Mini koelkast 12v zo zuinig mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Voor onze boot zijn we op zoek naar een hele kleine, maar vooral energiezuinige koelbox.

Heel klein maakt niet uit, hij gaat alleen gebruikt worden voor de dingen die echt koel moeten blijven, dus bijvoorbeeld een pakje boter, plakjes kaas en een pakje melk.

Ik heb deze twee gevonden:

https://www.gamma.nl/asso...ud-12-v-6-liter/p/B465429

en

https://www.praxis.nl/tui...ektrische-koelbox/2570679

Nou lijkt mij dat de eerste veel zuiniger is, omdat hij veel kleiner is, maar is dit ook zo? De tweede kan ik nergens informatie over vinden over hoe efficient die is of hoeveel ampere deze gebruikt.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:58:
Nou lijkt mij dat de eerste veel zuiniger is, omdat hij veel kleiner is, maar is dit ook zo? De tweede kan ik nergens informatie over vinden over hoe efficient die is of hoeveel ampere deze gebruikt.
Het is waarschijnlijk wat ingewikkelder dan alleen maat. Het oppervlak neemt minder snel toe dan de inhoud, dus het zou zomaar kunnen de tweede veel minder in het nadeel is. Daarnaast kan een efficiëntere compressor of andere materialen heel andere resultaten geven.

De enige manier om het echt te weten is meten, maar zie maar eens zo'n vergelijking te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:01:
[...]

Het is waarschijnlijk wat ingewikkelder dan alleen maat. Het oppervlak neemt minder snel toe dan de inhoud, dus het zou zomaar kunnen de tweede veel minder in het nadeel is. Daarnaast kan een efficiëntere compressor of andere materialen heel andere resultaten geven.

De enige manier om het echt te weten is meten, maar zie maar eens zo'n vergelijking te vinden :P
Ja daar is dus bijna niks over te vinden.

Heb trouwens ook nog zitten denken om gewoon een soort plastic bak onderin de boot te maken, rechtstreeks op het metaal wat in het water ligt en te hopen dat dat genoeg koelt, maar geen idee of dat koud genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:28:
Heb trouwens ook nog zitten denken om gewoon een soort plastic bak onderin de boot te maken, rechtstreeks op het metaal wat in het water ligt en te hopen dat dat genoeg koelt, maar geen idee of dat koud genoeg is.
Hoe warm is dat water op momenten dat je die koeling nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:44:
[...]

Hoe warm is dat water op momenten dat je die koeling nodig hebt?
Ja geen idee, riviertjes en kanalen warmen ook op natuurlijk. Waar had je die info gevonden over ampere/watt van die koelkasten.

Als een groter model met een andere koeltechniek minder energie gebruikt is dat ook prima trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Eigenlijk zou je van beide apparaten idd het energieverbruik moeten weten mocht je puur willen kiezen op basis van welk apparaat het laagste verbruik heeft. Helaas bieden beide websites weinig informatie, echter zou toch ergens op het apparaat wel het verbruik moeten staan en dit toch gegeven moeten kunnen worden wanneer je er even voor vraagt bij de winkel.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Zeehond schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:21:
Eigenlijk zou je van beide apparaten idd het energieverbruik moeten weten mocht je puur willen kiezen op basis van welk apparaat het laagste verbruik heeft. Helaas bieden beide websites weinig informatie, echter zou toch ergens op het apparaat wel het verbruik moeten staan en dit toch gegeven moeten kunnen worden wanneer je er even voor vraagt bij de winkel.
Die van Gamma gebruikt 2,5A en die Tristar 5,5A, dus die kleine zou wel zuiniger zijn voor m'n accu.

Is iemand achter gekomen via de gebruiksaanwijzing.

[ Voor 56% gewijzigd door JDx op 14-05-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:23:
Die van Gamma gebruikt 2,5A en die Tristar 5,5A, dus die kleine zou wel zuiniger zijn voor m'n accu.

Het één volgt niet noodzakelijk uit het andere, maar het kan inderdaad wel een indicatie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:23:
[...]

max amperage die lager is hoeft niet persee te betekenen dat het zuiniger is.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
MrMonkE schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:25:
[...]

max amperage die lager is hoeft niet persee te betekenen dat het zuiniger is.
Tristar KB-7224

Het functioneren met een accu (12V DC). 60w – 3,5 amp. Het is niet nodig om de polariteit te controleren als het apparaat opgestart wordt. Controleer of het accuvoltage overeenkomt met het functioneringsvoltage van de koelbox, zoals aangegeven op het label. Als de gebruikte accu een autoaccu is, schakel dan alleen de koelbox in als de auto rijdt of de motor draait. Als de koelbox aanstaat terwijl de motor uit is, dan kan dit de autoaccu ontladen en kan het misschien onmogelijk zijn om de motor opnieuw te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:27:
Tristar KB-7224

Het functioneren met een accu (12V DC). 60w – 3,5 amp. Het is niet nodig om de polariteit te controleren als het apparaat opgestart wordt. Controleer of het accuvoltage overeenkomt met het functioneringsvoltage van de koelbox, zoals aangegeven op het label. Als de gebruikte accu een autoaccu is, schakel dan alleen de koelbox in als de auto rijdt of de motor draait. Als de koelbox aanstaat terwijl de motor uit is, dan kan dit de autoaccu ontladen en kan het misschien onmogelijk zijn om de motor opnieuw te starten.
Wat wil je hiermee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Zie nu dus niet 5,5 maar 3,5 ampere. Altijd nog meer dan die 2,5 van dat 6 liter ding. Maar voor z'n formaat dus eigenlijk wel een stuk efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:31:
Zie nu dus niet 5,5 maar 3,5 ampere. Altijd nog meer dan die 2,5 van dat 6 liter ding. Maar voor z'n formaat dus eigenlijk wel een stuk efficienter.
Lees onze posts hierboven even terug. Het ene zegt niet noodzakelijk iets over het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:32:
[...]

Lees onze posts hierboven even terug. Het ene zegt niet noodzakelijk iets over het andere.
Nee dat snap ik, maar het is dus niet te zeggen of de ene of de andere zuiniger is? Dat is eigenlijk het enige wat ik wil, dat m'n boter, melk en kaas goed blijft zonder dat m'n accu na 1 dag leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:33:
Nee dat snap ik, maar het is dus niet te zeggen of de ene of de andere zuiniger is?
Zonder het te meten is dat inderdaad lastig te zeggen. Een systeem van 60 watt dat continu draait is minder zuinig dan een systeem van 250 watt dat ieder uur een minuutje aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:36:
[...]

Zonder het te meten is dat inderdaad lastig te zeggen. Een systeem van 60 watt dat continu draait is minder zuinig dan een systeem van 250 watt dat ieder uur een minuutje aanslaat.
Ohja, zo had ik het nog niet bekeken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:01:
[...]
Daarnaast kan een efficiëntere compressor of andere materialen heel andere resultaten geven.
Die dingen werken meestal met een peltier element en een ventilator. Vandaar ook de naam 'thermo-elektrische koelbox'. Het rendement is meestal laag, en die dingen lopen de hele tijd te koelen.

Mij lijkt het beter om een goede isolerende koelbox te hebben en een aantal van die ouderwetse koelblokken die je eerst een tijdje in een vriezer legt.

Mijn advies zou ook zijn, dat als je zo een koelbox wilt gebruik dan ook een accu beveiliging. Zodat de koelbox van de accu afgehaald wordt als de accu spanning onder een bepaald niveau komt. Zodat je tenminste niet met een lege accu zit.

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 14-05-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
kluyze schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:56:
[...]
Die dingen werken meestal met een peltier element en een ventilator. Vandaar ook de naam 'thermo-elektrische koelbox'. Het rendement is meestal laag, en die dingen lopen de hele tijd te koelen.

Mij lijkt het beter om een goede isolerende koelbox te hebben en een aantal van die ouderwetse koelblokken die je eerst een tijdje in een vriezer legt.

