Zorgeloos rijden voor max 30.000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 7.042 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03 11:53
Als tweaker ken ik veel van PC's maar niet veel van auto's.

Hoe een auto er uit zien, welk merk, welke motor... maakt me allemaal niet uit.

Maar toch heb ik nu een nieuwe nodig. Het lukt me helaas niet een keuze te maken...

Tweedehands liever niet. Ik wil zorgeloos rijden. Dus minstens 5 jaar all in garantie op de wagen. Bij een Kia zou dit al 7 jaar zijn. Dus die hebben een pluspunt.

Gemiddeld 20.000 km per jaar. (geen zonnepanelen) Kies je dan elektrisch, diesel, benzine, hybride of nog iets anders...

verder laat ik me liever niet oplichten door garagisten. Dus een merk waar je zelf al eens kan aan sleutelen met behulp van youtube filmpjes en aliexpress onderdelen mag ook :-) (zolang mijn vriendin die voorkeur niet weet maakt het niet uit, die wil een veilige auto en geen Chinees merk...)

Deze vraag is extreem algemeen... maar ik kan er dan ook nergens een antwoord op vinden. Alle sites zijn veel te specifiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat zijn de voorwaarden voor die zeven jaar garantie van Kia? Ik kan me voorstellen dat die vervalt zodra je zelf aan je auto hebt gesleuteld. Ik meen dat dealeronderhoud niet verplicht is, maar wel het gebruik van originele onderdelen op de juiste manier (volgens instructie en door een gekwalificeerd persoon).

Je kunt toch wel iets aan wensen verzinnen? Wil je een compacte hatchback, een stationwagon?

Is 30.000 het budget voor de aanschaf? Chinese auto's worden bij mijn weten in Nederland niet verkocht dus dat scheelt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Bigs op 15-05-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:02
Eerste hit als ik google op "Private lease checker" ( geen idee of het de beste partij is, of betrouwbaar ) : http://privateleasecheck.nl/private-lease-vergelijken

Je kan criteria invullen, en de prijzen komen netjes er voor te staan.

Als je liever wil kopen en geen private lease: https://www.anwb.nl/auto/zoekvergelijk/zoekauto

Denk dat je daar al een heel algemeen overzicht van krijgt, en vervolgens op echt specifieke merken je minder belangrijke wensen en persoonlijke voorkeur op filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Heb je zelf al een shortlist qua merken? Bijv toyota, kia, audi, bmw, volvo, volkswagen etc.

Met 20k per jaar zou ik voor benzine gaan, maar wat voor type auto? sedan? station? Handgeschakeld? Automaat?

Met 30k kun je een leuke auto kopen maar je zult echt met meer wensen moeten komen.....

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

JB

Cédric roelt!

Ik zou er 2 van 15K kopen. Heb je een reserve. Net als bij computers een RAID set :+

[ Voor 52% gewijzigd door JB op 15-05-2017 13:10 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
TS, je post spreekt zichzelf tegen.

Je wilt een betrouwbare auto, waar je niets aan hoeft te doen. Toch wil je liever zelf klussen er aan en dan ook nog eens met chinese onderdelen die je een jaar later weer mag vervangen.

Koop je een nieuwe auto, dan valt er tegewoordig steeds minder aan te klussen(of is een filter vervangen voor jou klussen?).

Waarom geen tweedehandsje voor 15k die zijn betrouwbaarheid heeft bewezen? Van die andere 15k kan je _behoorlijk_ veel onderhoud laten doen door een bekwame garage.

Een nieuwe auto geeft geen garantie dat alles blijft werken. Ook die moet naar de garage. Ga dan de private lease in, maar dan betaal je er ook voor.

Gezien je nul eisen aangeeft of voorbeelden van wat je zelf al hebt uitgezocht, kunnen wij je zo ook niet helpen. Moet je er een gezin van vijf mee vervoeren, gaat het mee op vakantie, of zoek je een gebakje voor de boodschappen?

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 15-05-2017 13:19 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:14:
Een nieuwe auto geeft geen garantie dat alles blijft werken. Ook die moet naar de garage. Ga dan de private lease in, maar dan betaal je er ook voor.
In het segment waar auto's 30K kosten is private lease imho niet interessant. De auto waar ik in rij, kostte me na korting nog geen 31K.

In de diverse PL-configuratoren die ik bekeken heb kostte een minder uitgerust model al 600 euro per maand. Doe dat eens keer 48 maanden en je betaalt de nieuwprijs al in termijnen aan de kredietverstrekker.

No thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Als je zorgeloos wil rijden moet je er vooral niet zelf dingen aan gaan doen :P

Private lease zorgt er in principe voor dat alle risico's en het onderhoud worden uitbesteed. Daar betaal je flink voor aan de leasemaatschappij, maar 'zorgelozer' dan dat gaat het niet worden haha.

Wil je toch zelf kopen, dan zou ik voor een nieuwe Japanner gaan. De Avensis van m'n pa is nog geen 5 jaar oud, maar heeft nog geen echt onderhoud nodig gehad.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RodeStabilo schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:21:
[...]

In het segment waar auto's 30K kosten is private lease imho niet interessant. De auto waar ik in rij, kostte me na korting nog geen 31K.

In de diverse PL-configuratoren die ik bekeken heb kostte een minder uitgerust model al 600 euro per maand. Doe dat eens keer 48 maanden en je betaalt de nieuwprijs al in termijnen aan de kredietverstrekker.

No thanks.
Ligt er maar net aan wat je eisen en grenzen zijn en die geeft de TS niet.
Is je enige eis zorgeloosheid, private lease.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 15-05-2017 13:25 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Richh schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:23:
Private lease zorgt er in principe voor dat alle risico's en het onderhoud worden uitbesteed. Daar betaal je flink voor aan de leasemaatschappij, maar 'zorgelozer' dan dat gaat het niet worden haha.
Hoe is dat beter geregeld dan zelf een nieuwe auto kopen? Met vier jaar garantie rij ik ook zorgeloos. Als een leasemaatschappij geen moeite wil doen voor een probleem wat zij niet belangrijk vinden dan sta je dan met je zorgeloos. Dat heb ik wel op andere fora genoeg gelezen.

Ik snap de verheerlijking van private lease nooit zo goed.

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 15-05-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:25:
[...]

Hoe is dat beter geregeld dan zelf een nieuwe auto kopen? Met vier jaar garantie rij ik ook zorgeloos.

Als het jouw auto is en er gaat iets grondig naar de klote buiten garantie kan je forse rekeningen verwachten, bij private lease uiteraard niet. Dan mag de lease maatschappij het oplossen.
Je betaalt elke maand hetzelfde bedrag en weet dus precies waar je aan toe bent, vrij 'zorgeloos' toch? ;)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:01
Volgens mij is LPG de economisch meest gunstige brandstof en nog minst vervuilend ook;

Dacia Logan op LPG ( Bi Fuel) nemen. Nadeel: met alle opties kom je helaas maar op 16k.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Def1ant schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:26:
Volgens mij is LPG de economisch meest gunstige brandstof en nog minst vervuilend ook;

Dacia Logan op LPG ( Bi Fuel) nemen. Nadeel: met alle opties kom je helaas maar op 16k.
nog een nadeel: je moet in een dacia rijden.
DennusB schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:26:
Als het jouw auto is en er gaat iets grondig naar de klote buiten garantie kan je forse rekeningen verwachten, bij private lease uiteraard niet. Dan mag de lease maatschappij het oplossen.
Je betaalt elke maand hetzelfde bedrag en weet dus precies waar je aan toe bent, vrij 'zorgeloos' toch? ;)
Lees eens goed. Ik heb vier jaar garantie en ik rij over het algemeen die auto's geen vier jaar. En ook ik weet m'n auto kost (verzekering, mrb etc zijn statische bedragen). Onderhoudsprijzen zijn vrij transparant en met mijn kilometrage kan ik in drie jaar met een enkele beurt af.

[ Voor 53% gewijzigd door RodeStabilo op 15-05-2017 13:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:22

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Hoe is dat beter geregeld dan zelf een nieuwe auto kopen? Met vier jaar garantie rij ik ook zorgeloos. Als een leasemaatschappij geen moeite wil doen voor een probleem wat zij niet belangrijk vinden dan sta je dan met je zorgeloos. Dat heb ik wel op andere fora genoeg gelezen.

Die vier jaar garantie is natuurlijk alleen op rare productiefouten. Regulier onderhoud kost nog steeds geld en moet je vaak gewoon bij de officiële merkdeler uit laten voeren

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
[...]

Hoe is dat beter geregeld dan zelf een nieuwe auto kopen? Ik snap de verheerlijking van private lease nooit zo goed.
Onderhoud aan de auto (grote/kleine beurten, banden, APK) behoort bij private lease in het maandbedrag. Koop je 'm zelf, dan zal je het zelf moeten betalen.

Ik zou zelf ook nooit voor private lease gaan. Het kost je veel te veel geld voor wat je krijgt. Maar als het puur om het 'zorgeloze' gaat is het misschien wel een optie om te overwegen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Privé ?
Waarom geld verliezen bij aankoop nieuwe auto elke 3-5 jaar ?
Reken eens uit wat het je kost over die jaren, of is het in België goedkoper ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Het meest zorgeloos reizen is een leasebak. Geen gedoe met verzekeringen, belastingen, etc. Over 5 jaar zal je dan ook een stuk minder dan €30,000 besteden aan een auto. Want die €30,000 is nog exclusief verzekering, belasting, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 19:30

donny007

Try the Nether!

http://www.dacia.nl/modellen/sandero

Als de enige eis is dat de auto het blijft doen is €30k wel een beetje overdreven.

