Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies aanschaf videokaart ouder systeem

Pagina: 1
Acties:

• Anbert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-11 09:16
Ik zit te kijken of ik mijn oude desktop wat games kan laten draaien door er een videokaart in te zetten. Ik werk nu met de on-board ATI 3000 waar niets behoorlijks mee te doen is. Hieronder staan de specificaties van mijn systeem. Welke videokaart zouden jullie aanbevelen zonder dat deze maar voor 50% gebruikt wordt omdat de rest van het systeem de bottleneck is.

PSU : 700 Watt 80+ Rendament
CPU : AMD Phenom II X4 810
MB : MSI 790GX-G65
MEM : 8GB DDR 1333

Daarnaast als storage twee oudere SSD's in RAID 0 die prima presteren. Ik zal alvast maar de vraag beantwoorden waarom er zo'n zware voeding in het systeem zit ;) Het syteem is in 2009 gekocht bij PC Megastore en nog net aan mij afgeleverd voor hun faillissement. Ze boden opeens deze zware voeding aan en natuurlijk zei ik daar geen nee op. Ze probeerden waarschijnlijk zoveel mogelijk nog af te leveren

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. In ieder geval bedankt voor het lezen. _/-\o_

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Welke voeding is het precies? Er zijn genoeg 700w voedingen die liever geen 8 jaar gebruikt worden.

En wat is je budget? En welke games ga je doen?

Maar met dit systeem zou ik niet echt zwaarder gaan dan een Radeon 460, al kan de wat snellere Nvidia 1050ti ook nog wel leuk zijn.

Zwaarder dan dat kan wel, maar dan is je cpu bijna altijd wel een bottleneck.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Een Phenom @ 2,6 GHz is traag in games. Daar zou ik geen nieuwe videokaart voor adviseren. Kijk eens gebruikt naar een HD 7850/7870/R9 270(X) categorie: Videokaarten Voor een tientje of 5 zou je die op de kop moeten kunnen tikken.

• Anbert
Dank voor jullie reacties. Ik heb een keer de, volgens mij, stroom-hongerige ATI HD6950 Twin Frozr getest in dat systeem. Ik heb er vertrouwen in dat de voeding het aankan, het blijft wel giswerk. Ik had ondertussen een site gevonden waarbij je CPU/GPU/RAM moet aangeven en dan hebben jullie gelijk qua CPU. Ik denk dat ik ga shoppen voor een tweedehands kaartje.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

tweedehands kan ook ja, helemaal vergeten.

Overigens zegt "aankunnen" niks over de kwaliteit van je voeding, juist een slechte voeding schakelt zichzelf niet altijd uit, en je moet ook kijken wat voor voltages hij naar je componenten stuurt. 12,5v op de 12v is niet heel tof voor je onderdelen.

People as things, that’s where it starts.

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:24:
Een Phenom @ 2,6 GHz is traag in games. Daar zou ik geen nieuwe videokaart voor adviseren. Kijk eens gebruikt naar een HD 7850/7870/R9 270(X) categorie: Videokaarten Voor een tientje of 5 zou je die op de kop moeten kunnen tikken.
Dit is eigenlijk het beste advies als je je huidige setup nog een upgrade wilt geven. Ik zou ook gewoon een 2e hands GPU uitzoeken in deze categorie. Voor AMD 7870/7950/R9 270X en Nvidea GTX 760/770 Je systeem is uiteraard behoorlijk op leeftijd en het is een beetje wachten of en wanneer een van de andere componenten het begeeft... maar het kan best dat je met een leuke 2e hands GPU nog prima een paar jaar wat kunt gamen. Zeker als je dan nu op de iGPU doet...

[ Voor 4% gewijzigd door Royal-Roy op 16-05-2017 16:31 ]

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:08
Nvidia komt waarschijnlijk binnenkort met GT1030 kaartjes, vergelijkbaar met de GT730 van een paar jaar geleden. Dit kaartje wordt vast en zeker ergens door je systeem gebottleneckt, maar dit zijn zuinige low end kaartjes, goedkoper wordt het niet.

Je kan er nu ook voor kiezen om een GT730 (of zelfs een GT710) kaart aan te schaffen. Wellicht dat de GT1030 net wat zuiniger is dan de GT730.

Oftewel, kan je niet wachten, dan zit je met een GT710 of GT730 wel safe, heb je even de tijd, dan is wellicht een GT1030 de betere optie.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

MadDogMcCree schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:29:
Nvidia komt waarschijnlijk binnenkort met GT1030 kaartjes, vergelijkbaar met de GT730 van een paar jaar geleden. Dit kaartje wordt vast en zeker ergens door je systeem gebottleneckt, maar dit zijn zuinige low end kaartjes, goedkoper wordt het niet.

Je kan er nu ook voor kiezen om een GT730 (of zelfs een GT710) kaart aan te schaffen. Wellicht dat de GT1030 net wat zuiniger is dan de GT730.

Oftewel, kan je niet wachten, dan zit je met een GT710 of GT730 wel safe, heb je even de tijd, dan is wellicht een GT1030 de betere optie.
Wat een raar advies dit.
1030 is bij verre na niet krachtig genoeg om te bottlenecken.
2e hands is hier echt de enige optie.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:08
UltiemePCNerd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:44:
[...]

Wat een raar advies dit.
1030 is bij verre na niet krachtig genoeg om te bottlenecken.
2e hands is hier echt de enige optie.
Ik verwacht eerlijk gezegd weinig verschil tussen bijvoorbeeld een 750ti en een GT1030. Het is de goedkoopste oplossing. Pascal kaartje en vooral heel erg zuinig tegenover een wat oudere kaart. Het is even de benchmarks afwachten. De kaarten hierboven genoemd zijn misschien qua performance/euro nét even wat beter, maar de CPU zal in veel gevallen toch echt de bottleneck zijn. Dan zou ik persoonlijk liever kiezen voor een goedkoop kaartje die dat probleem minder zal hebben én niet zoals veel oude kaarten energie vreten, al is het maar op 50%.

Bij een moderne game zal de CPU toch al snel op 100% gebruik zitten. Dan denk ik aan bijvoorbeeld GTA V of World of Warcraft.

[ Voor 7% gewijzigd door MadDogMcCree op 16-05-2017 20:16 ]

• Anbert
We zullen zien wie er gelijk heeft :) Ik ga in ieder geval voor een kaart met fan. Geen idee of de luchtstroom in mijn kast goed genoeg is voor zo'n blok heet ijzer.
Pagina: 1