Mijn advies zou ook zijn, dat als je zo een koelbox wilt gebruik dan ook een accu beveiliging. Zodat de koelbox van de accu afgehaald wordt als de accu spanning onder een bepaald niveau komt. Zodat je tenminste niet met een lege accu zit.
Echt hele kleine zuinige koelboxjes op 12v zijn er niet, dat is me wel duidelijk geworden inmiddels, vreten allemaal stroom als de beste. Denk dat ik maar eens ga kijken of ik het niet gewoon zonder koelkast kan doen, pakjes houdbare melk, geen kaas en geen boter op brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:07
Ze kunnen ook niet zuinig zijn, omdat het oppervlak waar warmte naar binnen kan 'lekken' in verhouding steeds groter wordt als je de koelkast kleiner maakt. Als je een goede (efficiente)12V-220V omvormer hebt, hoef je niet perse een 12V koelkast te kopen.

Voor eendags trips is de door kluyze genoemde optie het zuinigst: een goede isolerende koelbox met daarin voldoende van te voren bevroren koelelementen.

Kleine koelkasten in de pricewatch (Inhoud koelruimte < 41 liter) categorie: Koelkasten

Pricewatch Unsorted https://tweakers.net/pric...Field=prijs&orderSort=asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-05 03:16
Ik heb ook een vraag omtrent een 12 koelbox

Ben in het bezit van een 73ah deep accu nieuw en een 12v koelbox 53w 5 amp
Nu is de bedoeling dat ik ga varen en accu laad niet op tijdens het varen maar de accu word weer geladen bij terugkomst na een dagje varen ongeveer +- 9 a 10 uur

Hoelang kan de koelbox aan op 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

franssie

Save the albatross

JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:59:
[...]

Echt hele kleine zuinige koelboxjes op 12v zijn er niet, dat is me wel duidelijk geworden inmiddels, vreten allemaal stroom als de beste. Denk dat ik maar eens ga kijken of ik het niet gewoon zonder koelkast kan doen, pakjes houdbare melk, geen kaas en geen boter op brood.
Die zijn er zeker wel! Met name van Weaco maar dan zit je in een heel andere prijsklasse.

Er zijn 3 soorten koelsystemem:
1) Peltier (die je linkte) - dat zijn stroom zuipers
2) Absorbtie - gebruiken redelijk veel stroom maar kunnen ook op gas
3) Warmtepomp (aka compressor) zijn het zuinigst.

De weaco's (de duurdere) hebben een warmtepomp met compressor. edit: op compass24.nl krijg je via de nieuwsbrief elke derde week 10% korting, op zo een bedrag kan dat interessant zijn.

Maar dat begint vanaf 400+ EUR.

Als het voor weekeinden is, koop een middelgrote Igloo en zet daarin een koeltasje met bevroren elementen, Iedere 8 uur oid pak je er twee bevroren uit de koeltas - zo hou je het makkelijk 2 a 3 dagen vol. Die Igloo's zijn stevig dus je kan er op staan en zitten etc. https://www.iglookoelboxen.nl/home-products/marine-54 en daar dan een koeltas in met 20 grote elementen. Maar daar kan je geen twee weken mee op vakantie.

Wat voor boot betreft het?

edit: https://www.dewitschijnde...cf-11-compressor-koelbox/ bijvoorbeeld. Op die pagina zie je ook de maxicool hybride maar daar werkt de compressor alleen op 220V en is het 12V deel peltier (wat je niet wilt - trekt een middelgrote accu in een warme nacht leeg - been there done that).

edit2: wil toch voor een pletier vanwege de kosten dan zou ik voor je eerste gaan, vaak genoeg met 20% korting te koop met de bonnen van gamma https://www.gamma.nl/asso...ud-12-v-6-liter/p/B465429 en dan is het voor EUR 40 toch wel een leuke optie. Staat ie buiten kan je het altijd nog witschilderen of bekleden met EPS of radiator isolatie of wat dan ook. Hoe meer isolatie (zeker onderop bij koude) hoe beter, maar staat ie vol inde zon dan even een afdakje oid.
Tristar is toch echt wel budgetmeuk - zou ik van wegblijven en deze is te groot voor een peltier koeler, leuk in de auto om onderweg naar je vakantiehuis je vlees koel te houden maar zeker niet geschikt voor op een boot. Aangezien de inhoud van de tristar veel groter is en het gebruik daar minimaal lineair op meeloopt (eigenlijk op de opperclagte want dat bepaald de uitstraling) deze zeker laten staan. Het zou me niet verbazen als de kleinere meer weegt dan de grotere.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 13-05-2018 00:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1