Verschil tussen 2 boekenplank + sub of 2 zuilen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-09 10:23
Hey,

Ik heb de laatste tijd veel gewerkt en heb nu €300 bij elkaar gespaard. Dit wil ik graag spenderen aan een geluidssysteem voor op mijn kamer. Voorheen had ik hier 2x Pioneer CS-444's staan, met bijpassende versterker (van m'n vader gehad). Die versterker was echter al een oud ding, en is een paar maanden terug kapot gegaan. Nu heb ik al die tijd een of ander goedkoop speakertje bij de action gebruikt, maar begin onderhand toch wel het goede geluid te missen. Die speakers zelf zijn ook al aardig oud, dus vind ik dat ik maar eens een nieuw audio systeem samen moet gaan stellen. Ik ben van plan een tweedehands versterker ergens vandaan te toveren voor een euro of 50 à 100, wat mij met €200 voor speakers laat. Echter heb ik een paar vragen waar ik op het internet niet goed antwoord op kan vinden. Ten eerste, wat houd het in als een speaker "2.0" is? En wat is het verschil tussen een "2.0" speaker en een speaker die een X-way waarde heeft 2?

En dan nog de belangrijkste vraag, met mijn budget, kan ik beter 2 boekenplank speakers aanschaffen en een losse subwoofer, of 2 zuilen? Er zijn niet veel zuilen die in mijn budget passen, zo'n beetje alleen de pricewatch: Pioneer S-ES21-LR-K (Zwart) en de pricewatch: Thonet & Vander Hoch (Geel, Zilver)

dus vroeg ik me af wat beter zal klinken, boekenplank + sub of 2x zuil.

Bij voorbaat dank,
Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je wel de ruimte voor staande speakers?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BremFM
PcDealer schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:05:
Heb je wel de ruimte voor staande speakers?
Ja, heb een redelijk ruime kamer :)

-EDIT: Zie dat jij karma koning bent van AEG. Enig idee hoe AEG's speakers zijn? Ze hebben redelijk goedkope zuilen, maar ik betwijfel of dat ze van denderende kwaliteit zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door BremFM op 14-05-2017 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:24

FeaR

In GoT we trust

Met dit budget zou ik kijken naar twee goede speakers en niet naar een subwoofer. Een goede subwoofer kost je namelijk je gehele budget zo dan niet meer. Waarbij een subwoofer afstellen en plaatsen ook niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Waarbij het ook afhangt of je de subwoofer überhaupt aan kan sluiten. Als je een goedkope subwoofer neemt heeft deze veelal alleen Low Leven ingangen. Een goedkope stereoversterker heeft veelal geen Pre Outs waardoor je de subwoofer High Level aan moet sluiten. Soms kan het dus ook niet op elkaar aan worden gesloten. Mocht je een set vinden post het dan hier om te zien of het compatibel is met elkaar.

Tevens zou ik ook niet nieuw kopen maar tweedehands. Dan heb je veel meer speaker voor je geld. Van beide gelinkte producten loop ik niet echt warm... De Pioneer, zuilen van negen kilo per stuk. Dat straalt niet echt kwaliteit uit. Merken als Magnat, B&W, Mission, KEF, et cetera worden tweedehands behoorlijk aangeboden. Heb je meer aan dan de genoemde Pioneer. Het andere merk ken ik niet eens...

Betreffende de andere vraag: X-way geeft aan hoeveel weg de speaker is. Veelal zie je 2 of 3-weg. Twee weg heeft een woofer voor het laag en tweeter voor het hoog waarbij de drie-weg ook nog een losse unit voor de middentonen heeft. Het is niet zo dat de 2-weg die tonen dan mist, de andere units nemen die gewoon over. Hoeveel weg een systeem is zegt niets over de kwaliteit. Overigens is er ook een tussenvormen met 2,5 weg en hoger kan natuurlijk ook naar bijvoorbeeld 4-weg.

2.0 slaat op het aantal kanalen. Stereo is 2.0 en surround is 4.0 of hoger. Het gros van de passieve speakers koop je per stuk. De Pioneer is een uitzondering, vandaar staat daar expliciet de "2.0” vermeldt.

Als laatste valt dit onder aankoopadvies dus schopje van AUD naar CEA.

Edit:
Andere optie zou ook nog kunnen zijn om actieve speakers te kopen. Heb je de versterker al niet nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Maar is het niet zo dat 2e hands speakers over het algemeen kwalitatief minder goed klinken dan nieuwe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Nee, qua kwaliteit zijn er geen denderende ontwikkelingen. Je ziet vooral wat ander design en andere benaming om de consumenten weer te prikkelen tot vernieuwing.

Natuurlijk zijn er wel grenzen aan de leeftijd, maar alles <7 jaar lijkt mij gewoon geen probleem (om maar een getal te noemen). Voordeel is dat speakers onder normaal gebruik niet echt hard slijten, maar wel gigantisch in prijs kunnen dalen.

Ik heb zelf dali speakers, dus ben daar wat alerter op als deze worden aangeboden. Onlangs zag ik een setje zensor 1 staan voor slechts €65, - dat is echt een koopje. Als je ze voor €150,- vindt, is het nog steeds een goede koop.

Verder niets toe te voegen aan wat FeaR al noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Maar moet ik op zoek gaan naar zuilen of naar een boekenplank speaker + sub combinatie? Heb net overigens aan een verkoper van de Jamo S 606 (x2) gevraagd wat hij er voor wilt hebben. Volgens review zijn het aardige speakers, nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik denk dat je het niet zo zwart-wit moet zien. De ene subwoofer is de andere niet en de kwaliteit verschilt enorm. Hard kan het vaak wel, maar mooi gecontroleerd laag betaal je helaas gewoon voor. Met dit budget zou ik me echt op zuilspeakers of boekenplankspeakers concentreren (zoals FeaR al zei).

De keuze tussen beiden laat je afhangen van de plaatsingsmogelijkheden. Idealiter zit de kleine speaker (tweeter) rond oorhoogte. Als je geen bureau of kastjes hebt, kies je dus beter voor zuilspeakers omdat deze van zichzelf al de juiste hoogte hebben. Voor muziek heb je vaak trouwens ook niet eens een subwoofer nodig, een slechte subwoofer heeft zelfs een negatief effect op het geluid.

Let wel, als je de speakers van dichtbij gaat beluisteren (zeg <1m.) dan kies je wellicht beter een paar goede actieve pc speakers. Denk dan aan edifier of een tweedehands audioengine bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Ik wil dan denk ik toch voor zuilen gaan. Ik zal inderdaad achter m'n bureau zitten tijdens t luisteren, maar wil de speakers nog meenemen als ik over 2 jaar op kamers ga. Ik ben nooit een fan geweest van PC speakertjes, en heb liever weer zo iets als m'n oude CS-444's. Deze ben ik trouwens net tegengekomen op zolder, misschien dat ik daar nog wat aan heb? (Verkopen, combineren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heb je al eens in de pricewatch gekeken naar de audioengine a5 of edifier s2000pro? Dat is wel even andere koek dan een doorsnee setje Logitech of creative hoor. Die kunnen ook prima een middelgrote kamer van zeg 25m^2 van goed geluid voorzien. Dus schrijf pc speakers niet per definitie af.

Als je de oude pioneers nog hebt, zou je ook een simpel versterkertje kunnen kopen ja. Dat kan wellicht zelfs een zogenaamde t-amp zijn, zoals bijvoorbeeld een Tripath. