneller op. Wat wel en verschil kan zijn is hoger geklokt geheugen of een core die hoger geklokt is. 2GB, 4GB of 12GB zegt niets over de snelheid. Net zoals een PC met 64GB RAM niet sneller is dan een PC met 8GB als het totale gebruik maximaal 7GB is.

Verder zal je op dit moment op 1080p met geen enkel spel te kort hebben aan 4GB. Ik game zelf op 3440x1440 en zelfs dan is 4GB zat. 8GB of meer word leuk op 4K en het is natuurlijk wel toekomstbestendig.

Het verschil is dus niet nihil of klein, er is geen verschil. Door te zeggen dat er een nihil of klein verschil is wek je de suggestie dat het uitmaakt, ook is het maar weinig, maar dat is dus niet zo. Iets sneller geheugen maakt wel uit, de hoeveelheid niet. Tuurlijk kan je voor de toekomst voor 8GB gaan, maar op dit moment is het nutteloos.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 17-05-2017 14:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linxs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik heb stiekem hetzelfde probleem, maar ben toch voor de gigabyte gegaan.
Word volgende week bezorgd :D

Mij werd verteld dat het verschil nihil is, dus gewoon de goedkoopste kiezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Neem de 8GB versie, Sapphire is sowieso goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er zijn ongetwijfeld reviews van beide kaarten te vinden. Zoek, vergelijk en bepaal wat je belangrijk vindt; looks, verbruik, maximale prestaties, geluidsdruk etc.

Ga vooral niet blind op een merk af, maar zoek meerdere reviews op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathoesoe
Bedankt voor jullie advies! Na het lezen van verschillende reviews is het de Sapphire 8GB versie geworden, door de 8GB versie is hij ook klaar voor de toekomst en het scheelt maar 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linxs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-07-2023
Prima keuze!
Laat je het ons ook weten of die in je smaak valt?

-Ik kreeg net te horen dat de mijne morgen al word bezorgd hihi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathoesoe
@Linxs Bedankt! Jazeker, de videokaart kan elk moment binnenkomen en zaterdag gaan we heel de desktop in elkaar zetten. Daarna zullen we wat tests en benchmarks gaan doen dus ik laat nog wel weten hoe dat uitpakt.

- Kijk, dat is al snel. Veel plezier ermee en hoop dat hij je bevalt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NO_Excuses schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:24:
Het verschil is niet nihil, het is helemaal niets. Je hebt alleen wat aan meer geheugen als je het ook echt gebruikt. Gebruik je bij een bepaald spel 2GB dan is 4GB exact even snel als 8GB. Dat extra geheugen doet niets dus word het er ook niet sneller op. Wat wel en verschil kan zijn is hoger geklokt geheugen of een core die hoger geklokt is. 2GB, 4GB of 12GB zegt niets over de snelheid. Net zoals een PC met 64GB RAM niet sneller is dan een PC met 8GB als het totale gebruik maximaal 7GB is.

Verder zal je op dit moment op 1080p met geen enkel spel te kort hebben aan 4GB. Ik game zelf op 3440x1440 en zelfs dan is 4GB zat. 8GB of meer word leuk op 4K en het is natuurlijk wel toekomstbestendig.

Het verschil is dus niet nihil of klein, er is geen verschil. Door te zeggen dat er een nihil of klein verschil is wek je de suggestie dat het uitmaakt, ook is het maar weinig, maar dat is dus niet zo. Iets sneller geheugen maakt wel uit, de hoeveelheid niet. Tuurlijk kan je voor de toekomst voor 8GB gaan, maar op dit moment is het nutteloos.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 17-05-2017 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de RX580 twee weekjes gehad en had veel problemen.
http://www.tomshardware.c...k-screen-crashes-480.html

Na veel zoeken blijkt dat sommige Sapphire kaarten dit hebben.
Ligt nu bij de winkel voor RMA en heb zelf de wattage niet getest, maar het probleem lijkt wel identiek.

