Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 23:04
Mijn vraag:
Ik zit eraan te denken een M.2 ssd te kopen. Ik ken iemand die heeft een PCI-E M.2 ssd in zijn pc en die start applicaties en Windows ongelooflijk snel op. Nu vroeg ik mij af welke PCI-E M.2 ssd er op mijn moederbord past. Ik heb de Asus Z97-K.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een Windows 10 64-bit pc. Met een i7 4790K processor, GTX 1080TI, Asus Z97-K moederbord, 16gb geheugen, verschillende ssd's voor opslag van spellen en momenteel een Samsung 250gb "gewone" ssd voor Windows. Deze gewone ssd zal dan gebruikt gaan worden voor spelletjes en de M.2 is voor Windows op te installeren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb wat dat betreft nog weinig verstand van M.2 ssd's. Nu wil ik een ssd niet met sata (om en nabij maximaal 600MB/s) maar met PCI-E aansluiting (snelheden als 2600 MB/s). Welke kan ik het beste kopen? En moet ik deze dan aansluiten op de speciaal daarvoor gemaakte aansluiting op mijn moederbord of (omdat deze dan PCI-E wordt) in een PCI-E aansluiting doen (net zoals mijn videokaart)?
Ik lees ook veel verhalen over de zeer hoge temperaturen van deze M.2 ssd's. Het zou fijn zijn als degene die advies geeft (iedereen is natuurlijk welkom) ook iets weet over de hitte problemen.

Alvast bedankt!

P.S. Bij product zet ik mijn moederbord neer zodat men makkelijker kan terugvinden welk moederbord ik heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-09 21:23
Van de ASUS website gejat:
1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*2

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

EDIT: heb er een beetje te snel doorheen gelezen...

Een PCIe SSD neemt 4 PCIe-lanes in beslag, De 4790K heeft maar 16 lanes, dus gaat niet werken in combinatie met een GPU in de 16X slot.
Je beste optie is om toch voor een SATA M2 SSD te gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door genesis1650 op 15-05-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik snap niet goed wat je bedoelt met "de 4790k heeft maar 16 lanes". Ik heb eventueel wat foto's van mijn moederbord die ik je toe kan sturen. Ik heb met name de pci-e slots en de m.2 slot gefotografeerd.

- Het is voor mij dus vrijwel onmogelijk om de (om en nabij) 2600 MB/s te halen?

- Stel dat ik een "gewone" M.2 ssd neem, dan kan ik mijn sata ssd waar nu windows op staat gebruiken voor games. Moet ik bij aankoop van een M.2 ssd nog op iets letten? Denk aan warmte, grootte, interface, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Het M.2 slot op je moederbord is slechts PCIe 2.0 x2 (10 Gb/s) terwijl moderne PCIe SSD's een PCIe 3.0 x4 (32 Gb/s) interface hebben. Je gaat je dure SSD dus theoretisch afknijpen, terwijl het merkbare snelheidsverschil tussen een SATA SSD en een PCIe SSD maar heel klein is. Zou persoonlijk gewoon een wat grotere normale SSD halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Bedankt voor je snelle antwoord.

Is er geen M.2 ssd die rond de 10gbit/sec gaat? (en dus goedkoper is) De theoretische snelheid van de 10gbit/sec is dan om en nabij 1,25 GB/sec?

Volgens mij heb ik namelijk nog weinig vrije sata poorten over. (lees geen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Tostie1987 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:35:
Is er geen M.2 ssd die rond de 10gbit/sec gaat? (en dus goedkoper is).
Zijn meestal ook oudere types, en vaak niet veel goedkoper.
De theoretische snelheid van de 10gbit/sec is dan om en nabij 1,25 GB/sec?
In de praktijk ongeveer ~ 800MB/s.
Nog een reden om het niet te doen, bij gebruik van een PCIe SSD in het M.2 slot komen SATA poorten 5 & 6 te vervallen.

Als je toch echt zo graag een PCIe SSD wilt pak dan een PCIe naar M.2 adapter en plaats deze in het tweede PCIe x16 (x4) slot. Weliswaar ook PCIe 2.0 maar wel x4 lanes. Let op, hierbij vevallen je beide PCIe x1 sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Kan ik niet gewoon de Samsung 960 EVO (pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB kopen en dan maar niet de volledige snelheid benutten? Mocht ik dan een ander moederbord gaan halen (of natuurlijk t.z.t. een andere pc kopen), dan kan ik deze gewoon weer overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje tussendoor, is het mogelijk om binnen Windows iets te vinden over NVMe compatibility, heb hier bijvoorbeeld met laptop met een M.2. Port en een i5-7200u. Hoe weet ik of de laptop nvme ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Gezien het een zeer recente CPU betreft zal de kans groot zijn dat de UEFI eventueel ondersteuning voor NVMe heeft. Wat je echter eerst moet zien te achterhalen of het M.2 slot PCIe SSD's ondersteunt, hiervoor kun je in de handleiding/datasheet kijken of eventueel naar de keying van het slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:27:
Gezien het een zeer recente CPU betreft zal de kans groot zijn dat de UEFI eventueel ondersteuning voor NVMe heeft. Wat je echter eerst moet zien te achterhalen of het M.2 slot PCIe SSD's ondersteunt, hiervoor kun je in de handleiding/datasheet kijken of eventueel naar de keying van het slot.
`
In mijn geval is dit SATA, dus helaas gaat NVMe niet werken, blijkt uit mijn vraag op de forums.
Of een NVMe op het moederbord van de topicstarter past, weet ik niet, maar lijkt mij wel, aangezien het PCI-E X2 lanes heeft? Dat is iets wat ik ook niet met zekerheid kan beantwoorden.

Ik lever namelijk wel een aantal satapoorten in op mijn moederbord en die support moet er wel zijn.
M2_1, SATA3_0, SATA3_1 and SATA_EXP_0 share lanes.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tostie1987 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:35:
Bedankt voor je snelle antwoord.

Is er geen M.2 ssd die rond de 10gbit/sec gaat? (en dus goedkoper is) De theoretische snelheid van de 10gbit/sec is dan om en nabij 1,25 GB/sec?

Kan het technisch? Ja, maar de bios ook?
http://www.tomshardware.c...ives-work-pcie-slots.html

In jouw geval lastig te vinden, maar dit artikel kan het wel bevestigen:
https://www.techpowerup.c...motherboards-support-nvme

Dus mijn conclusie, ja dat kan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2017 11:31 ]

Pagina: 1