Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht- water warmtepomp icm pelletkachel

Pagina: 1
Acties:

• michr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11 19:09
Hoi,

Vrij nieuw in duurzaamheidsland, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Binnenkort worden we eigenaar van een tweekapper uit 1950. Huidige status is beperkte isolatie, gaskachels, houten vloeren. Ik wil die upgraden naar betonnen vloeren, HR++ /triple, volledige isolatie (voor zover spouwisolatie na-isoleren hieronder valt). Waarschijnlijk ook PV panelen en zonneboiler ben ik nog niet uit. PV komt er ws wel op.

Mijn idee is om dit alles te gaan verwarmen met een lucht/water warmtepomp icm met een pelletkachel. Begane grond vloerverwarming, boven LTV radiatoren. Op de badkamer elektrische vloerverwarming.

Ik heb hierover enkele vragen:

- Wie heeft ervaring met de combi WP en pelletkachel en kan me wat op weg helpen? De topics die ik lees gaan vaak erg snel de technische diepte in. Ik wil vooral weten waar ik op moet letten. Moet ik beperkte WP nemen en (kleine) PK bij laten springen? Of moet ik ze juist beiden wat groter dimensioneren?
- Zijn er "off the shelf" oplossingen die ik toe kan passen? Ik snap dat WP en PK combi niet off the shelf is, maar zijn er WP systemen die makkelijk combineren met een PK?
- Wie weet er welke installateur uit regio Arnhem me kan helpen met deze combi?

Bedankt alvast voor jullie tijd!

Groet, Michr

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:26
Uit de vraag kan ik niet opmaken naar welk type pelletkachel de gedachten hier uit gaan.

-Een pelletkachel die direct de ruimte verwarmt?

Deze kan onafhankelijk van een L//W WP gebruikt worden.
In geval voor de WA-regeling (weerafhankelijke regeling) met een inverter WP, dan loopt de warmteafgifte terug en neemt de WP vermogen terug er is minder vermogen nodig om aanvoer temperatuur in CV op temperatuur te brengen, behorende bij de buitentemperatuur op dat moment. Vanwege de aanvoertemperatuur en circulatie blijft draaien, blijven de overige ruimtes op voor die ruimtes redelijk op de gewenste temperatuur

Ingeval van RA-regeling (ruimtetemperatuur afhankelijke regeling/thermostaat) dan schakelt de thermostaat de WP uit
Maar een thermostaat meet vaak maar 1 referentieruimte, als ook dat een pelletkachel ook maar een "enkelpunt verwarming" is, als het geen CV-pelletkachel is, waardoor referentieruimte wel gezellig warm is maar rest van woning afkoelt

-Een CV-pelletkachel

Een CV-pelletkachel dient veelal gescheiden te worden van een LTV afgifte systeem.
De lage CV-water temperaturen, zijn veelal niet bevorderlijk voor de verbrandings-vlamtemperatuur als daar niet specifiek rekening meegehouden is.
Al snel heb je te maken met een hogere aanvoertemperatuur, dan waar de WP meewerkt, de oplossing is een ontkoppel buffer, waar de warmte ingaat en afgiftesyteem aan onttrekt.

Dat kan op verschillende manieren, als ook hoe je CV_pelletkachel wilt inzetten.

Je houdt buffer op een vaste temperatuur met l/w WP en stookt zo nu en dan CV-pelletkachel.
Als de temperatuur hoger wordt door CV-pelletkachel slaat WP af en een mix-ventiel beschermt afgiftesysteem tegen te hoge temperaturen met een vaste aanvoer temperatuur en benodigde warmte voor afgifte door meer of minder circuleren of afzonderlijke afgifte punten te open of te sluiten (bijv radiatorknoppen en een HT-vloerverwarmingverdeler zoals met gas-cv gebruikt)

Er zijn een heel scala mogelijkheden tot meer complexe direct aangesloten WP's met 24/7 WA-regeling en een los staande HT-buffer met warmteinjectie icm een ongeregelde hout CV-kachel zoals in mijn rechtse deel van het schema (laatste aanpassing na stookseizoen zijn er nog niet in verwerkt).