De kans is misschien klein dat je hier ook tegenaan loopt, mocht het gebeuren dat je pc langzaam bevriest tijdens het webbrowsen, tekstverwerking of in-game... check dit dan even en stuur de kaart binnen 14 dagen terug.

Hiervoor had ik een R9 380 Sapphire en geen problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
Hmm dat klinkt niet echt goed. Wel bedankt voor de attendering, mocht hij hier last van hebben dan weten we in ieder geval waar het aan kan liggen. Maar laten we hopen dat deze kaart daar geen problemen mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 16:06:
Ik heb de RX580 twee weekjes gehad en had veel problemen.
http://www.tomshardware.c...k-screen-crashes-480.html

Na veel zoeken blijkt dat sommige Sapphire kaarten dit hebben.
Ligt nu bij de winkel voor RMA en heb zelf de wattage niet getest, maar het probleem lijkt wel identiek.

De kans is misschien klein dat je hier ook tegenaan loopt, mocht het gebeuren dat je pc langzaam bevriest tijdens het webbrowsen, tekstverwerking of in-game... check dit dan even en stuur de kaart binnen 14 dagen terug.

Edit: Hiervoor had ik een R9 380 225watt en geen problemen.
je zegt dat je de RX580 had met veel problemen en dan haal je een artikel aan waar het over een 480 gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluebear schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:28:
[...]

je zegt dat je de RX580 had met veel problemen en dan haal je een artikel aan waar het over een 480 gaat...
Ja? Het nummertje is wat anders, dus de hardware ook? Helaas is het dezelfde hardware en hetzelfde design van Sapphire. Ik heb idd net als een aantal andere gebruikers problemen met de Sapphire kaart.. Of het probleem exact gelijk is, wacht ik even af.

Wat marketing wel niet kan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een RX480 is niet identiek aan een RX580. Het is een andere revisie van de core en ook de board is doorontwikkeld.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:26:
Een RX480 is niet identiek aan een RX580. Het is een andere revisie van de core en ook de board is doorontwikkeld.
Bron? Ik begreep namelijk dat dit probleem bij meerdere mensen speelt en het te maken heeft met de boards van de Sapphire kaarten in de RX 480 en RX 580, er zijn namelijk meer klachten over op de AMD forums. (zwarte schermen en uitval)

De GPU zelf is wel geoptimaliseerd, daarom heb ik ook een RX 580 gekozen ipv een RX 480.

Edit: Ik weet niet zeker of het probleem ook echt identiek is, maar het lijkt er wel op. Power drop, dan wordt alles traag en wordt het scherm zwart, verder onderzoek zal het uitwijzen hoop ik...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
Maar is dat echt een hardware probleem of zit het hem in de drivers? Want ik zie ook mensen die het oplossen door een oudere versie van de driver te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mathoesoe schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:38:
Maar is dat echt een hardware probleem of zit het hem in de drivers? Want ik zie ook mensen die het oplossen door een oudere versie van de driver te installeren.
Helaas, dat hielp niet en dan was de kaart helemaal niet bruikbaar met games. 17.4.3 WHQL is de supported driver van sapphire en is ook goed getest, maar hetzelfde resultaat..

Alles gerelateerd aan software al geprobeerd, incl. een tweede operating system.

Ik laat de uitkomst wel weten. :)
Maar de kans dat je dit soort ellende krijgt is klein, maar het is wel vervelend veel uitzoekwerk.

Update: Kaart is defect, issue hoor ik hopelijk nog.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Wat marketing wel niet kan doen ;)
Sorry? Zoals Martin900 al gezegd heeft zijn de 480 en de 580 helemaal niet gelijk. Het is geen rebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluebear schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:52:
[...]

Sorry? Zoals Martin900 al gezegd heeft zijn de 480 en de 580 helemaal niet gelijk. Het is geen rebrand.
Heb je een bron?

Edit: verantwoording weggehaald, het gaat mij niet om een rebrand of niet, maar dit probleem bij de 480/580 pulse en nitro. (tot nu toe maar ~5 personen gezien met dit issue) misschien was het gewoon pech? Of toch toeval met sapphire only?

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2017 22:29 ]

Pagina: 1