Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe professioneel centraal werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:33
Ik vroeg me eigenlijk af hoe je professioneel centraal kunt werken, zodat de werkplekken flexibel zijn. Bij mij op het bedrijf wordt er bijvoorbeeld RDP gebruikt, maar op school wordt er gebruik gemaakt van Windows Enterprise. Wat is de beste oplossing en waarom?
Is de beste oplossing om WS 2016 te nemen en RDP te gebruiken, of is Windows 10 Enterprise een betere optie? Of is centraal werken sowieso geen goede oplossing.?

Ik heb o.a. gezocht op de website van Microsoft maar die gaven me geen goed sluitend antwoord.

Bij voorbaat dank,
Jantje2000

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Beste antwoord (via Jantje2000 op 15-05-2017 09:14)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Waarbij SBC meer een concept is. SBC (Server Based COmputing) kan met verschillende producten worden gerealiseerd. RDP is een protocol waarmee je wel een Microsoft SBC oplossing kunt realiseren. (Andere variant is bijvoorbeeld Citrix XenApp met het ICA protocol).

Het verschil verder tussen SBC en VDI is dat je bij VDI in principe een Client OS gebruikt (Windows 10) wat je als gebruiker helemaal voor jezelf hebt, en bij SBC gebruik je een Server OS (Windows Server 2012R2 of 2016) en je daar slechts een sessie hebt.

Beiden (SBC en VDI) leunen op het principe dat je centraal werkt. Alle executies worden door systemen centraal verwerkt. Groot voordeel hiervan is dat je data-centrisch kunt werken. Je zit met je applicatie vlak bij de data, wat handig is met grote bestanden. Verder zijn er nog andere operationele voordelen (patching, LCM, security) maar die ga ik niet snel benoemen.
Nadeel van SBC/VDI is dat je wel een verbinding nodig hebt. Heb jij geen verbinding, dan wordt het erg lastig om gebruik te kunnen maken van de gecentraliseerde systemen.

Werk jij met een laptop, dan zijn alle executies locaal. Voordeel: je kunt altijd werken zolang de data maar locaal staat. Werk jij met grote bestanden, dan heb je daar dus een nadeel als je deze data regelmatig moet delen met anderen.

Wat dus de beste oplossing voor een bedrijf is, ligt aan het type gebruiker. Heb je alleen maar office medewerkers die altijd op kantoor zijn, dan is SBC interessant, maar met veel mobiele werkers, dan kan een laptop interessanter zijn. Vaak komt het neer op een combinatie :)

Maar wat is het doel van je vraag? Gewoon informatief, of wil je er ook daadwerkelijk iets mee realiseren? Er is immers ruim voldoende informatie te vinden op het Internet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 15-05-2017 09:10 ]

Alle reacties

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Centraal werken heb je grofweg in 2 smaken, SBC en VDI.
Er is niet 1 beste oplossing, dat ligt maar net aan de wensen/eisen/budget.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Waarom valt cloud niet onder centraal werken?
Ik snap de vraag niet helemaal: welke businesscase heb je?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • Beste antwoord

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Waarbij SBC meer een concept is. SBC (Server Based COmputing) kan met verschillende producten worden gerealiseerd. RDP is een protocol waarmee je wel een Microsoft SBC oplossing kunt realiseren. (Andere variant is bijvoorbeeld Citrix XenApp met het ICA protocol).

Het verschil verder tussen SBC en VDI is dat je bij VDI in principe een Client OS gebruikt (Windows 10) wat je als gebruiker helemaal voor jezelf hebt, en bij SBC gebruik je een Server OS (Windows Server 2012R2 of 2016) en je daar slechts een sessie hebt.

Beiden (SBC en VDI) leunen op het principe dat je centraal werkt. Alle executies worden door systemen centraal verwerkt. Groot voordeel hiervan is dat je data-centrisch kunt werken. Je zit met je applicatie vlak bij de data, wat handig is met grote bestanden. Verder zijn er nog andere operationele voordelen (patching, LCM, security) maar die ga ik niet snel benoemen.
Nadeel van SBC/VDI is dat je wel een verbinding nodig hebt. Heb jij geen verbinding, dan wordt het erg lastig om gebruik te kunnen maken van de gecentraliseerde systemen.

Werk jij met een laptop, dan zijn alle executies locaal. Voordeel: je kunt altijd werken zolang de data maar locaal staat. Werk jij met grote bestanden, dan heb je daar dus een nadeel als je deze data regelmatig moet delen met anderen.

Wat dus de beste oplossing voor een bedrijf is, ligt aan het type gebruiker. Heb je alleen maar office medewerkers die altijd op kantoor zijn, dan is SBC interessant, maar met veel mobiele werkers, dan kan een laptop interessanter zijn. Vaak komt het neer op een combinatie :)

Maar wat is het doel van je vraag? Gewoon informatief, of wil je er ook daadwerkelijk iets mee realiseren? Er is immers ruim voldoende informatie te vinden op het Internet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 15-05-2017 09:10 ]

• Jantje2000
Waarom zou je voor VDI kiezen en niet voor SBC of andersom? De voor en nadelen de ik zie: (zie ik iets over het hoofd?)
Voordelen VDI:
- als er een virus is heeft alleen die ene persoon daar last van.
- iedereen gebruikt zijn eigen toegewezen rekenkracht.
Nadelen:
- de rekenkracht van de ene vm kan niet worden gebruikt voor de andere VM.

