Beter Wi-Fi bereik in de tuin

Pagina: 1
Acties:

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:10
Op dit moment hebben we midden in het huis een router staan. Dekking binnenshuis is prima. De dekking in de tuin is echter minder goed en dat willen we met zich op de zomer gaan verbeteren.

Grootste afstand router -> tuin zal zo'n 30 meter zijn. Op dit moment is er bereik tot circa 20 meter (S7) of 25 meter (laptop). Net niet genoeg om 'lekker' te kunnen internetten dus.

Na zelf een tijdje verschillende mogelijkheden te hebben onderzocht kwam ik op de volgende opties:

- Betere router kopen. Aangezien het bereik net niet groot genoeg is zou dit een oplossing kunnen zijn lijkt mij. Kosten zullen echter ruim 100 euro zijn verwacht ik.
- Repeater kopen en deze in een stopcontact zo dicht mogelijk bij de tuin plaatsen. Voordeel: Goedkoop. Nadeel: Je weet nooit of dit (genoeg) helpt.
- Powerline gebruiken. Deze optie zal het hoogst waarschijnlijk niet worden aangezien het overal het algemeen slecht werkt en niet veel (of zelfs niet) goedkoper dan een repeater zal zijn.

Aantal dingen die sowieso niet kunnen
- Plaats van de router veranderen
- Kabel trekken van router naar buiten. Het stuk waar de kabel zou moeten liggen is juist net geen kruipruimte. Hierdoor zou de kabel zichtbaar door het huis moeten gaan en dat is helaas geen optie.

Zie ik opties over het hoofd? en welke opties zouden jullie kiezen?

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:40
Heb zelf een powerline met ingebouwde WIFI AP. Daar hangt al standaard mijn IP camera op in de tuin.

Werkt eigenlijk prima (in mijn situatie dan)

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 10:13
Heb je toevallig een relatief modern huis met HR+ beglazing?
Bij mij wordt de ontvangst vele malen beter als ik de deur van mijn schuifpui open laat staan, HR+ glazen blokkeren het signaal blijkbaar behoorlijk. In de zomer zul je vaker een deur van een schuifpui open hebben staan, dus is het probleem misschien ook minder groot.

Overigens heb ik bij mij thuis wel eens powerline gebruikt om de range te vergroten, en dat leverde best goede resultaten op. Dit ging wel vooral om mobieltjes en tablets, dus wellicht was onze eis minder hoog.

• Aquafreak
Noppesnada schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:02:
Heb zelf een powerline met ingebouwde WIFI AP. Daar hangt al standaard mijn IP camera op in de tuin.

Werkt eigenlijk prima (in mijn situatie dan)
Heb je toevallig een naam of linkje van de powerline?
feelthepower schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:02:
Heb je toevallig een relatief modern huis met HR+ beglazing?
Bij mij wordt de ontvangst vele malen beter als ik de deur van mijn schuifpui open laat staan, HR+ glazen blokkeren het signaal blijkbaar behoorlijk. In de zomer zul je vaker een deur van een schuifpui open hebben staan, dus is het probleem misschien ook minder groot.

Overigens heb ik bij mij thuis wel eens powerline gebruikt om de range te vergroten, en dat leverde best goede resultaten op. Dit ging wel vooral om mobieltjes en tablets, dus wellicht was onze eis minder hoog.
Nee, het is juist een relatief oud huis. Er zijn wel plannen om HR+(+) glas te gaan gebruiken dus daar zullen we alleen maar meer last van krijgen dan. :'( . Deur open heb ik niet getest, maar het is eigenlijk niet de bedoeling om de deur open te houden om goed bereikt te krijgen.

Het gaat in dit geval ook om internet voor mobieltjes en tablets. Dit is ook de reden dat ik de goedkoopste optie probeer te vinden. Wat voor powerline gebruik jij?

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:40
[quote]Aquafreak schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:13:
[...]

Heb je toevallig een naam of linkje van de powerline?

