problemen met draadloze deel van netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:20
Beste Tweakers,

Ik zal proberen het kort te houden. Wij hebben hier in ons huis:
- een ziggo modem staan
- daaraan een router als accespoint op de benedenverdieping
- daaraan ook een router als accespoint op de bovenverdieping

Het probleem is dat het draadloos erg slecht werkt. Ik heb zelf mijn desktop pc gewoon met een kabel direct aan het modem liggen (dus niet aan een van die routers) en die werkt als een trein (hoge snelheden, valt niet weg, lage ping etc.). Maar dan komt het draadloze deel wat meer gebruikt word door iedereen door laptops en telefoons. De signaalsterkte is goed en je hebt altijd ook gewoon verbinding met de router. echter valt de internetverbinding vaak weg of is erg langzaam (je opent een webpagina of iets wat ook maar op internet is en het laden duurt erg lang voordat er iets doorkomt.). Het is allemaal erg wisselvallig want soms werkt t even wel goed en dan weer niet. Ik hoop dat ik voldoende heb uitgelegd.

Alvast heel erg bedankt en als er meer vragen zijn hoor ik het graag!

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Je moet echt meer zinvolle informatie verstrekken als je hulp wilt.

- Wat zijn de type routers die je hebt staan?
- Zit je op 2.4ghz of 5ghz? Zo ja, heb je deze problemen op allebei de frequenties?
- Hoe zijn de routers ingesteld?
- Heb je met alle routers problemen of met slechts een paar?
- Hoeveel netwerken zie je in je omgeving? Met andere woorden zit de 2.4 band niet gewoon vol?

[ Voor 7% gewijzigd door Lennyz op 15-05-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 15:48
Waarom knoopt iedereen maar routers in zijn netwerk ? dus als je pech hebt wordt alles 3x genat...
Begin eerst eens om je routers als AP in te stellen, en een acceptabel netwerk zo op te bouwen.
Begin eerst eens te zorgen dat je al je laag 3 zaken op 1 device afhandelt, in jouw geval het ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
kosz schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:24:
Waarom knoopt iedereen maar routers in zijn netwerk ? dus als je pech hebt wordt alles 3x genat...
Begin eerst eens om je routers als AP in te stellen, en een acceptabel netwerk zo op te bouwen.
Begin eerst eens te zorgen dat je al je laag 3 zaken op 1 device afhandelt, in jouw geval het ziggo modem.
Precies dit, begrijp er ook niets van. Slechts één router is wenselijk in een netwerk, anders krijg je inderdaad gedoe met dubbel NAT etc., tenzij de router natuurlijk word geconfigureerd als accesspoint, maar dit doen mensen vaak niet, omdat het standaard (Lan kabel in de WAN poort) ook gewoon "prima werkt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

kosz schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:24:
MaxTheKing schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:46:
[...]

Precies dit, begrijp er ook niets van. Slechts één router is wenselijk in een netwerk, anders krijg je inderdaad gedoe met dubbel NAT etc., tenzij de router natuurlijk word geconfigureerd als accesspoint, maar dit doen mensen vaak niet, omdat het standaard (Lan kabel in de WAN poort) ook gewoon "prima werkt".
Hoe komen jullie hier nou weer bij? Hij zegt niet voor niets:

"daaraan een router als accespoint op de benedenverdieping"

Zoals ik het lees heeft hij de router functionaliteit uitgeschakeld en gebruikt hij de router als AP. Zonder DHCP of NAT.

[ Voor 25% gewijzigd door Yariva op 15-05-2017 11:56 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Dit is prima, maar alsnog, waarom een router en niet gewoon een access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
Dank voor al jullie snelle reacties,

Ja ik zal het iets duidelijker maken:
- Beide routers zijn als AP ingesteld
- er staat een connect box van ziggo
- beneden is hier een kabel getrokken naar een TP-link (WR1043ND) en die staat in AP modus (!)
- boven is er ook een kabel getrokken vanuit de ziggobox naar een router van TP-link (archer c2) welke ook in AP modus staat.

ik snap jullie vragen "waarom een router en niet gewoon een accesspoint?" dit hebben de vorige bewoners geregeld dus ik heb het nu te doen met deze apparaten en probeer er het beste van te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Als ik het goed begrijp zit een van de mediaboxen van Ziggo aangesloten op een poort van je AP?
Je zou eens kunnen kijken of de problemen starten als die mediabox op een TV zender (aan) staat.

