Uit de vraag kan ik niet opmaken naar welk type pelletkachel de gedachten hier uit gaan.
-Een pelletkachel die direct de ruimte verwarmt?
Deze kan onafhankelijk van een L//W WP gebruikt worden.
In geval voor de WA-regeling (weerafhankelijke regeling) met een inverter WP, dan loopt de warmteafgifte terug en neemt de WP vermogen terug er is minder vermogen nodig om aanvoer temperatuur in CV op temperatuur te brengen, behorende bij de buitentemperatuur op dat moment. Vanwege de aanvoertemperatuur en circulatie blijft draaien, blijven de overige ruimtes op voor die ruimtes redelijk op de gewenste temperatuur
Ingeval van RA-regeling (ruimtetemperatuur afhankelijke regeling/thermostaat) dan schakelt de thermostaat de WP uit
Maar een thermostaat meet vaak maar 1 referentieruimte, als ook dat een pelletkachel ook maar een "enkelpunt verwarming" is, als het geen CV-pelletkachel is, waardoor referentieruimte wel gezellig warm is maar rest van woning afkoelt
-Een CV-pelletkachel
Een CV-pelletkachel dient veelal gescheiden te worden van een LTV afgifte systeem.
De lage CV-water temperaturen, zijn veelal niet bevorderlijk voor de verbrandings-vlamtemperatuur als daar niet specifiek rekening meegehouden is.
Al snel heb je te maken met een hogere aanvoertemperatuur, dan waar de WP meewerkt, de oplossing is een ontkoppel buffer, waar de warmte ingaat en afgiftesyteem aan onttrekt.
Dat kan op verschillende manieren, als ook hoe je CV_pelletkachel wilt inzetten.
Je houdt buffer op een vaste temperatuur met l/w WP en stookt zo nu en dan CV-pelletkachel.
Als de temperatuur hoger wordt door CV-pelletkachel slaat WP af en een mix-ventiel beschermt afgiftesysteem tegen te hoge temperaturen met een vaste aanvoer temperatuur en benodigde warmte voor afgifte door meer of minder circuleren of afzonderlijke afgifte punten te open of te sluiten (bijv radiatorknoppen en een HT-vloerverwarmingverdeler zoals met gas-cv gebruikt)
Er zijn een heel scala mogelijkheden tot meer complexe direct aangesloten WP's met 24/7 WA-regeling en een los staande HT-buffer met warmteinjectie icm een ongeregelde hout CV-kachel zoals in mijn
rechtse deel van het schema (laatste aanpassing na stookseizoen zijn er nog niet in verwerkt).
Deze bevat een arduino gestuurd mixventiel, dat is niet iets wat tegen redelijke prijs "off the self" verkrijgbaar is.
Dit "custom" mixventiel maakt het mogelijk om te kiezen wanneer opgeslagen warmte wordt ingezet en hoe, als ondersteuning (WP minder warmte hoef te leveren), als tijdelijke de taak van WP overnemen, kwestie van temperatuur na warmteinjectie.
Eveneens kan door de controler warmte worden opslagen, zoals nu met veel zon en geen warmte nodig overdag, maar misschien s'nacht, maar in de winter als je PV hebt en alle PV opwek wilt benutten heb je een nog meer intergrale aanpak nodig met een minder gebruikelijke 4-wegklep, want het is handig dat je kan bufferen terwijl verwarming gewoon doorgaat.
Voor zover de twee bijzondere appendage die bij mijn keuze behoren, maar er is ook nog SWW (sanitair warm water).
Bij mijn keuze houdt linker WP deze op peil, maar is integraal verweven met het rechter deel omdat daar het SWW eerst door hygienespiraal gaat voor deze in boiler komt.
Twee WP's is vrij ongebruikelijk en dien je ook niet van uit te gaan, in mijn geval biedt het de mogelijkheid om max. piekverbruik onder 5kW (<25A) te blijven ook tijdens E-koken en is dan ook geen gebruikelijke configuratie
Overigens de radiatoren worden bij -10C buiten maar met max 40C CV-water aanvoer voorzien, 4-5C hoger dan mijn vloerverwarming, maar op het hygienespiraal voor SWW kan een doorstroom verwarmer geplaatst worden, zoals een aantal in l/w WP topic hebben.
Maar een CV-pelletkachel kan ook prima een afzonderlijke SWW-boiler verwarmen, het wordt al weer complexer als zowel WP (ca 55C) als CV-pelletkachel SWW-boiler wilt laten verwarmen.
Een aparte SWW-boiler betekent wel dat je nog plekje moet zoeken naast het HT-buffervat voor CV-pelletkachel.
Een WP zonder buffervat, direct aangesloten is een "eigen regie" oplossing waarbij enkel delen van installatie eventueel uitbesteed worden, een configuratie die niet altijd kan en waar compromissen bij horen, iets dat een installateur als geheel oplossing niet zal aanbieden.
Buiten "eigen regie" houden sommige WP fabrikanten er een lijst van eisten op na, wanneer een installateur een WP van hun merk mag aanbieden. (voorbeeld
Nefit WP, maar voordat ingevuld kan worden moet voldaan worden aan wat
in deze post genoemd wordt, directe link werkt niet voor mij)
Net als voor buffer zal je in de plaatsing plek moeten gaan verdiepen of deze wel voldoende draagkracht heeft want er komt wel een paar honderd kilo op een m2 te staan.
Als eerste dien je een keuze te maken, wat hoofdwarming wordt, WP is eigenlijk 24/7 continue verwarming, maar een CV-pelletkachel hoeft dat niet te zijn.
Mijn systeem is voor 24/7 WP verwarming tot -10C buiten en als wind goed staat kan hout-CV-kachel eventueel gebruikt worden, op die plek kan je ook een CV-pelletkachel denken.
Gebruik je enkel een gewone pelletkachel en geen CV-type, dan hoef je misschien je WP niet geheel af te stemmen dat deze volledig toereikend is tot -10C buitentemp, maar voor vermogen nog steeds rekening houden met oplossings keuze en prognose SWW gebruik.
Gewoonlijk is er geen verwarming tijdens SWW-boiler opwarming en afhankelijk van gekozen vermogen WP is, kan die daar wel even mee bezig zijn, als net een 300ltr bad gevuld is.
Een bad is zonder meer een hoge temperatuur combibuffer of boiler, enkel een douche dien je zeker naar de mogelijkheden van inbouw van een douche-WTW te kijken, deze houdt benodigde boiler/combibuffer(hygiene-spiraal)/ doorstroomverwarmer kleiner, maar een douche heb je van spaar tot stort-douche tot 32l/min.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant