RAID en windows 98

Pagina: 1
Acties:

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

Topicstarter
Ik heb hier om te testen een raid systeempje in elkaar gegooid met een Promise fastrak100 controller en 2 1,2gb HD's (dat worden thuis 2x30gb, dus daar ff nix over), maar het probleem is dat ik win98 gewoon kan installeren, maar zo gauw als ie de eerste keer wil opstarten gaat ie ergens midden van het opstarten naar de dos-prompt (dus gewoon c:\>).

Verder in dos werkt de raid perfect, maar in bij het opstarten van win98 verrekt ie het :(

Iemand hier ervaring mee of een idtje wat ik nog kan proberen?

btw, thuis ga ik er W2K opsmijten, dus misschien dat het dan opgelost is?

Verwijderd

Kan door de oude harddisks komen maar kan ook komen doordat je niet de goede drivers hebt geïnstallerd voor je raid kaart!hiervoor heb je waarschijnlijk toch speciale windows drivers voor nodig.

• Stoffel

Stoffel

Topicstarter
dat dacht ik dus zelf ook al, want als ik met ghost een image eroverheen gooi waar geen raid is geinstalleerd start hij 1 x op, en vraagt hij om drivers...

Enige probleem is dat als ik de drivers installeer hij weer gewoon niet boot...!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:53
Verkeerde drivers?

Uit je eerste post maak ik op dat als je Win98 vers installeert op je RAID-array bij reboot tijdens install van Win98 hij al naar DOS-prompt gaat?

In dat geval kun je nog niet eens drivers installen, zover ben je dan nog niet.

Hoe heb je het, RAID-0 of RAID-1 ?

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08

CTVirus

Dexterslab FAN

En je hebt toch ook op deze manierr hardware raid dus hoef je toch ook geen drivers te hebben (als je de bios van de highpoint aan hebt staan)???

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 12:49 schreef CTVirus het volgende:
En je hebt toch ook op deze manierr hardware raid dus hoef je toch ook geen drivers te hebben (als je de bios van de highpoint aan hebt staan)???
1...het is een promise..geen highpoint
2 dit zijn software raidcontrolers...

• Stoffel

Stoffel

Topicstarter
uhm, ik heb wel hardware raid, maar win9x en 2k hebben een driver nodig om goed te kunnen werken ermee, alleen die driver van win98 werkt niet goed!

Raid-0 btw...

P.S. Het moet wel hardwarematig zijn, want hij doet het ook gewoon zonder drivers, alleen blijft windows 98 de hele tijd jengelen om die driver... en als ik em dan installeer boot ie niet meer...

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08

CTVirus

Dexterslab FAN

misschien de gewone niet raid win98 driver installeren :?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Om te beginnen, de fasttrak 100 is een software based raid controller. Geen hardware dus.
Dat hij werkt zonder drivers heeft totaal niks te maken met hardware of software raid.
Een software raid (zoals je nu hebt) betekend niet meer dan dat deze controller gebruikt maakt van je CPU en een echte hardware raid controller die heeft een eigen CPU op de kaart zitten en meestal ook nog cache geheugen of mogelijkheid hiervoor.
De drivers die je voor de controller nodig hebt ligt er dus aan in welke modus dat de controller staat. Heb je een on-board promise raid controller, dan moet je jumpers omzetten om deze omtezetten naar raid 0 of 1 omdat deze standaard een bios heeft met alleen maar ata-100 ondersteuning en geen raid. Het is wel mogelijk om de bios zo te modificeren dat je een echte fasttrak controller hebt, omdat standaard alleen maar een lite bios word ondersteund (vanwege de prijs) en je dus niet kunt instellen welke stripesize je wilt en je hebt geen ondersteuning voor meerdere schijven cq. stripe sets.
Voor de gemodificeerde bios van promise heb je ook gemodde drivers nodig. Als je de orginele fasttrak controller hebt dan kun je dus de drivers gewoon bij www.promise.com vinden.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Stoffel

Stoffel

Topicstarter
Dat maakt allemaal niet meer uit, want hij deed het thuis dus perfect!

Geen drivers nodig voor win98 noch 2k, en ik heb een losse kaart (niet onboard dus), dus ik kan alles regelen wat jij hierboven zegt...

toch bedankt!

vraag ik me alleen af waarom het op mijn werk niet werkte... :?
Pagina: 1