Een bedrag apart zetten voor onvoorziene reparaties levert meer "zorgeloosheid" op...

[ Voor 32% gewijzigd door donny007 op 15-05-2017 13:36 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:19
Misschien handig om aan te geven, wie je naast je vriendin, ook nog moet meenemen. Waarvoor ga jij de auto gebruiken (Woon/Werk?) Zometeen is een 4x4 handiger in jouw situatie dan een kleine Dacia :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 22:59
zoals hierboven, geef even wat meer info!

Daarnaast, zorgeloos rijden is ook een vaag begrip: zorgeloos kan betekenen elke maand dezelfde kosten, maar zorgeloos kan ook betekeken dat je een veilige en betrouwbare auto hebt.

Zelf dacht ik in ieder geval gelijk aan een Toyota Auris / Prius Hybride. Erg betrouwbare auto's, zuinig, veilig en volgens mij ook wel redelijk waardevast.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:21:
[...]

No thanks.
Ik weet niet hoe jij het doet, maar als je geen onderhoud, verzekering en wegenbelasting betaalt kan je zo weinig met je auto. Verder kan een leasemaatschappij wel degelijk door de schaal kortingen afdwingen waar zij hun geld uit verdienen. Private lease hoeft niet duurder te zijn, maar moet wel aansluiten bij je gebruik.

Ontopic:
Volgens mij is een Dacia perfect is voor de TS. Rete betrouwbaar door eenvoudige en bewezen techniek. Dit zorgt er ook voor dat ze makkelijk zelf te onderhouden zijn, mits je de LPG variant laat staan.

Mocht de TS iets meer luxe wensen dan raad ik aan om bij Mazda of andere Aziatisch merken te kijken. Indien luxe belangrijk is dan valt de Lexus CT200h net binnen het budget.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 15-05-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor 30.000 kun je veel kopen. Ik heb zelf net een nieuwe auto gekocht voor 9100 euro :p, geen Dacia, maar het vorige model Nissan Micra. Daar zitten nu flinke kortingen op om plaats te maken voor de nieuwe.

Met jouw budget kun je aan deze auto's denken:
http://www.autoblog.nl/ni...ak-voor-30-000-euro-84709

Die Alfa is erg mooi en tot mijn verbazing scoort die ook goed in betrouwbaarheidstests.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Rare topicstart als ik zo bot mag zijn. Je wil zorgeloos rijden voor 30k, dat is nogal wat geld om "zorgeloos" weg te gooien aan afschrijving op een nieuwe auto ;-) Koop voor 5k een betrouwbare, Japanse 2ehands en houd 25k achter de hand voor onderhoud. Ik wil wedden dat je over 7 jaar minder onderhoudskosten hebt gehad aan die auto dan je aan onderhoud en afschrijving aan je 7-jaar-garantie-KIA kwijt bent ;)

Een Toyota Auris ofzo? Ook hybride te krijgen, dan verbruikt hij echt geen drol. ST-versie voor als er veel mee moet...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 10:44

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Geef mij 30K en je mag in m'n clio rijden, zorg ik dat die zorgeloos is :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Bigs schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:09:
Wat zijn de voorwaarden voor die zeven jaar garantie van Kia? Ik kan me voorstellen dat die vervalt zodra je zelf aan je auto hebt gesleuteld. Ik meen dat dealeronderhoud niet verplicht is, maar wel het gebruik van originele onderdelen op de juiste manier (volgens instructie en door een gekwalificeerd persoon).
Waarom zou je niet originele onderdelen gaan gebruiken als het toch binnen garantie valt ? :)

Ik heb zelf een aantal jaren geleden een Kia gekocht van 2 jaar oud waarbij de garantie gewoon doorliep tot 7 jaar. Erg goed bevallen en de paar keer dat er iets was is dat netjes onder garantie opgelost.
telenut schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:04:
Hoe een auto er uit zien, welk merk, welke motor... maakt me allemaal niet uit.

Maar toch heb ik nu een nieuwe nodig. Het lukt me helaas niet een keuze te maken...

Tweedehands liever niet. Ik wil zorgeloos rijden. Dus minstens 5 jaar all in garantie op de wagen. Bij een Kia zou dit al 7 jaar zijn. Dus die hebben een pluspunt.
Als je zo weinig om een auto geeft zou ik juist wel voor 2e hands gaan. Als ik om me heen kijk hebben nieuwe auto's echt niet minder problemen dan een goede 2e hands van een paar jaar oud. Voordeel van een auto van een paar jaar oud is dat je al op kunt zoeken hoe betrouwbaar ze zijn en of ze standaard kwaaltjes hebben. Voor de zekerheid voegt een nieuwe auto dan ook maar weinig toe.

Ik zou dan ook als ik jou was eerder een auto van een paar jaar oud voor 15k kopen (b.v. een Kia waar je t/m 7 jaar garantie op hebt ;) en de rest voor andere leuke dingen gebruiken ;) 30k voor een auto is leuk als je echt om auto's geeft, maar daar lijkt hier niet echt sprake van dus zou ik voor het praktisch nut gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Het voordeel aan een nieuwe auto is natuurlijk dat je op korte termijn geen grote kosten kunt hebben.
Als dat wel zo is, dan is dit altijd te verhalen op fabrikage fouten/deugdelijk product leveren.
Zelf je banden op gummen is een ander verhaal maar dat komt ook bij een analyse wel naar boven ;) .

Private lease zeker met die kilometers zou ik nooit doen. Private lease is als een verkapte lening in mijn ogen, iets willen/kopen wat je eigenlijk niet kan/wil betalen.

Het grote schaalvoordeel wat de maatschappijen hebben komt namelijk echt niet jouw kant op en "antenne/signaal" problemen gaan ze echt niet voor je laten oplossen. (om maar iets onbenulligs te noemen vanuit de maatschappij gezien).

Zoek een auto die nieuw rond de 24 a 25k is en zet de rest weg op een aparte (auto) rekening.
Op die manier ben je de komende +-7 jaar wel uit je onderhoud en je rijdt een nieuwe wagen die ook nog eens van jezelf is.

Voor mijn vrouw 3 jaar geleden een Mitsubishi gekocht a 15k nieuw.
Tot nu toe elk jaar een beurtje gegeven en 2keer per jaar een grondige was en reinigingsbeurt. Kost nog geen 400 euro per jaar. Wegenbelasting is 15 euro en verzekering 30 euro per maand all-risk.
400+12x15+12x20 = 940 euro per jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2017 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:33
[...]
Kosten die stelselmatig vergeten worden bij het berekenen van autokosten in eigen beheer:
- incidentele grote kosten (versnellingsbak in de soep buiten garantie bijvoorbeeld)
- rentederving (bij een auto van €15k toch snel €300/jaar als je een hypotheek tegen 2% hebt, moet je de auto financieren is dit natuurlijk veel meer
- aankoop en verkoopkosten
- onderschatting van afschrijving

Ik zou private lease zeker niet verheerlijken maar als je binnen de geijkte aanbiedingen van private lease valt (A segment 10k kilometer per jaar) dan kan je daar niet tegen concurreren met prive nieuw aanschaffen. Het grootste probleem met private lease is dat de prijs hard oploopt als je meer luxe wilt of als je meer km's rijdt.

Juist met de uitgangspunten die hier genoemd worden zou ik private lease wél overwegen.

Het alternatief om gewoon een A/B segment nieuw of jong gebruikt te kopen en 7 jaar te rijden is natuurlijk ook prima. Met €30k en zonder bijzondere eisen zijn de mogelijkheden eigenlijk eindeloos. Vervolgens bezuinigen op onderhoud omdat je niet opgelicht wil worden door garagisten lijkt me een typisch gevalletje "penny wise pound foolish".

P.s, ik zou met dit budget op dit moment een Hyundai Ioniq Hybrid kopen, demo modelletje op MP voor €23k (maar dat is puur een persoonlijke voorkeur).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 15-05-2017 16:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
assje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:04:
[...]

Kosten die stelselmatig vergeten worden bij het berekenen van autokosten in eigen beheer:
- incidentele grote kosten (versnellingsbak in de soep buiten garantie bijvoorbeeld)
- rentederving (bij een auto van €15k toch snel €300/jaar als je een hypotheek tegen 2% hebt, moet je de auto financieren is dit natuurlijk veel meer

Ik zou private lease zeker niet verheerlijken maar als je binnen de geijkte aanbiedingen van private lease valt (A segment 10k kilometer per jaar) dan kan je daar niet tegen concurreren met prive aanschaffen. Het grootste probleem met private lease is dat de prijs hard oploopt als je meer luxe wilt of als je meer km's rijdt.