Dit is degene die ik heb:

TP-Link TL-WPA4220KIT Wi-Fi Powerline extender startset

Ik had al de:

TP-Link TL-PA4020PT Kit powerline adapter

Maar die hadden geen wifi.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 10:13
Aquafreak schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:13:
[...]
Wat voor powerline gebruik jij?
Ehm, ja, geen goedkope zie ik...

Ik gebruik deze: https://tweakers.net/pricewatch/429173/devolo-dlan-1200+-wifi-ac-starter-kit-(nl).html

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:46
Aquafreak schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:53:
Op dit moment hebben we midden in het huis een router staan. Dekking binnenshuis is prima. De dekking in de tuin is echter minder goed en dat willen we met zich op de zomer gaan verbeteren.

Grootste afstand router -> tuin zal zo'n 30 meter zijn. Op dit moment is er bereik tot circa 20 meter (S7) of 25 meter (laptop). Net niet genoeg om 'lekker' te kunnen internetten dus.

Na zelf een tijdje verschillende mogelijkheden te hebben onderzocht kwam ik op de volgende opties:

- Betere router kopen. Aangezien het bereik net niet groot genoeg is zou dit een oplossing kunnen zijn lijkt mij. Kosten zullen echter ruim 100 euro zijn verwacht ik.
- Repeater kopen en deze in een stopcontact zo dicht mogelijk bij de tuin plaatsen. Voordeel: Goedkoop. Nadeel: Je weet nooit of dit (genoeg) helpt.
- Powerline gebruiken. Deze optie zal het hoogst waarschijnlijk niet worden aangezien het overal het algemeen slecht werkt en niet veel (of zelfs niet) goedkoper dan een repeater zal zijn.

Aantal dingen die sowieso niet kunnen
- Plaats van de router veranderen
- Kabel trekken van router naar buiten. Het stuk waar de kabel zou moeten liggen is juist net geen kruipruimte. Hierdoor zou de kabel zichtbaar door het huis moeten gaan en dat is helaas geen optie.

Zie ik opties over het hoofd? en welke opties zouden jullie kiezen?
Ik heb het opgelost door een extra router te plaatsen in de rommel/computerkamer die aan de kant van de tuin zit. Naar die kamer heb ik een nieuwe kabel getrokken.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 12:45
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Een seperate access point.
product: Ubiquiti UniFi AP AC LR
Dit is de Long Range, variant

[ Voor 8% gewijzigd door SonOfSam op 15-05-2017 15:31 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Aquafreak
@Noppesnada : Bedankt! Dat is nog wel een redelijke prijs.

@feelthepower : Dat is inderdaad iets teveel van het goede :p

@commentator : Zoals in de startpost staat is een kabeltrekken geen mogelijkheid. Ook geen kabel dichterbij de tuin (en vanaf daar een AP) is geen optie.

@SonOfSam : Aangezien het bereik maar met een aantal meter vergroot te worden is het ons geen 100 euro waard.

• SteloNLD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-01 19:15
Ik heb verscheidene AccessPoints geprobeerd maar 1 is geen, zelfs Line of Sight tussen mij en de AP is niet voldoende met een glazen raam er tussen, wanneer ik de ramen en deuren open zet krijg ik toch nog enig sinds een fatsoenlijke verbinding maar ideaal is anders.

Voor een optimale dekking kun je het beste 1 buiten plaatsen, dit kan ook ten hoogte van de zolder bijvoorbeeld, een UTP kabel kun je soms via de CV thermostaat leiding nog naar boven trekken.

Momenteel heb ik het probleem ook opgelost met een outdoor AP en dat is echt geweldig, buiten gewoon 1080p films en TV (Ziggo) streamen en zelf op de parkeer plek nog je whatsapp via wifi binnen krijgen.