Deze bevat een arduino gestuurd mixventiel, dat is niet iets wat tegen redelijke prijs "off the self" verkrijgbaar is.
Dit "custom" mixventiel maakt het mogelijk om te kiezen wanneer opgeslagen warmte wordt ingezet en hoe, als ondersteuning (WP minder warmte hoef te leveren), als tijdelijke de taak van WP overnemen, kwestie van temperatuur na warmteinjectie.
Eveneens kan door de controler warmte worden opslagen, zoals nu met veel zon en geen warmte nodig overdag, maar misschien s'nacht, maar in de winter als je PV hebt en alle PV opwek wilt benutten heb je een nog meer intergrale aanpak nodig met een minder gebruikelijke 4-wegklep, want het is handig dat je kan bufferen terwijl verwarming gewoon doorgaat.

Voor zover de twee bijzondere appendage die bij mijn keuze behoren, maar er is ook nog SWW (sanitair warm water).
Bij mijn keuze houdt linker WP deze op peil, maar is integraal verweven met het rechter deel omdat daar het SWW eerst door hygienespiraal gaat voor deze in boiler komt.

Twee WP's is vrij ongebruikelijk en dien je ook niet van uit te gaan, in mijn geval biedt het de mogelijkheid om max. piekverbruik onder 5kW (<25A) te blijven ook tijdens E-koken en is dan ook geen gebruikelijke configuratie
Overigens de radiatoren worden bij -10C buiten maar met max 40C CV-water aanvoer voorzien, 4-5C hoger dan mijn vloerverwarming, maar op het hygienespiraal voor SWW kan een doorstroom verwarmer geplaatst worden, zoals een aantal in l/w WP topic hebben.
Maar een CV-pelletkachel kan ook prima een afzonderlijke SWW-boiler verwarmen, het wordt al weer complexer als zowel WP (ca 55C) als CV-pelletkachel SWW-boiler wilt laten verwarmen.

Een aparte SWW-boiler betekent wel dat je nog plekje moet zoeken naast het HT-buffervat voor CV-pelletkachel.
Een WP zonder buffervat, direct aangesloten is een "eigen regie" oplossing waarbij enkel delen van installatie eventueel uitbesteed worden, een configuratie die niet altijd kan en waar compromissen bij horen, iets dat een installateur als geheel oplossing niet zal aanbieden.
Buiten "eigen regie" houden sommige WP fabrikanten er een lijst van eisten op na, wanneer een installateur een WP van hun merk mag aanbieden. (voorbeeld Nefit WP, maar voordat ingevuld kan worden moet voldaan worden aan wat in deze post genoemd wordt, directe link werkt niet voor mij)
Net als voor buffer zal je in de plaatsing plek moeten gaan verdiepen of deze wel voldoende draagkracht heeft want er komt wel een paar honderd kilo op een m2 te staan.

Als eerste dien je een keuze te maken, wat hoofdwarming wordt, WP is eigenlijk 24/7 continue verwarming, maar een CV-pelletkachel hoeft dat niet te zijn.
Mijn systeem is voor 24/7 WP verwarming tot -10C buiten en als wind goed staat kan hout-CV-kachel eventueel gebruikt worden, op die plek kan je ook een CV-pelletkachel denken.

Gebruik je enkel een gewone pelletkachel en geen CV-type, dan hoef je misschien je WP niet geheel af te stemmen dat deze volledig toereikend is tot -10C buitentemp, maar voor vermogen nog steeds rekening houden met oplossings keuze en prognose SWW gebruik.
Gewoonlijk is er geen verwarming tijdens SWW-boiler opwarming en afhankelijk van gekozen vermogen WP is, kan die daar wel even mee bezig zijn, als net een 300ltr bad gevuld is.
Een bad is zonder meer een hoge temperatuur combibuffer of boiler, enkel een douche dien je zeker naar de mogelijkheden van inbouw van een douche-WTW te kijken, deze houdt benodigde boiler/combibuffer(hygiene-spiraal)/ doorstroomverwarmer kleiner, maar een douche heb je van spaar tot stort-douche tot 32l/min.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij kan hij gewoon op zoek naar een Hellmann FSK vat
https://www.mupload.nl/img/nx26va4iplx9y.jpg
jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

(sorry Domba, ik heb nog niet heel je verhaal gelezen. ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2017 17:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:26
AUijtdehaag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:30:
Volgens mij kan hij gewoon op zoek naar een Hellmann FSK vat
https://www.mupload.nl/img/nx26va4iplx9y.jpg

(sorry Domba, ik heb niet heel je verhaal gelezen. ;) )
Niet erg,

Op moment is er weinig duidelijk, ik zie namelijk gaskachels staan, wat min of meer aangeeft dat er nog geen CV is, eventueel dient topicstarter zich ook nog te verdiepen in wandverwarming ivm draagkracht van fundering.en houten vloeren behouden ipv beton.