Juist met de uitgangspunten die hier genoemd worden zou ik private lease wél overwegen.
Je vergeet dat:
Dit op een gloednieuwe auto een wel zeer uitzonderlijk geval is wat prima te verhalen zou zijn binnen 4 jaar. (immers private lease is ook allemaal korter dan 4 jaar dus laten we dat als uitgangspunt nemen)
- rentederving
Nu betaal je rente alleen is dat verkapt in de totaal prijs, sterker nog, je betaald voor iets wat nooit jouw eigendom zal worden.
"Rijklaar" maak kosten zijn de enige kosten die ik kan bedenken? Welke overigens 9 van de 10 keer uit de onderhandelingen worden gehaald.
Wegenbelasting/verzekering zijn inzichtelijk en vast te leggen voor 4 jaar en na deze 4 jaar heb je wel een auto die evengoed nog een bepaalde waarde heeft waar je bij private lease met lege handen staat.

Ook bij private lease kan je niet 3 keer een flinke klapper maken zonder dat je "premie" niet omhoog gaat hoor.

Let's face it, je hebt gewoon een verkapte lening. Dat is prima als je dat wilt maar we moeten het niet mooier maken dan het is.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
GeeMoney schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:11:
[...]
Je vergeet dat:
Dit op een gloednieuwe auto een wel zeer uitzonderlijk geval is wat prima te verhalen zou zijn binnen 4 jaar. (immers private lease is ook allemaal korter dan 4 jaar dus laten we dat als uitgangspunt nemen)
- rentederving
Akkoord, bij vergelijking met nieuw aanschaffen is dit niet heel belangrijk (ik vergelijk persoonlijk liever met aanschaf jong occasion)
Nu betaal je rente alleen is dat verkapt in de totaal prijs, sterker nog, je betaald voor iets wat nooit jouw eigendom zal worden.
Wat heeft dit waar dan ook mee te maken?? Je betaalt een lease bedrag of je hebt rentederving, beide leveren je niets op en zijn kosten.
"Rijklaar" maak kosten zijn de enige kosten die ik kan bedenken? Welke overigens 9 van de 10 keer uit de onderhandelingen worden gehaald.
Jij koopt veel duurder in dan een LM en bij verkoop betaal je de marge van de handelaar die hem van je koopt (tenzij je zelf op marktplaats aan de gang gaat).
Wegenbelasting/verzekering zijn inzichtelijk en vast te leggen voor 4 jaar en na deze 4 jaar heb je wel een auto die evengoed nog een bepaalde waarde heeft waar je bij private lease met lege handen staat.
Meg lege handen staan? Bij eigen aanschaf sta je na verkoop net zo goed met lege handen 8)7
Ook bij private lease kan je niet 3 keer een flinke klapper maken zonder dat je "premie" niet omhoog gaat hoor.

Let's face it, je hebt gewoon een verkapte lening. Dat is prima als je dat wilt maar we moeten het niet mooier maken dan het is.
Nee daar heeft het juist niets mee te maken, je betaalt voor een dienst die jou een auto ter beschikking stelt. Bij eigen aanschaf "investeer" je €15k eigen geld voor een periode van enkele jaren in een auto. Welke optie de beste is hangt van allerlei variabelen af maar een irrationele angst voor een lening hoeft er daar geen van te zijn.

Als jij een hypotheek hebt waarvoor je nog 4% netto rente betaalt en je koopt een auto uit eigen geld rijd je die auto alsnog van geleend geld (indirect) en kost die €15k die je uitgeeft aan je "eigen" auto je dus €600 per jaar aan rentederving.

Een A segment private lease voor 20.000km/jaar kan voor €250,- per maand.

Eigen aanschaf:
€12k aanschaf -> rentederving tegen 2% = €20
Afschrijving 40% in 4 jaar = €150,- (foutje, moet 100 zijn)
Wegenbelasting = €20
Verzekering = €30
Onderhoud = €50

Totaal €270,- per maand wordt dan €220

Uiteraard indicatief maar zo groot zijn de verschillen in de basis niet.

Nadelen private lease:
- je wilt een (maximale) hypotheek afsluiten, die wordt dus lager
- hoog eigen risico bij schade en minder vrijheid hoe op te lossen
- mogelijk nadelige tarieven bij meer of minder km's
- looptijd contract, niet flexibel
- etc etc

Dergelijke standpunten doen me altijd denken aan de discussies die wel eens tijdens de lunch voorbij komen op het werk. Volop collega's die een nieuwe auto van 30k steeds 4 jaar rijden en claimen dat hun auto ze €300 per maand kost (soms inclusief brandstof).

De vraag hoe hoog de afschrijving is wordt dan beantwoord met "tja ik moet er wat bijleggen als ik hem inruil ja" en rentederving is uberhaubt een onbekend begrip.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 15-05-2017 17:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
assje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:26:
[...]

Een A segment private lease voor 20.000km/jaar kan voor €250,- per maand.

Eigen aanschaf:
€12k aanschaf -> rentederving tegen 2% = €20
Afschrijving 40% in 4 jaar = €150,-
Wegenbelasting = €20
Verzekering = €30
Onderhoud = €50

Totaal €270,- per maand

Uiteraard indicatief maar zo groot zijn de verschillen in de basis niet.
Je vergeet dat na 4 jaar de auto nog een waarde heeft die je dan bij een eventuele verkoop weer incasseert.
De 250 euro per maand private lease geeft je na 4 jaar precies 0,- op de balans.
Jij koopt veel duurder in dan een LM en bij verkoop betaal je de marge van de handelaar die hem van je koopt (tenzij je zelf op marktplaats aan de gang gaat).
Ik koop wellicht wel duurder in, maar de leasemij rekent jou dat voordeel ook niet door.
Nadelen private lease:
- je wilt een (maximale) hypotheek afsluiten, die wordt dus lager
- hoog eigen risico bij schade en minder vrijheid hoe op te lossen
- mogelijk nadelige tarieven bij meer of minder km's
- looptijd contract, niet flexibel
- etc etc
Helemaal mee eens.

Het is als de hypotheekrente aftrek. Mensen iets voorschotelen en verkopen wat uiteindelijk helemaal niet zo voordelig is.
assje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:32:
[...]

Nee, dat vergeet ik niet.
Totale kosten is 270x48 bij privé kopen en vervolgens 7200,- op de balans.
Totale kosten is 250x48 bij private lease en vervolgens 0,- op de balans.

Of mis ik iets?
PS. die 30k is spaargeld en geen hypotheek/lening mag ik hopen, dan wordt het inderdaad een heel ander verhaal.

[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2017 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
GeeMoney schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:32:
[...]

Je vergeet dat na 4 jaar de auto nog een waarde heeft die je dan bij een eventuele verkoop weer incasseert.
De 250 euro per maand private lease geeft je na 4 jaar precies 0,- op de balans.

Toch nog een poging (al hebben wij deze discussie volgens mij in een ander topic al eens gehad).

Stel de fictieve bestuurder die €50k geld op de bank heeft en een auto koopt of huurt van €30k.

Koop:
jaar 1-3 : €20k op de bank
jaar 4: na verkoop (van bijvoorbeeld €20k) €40k op de bank

Lease:
Jaar 1-4: €50k op de bank

De kosten van de koper bestaan uit:
Afschrijving: €10k in 4 jaar maakt €2500 per jaar
Rentederving: de koper heeft gedurende de 4 jaar €30k minder op de bankrekening. Welke waarde je hier aan hangt zal enorm verschillen (<0,6% van een spaarrekening tot >8% van een financiering voor de auto). De meeste mensen hebben toch wel een hypotheek die ca. 2% netto kost dus dat lijkt me een redelijk uitgangspunt (je kiest ervoor €30k aan een auto uit te geven terwijl je die ook af kunt lossen op de hypotheek).

Jij zegt dat de koper incasseert maar dat klopt alleen als je de aanschaf als kosten ziet, boekhoudkundig klopt dat niet. Aanschaf van een auto is een uitgaven waar een asset tegenover staat (een auto met waarde), zeker als hij all-risk verzekerd is helemaal geen gek uitgangspunt.

Het verschil tussen aanschaf en verkoop bepaalt je afschrijving, deze weet je dus altijd pas achteraf. Bij berekening van autokosten zit er niets anders op dan deze in te schatten (ze maar negeren is in ieder geval geen goede benadering).

Jij ziet het als opbrengst terwijl eigenlijk een gedeelte van het geld (dat de leaser nooit heeft uit hoeven geven) retour komt.
GeeMoney schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:32:
Totale kosten is 270220x48 bij privé kopen en vervolgens 7200,- op de balans.
Totale kosten is 250x48 bij private lease en vervolgens 0,- op de balans.

Of mis ik iets?
Je mist dat aanschaf en verkoop tegen elkaar wegvallen en het verschil daartussen berekend is als afschrijving, er is dus geen "restant op de balans".

Privé kopen:
- €12k aanschaf
- €5,76k kosten excl. afschrijving (48x€120)
+ €7,6k
Resultaat: €10,56k -> €220,- per maand

Lease:
- €12k -> €250,- per maand

Resultaat €30/maand in het voordeel van zelf aanschaffen bij de genoemde uitgangspunten

[ Voor 87% gewijzigd door assje op 15-05-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
De eerste vraag die je zal moeten beantwoorden is welke niveau van luxe/comfort je wenst;
  • A/B/C/D segment
  • 3/5 deurs
  • Airco
  • Uitstraling (LM velgen)
  • etc.
Als je daadwerkelijk niets belangrijk vind (zoals je zegt) is het heel eenvoudig; een A-segment auto op benzine (dan is dat alvast duidelijk). Dan hoef je vervolgens alleen nog na te denken over private lease/nieuw/jong occasion.

