Random blauw scherm tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondergronds
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Goedemiddag tweakers,

Ik weet niet of dit het correcte forum is voor mijn probleem maar ik kon niet echt een specifiek forum hier voor vinden. Als dit er wel is mijn excuses alvast.

Ik heb sinds enkele weken last van dat als ik aan het gamen ben dat mijn pc opeens op een blauw scherm staat, Geluid en alles loopt gewoon door op de achter grond alleen mijn scherm word blauw. De eerste keer dacht ik dat het gewoon een random crash was aangezien het nog nooit eerder was gebeurd in het anderhalf jaar dat ik de pc heb.

Nu heb ik zelf al het volgende gedaan:
- Pc eens goed schoongemaakt de stofopbouw viel mij reuze mee alleen de ventilatoren hadden wat stof er op zitten.
- Tempratuur van zowel GPU/CPU tijdens het gamen gemeten ( 45/78 respectievelijk.)
- Gekeken of één van mijn harde schijven aan het sterven was ( Crystaldisk info )
-Een SCF /scannow gedaan ( dit werd mij door iemand aangeraden om gewoon eens te kijken of er iets gevonden werd).

Ondanks dat de GPU aan de hoge kant zit vraag ik mij af of dit het probleem is aangezien deze al zeker anderhalf jaar zonder problemen de zelfde spellen gewoon draait. Daarnaast zijn de crashes ook altijd bij Wow/Overwatch .

Helaas krijg ik ook geen fout meldingen of dergelijk. Wat ik verwarrende vind is dat mijn pc uitzetten en weer opstarten niet werkt maar met de reset knop ( dus in één handeling wel werkt )

Systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 187,73€ 187,73
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 50,51€ 50,51
1Cooler Master N300 (KWN1, windowed)€ 48,85€ 48,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 76,95€ 76,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 39,95€ 39,95
1Antec VPF Series 550W€ 65,32€ 65,32
1Crucial BX100 250GB€ 131,89€ 131,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,20

Met vriendelijk groet,

Ondergronds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Met "blauw scherm" bedoel je een BSOD (Blue Screen of Death)?

Bij een BSOD staat vaak een error code. Deze is van belang om een indicatie te krijgen waarom het OS crashed. Dit komt tegenwoordig of door het OS zelf of door een driver. Een driver draait namelijk in een lager protection ring die ervoor kan zorgen dat het OS crashed.

Welke driver is vaak terug te vinden, of in de foutmelding, of via een zogeheten memory dump. Hier is genoeg over te vinden op google. Plaats eerst even de BSOD error code.

Overigens kan hardware ook de oorzaak zijn, maar vaak is het softwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin eens met het testen van het RAM geheugen.
Squ1zZy schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:56:
Overigens kan hardware ook de oorzaak zijn, maar vaak is het softwarematig.
En vaak genoeg is het hardware, en dan vooral het RAM geheugen. Denk niet dat je kan zeggen dat het vaker software is dan hardware, in mijn ervaring niet in ieder geval.

[ Voor 79% gewijzigd door PilatuS op 14-05-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
PilatuS schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:57:
Begin eens met het testen van het RAM geheugen.

[...]

En vaak genoeg is het hardware, en dan vooral het RAM geheugen. Denk niet dat je kan zeggen dat het vaker software is dan hardware, in mijn ervaring niet in ieder geval.
Dat klopt. Het kan ook hardware zijn zoals aangegeven. Vaker hardware ben ik het niet mee eens, maar dat boeit niet.

Voor een memtest zie volgende URL:
http://www.memtest.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondergronds
Ik zal morgenvroeg de ram testen. En nee helaas geen BSOD er staat geen foutmelding of niks alleen een babyblauw scherm ik zal kijken of ik morgen voor het werk er weer een krijg en een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28
De hitte op je GPU is niet heel speciaal, wat er waarschijnlijk gebeurd (is mij ook overkomen 2 maanden geleden) dat je VRM's te heet worden.

Zou je GPU cooler eraf halen, schoonmaken nieuwe pasta / thermal pads.
GPU kan wel 90+ graden hebben je VRM's niet.
heb je coilwhine?

Edit: nog makkelijker is even een andere (graka) kaart plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bad Brains op 14-05-2017 23:41 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat het scherm blauw word en je geen BSOD krijgt maakt veel uit. De kans dat het dan aan RAM ligt is gelijk veel kleiner. Nu zou ik zeggen videokaart, videokaartdrivers of beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondergronds
Drivers zijn up to date. Maar afgezien van mijn laptop als beeldscherm gebruiken zou ik niet weten hoe die moet testen? Ik heb alleen geen andere kaart liggen om te testen of mijn videokaart aan het begeven is. Zijn daar nog andere methodes voor?

Ik wil wel alvast iedereen bedanken voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28
Een videokaart kopen, uitproberen, retouren?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondergronds
Sorry voor mijn afwezigheid ( druk met school ). Ik moest nog de Ram test doen en kwam er toen achter dat elke keer mijn pc crasht. Dus ik maar eens gekeken en bleek dat nog maar 4GB in werking te zijn. Dus ik heb een nieuw setje besteld in de hoop dat de crashes voorkomt. Ik houd jullie op de hoogte
Pagina: 1