Dan zou het kunnen zijn dat er gebruik gemaakt wordt van multicast verkeer, dit wordt verspreid naar alle apparaten op je draadloze verbinding en weg is je verbinding.

Als ik de plank mis sla zeg het alsjeblieft, ben absoluut geen Ziggo expert. :Y)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
ik geloof dat we elkaar niet helemaal begrijpen ;)

De mediabox is punt 1
vanaf de box gaan 2 kabels, 1 boven en 1 beneden, naar de routers die als accespoints dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Heb je de kabel op die routers wel in de LAN poort en niet in de WAN poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even de situatie duidelijk krijgen...

- Je hebt een Connectbox beneden (Compal CH7465LG zeker?)? Zo ja, uitstekende 2.4GHz en 5GHz (2x2 en 3x3 MiMo resp)
- je hebt op 1e verdieping een WR1043ND, dus bejaarde 2.4GHz-only 3x3 MiMo router, als AP ingesteld.
- je hebt boven een Archer C2, dus ultra-low-end 2.4GHz 2x2 MiMo en nauwelijks functionerende 1x1 SiSi 5GHz.
- Bedraad op de Compal is alles prima. Er is dus niets mis met je verbinding naar buiten.
- Draadloos zijn signaalniveau's goed (wat is goed?) maar performance is wisselvallig (zeer) traag.

Wat nog niet duidelijk is:
- op welke kanalen zijn de drie AP's ingesteld?
- met welke banden (2.4GHz vs 5GHz) de clients verbonden zijn?

Dat gezegd, combinatie van AP's en symptomen wijzen heel sterk een bepaalde kant op:

Als je goed signaal hebt overal, maar wisselende performance, moet het probleem bijna interferentie zijn (en dus niet demping want je muren en vloeren veranderen niet continu en ook niet sticky clients [sub]want anders zou signaal juist , en dat zal gezien die WR1043ND en Archer C2 vrijwel zeker in de 2.4GHz zijn. Nu, dat kan drie oorzaken hebben:

1) je hebt de AP's zelf niet goed ingesteld mbt kanalen waardoor je jezelf stoort. Dit is makkelijkste op te lossen: zorg dat je ze resp op 2.4GHz kanalen 1, 6 en 11 zet. Edit: en absoluut geen 40MHz kanalen - in 2.4GHz met meerdere AP's altijd 20MHz only.
2) AP's goed ingesteld? Dan heb je last van interferentie van buitenaf. Misschien apparaten in jouw huis die storen in de 2.4GHz. Dingen als Marmitek AV-zenders zijn funest, maar ieder draadloos apparaat is verdacht. Een voor een draadloze dingen uitsluiten. En let ook even op de magnetron, die werkt ook in 2.4GHz en kan bij slechte afscherming van het oven de boel ook storen.
3) Niets in huis dat draadloos werkt verder, of alles al uitgesloten? Dan komt het van buiten. Daar kun je weinig aan doen. Conclusie is dan dat de 2.4GHz op jouw locatie simpelweg onbruikbaar is.

In dat laatste geval heb je met twee van de drie AP's pech. De CH7465LG is een prima 5GHz AP, maar de WR1043ND ondersteunt geen 5GHz en de Archer C2... search eens in dit forum voor topics erover :X

Enig alternatief is dan vervangen voor apparaten die 5GHz wel (competent) aankunnen. KPN's "WiFi Versterker" is verreweg beste optie voor z'n prijs (EUR 50).

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 16-05-2017 18:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MaxTheKing schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:04:
Dit is prima, maar alsnog, waarom een router en niet gewoon een access point?
Wat is je probleem? Accesspoints zijn niet goedkoper dan routers, dus waarom zou je voor 't zelfde geld niet een apparaat kopen wat meer kan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1