Zonder antwoord op deze vraag is er echt niets zinnigs te zeggen ,je budget van €30k rijmt in ieder geval niet met minimale eisen.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 15-05-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
Had helemaal zo veel reacties niet verwacht eigenlijk.
Die 30K klopt eigenlijk ook niet... dat is het max dat ik zou kunnen uitgeven. Maar helemaal niet wat ik wil uitgeven...
Ik wil wel de eerste 7 jaar zekerheid over mijn uitgave hebben. Nu kocht ik telkens 2de hands en bij elk garagebezoek moest ik wel plots 1000 euro ophoesten.

Meer specifiek zoek ik een break (heb graag ruimte in de koffer), 5 deurs dus. De standaard opties, dus ja, een airco :-) En ook een aux uitgang op de radio... maar dat zal bij alle modellen wel zo zijn nu.
Dat slaat op mijn zelf prutsen aan auto's dus. een GPS hoeft er niet in, want na 2 jaar is die niet meer correct een een update kost 200 euro. Ik plaats er wel zelf mijn gsm in dus.

Uitstraling is totaal niet van belang. Er is ook geen voorkeur voor een bepaald merk.

Leasing was ook iets dat me aansprak. Dan weet je dus exact elke maand wat je moet betalen. Maar private leasing is in België toch nog niet zo populair denk ik. Soms zijn er speciale acties heb ik gelezen (mediamarkt begot?) Dus als iemand zo iets weet. Graag :-)

En ook bij Cardoen krijg je 7 jaar garantie op een nieuwe wagen. Dat kan ook een optie zijn dus.

De keuze van brandstof... dat is ook een moeilijke. Velen raden benzine aan, maar dat is toch nog een stuk duurder aan de pomp?
Ik heb ook gelezen dat je tot 5000 euro premie kan krijgen bij een elektrische auto... valt al eens te overwegen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ik had nog niet gezien dat het om BE ging, ik ben niet thuis in de regelingen in Belgie dus wellicht verandert dat inderdaad de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In België rijdt bijna iedereen met diesel. Lijkt me dat dat ook voor TS de juiste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb even niet gekeken welk brandstof je moet kiezen, maar er is toch nog best wat keus te vinden tot maximaal €30000:
Audi A4 Avant
Peugeot 308/508
VW Passat Variant
Ford Mondeo
Renault Talisman Grandtour
Mazda 6
Opel Insignia
Volvo V60

Voor de volledige lijst met beschikbare auto's in België zie deze url, dit zijn trouwens nieuwe auto's: http://occasions.autoscou...0&page=1&event=sort&dtr=s

Mogelijk is het slimmer om een auto te kopen waar net de kop vanaf, zodat je afschrijving lager is bijvoorbeeld tot max 20.000km op de teller, dan is je aanbod ook meteen een stuk groter:
http://occasions.autoscou...CJ%2CS&ustate=N%2CU&dtr=s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
telenut schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:41:
auto's kijken/kopen blijft gewoon leuk :P
Die 30K klopt eigenlijk ook niet... dat is het max dat ik zou kunnen uitgeven. Maar helemaal niet wat ik wil uitgeven...
Ik wil wel de eerste 7 jaar zekerheid over mijn uitgave hebben. Nu kocht ik telkens 2de hands en bij elk garagebezoek moest ik wel plots 1000 euro ophoesten.
De enige manier om hier zekerheid in te krijgen is private lease. De enige zekerheid die je daar ook bij krijgt is dat je ook de winst van de leasemaatschappij betaald ;) Eigenlijk is een leasebedrag niets meer of minder dan de kosten die een auto gemiddeld heeft vermeerdert met wat winst voor de leasemaatschappij. Oftewel vergelijk het met een verzekering.

De optie blijft echter ook nog steeds om een auto van 2-3 jaar oud te kopen en deze als ie uit de garantie valt weer te verkopen en opnieuw eentje van 2-3 jaar oud te kopen. Zeer waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit dan nu een nieuwe auto te kopen en die voor 7 jaar te rijden.
Vergeet trouwens niet dat een nieuwe auto niet gelijk betekent dat je dus geen onderhoudskosten hebt. De garantie is eigenlijk altijd op niet slijtage onderdelen en je zult dus alsnog kosten hebben voor b.v. een distributieriem, banden, remmen etc.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Na 9 jaar lang BMW gereden te hebben ben ik nu overgestapt naar een nieuwe Mazda 6. BMW's zijn niet zo betrouwbaar als ik had gehoopt en de kosten aan onderhoud van een BMW zijn niet mals. Ja ik mis het rijgedrag van de achterwiel aangedreven 6 cilinder motor en wat kleinigheden die de duitsers toch net iets beter voor elkaar hebben. Zoals de ramen niet dicht kunnen doen als de motor uit staat e.d.

Voor wat betreft kosten voor onderhoud. Tja ik heb in het eerste jaar in deze Mazda 6 iets meer dan 40.000 km gereden en 2 onderhoudsbeurten gehad. Alleen standaard olie en filters zijn ververst en verder niks. Bij BMW had ik al een set nieuwe achterbanden en remschijven nodig.

Wat betrouwbaarheid betreft, tja ik rij nog geen 9 jaar Mazda. Maar de onderhoudsbeurten zijn stukken goedkoper.
En ik zie private lease voorbij komen, maar vergeet niet dat je dan altijd meer betaald. Die jongens verdienen dan ook hun boterham aan jouw aankoop. Het is dus altijd duurder.

Mazda heeft dan wel geen 7 jaar garantie, maar lees de voorwaarden nog eens goed na van die Koreanen. Dat is beperkte garantie. Mazda heeft wel de Mazda plus garantie die je binnen 3 jaar of 100.000 km kan afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 162126 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:58:
En ik zie private lease voorbij komen, maar vergeet niet dat je dan altijd meer betaald. Die jongens verdienen dan ook hun boterham aan jouw aankoop. Het is dus altijd duurder.
Dat is dus niet waar, er zijn wel degelijk gevallen waar private lease goedkoper is.

Natuurlijk betaal je de LM maar zij hebben ook schaalvoordeel en ik sommige gevallen valt dat toch uit in het voordeel van de lease.

Maar uiteraard, het is een stukje ontzorgen en in principe kost dat geld, je moet je alleen afvragen of dat erg is. Er zijn nog 1001 dingen die goedkoper zijn als je het zelf doet maar ook gewoon uitbesteed worden.

De topictitel is notabene "zorgeloos rijden" dus zo gek is die notie niet. Wel gek is dat er wel over een budget voor aanschaf wordt gesproken maar niet over gewenste maandlasten (of beter nog, TCO).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 15-05-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
@redwing , auto van 2-3 jaar kopen en verkopen als die uit garantie is?
Hier zijn vrijwel alle merken na 2 jaar al uit garantie... die optie is er dus niet :)
Of het moet een Kia zijn.

@FabiandJ , de garagist wil me nu ook een auto verkopen met amper 14K km, maar ik vraag me altijd af waarom auto's verkocht worden met zo weinig km... Als je tevreden bent van een nieuwe auto verkoop je die toch niet na amper 14000 km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Anoniem: 162126 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:58:
Mazda heeft dan wel geen 7 jaar garantie, maar lees de voorwaarden nog eens goed na van die Koreanen. Dat is beperkte garantie. Mazda heeft wel de Mazda plus garantie die je binnen 3 jaar of 100.000 km kan afsluiten.
Eigenlijk hebben ze juist een van de beste garanties die er op auto's te krijgen zijn, het voornaamste is dat je hem wel goed moet laten onderhouden (hoeft niet bij de KIA dealer, maar moet wel b.v. wel met originele onderdelen). Doe je dat valt zo'n beetje alles wat niet slijtage is onder de garantie. Ik heb b.v. met mijn huidige Kia juist wat pech gehad maar alles is zonder problemen opgelost waaronder stuurhuis vervangen, warmte-regelingsmotor vervangen, distributieriem vervangen (had beschadigingen die niet onder slijtage vielen) en hij is een keer thuis opgehaald omdat de startmotor het begeven had.
telenut schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:11:
Hier zijn vrijwel alle merken na 2 jaar al uit garantie... die optie is er dus niet :)
Hyundai heeft 5 jaar, Kia 7 jaar en volgens mij zijn er toch wel meer merken met een jaar of 5 garantie ? Maar ongeacht dat, als je 7 jaar zorgeloos wilt rijden en je kunt alleen auto's vinden met 2 jaar garantie houdt het na die 2 jaar ook snel op met zorgeloos rijden ;) Dus daarvoor een nieuwe auto kopen is ook niet zo zinvol.

