Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Ik heb een wasdroger van Zanussi (ZTE 273, bouwjaar 2008 volgens de sticker) die opeens niet meer goed werkt. Programma is 'gewoon' katoen/kastdroog, zonder verdere opties ingeschakeld. Na ongeveer 30 minuten begint hij te piepen dat er iets mis is.

Het start/stop lampje knippert dan rood en er zijn steeds 3 piepjes te horen. Wanneer ik dan lang op start en antikreuk tegelijk druk, gaan de volgende lampjes branden:
- Lage temperatuur, anti-kreuk en zoemer knipperen groen
- Filter brandt groen
- Start knippert: 6x rood, 2x groen

De blower en de trommel lijken normaal te werken (hij draait en er is luchtstroom). De was blijft koud, verwarming lijkt niet in te schakelen.

Ik heb hem vandaag voor een deel uit elkaar gehaald, in de hoop de oorzaak de vinden. Bij het verwarmingselement heb ik de twee thermostaten doorgemeten, die lijken in orde (lage weerstand). Verwarmingsspiralen zien er goed uit (schoon, niks kapot).
Ook heb ik de waterpomp er uit gehaald om te kijken of daar mogelijk prut in zat, die lijkt schoon en kan vrij draaien als ik tegen de rotor duw.

Ik heb een halve blik op de printplaat geworpen, maar weet daar niet precies waar ik naar zou moeten zoeken.

Heeft iemand een tip wat ik nog kan uitproberen of kan nakijken/nameten? Ik heb helaas alleen een simpele multimeter, kan niet makkelijk (en veilig) kijken hoeveel stroom hij trekt als hij aan staat.

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 14-05-2017 18:26)

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:23
Het is een E62 foutcode dat houd het volgende in:
E62
Power relay to heater unit faulty.

Possible fault Heater unit faulty; Wiring faulty; Electronic board faulty.

Machine Status/Action Forced cooling cycle.

Hier spreken ze er ook over: http://www.wasdrogers.nl/...laat-na-10min-in-storing/

Je thermostaten moeten 0ohm aangeven als ze uit staan anders is er een kapot.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Het is een E62 foutcode dat houd het volgende in:
E62
Power relay to heater unit faulty.

Possible fault Heater unit faulty; Wiring faulty; Electronic board faulty.

Machine Status/Action Forced cooling cycle.

Hier spreken ze er ook over: http://www.wasdrogers.nl/...laat-na-10min-in-storing/

Je thermostaten moeten 0ohm aangeven als ze uit staan anders is er een kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Doh, * Reptile209 is lekker scherp geweest bij de eerste ronde 8)7.

Heb net de boel weer opengemaakt om de spiraal zelf door te meten, en nu zie ik dat een van de 3 draden helemaal los is gekomen van zijn aansluiting op de spiraal... Ik ga nu eerst de spiralen doormeten om te kijken of die nog ok zijn. Dan voorzichtig kijken of dat weer stevig vast te zetten is, en anders een nieuwe module bestellen.

Thanks voor het duwtje in de juiste richting! En waar heb je de foutcode gevonden, mocht zulks nog eens voorkomen?

Edit:
repareren gaat hem niet worden: de aansluitingen zitten te goed weggewerkt achter metalen plaatwerk dat niet makkelijk open en dicht te maken is. Een nieuw element kost € 114 bij de AEG onderdelenshop. Toch maar even kijken of dit dan niet een moment is om een nieuwe te kopen, ze zijn in de afgelopen 9 jaar vast ook weer een tikkie zuiniger geworden.

[ Voor 25% gewijzigd door Reptile209 op 14-05-2017 18:25 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ik zocht eerst op de foutcode in combinatie met jou type maar kwam er al snel achter dat de combi van ledjes een E code geven.
Toen ben ik daar verder op gaan zoeken en kwam ik vanalles tegen ook op YouTube enz.
Wat je kan doen Is Google op het typenummer van de spiraal en kijkek n of je een goedkope lose kan vinden.

Of wat je zelf al zegt kijken voor een nieuwe aangezien deze alweer 9 jaar Is.
Dan kan je better dat geld daarin stopen dan repareren, scheelt op jaarbasis ook wat als je voor een Zuinigere gaat.
Wij doen trouwens heel veel met droogreken en molen werken en enkel in de winter/bij veel Was gebruiken we de condens droger scheelt ook.