De gebruikte APs zijn van Ubiquiti welke goed samen werken, leuke features hebben en gewoon goed presteren, ik moet toegeven dat een enkele Ubiquiti (normale, niet LR) mij al bereik gaf in de tuin maar de doorvoer was natuurlijk minder en ook de indoor cliënts krijgen dan last van de outdoor cliënts.

Repeaters hebben nu eenmaal gewoon een nadeel, PowerLine adapters zijn ook niet ideaal maar als je niet anders kan, dan is een powerline adapter misschien nog wel het beste want de enigste die hier last van kunnen hebben zijn de mensen in de tuin terwijl een repeater ook je indoor wifi netwerk belast.

Als het gaat om Wifi zou ik gewoon investeren, het is belangrijk en vereist niet vaak een vervanging helemaal niet als je nu al voor AC gaat maar N is ook prima (gebruik ik ook nog).
Misschien dat je 2de hands wel een N AP op de kop kan tikken van iemand die de overstap gemaakt heeft naar AC :)

P.s: ben zelf geen professional op het gebied van repeaters en powerline adapters.
Dus voor verder advies hierin moet je een ander vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door SteloNLD op 15-05-2017 15:53 ]

• Aquafreak
Er loopt inderdaad wel een UTP kabel naar boven. Kijken of er via deze kabel een AP te plaatsen is, is inderdaad een optie!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SteloNLD schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:50:
[...]

Als het gaat om Wifi zou ik gewoon investeren, het is belangrijk en vereist niet vaak een vervanging helemaal niet als je nu al voor AC gaat maar N is ook prima (gebruik ik ook nog).
Misschien dat je 2de hands wel een N AP op de kop kan tikken van iemand die de overstap gemaakt heeft naar AC :)

P.s: ben zelf geen professional op het gebied van repeaters en powerline adapters.
Dus voor verder advies hierin moet je een ander vragen.
Zo slecht is je advies niet ;) - een dedicated AP is gewoon beste optie, en meerwaarde WiFi-ac zit in hogere throughput bij goed signaal. Voor dekking is het zelfs licht nadelig. Een WiFi-n outdoor-AP kost niet veel en doet exact wat gewenst is.
Aquafreak schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:46:
[...]

@SonOfSam : Aangezien het bereik maar met een aantal meter vergroot te worden is het ons geen 100 euro waard.
Je hebt het erover dat je overweegt om in HR+(+) glas te investeren. Dat gaat geheid een veelvoud van EUR 100 kosten. Bovendien gaat je probleem dan veranderen van "een aantal meter" tot "buitenhuis helemaal geen dekking".

Technisch is de situatie simpel: je buitenmuur is een groot obstakel. Aan de binnenkant heb je voldoende dekking, aan de buitenkant niet, met grote kans dat je binnenkort wat je hebt ook nog kwijtraakt. Linksom of rechtsom moet je aan buitenkant muur een antenne krijgen.

Verreweg goedkoopste en betrouwbaarste manier om dat te doen is met een Ethernetkabel. Die kan gelijk ook voeding leveren (PoE). Neem een eenvoudige buiten-AP en hang die zo hoog mogelijk op. Als je aangeeft boven wel UTP in de buurt van de muur in kwestie te hebben is dat dus alleen maar beter.

Oslik blyat! Oslik!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:12
Mijn persoonlijke ervaring is dat een goede wireless router een gigantisch verschil kan maken. Ik had eerst de standaard experiabox (v8) van Telfort en ik had al moeite met ontvangst in de slaapkamer, terwijl die bijna recht boven de router zit. Nu ik een Netgear Nighthawk R7000 heb is de ontvangst overal extreem veel beter. Ik heb nu ook op zolder genoeg bereik op een TV zender te stream (dus door twee vloeren heen) en in de tuin (metertje of 12 diep) heb ik eigenlijk altijd goed bereik.

Dat wil niet zeggen dat het altijd in alle gevallen voor iedereen werkt, maar mijn ervaring (en mening) is in ieder geval dat het begint met een echt fatsoenlijke router.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1