[ Voor 24% gewijzigd door redwing op 15-05-2017 21:15 ]

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Als je 30k aan een auto kunt besteden, waarom dan wakker liggen van een beurt van 500 of 800 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@FabiandJ , de garagist wil me nu ook een auto verkopen met amper 14K km, maar ik vraag me altijd af waarom auto's verkocht worden met zo weinig km... Als je tevreden bent van een nieuwe auto verkoop je die toch niet na amper 14000 km...
Dit is natuurlijk wel speculeren en kan dus van alles zijn, mogelijk was de vorige eigenaar er super blij mee, maar werd zijn situatie in één keer anders. Een auto is na 14000km echt niet afgeschreven of het was een bijzonder blauwe maandag,

Mijn auto heb ik gekocht toen er 33.000km op de teller stond wat inmiddels 4 jaar geleden is, nu staat er 112000km op en rijd nog hetzelfde als 4 jaar geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door FabiandJ op 15-05-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Moet je een auto kopen die nog geen 1000 euro kost, de enige (noodzakelijke) kosten die ik tot nu toe aan mn auto's gehad heb zijn regulier onderhoud van n paar tientjes (olie etc) en n keer n lasapparaat om de bodem te fixen :P Verder alleen de APK hoeven aftikken bij de garage. Mijn eerste auto was de helft van jouw garagebezoek in de aanschaf en daar heb ik 2 jaar onbezorgd mee rondgereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:31
Een Toyota Auris Hybrid lijkt mij De perfecte keus. Zeer betrouwbaar, zuinig en ruim.
Zou ik ook gewoon jong gebruikt kopen. Scheelt afschrijving en net zo zorgeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
assje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:32:
[...]

Toch nog een poging (al hebben wij deze discussie volgens mij in een ander topic al eens gehad).

Stel de fictieve bestuurder die €50k geld op de bank heeft en een auto koopt of huurt van €30k.

Koop:
jaar 1-3 : €20k op de bank
jaar 4: na verkoop (van bijvoorbeeld €20k) €40k op de bank

Lease:
Jaar 1-4: €50k op de bank.

De leaserijder heeft een groot deel van die 50k natuurlijk nodig om die maandlasten te dragen. Iets waar de koper een groot deel van in 1 keer op tafel legt (die 20k).

Maar ik denk niet dat we hier uit gaan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Oh jawel hoor. Onze bedrijfsauto's gaan een á hooguit twee jaar mee, daarna gaan ze weg en krijgen we nieuw spul. Die weg gaan, worden met de verminderde waarde doorverkocht aan particulieren. Het kan werkelijk van alles zijn waarom een auto verkocht wordt.

Als je na elk garagebezoek 1000 euro verder bent vraag ik mij echt af wat voor een auto's je heb gehad. Dit lukt mij niet(zelf niet met mijn oldtimer..). Of zijn het toch die Belgische wegen..? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 15-05-2017 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online

Elk jaar 1000 euro uitgeven aan onderhoud is voor een modale auto niet normaal. Ja, als je een 2e hands Porsche 911 koopt (wat voor 30k ook kan en die zijn bijzonder betrouwbaar) kun je zoiets verwachten, maar een normale gezinsbak mag niet zoveel kosten. Dan is er iets anders aan de hand:

- Bijzonder onbetrouwbaar merk/model of auto met veel achterstallig onderhoud of dusdanig exclusief dat onderdelen extreem duur zijn. Voor 10k kun je ook een 2e hands Rolls Royce rijden.
- Onbetrouwbare garage
- Verkeerd gebruik

Ik rijd al zolang ik auto rijd 2e hands en heb vorig jaar voor het eerst zo'n dure rekening gehad: krukaskeerring vervangen, samen met multiriem en een pulley en twee nieuwe winterbanden laten monteren. Alle andere jaren betaalde ik 250-500 euro voor beurt + apk + benodigd onderhoud. OK, inclusief banden kom je incidenteel wat hoger uit, maar dat is slijtage en heb je met iedere auto.
Meer specifiek zoek ik een break (heb graag ruimte in de koffer), 5 deurs dus. De standaard opties, dus ja, een airco :-) En ook een aux uitgang op de radio... maar dat zal bij alle modellen wel zo zijn nu.
Dat slaat op mijn zelf prutsen aan auto's dus. een GPS hoeft er niet in, want na 2 jaar is die niet meer correct een een update kost 200 euro. Ik plaats er wel zelf mijn gsm in dus.
Klinkt als de eerder door mij aangehaalde Auris TS Hybrid. Red je makkelijk voor dat geld, is oerdegelijk (zie diverse reviews van consumenten) en rijdt erg zuinig. 1:18-1:20 halen mensen in de praktijk makkelijk.
Uitstraling is totaal niet van belang. Er is ook geen voorkeur voor een bepaald merk.

Leasing was ook iets dat me aansprak. Dan weet je dus exact elke maand wat je moet betalen. Maar private leasing is in België toch nog niet zo populair denk ik. Soms zijn er speciale acties heb ik gelezen (mediamarkt begot?) Dus als iemand zo iets weet. Graag :-)
Je weet dan zeker dat je iedere maand teveel betaalt omdat de leasemaatschappij er ook wat aan moet verdienen. Ik snap de aantrekkingskracht niet van leasen als je nota bene 30k op je spaarrekening hebt staan. Dan heb je toch het buffer om onvoorziene omstandigheden op te vangen? Waarom wil je dan voorspelbaar teveel betalen?
En ook bij Cardoen krijg je 7 jaar garantie op een nieuwe wagen. Dat kan ook een optie zijn dus.

De keuze van brandstof... dat is ook een moeilijke. Velen raden benzine aan, maar dat is toch nog een stuk duurder aan de pomp?
Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland is diesel inderdaad goedkoper, maar je betaalt hier maandelijks veel meer belasting voor zo'n auto. Er zit dus ergens een omslagpunt dat je, als je handig bent met Excel, kunt bereken uit brandstofkosten, maandelijkse belastingen en onderhoudskosten (en afschrijving?).
Ik heb ook gelezen dat je tot 5000 euro premie kan krijgen bij een elektrische auto... valt al eens te overwegen :-)
Als je kunt leven met de relatief kleine actieradius en de mogelijkheid hebt om thuis op te laden... Qua onderhoudskosten zal het behoorlijk voorspelbaar zijn, zoveel onderhoud is er niet nodig aan een volledig elektrische auto :) Maar ja, dan zit je dus vast aan gloednieuw en juist deze elektrische auto's zijn enorm in opkomst. Ik denk/hoop dat de komende jaren de accutechniek nog flink verbeterd gaat worden wat me doet vermoeden dat een 2e handsje over een jaar of 7-8 hopeloos gedateerd aandoet met een actieradius van 250-300km ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 15-05-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een goede site om eens te kijken hoe betrouwbaar een merk is, is de Duitse ADAC.
https://www.adac.de/infot...nenstatistik/default.aspx

Die tabellen geven wel een goed beeld over welke auto's de minste zorgen onderweg geven.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 15-05-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Als je gewoon een kloppende TCO berekening maakt zit dus alles daar in en kan je gewoon vergelijken.

Het blijft een beetje een klok/klepel verhaal zo.
Grrrrrene schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:09:
[...]
Elk jaar 1000 euro uitgeven aan onderhoud is voor een modale auto niet normaal.
Met 20.000 km/jaar is €1.000,- onderhoud per jaar niet eens zo heel bijzonder mijn inziens. €0,05/km is voor een nieuwe auto wellicht veel maar voor een wat oudere kan het zo.

4 nieuwe banden en de helft is al weg, bij mij paar weken terug stuk ijzer in de zijwang en hup weer 2 nieuwe.

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 15-05-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
assje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:31:
[...]

Als je gewoon een kloppende TCO berekening maakt zit dus alles daar in en kan je gewoon vergelijken.

Het blijft een beetje een klok/klepel verhaal zo.
Uiteindelijk ontlopen de 2 elkaar niet zoveel mits je vergelijkbare auto's pakt. Normaal is lease wat duurder, maar daarbij ben je wel verzekerd tegen onverwachte onkosten. Het is maar net wat je wilt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Grrrrrene schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:09:
[...]
Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland is diesel inderdaad goedkoper, maar je betaalt hier maandelijks veel meer belasting voor zo'n auto.
Ter referentie: ik betaal € 174 voor een Civic 1.4 benzine uit 2009 en € 306 voor een Zafira 1.9 diesel uit 2008. Per jaar. Gewicht maakt niet uit. Enkel de ouderdom, soort brandstof, motorinhoud en (fiscale) pk's. Je moet dus niet selecteren qua belasting in België. Vooral wat je fijner vind rijden, lijkt mij.

[ Voor 9% gewijzigd door mieJas op 15-05-2017 22:45 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
assje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:31:

[...]

Met 20.000 km/jaar is €1.000,- onderhoud per jaar niet eens zo heel bijzonder mijn inziens. €0,05/km is voor een nieuwe auto wellicht veel maar voor een wat oudere kan het zo.

4 nieuwe banden en de helft is al weg, bij mij paar weken terug stuk ijzer in de zijwang en hup weer 2 nieuwe.
Maar 4 nieuwe banden heb je niet ieder jaar nodig en je rijdt ook niet ieder jaar een stuk ijzer in de zijwang. Ik zeg dus niet dat je nooit 1000 euro uitgeeft, maar in de 15 jaar dat ik nu auto's >10 jaar oud rijd is het me dus vorig jaar voor het eerst overkomen dat ik zo'n dure reparatie had.

Mijn eerste auto was een Toyota Corolla, de tweede een Mazda 626 en nu een Saab 9-5. Die laatste heeft wat duurdere onderdelen, de Corolla was het goedkoopst in onderhoud, maar alleen de Saab heeft ons vorig jaar > 1000 euro gekost. De Corolla hebben we 4 jaar gereden voor ~250 euro per jaar. Ja, dat was exceptioneel goedkoop natuurlijk, maar 1000 euro/jaar onderhoud is echt veel geld, tenzij je Mercedes, Lexus, BMW, Audi of een of andere sportauto o.i.d. rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Grrrrrene schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 07:49:
[...]

Maar 4 nieuwe banden heb je niet ieder jaar nodig en je rijdt ook niet ieder jaar een stuk ijzer in de zijwang. Ik zeg dus niet dat je nooit 1000 euro uitgeeft, maar in de 15 jaar dat ik nu auto's >10 jaar oud rijd is het me dus vorig jaar voor het eerst overkomen dat ik zo'n dure reparatie had.

Mijn eerste auto was een Toyota Corolla, de tweede een Mazda 626 en nu een Saab 9-5. Die laatste heeft wat duurdere onderdelen, de Corolla was het goedkoopst in onderhoud, maar alleen de Saab heeft ons vorig jaar > 1000 euro gekost. De Corolla hebben we 4 jaar gereden voor ~250 euro per jaar. Ja, dat was exceptioneel goedkoop natuurlijk, maar 1000 euro/jaar onderhoud is echt veel geld, tenzij je Mercedes, Lexus, BMW, Audi of een of andere sportauto o.i.d. rijdt.
Het hangt allemaal van de kilometers af, als je 50.000km per jaar rijdt is €1.000,- per jaar juist heel erg weinig. Met 20.000km kan het (afhankelijk van de auto etc.) al wel prima zo zijn dat je per jaar 2 nieuwe banden nodig hebt, daarbij een beurtje, APK (als hij wat ouder is) en af en toe iets kapot en €1.000,- is echt zo besteed.

Mijn oude peugeot 205 heb ik jarenlang niet meer dan €300,- per jaar aan uitgegeven, mijn nieuwe auto was de eerste beurt €1.700,- (2 banden, 2x schijven+blokken, draagarm, APK, beurt, nog iets).

Echter had ik met die auto sinds ik hem gekocht had al ruim 30.000 gereden, ik zit dus helemaal niet in over die dure beurt. Beetje jammer dat na 10k kilometer die band stuk ging en opnieuw 2x vervangen moest worden maar als het daar bij blijft valt het nog altijd binnen redelijke grenzen.

Jij hebt nu een paar jaar geluk (heb ik ook gehad met de oude auto) maar je kan tegen allerlei kosten aanlopen en dat wil echt niet perse zeggen dat een auto of merk onbetrouwbaar is. Blijft dus beter om te rekenen met gemiddelden (ANWB of LM) i.p.v. uit te gaan van extreem anekdotisch bewijs die het ene of andere uiterste bewijst.

Dat lijkt me ook de boodschap aan TS, waarom zo panisch zijn voor onderhoudskosten? Maak een spaarrekening aan en zet er €100,- per maand naartoe voor onderhoud en extra uitgaven als dat echt nodig is voor je gemoedsrust.

@Grrrrrene de ANWB module rekent voor een Toyote Corolla uit 2008 met 60.000km op de klok deze maand aangeschaft voor €8000,- voor een gebruiksduur van 3 jaar met 20.000km per jaar het volgende:
Soort kosten Per maand Per km
Vaste kosten € 198 € 0,12
1. Vaste afschrijving 1,9 ct
2. Verzekering 5,6 ct
3. Motorrijtuigbelasting 3,1 ct
4. Onderhoud carrosserie en diversen 1,2 ct
Overige kosten € 388 € 0,23
5. Variabele afschrijving 3,6 ct
6. Brandstof 13,3 ct
7. Reparatie en onderhoud 5,1 ct
8. Banden 1,2 ct
Rente € 4 € 0,00
Totaal € 590 € 0,35

Dat is aan onderhoud dus €1.500,- per jaar (7,2ct/km). Nu vind ik dat ook enorm pessimitisch en denk ik dat je dat alleen haalt met een beetje pech en onderhoud bij een dure (merk)garage.

Alsnog, €0,02-€0,05/km voor onderhoud is een prima uitgangspunt wat mij betreft (€400-€1000 bij 20k-km).

We gaan wel offtopic, de vraag aan @telenut blijft, waarom is €1.000,- onderhoud in een jaar een bezwaar maar zou €3.000,- afschrijving per jaar (bij een nieuwe auto) geen issue zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 16-05-2017 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Laatst online: 10-06 22:59
Koop:
Jaar 0 staat er 20K op de bank
Eindje eerste jaar staat er nog 6.560 op de bank. (20K - 12K aanschaf - 120*12)
einde jaar 2 staat er nog 5.120 op de bank (6.560 - 120*12)
" " jaar 3 nog 3.680 op de bank
" " jaar 4 nog 2.240 op de bank.

einde jaar 4 komt de restwaarde er weer bij. Als we uitgaan van 40% afschrijving komt er dus weer 7.200 bij. totaal is dit dan 9.440 (2.240 + 7.200)

Gaan we leasen dan is het een ander verhaal.
Jaar 0 staat er 20K op de bank
Einde jaar 1: 17K (20K - 250*12)
Einde jaar 2: 14K
Einde jaar 3: 11K
Einde jaar 4: 8K

Hier krijg je niks voor je auto terug, dus die 8K is ook gelijk je eindsaldo. In dit geval is zelf kopen dus zeker wel goedkoper. Het verschil in eindsaldo kan zelfs teruggerekend worden naar de maandprijs.

In het begin werd gezegd dat leasen 250 €/maand was en koop 220€ / maand. --> 30€ per maand verschil.
Het verschil in eindsaldo is 9.440 - 8.000 = 1.440.
1.440 / 48 maanden = 30 euro per maand verschil.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JeroenF schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:00:
[...]
Het verschil in eindsaldo is 9.440 - 8.000 = 1.440.
1.440 / 48 maanden = 30 euro per maand verschil.
=€30/maand voor "zorgeloos rijden"

P.s. nog even gekeken en als je echt nergens om zou geven lukt private lease met 20.000km je ook voor €220,- per maand (met stickers :9)

Echter nu irrelevant aangezien de wens een 5 deurs stations is, je krijgt dan (zowel voor koop als lease) een hele andere vergelijking.

Auto's in het A-segment schrijven bijna lineair af en kan je dus soms bijna net zo goed nieuw kopen als 2e hands. In het hogere segment heb je te maken met een veel grotere afschrijving in de eerste jaren en wordt het verschil tussen 2e hands en nieuw veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:44:
[...]

Het hangt allemaal van de kilometers af, als je 50.000km per jaar rijdt is €1.000,- per jaar juist heel erg weinig.
Ja, en met 200.000 per jaar is het zelfs bizar goedkoop ;) De TS geeft aan 20k per jaar te rijden, dus daar ga ik van uit. Ik doe ook ongeveer 20k/jaar (ietsjes minder: 17.5k gemiddeld). Ik wilde enkel reageren op zijn opmerking dat hij aan een 2e hands auto 1000 euro/jaar aan onderhoud had. Ik besef ook wel dat dat bedrag niks zegt zonder te weten wat voor auto dat was en waar hij in onderhoud was (merkdealer/onafhankelijke garage...). Ik kreeg alleen het gevoel dat de TS bang was voor 2e hands auto's, omdat die "gegarandeerd duur in onderhoud" zouden zijn.
Met 20.000km kan het (afhankelijk van de auto etc.) al wel prima zo zijn dat je per jaar 2 nieuwe banden nodig hebt, daarbij een beurtje, APK (als hij wat ouder is) en af en toe iets kapot en €1.000,- is echt zo besteed.
Twee merkbanden kosten je afhankelijk van het merk en formaat inclusief montage 100-200 euro en zullen afhankelijk van de auto en je rijstijl zo'n 40k tot 80k km meegaan. Dat betekent dus 1-2 banden per jaar gemiddeld vervangen. Op mijn eerste Corolla heb ik 4 Michelins laten monteren voor 280 euro, twee zomerbanden onder mijn Saab 9-5 waren samen 180 euro (Michelin Pilot Primacy 3) en ik geloof zo dat het nog duurder kan, maar ook veel goedkoper, zoals smaller rubber om een 13-14" velg onder een oudere Suzuki Alto.
Jij hebt nu een paar jaar geluk (heb ik ook gehad met de oude auto) maar je kan tegen allerlei kosten aanlopen en dat wil echt niet perse zeggen dat een auto of merk onbetrouwbaar is. Blijft dus beter om te rekenen met gemiddelden (ANWB of LM) i.p.v. uit te gaan van extreem anekdotisch bewijs die het ene of andere uiterste bewijst.
Je hebt wel gelijk dat ik geluk kan hebben gehad, maar als je het hebt over 15 jaar autobezit kun je nauwelijks nog spreken van "een jaartje geluk", maar een trend ;)
Dat lijkt me ook de boodschap aan TS, waarom zo panisch zijn voor onderhoudskosten? Maak een spaarrekening aan en zet er €100,- per maand naartoe voor onderhoud en extra uitgaven als dat echt nodig is voor je gemoedsrust.
Helemaal mee eens. TS heeft 30k spaargeld. Laat hij voor 10k-15k een leuke auto kopen, jong gebruikt, en daarmee blijven rijden en onderhouden van de 15k die hij over heeft op de spaarrekening. En ondertussen de reserveringen blijven maken zodat je niet inteert op je spaargeld.
@Grrrrrene de ANWB module rekent voor een Toyote Corolla uit 2008 met 60.000km op de klok deze maand aangeschaft voor €8000,- voor een gebruiksduur van 3 jaar het volgende:
Soort kosten Per maand Per km
Vaste kosten € 198 € 0,12
1. Vaste afschrijving 1,9 ct
2. Verzekering 5,6 ct
3. Motorrijtuigbelasting 3,1 ct
4. Onderhoud carrosserie en diversen 1,2 ct
Overige kosten € 388 € 0,23
5. Variabele afschrijving 3,6 ct
6. Brandstof 13,3 ct
7. Reparatie en onderhoud 5,1 ct
8. Banden 1,2 ct
Rente € 4 € 0,00
Totaal € 590 € 0,35