@AUijtdehaag
Ik heb een EHKSS buffer, met een top-spiraal meer en op de plek waar zonnecollectors op de WFSK1 zit, heb ik de WP in boiler mode zitten, bij mij viel de berekening naar PV & WP ipv naar vlakkeplaat collectors.
De FW90 CU heeft wel een beter warnteoverdracht dan mijn EHKSS (SWW 75l/min vs 13-26l/min), maar als je benodigde hulpenergie beperkt wilt houden , zoals aantal circulatiepompen (WFSK1 benodigd er vlot 5, vs EHKSS 3st), maar het wordt ook snel complexer.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• michr
Zo, bedankt voor de uitgebreide reactie!

WP zal de hoofdverwarming zijn en dan de pelletkachel als cv uitvoering, die extra verwarmt als WP het niet meer aan kan. Maar ik wil geen halve dag hoeven wachten totdat we kunnen badderen als de buffer leger wordt.

Hele installatie kan in de kelder staan, dus geen probleem qua vloerbelasting. Eerder qua afmetingen deur. Daarom zouden twee kleinere buffervaten wellicht ook een optie zijn. Dan is HT en LT splitsen neem ik aan logisch?

Ik begrijp dat de keuze (simpel gezegd...) is of een splitsing HT/LT of beiden combineren in een hygiene buffervat? Maar kan ik vloerverwarming en LTV radiatoren en SWW uit hetzelfde buffervat doen als ik kies voor een hygiene vat?

Groet

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat kan, maar dan maak je gebruik van een e-naverwarmer (doorstroomverwarmer) na de hygienespiraal. voor sww.
Zoek eens op Jerh zijn posts. Dan wordt een hoop duidelijker.

De e-naverwarmer past zichzelf aan, aan het temperatuur in het vat.
Maar een 3-fase aansluiting is wel gewenst eventueel als het vat redelijk afgekoeld is.

Ook dien je rekening te houden met de afstand van het (hygiëne) vat naar de badkamer.
Qua comfort wil je niet te lang wachten uiteraard.

Ik vind het grote voordeel van een hygienevat, dat de temperatuur op WP temperaturen kan blijven.
dus 30-35 graden.
Ideaal voor vvw (CV), maar te weinig voor SWW. Vandaar de doorstroomverwarmer (en 3-fase)

Trekt de WP het niet, zet je de pellet cv kachel in.
Daarbij heb je dus wel een mix ventiel nodig, VOOR je vvw, want pellet CV zijn de temperaturen hoger.
Geen probleem, je hebt complete pompunits met een temperatuur mixer/instelling voor je vvw

Zie het buffervat met hygienespiraal (koper geleidt het beste, dus hellmann) als je centrale in huis.
Daar haal je, je warmtebehoefte uit.
Zo hou je alles onafhankelijk gescheiden. (met wat regeling uiteraard)

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2017 22:56 ]

• michr
Ok. Maar is het niet makkelijker en goedkoper om SWW in een separaat buffervat te doen? Of kan WP sowieso niet voor SWW zorgen en moet je dus altijd extra bijverwarmen? Dat lijkt me redelijk kostbaar als je 20 douchebeurten en 2 keer bad doet per week.

Ik zat ook nog te twijfelen om heatpipes toe te passen (ja, budget komt later...), is dat misschien een goede aanvulling voor SWW?

Sowieso is nog even de vraag of in mijn geval (geen nieuwbouw, met name spouwisolatie niet ideaal) een WP helemaal rendabel gaat zijn. Hebben jullie daar ideeën over?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt twee keuzes qua tapwater:

1. je neemt een apart RVS vat vol tapwater. Die dien je op 55 graden te houden ivm legionella en af en toe op te stoken.
55 graden heeft meer verlies naar de omgeving dan 35 graden.
55 graden is ook geen WP temperatuur werkgebied, vandaar dat de cop naar 2.5 gaat. (ligt ook aan buitentemperatuur uiteraard)
Een l/w warmtepomp moet harder werken, dus meer herrie.

2. je neemt een hygienevat met (koperen) doorstroomspiraal en een doorstroomverwarmer met een cop van 1. (3-fase aansluiting gewenst)
Dat vat hou je op 35 graden, wat meteen geschikt is voor de vloer en je hebt minder verlies naar de omgeving.
Cop van de warmtepomp is 4 (ligt ook aan buitentemperatuur uiteraard)
Een l/w warmtepomp hoeft minder hard te werken, dus minder herrie.

