Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 17:57
Ik overweeg mijn lijfrentepolis bij Interpolis die ik 16 jaar geleden heb afgesloten om als freelancer wat op te bouwen voor mijn pensioen, om te zetten in een ZZP pensioenrekening bij BND. Nu heb je daar de mogelijkheid dit te doen zonder gebruik te maken van het belastingvoordeel dat de fiscus biedt.

Je hebt dan dus niet de fiscale voordelen die de Belastingdienst koppelt aan dit soort producten, maar - en dat vind ik een belangrijke overweging - ik kan altijd vrij beschikken over mijn opgebouwde vermogen en hoef dus niet te wachten tot ik zeventig ben om er dan bij een bank of verzekeraar een product van aan te kopen dat in de periode na mijn zeventigste het geld aan mij uitkeert.

Nadelen zijn natuurlijk dat ik vermogensbelasting moet betalen én nu meer belasting betaal dan wanneer ik deze pas na pensioen afreken tegen seniorentarief. Voordeel is meer vrijheid doordat ik te allen tijde over mijn geld kan beschikken. Wij hebben als stel een flink pensioengat, maar ook een flinke overwaarde op ons huis en proberen door aflossen op ons huis de maandlasten tegen die tijd zo laag mogelijk te krijgen. Ook ligt er eventueel nog een erfenis in het verschiet.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Laat je het fiscale voordeel de doorslag geven of de vrijheid om over je geld te beschikken wanneer je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is belangrijk dat je zeker weet dat je genoeg discipline hebt om dat geld niet op te maken voor je pensioen. Verder staat het geld wel op de tocht als je onverhoopt in de financiële problemen komt, terwijl dat bij een geblokkeerde spaarrekening volgens mij niet het geval kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Het is niet het één of het ander. Je hebt altijd een financiële buffer nodig, maar een oude-dagsvoorziening is ook erg prettig. Zelf zou ik met jouw dilemma niet beknibbelen op mijn oudedagsvoorziening maar inzetten op besparingen op de uitgaven om zo meer financieel buffer te creëren. Anders zou ik vooral alles goed doorrekenen, wat kost het.. en wat kan ik mijzelf uitkeren.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:23
zilver7 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:18:
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Laat je het fiscale voordeel de doorslag geven of de vrijheid om over je geld te beschikken wanneer je wilt?
Als ZZP-er heb je ook nog zoiets als een fiscale oudedagsreserve. Je kunt daarmee binnen je bedrijfsvermogen belastingvrij pensioen opbouwen zonder dat het geld daadwerkelijk vast hoeft te staan. Daarmee kun je wat van beide krijgen.

Dat gezegd hebbend bouw ik zelf mijn pensioen op in volledige vrijheid. Fiscaal absoluut niet het meest gunstige, maar ik ben altijd vrij om over het vermogen te beschikken. Ik kan het (her-)beleggen naar eigen inzicht en ik ben niet afhankelijk van / overgeleverd aan (veranderende) fiscale spelregels rond pensioen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 17:42
Fiscale oudedagsreserve is NIET belastingvrij, de belasting is enkel uitgesteld. Als je dit bedrag niet feitelijk reserveert bijt je jezelf achteraf kijhard in je eigen reet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 17:57
Ik maak geen gebruik van de FOR, dus het risico dat ik achteraf een hoop belasting moet betalen over een al eerder door mij leeggetrokken FOR-pot loop ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Je kunt kiezen tussen FOR en jaarruimte. In beide gevallen heb je het belastingvoordeel (uitvlakken inkomsten over belastingjaren, lager tarief na AOW leeftijd, liquiditeitsvoordeel uitgestelde heffing). Maar in beide gevallen zit je ook vast aan het Nederlandse regime.

Met een BV (eigenlijk meerdere BV's) zou het een optie kunnen zijn om vermogen op te bouwen buiten deze context. Of je doet het in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21
Waarom niet beide? Ik gebruik al jaren mijn jaarruimte, aanname is dat je straks in een gunstiger belastingregime valt. Ieder jaar beetje geld terug van de belastingdienst, dat ik gelijk weer inleg.
Prive stop ik ook wat in fondsen.
Pagina: 1