Dat is aan onderhoud dus €1.500,- per jaar (7,2ct/km). Nu vind ik dat ook enorm pessimitisch en denk ik dat je dat alleen haalt met een beetje pech en onderhoud bij een dure (merk)garage.
Nog zoiets inderdaad: mijn auto wordt onderhouden bij de garage van een kennis van ons en die rekent geen 75-100 euro/uur aan werkplaatstarief. De uren zijn vaak de grootste kosten, dus als je naar de merkdealer gaat kan ik me 1000 euro/jaar goed voorstellen :)
Alsnog, €0,02-€0,05/km voor onderhoud is een prima uitgangspunt wat mij betreft (€400-€1000 bij 20k-km).
Juist, en dat betekent dus 400 - 1000 euro per jaar bij 20k, waarbij 1000 euro dus een uitschieter zou moeten zijn en 400 euro een mazzeltje (daar kun je net een grote beurt + APK voor doen :X). Waar discussiëren we dus over? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Grrrrrene schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:07:
[...]
Juist, en dat betekent dus 400 - 1000 euro per jaar bij 20k, waarbij 1000 euro dus een uitschieter zou moeten zijn en 400 euro een mazzeltje (daar kun je net een grote beurt + APK voor doen :X). Waar discussiëren we dus over? :P
Nee, een uitschieter zou een motorrevisie van €4k zijn die je gemiddelde van 10 jaar opeens omhoog knalt.

Toevallig heb ik dit in mijn directe omgeving vrij recent bij meerdere personen iets in deze orde van grootte zien gebeuren. Rekenen met die €1000,- (of zelfs de €1.500,- van ANWB) is dus alleen maar aan te raden (zeker als je het zorgeloos wilt houden).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 16-05-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
Die 1000 euro per onderhoud zijn me duur omdat ik doorgaans achteraf die rekening krijg. Je doet hem binnen voor onderhoud en dan komt de garagist vertellen dat hij dit en dat heeft moeten vervangen, en dat kost zoveel.
Mijn vertrouwen in garagisten is niet zo groot :-) Ook al vroeg ik expliciet om te bellen bij kosten, doen ze het niet.
Ik lees de foutcodes uit van mijn vriendin haar auto met zo een odb lezertje, en kan dus wel wat opzoekingswerk doen. En dan weet ik of de garagist te veel vraagt of niet...

We zijn beide trouwens op zoek naar een nieuwe auto..
Voorstel van garage is deze: http://stocklist.gocar.be...19&price_to=18000&sort=km

Zo hebben we op korte termijn direct al een nieuwe voor de baby veilig te vervoeren binnenkort en op reis te kunnen gaan.
Om mijn eigen auto te vervangen kan ik dan nog doorzoeken tot op het autosalon in Brussel.

verder info; ik rij nu met een Ford Mondeo Break, oud model, doet het nog wel, maar voor hoe lang nog :-)
De vriendin met een Volvo V50, al veel kosten aan gehad, en dashboard vol foutmeldingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
telenut schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:32:
Die 1000 euro per onderhoud zijn me duur omdat ik doorgaans achteraf die rekening krijg.
En bij aanschaf van een nieuwe auto schrijf je het eerste jaar 3k af en als je private lease neemt betaal je de onderhoudskosten + marge aan de leasemaatschappij.
Voorstel van garage is deze: http://stocklist.gocar.be...19&price_to=18000&sort=km
Prima wagen toch!* Voldoende budget over om achter de hand te houden voor onderhoud, zoek een betrouwbare garage en voila.
*Geen idee of de prijs goed is, zeker in BE

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 16-05-2017 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:05
Volgens mij moet TS zich eerst eens een goed beeld vormen van de kosten van auto rijden voordat hij zijn oordelen vormt. Wanneer je nergens vanaf weet dan lijkt een rekening van € 1.000 al snel oplichting. Terwijl het evengoed spotgoedkoop kan zijn.

Hoe lang wil je de auto rijden? Standaard: 4 jaar.
Hoeveel km? Circa 20.000km
Wat moet de auto kunnen? 4 volwassenen plus flinke laadruimte.
Hoeveel wil je globaal per maand uitgeven? Kosten in België ken ik niet. Mijn kosten per maand afgelopen 5 jaar met een Scenic diesel uit 2008 (ca 20.000km/jr)
-afschrijving 155
- brandstof 140
- moterrijtuigbelasting 120
- onderhoud 80
- verzekering 45
- schade/reparatie 55
- boete 3

Totaal 598, zeg €600/mnd. Geen gekke dingen gebeurd, maar autorijden kost geld. Voor dat bedrag (gecorrigeerd voor België) kun je dus een auto van 4 jaar oud kopen voor ca 15.000, die nieuw 32.000 kostte (Nl prijzen).

Hoeveel risico kan en wil je dragen? Je wil geen verrassingen. Dan moet je je verzekeren, met verlengde garantie, onderhoudscontract of lease. Gemak dient de mens, maar heeft wel een prijs. Ik neem dat risico liever zelf.

Wat ik zou doen: koop een Megane station diesel van 4jaar oud (of iets vergelijkbaars), maak een fatsoenlijke begroting en kies zonder overdreven wantrouwen een goede garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
telenut schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:32:
Die 1000 euro per onderhoud zijn me duur omdat ik doorgaans achteraf die rekening krijg. Je doet hem binnen voor onderhoud en dan komt de garagist vertellen dat hij dit en dat heeft moeten vervangen, en dat kost zoveel.
Mijn vertrouwen in garagisten is niet zo groot :-) Ook al vroeg ik expliciet om te bellen bij kosten, doen ze het niet.

Ik lees de foutcodes uit van mijn vriendin haar auto met zo een odb lezertje, en kan dus wel wat opzoekingswerk doen. En dan weet ik of de garagist te veel vraagt of niet...
Ik zou zeggen betere afspraken maken en op papier laten zetten? Ik meld altijd dat ze bij kosten boven een bepaald bedrag moeten bellen en dat ze het anders niet mogen uitvoeren. En zorg er dan ook voor dat de aantekening op het werkblad staat. Komen ze dan achteraf toch met een rekening geef ik aan dat ik niet betaal en dat ze de reparatie ongedaan mogen maken.
Lijkt me een leuke optie. Normaal gesproken zijn dat fijne en betrouwbare auto's

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23

Wailing_Banshee

You're Next

de garagist wil me nu ook een auto verkopen met amper 14K km, maar ik vraag me altijd af waarom auto's verkocht worden met zo weinig km... Als je tevreden bent van een nieuwe auto verkoop je die toch niet na amper 14000 km...
Vergis je niet in mensen... Onze auto had na 4 jaar ongeveer 30K kilometer op de teller toen wij hem kochten. Dat is dus minder dan 10K per jaar. Wat bleek: Hij had een lease auto en hij vond dat zij ook altijd een nieuwe auto moest rijden, ook al reed zij niet zo heel veel. Tegen de tijd dat de auto de eerste APK (benzine auto, in Nederland is dan de eerste APK na 4 jaar) moest hebben werd hij verkocht en kochten ze een nieuwe (dit was nog in de tijd dat private lease niet (echt) bestond). Dus weinig kilometers en een heerlijke auto voor een heel laag bedrag (een gevalletje van if it sounds too good to be true, it can still be true!)

Het kan ook zijn dat die auto als leenauto is gebruikt door de garage. Die hebben ook vaak niet zo heel veel kilometers op de teller.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb 2 maanden geleden een auto gekocht met 14k op de teller. Dit was een demoauto van de dealer. Prima deal dus! Ik verwacht dat dat bij de garage ook zo is. Waarschijnlijk nooit van een particulier geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
Ik zal eens luisteren bij de garage of hij een optie wil geven om voor, ik zeg maar 1000 euro, 5 jaar extra garantie te geven... Op niet slijtage onderdelen. (en dus niet enkel op de motor zoals nu doorgaans het geval is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Ik heb 3,5 jaar geleden een Toyota Prius uit 2009 gekocht voor 13.900 euro.

De teller stond op 15.000 kilometer, en ja, dat vertrouwden wij in eerste instantie niet, maar het bleek toch echt waar te zijn (geverifieerd bij de dealer, de importeur en het onderhoudsboekje).
Tussen sommige beurten zat maar 700 kilometer.

De eerste eigenaar had de duurste executive uitvoering met alles erop en eraan gekocht. Op de aankoopnota staat een all-in prijs van net geen 40.000 euro.
Ik ben nu 3,5 jaar en 77.000 km verder en buiten het reguliere onderhoud en banden zijn alle twee de wisserrubbers vervangen. Daar bellen ze je dus nog voor op ook.

Wel ben ik in die 3,5 jaar de auto twee keer een dag kwijt geweest voor garantie modificaties.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wat bizarre onderhouds bedragen lees ik hier in dit topic. 1500 euro voor 2 banden, remschijf2x plus blokken en nog wat. Zo een garage lacht zich kapot. Doe het zelf is nog leuk ook.