Voordelen SBC:
- de rekenkracht is niet specifiek toegewezen dus die schaalt mee met het gebruik.
Nadelen:
- bij een virus zal iedere persoon daar last van hebben.
DiedX schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:02:
Waarom valt cloud niet onder centraal werken?
Ik snap de vraag niet helemaal: welke businesscase heb je?
Als je de cloud gebruikt, kun je dan ook flexibele werkplekken gebruiken, dus dat iedere persoon gewoon inlogt op zijn account en dat hij dan gelijk beschikking heeft over zijn eigen bureaublad + programma's?
Equator schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:05:

Het doel was inzicht krijgen in de mogelijkheden en mezelf er in te verdiepen om er meer kennis over te krijgen. Verder ga ik nu (nog) niet een dergelijke omgeving opzetten, maar op het werk maken we gebruik van SBC, dus ik vroeg me of SBC of VDI dan beter zou zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Jantje2000 op 15-05-2017 09:14 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Jantje2000 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:10:
Waarom zou je voor VDI kiezen en niet voor SBC of andersom? De voor en nadelen de ik zie: (zie ik iets over het hoofd?)
Voordelen VDI:
- als er een virus is heeft alleen die ene persoon daar last van.
- iedereen gebruikt zijn eigen toegewezen rekenkracht.
Nadelen:
- de rekenkracht van de ene vm kan niet worden gebruikt voor de andere VM.
Je gaat hier al uit van een stuk compute virtualisatie (VM's). VDI kan ook met blade PC's bijvoorbeeld. Maar op VM is we de meest gebruikte. Zolang de hypervisor het toestaat, kan je prima de rekenkracht verdelen.
Voordelen SBC:
- de rekenkracht is niet specifiek toegewezen dus die schaalt mee met het gebruik.
Nadelen:
- bij een virus zal iedere persoon daar last van hebben.
[...]
Natuurlijk zijn er wat voor en nadelen te vinden in impact van virussen, maar dat is meestal niet de beweegreden om te kiezen voor VDI of SBC.

• Jantje2000
Wat is dan wel precies een/de reden om voor SBC of VDI te kiezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jantje2000 op 15-05-2017 09:15 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Jantje2000 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:10:

Als je de cloud gebruikt, kun je dan ook flexibele werkplekken gebruiken, dus dat iedere persoon gewoon inlogt op zijn account en dat hij dan gelijk beschikking heeft over zijn eigen bureaublad + programma's?
Errr, ja. Dat heet dan in die cloud terminologie DaaS. Maar héb je eigen programma's? Als dat het standaard Office riedeltje is, dan zou ik gewoon kijken naar o365...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Jantje2000
DiedX schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:29:
[...]

Errr, ja. Dat heet dan in die cloud terminologie DaaS. Maar héb je eigen programma's? Als dat het standaard Office riedeltje is, dan zou ik gewoon kijken naar o365...
Ja, we hebben zeker eigen programma's, zoals bijvoorbeeld een orderverwerking systeem :p
Office 365 is dus geen optie

[ Voor 3% gewijzigd door Jantje2000 op 15-05-2017 09:31 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34
Jantje2000 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:15:
Een vrij versimpelde stelling die ik met enige regelmaat voorbij die komen is gebruik VDI wanneer RDS niet mogelijk is.

welke opzich redelijk logisch is, RDS scaled in de regel beter (je kan meer users kwijt op dezelfde hardware), is in de regel flink goedkoper (vaak zowel in hardware als in licenties) en vereist in de regel in mijn ervaring minder beheer en is afhankelijk van minder software componenten dan VDI.

Nadeel is dat RDS soms niet toepasbaar is, sommige applicaties werken gewoon weg niet, of niet lekker op RDS. Er zijn nog steeds bedrijven die geen ondersteuning bieden op RDS. Wil je dan toch centraliseren, kom je eigenlijk direct bij VDI uit.

VDI heeft in de regel als voordeel over RDS dat je net wat beter kan beveiligen, individueel kan troubleshooten. je kan resources vast toewijzen aan personen / gebruikers profielen.

Grootste nadeel vind ik toch de kosten, VDI is in de regel gewoon veel duurder om te implementeren dan RDS. Wanneer je dan de voordelen van VDI niet zal benutten, en al je software is RDS compatible dan is het imho eigenlijk een vrij makkelijke keuze.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Jantje2000 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:15:
Uniformiteit in werkplek
operationeel voordeel in applicatie deployment
snelheid in Life Cycle Management
Vermindering licenties
lagere kosten door geen gebruik dure laptops
patch management bij het gebruik van Golden Images (of linked Clones)
Security: data blijft centraal, en niet op mobiele devices.
...

Google maar eens wat verder :)

• Jantje2000
Ik heb idd even geGoogled en er is voor mij nu al een stuk duidelijker​. Dankjulliewel!

Pagina: 1