Wat is zuiniger qua tapwater voorbereiding? Ben van mening dat het niet veel uitmaakt.
Maar ik heb voor keuze 2 gekozen.
Ik douche 1x 10 minuten per dag... Niet de moeite om 24/7, 55 graden aan te houden in een vat.
(en de meesten hier weten dat ik nu niet eens het hygiene vat gebruik, maar gewoon op 7250 watt douche met douchewtw. Dat kan als je alleen woont, maar is niet de normale gang uiteraard)

Maar met een hygienevat heb je al 2 warmtebronnen, dus een grotere zekerheid.
(uiteraard kan je een e-verwarmingselement inbouwen nog, in beide gevallen)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 20:12 ]

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Vind deze discussie wel interessant. Vrijdag komt een adviseur langs ben benieuwd met wat hij komt wil namelijk ook iets vergelijkbaars.

Be fast .... Be furious....

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
michr schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:21:
Ok. Maar is het niet makkelijker en goedkoper om SWW in een separaat buffervat te doen? Of kan WP sowieso niet voor SWW zorgen en moet je dus altijd extra bijverwarmen? Dat lijkt me redelijk kostbaar als je 20 douchebeurten en 2 keer bad doet per week.

Ik zat ook nog te twijfelen om heatpipes toe te passen (ja, budget komt later...), is dat misschien een goede aanvulling voor SWW?

Sowieso is nog even de vraag of in mijn geval (geen nieuwbouw, met name spouwisolatie niet ideaal) een WP helemaal rendabel gaat zijn. Hebben jullie daar ideeën over?
er zijn altijd meerdere oplossingen, welke leuk is hangt vaak erg van het huis af en je eigen eisen. ;)

optie die ik je geef:
neem een inventum ecolution combi 50.
dat is een ventilatie warmte pomp die werkt op lucht/water.
dus zuigt lucht af in je huis(ventileren is tof en gezond, maar ook warmte verlies zonder een WTW of ecolution), en verwarmt daar mee een 50 liter voorraad vat voor SWW.
(die is eigenlijk net te klein en net te koud voor de meeste mensen, maar een kleine gewone boiler er bij die je hotfilt en je red het wel en erg goedkoop.)
is de tank warm, dan gooit hij de warmte in de radiatoren en verwarmt hij het huis.
dit is niet genoeg warmte voor heel het jaar je huis te kunnen verwarmen, maar hier kun je natuurlijk de pelletkachel voor gebruiken. (en dan heb je maar een heel simpel modeletje nodig, die zijn niet duur.)

het kan een net wel of een net niet oplossing zijn, maar dat hangt van je eisen af. ;)

(als ik het goed begrijp kun je niet allebei de apparaten subsidie krijgen.
maar de ecolution kun je wel een subsidie krijgen die hoog is, maar dan moet je hem all-e aansluiten met nog een extra verwarmer er bij, en dat levert denk ik het meeste subsidie op.
maar alles hangt of staat bij de eisen en mogelijkheden van het huis.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 17-05-2017 10:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• michr
Die ecolution klinkt best aardig. Maar verlies je dan niet juist veel energie dordat je koude lucht binnenhaalt? Ik zat juist te denken aan WTW. Is het ook mogelijk die ecolution op een buffervat te plaatsen? Dan kun je ook bad en douche er mee doen.

Ik las https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/ en daar komen al die combi buffervaten niet echt lekker uit. Ook gezien krappe kelderingan zat ik al te denken aan twee buffervaten.

Misschien is dit een aardig systeem:
- kleine WP met buffervat LT (250 ltr ofzo)
- Ecolution all electric op buffervat HT (250 ltr ofzo)
- Pelletkachel om voor beiden bij te springen in koude dagen (kan dat voor 2 buffervaten?)
- PV panelen

Of;
- kleine WP met buffervat LT (250 ltr ofzo)
- Zonneboiler op buffervat HT (250 ltr ofzo)
- Pelletkachel om voor beiden bij te springen in koude dagen (kan dat voor 2 buffervaten?)
- PV panelen

Dan hoef ik ook geen 3 fasen naverwarmer die vrij duur is. Of heb je die bij de ecolution all electric ook nodig? Als de delta T niet heel groot is voldoet een kleine naverwarmer misschien ook?

• Gman12422
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08-2023
Gewoon benieuwd maar wat is het geworden? :)
Pagina: 1