Afgelopen jaar op onze V70n rondom remschijven, remblokken, distruriem +waterpomp, aircopomp vervangen, met allemaal OEM merken. Bosch voor remschijven/blokken/ INA voor distruriem/pomp en airco bij Valeo. En was nog geen 800 euro kwijt voor alles. Oke kost je een dag klussen, maar ach bij de garage was dit zo naar de 3000 euro gegaan. Gratis vakantie vorig jaar moet je maar denken en dat met 1 dagje werk. En de auto heeft pas 475.000 op de teller, net ingereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

sugarlee89 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:20:
Wat bizarre onderhouds bedragen lees ik hier in dit topic. 1500 euro voor 2 banden, remschijf2x plus blokken en nog wat. Zo een garage lacht zich kapot. Doe het zelf is nog leuk ook.

Afgelopen jaar op onze V70n rondom remschijven, remblokken, distruriem +waterpomp, aircopomp vervangen, met allemaal OEM merken. Bosch voor remschijven/blokken/ INA voor distruriem/pomp en airco bij Valeo. En was nog geen 800 euro kwijt voor alles. Oke kost je een dag klussen, maar ach bij de garage was dit zo naar de 3000 euro gegaan. Gratis vakantie vorig jaar moet je maar denken en dat met 1 dagje werk. En de auto heeft pas 475.000 op de teller, net ingereden.
Ja leuk, ga een garage vergelijken met zelf klussen. Niet iedereen kan dit en/of heeft de middelen.

Je vergelijking is meer waard als je 2 gerenomeerde garages qua prijzen met elkaar gaat vergelijken. Uren kosten geld en zijn bijna altijd duurder dan je eigen uren. Ik laat op dit moment de hele tijd doen voor veel geld. Ik had dit goedkoper kunnen doen door zelf te gaan klussen, maar ik kies er voor dat uit te besteden.

Er zijn garages die veel geld vragen. Dus offertes bij meerdere garages is van belang.

Ik heb voor mijn focus MK3.5 uit 2016 2x een prijs opgevraagd om een schakelaar in te bouwen voor de airbag aan de passagierskant.

425 euro vs 275 euro. Beiden officiele Ford garages. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:01:
[...]

Ja leuk, ga een garage vergelijken met zelf klussen. Niet iedereen kan dit en/of heeft de middelen.
Ja deze mening zie je wel vaker op dit forum. Alsof inderdaad iedereen de mogelijkheid, tijd en of kunde heeft. Ik kan iets dus moet een ander dat ook kunnen. Lachwekkend simplistisch.

(buiten dat kost het je alleen een 800 euro als je vrije tijd je niets waard is :X )

En 475K net ingereden? Ieder z'n ding hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door RodeStabilo op 16-05-2017 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

RodeStabilo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:13:
[...]

Ja deze mening zie je wel vaker op dit forum. Alsof inderdaad iedereen de mogelijkheid, tijd en of kunde heeft. Ik kan iets dus moet een ander dat ook kunnen. Lachwekkend simplistisch.

Das ook direct het enige spannendste aan een volvo, de redelijke kilometerstanden _O- Gaaaaaap.

Redelijk belachelijke comment van @sugarlee89 (niet de eerste keer). Tuurlijk is zelf doen goedkoper. Al die gekken die 500-1000€ betalen voor chiptuning, ha waarom niet zelf doen? Huisje kopen, ha waarom niet zelf bouwen? Broek kopen, ha waarom niet zelf stikken? Echt een opmerking van kijk ik kan iets wat veel mensen kunnen, dus jij moet het ook maar kunnen. Zegt genoeg over hem.

Het computerdeel zit vol met mensen die vragen waar ze best kunnen een pc laten ineensteken, kan je daar ook commentaar gaan geven als je je daar goed bij voelt. Ieder zijn talenten en gebreken.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:13:
[...]

(buiten dat kost het je alleen een 800 euro als je vrije tijd je niets waard is :X )

Ligt eraan wat je met vrije tijd doet, de ene heeft auto's als hobby en vindt prachtig om te sleutelen maar kan het niet. Goed moment om het te leren, zo begon ik dus.

Andere hebben helemaal geen hobbies en weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen.

Andere is het vervoersmiddel alleen maar om van A naar B te brengen en verder doet het ze niks.

Ik kan helaas niet voor alle 3 antwoorden, geef mijn eigen ervaring. En dat het nooit te laat is om er zelf mee te beginnen en het je nog plezier kan geven ook. Zoals het mij doet, en dat het je dan zo een duizend of 2 kan besparen is mooi mee genomen.

Wat moet je dan adviseren in dit topic. Heb adviezen gelezen dat je 15k kunt sparen. Je kunt ook 29.000 sparen en een duizend euro dure wagen kopen. Genoeg wagens, zoals een Japanner, die dat waar maken. Zorgeloos rijden is niet in geld uit te drukken. Dit topic hoort een opsomming te worden van diverse insteken hoe dit te behalen voor max 30.000 euro. Als daar zelf onderhoud onder valt prima, dat zulke reacties hier niet thuis horen lijkt me sterk, andere besteden er wel graag vrije tijd aan. Als iemand dit topic over een jaar opent en denkt laat ik het eens helemaal doorlezen omdat die ook max 30k wilt uitgeven. En dan leest, je kunt ook een hoop zelf. En daar aan begint heeft dit topic zijn doel bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 19:34
defusion schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:02:
In België rijdt bijna iedereen met diesel. Lijkt me dat dat ook voor TS de juiste oplossing is.
Los van enig kilometerscenario kan ik je informeren dat na jarenlange dieselpromotie de BE regering een lichte ommezwaai gemaakt heeft vanwege zulke berichtgeving en gaat (vooral) in 2018 het al veel minder interessant zijn om automatisch diesel te gaan vanwege een shift in de tax op brandstoffen en verkeersbelastingen. Het % diesel vs % benzine/cng bij nieuwe wagens is (stevig) aan het wijzigen in .BE.

[ Voor 15% gewijzigd door anessie op 16-05-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
sugarlee89 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:41:
[...]

Ligt eraan wat je met vrije tijd doet, de ene heeft auto's als hobby en vindt prachtig om te sleutelen maar kan het niet. Goed moment om het te leren, zo begon ik dus.
Mijn probleem met jouw bijdrage is dat je impliceert dat iedereen het kan of moet kunnen en alles voor het gemak maar over één kam scheert.

Verder rij ik in een nieuwe auto van een jaar oud. Geef me eens een goede reden om daar zelf aan te gaan zitten sleutelen. Dat jij dat zinvol vind met zo'n oude wagen, prima. maar doe niet alsof dat voor iedereen de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Sjonge, wat lopen de gemoederen hier snel hoog op :X Sugarlee vraagt er ook op met een opmerking als
En de auto heeft pas 475.000 op de teller, net ingereden.
...en dan kun je deze verwachten (hoe onterecht en kinderachtig ook):
Das ook direct het enige spannendste aan een volvo, de redelijke kilometerstanden _O- Gaaaaaap.
Ik zei het volgens mij hierboven al ergens: het uurtarief is vaak het duurste onderdeel op je garagerekening. Het loont zeker om (wellicht na een garantieperiode) een andere garage dan de merkdealer te zoeken, een die goede reviews heeft en die vertrouwen uitstraalt.

Nog goedkoper is uiteraard zelf sleutelen, maar daar moet je zelf de tools, ruimte en tijd voor hebben. Lijkt me voor bepaalde klusjes best leuk, maar even je motor uit elkaar slopen of een storing verhelpen is niet eenvoudig, zeker niet als je geen idee hebt waar de storing vandaan komt (OBD2-foutcodes zeggen soms niks nuttigs). En als het je daily driver is, waar je voor je werk van afhankelijk bent, wil je dan het risico lopen dat je klus niet goed gaat en je hem in het weekend niet klaar krijgt?

Maar goed, de genoemde Focus lijkt me een prima auto. Ik zou zelf voor een veel zuinigere en volgens mij ook ruimere Auris TS Hybrid gaan, maar de Focus koop je denk ik meer omdat het wat meer een rijdersauto is. Ligt er maar net aan waar je focus ligt natuurlijk, allebei zijn prima auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 09:46
Ik heb zelf een auris (hybride) van eind 2015, deze auto zie ik in belgie staan voor ongeveer 19k. met 25k op de teller. Auto is net nieuw. Kleine beurt was € 140,- euro en grote iets van 260,- (Vaste prijzen, kijk op website toyota)

Verwacht geen spannende auto, maar echt probleemloos, zelden zo goedkoop gereden.

Voor je idee, bij ons op kantoor hebben we ook focussen rijden, maar die lusten een aardig slok meer dan de Auris, dit zijn de 1.0 turbo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suusje Tweakers
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-08-2022
Spam/reclame

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 06-01-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suusje Tweakers
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-08-2022
spam

[ Voor 96% gewijzigd door Standeman op 05-08-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Bigs schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:09:

Is 30.000 het budget voor de aanschaf? Chinese auto's worden bij mijn weten in Nederland niet verkocht dus dat scheelt :)
Jawel hoor, o.a. Polestar, Volvo, lynk & Co en ik verwacht er nog meer de komende 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien dit topic alleen maar gekicked wordt met spam, gaat het dicht.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.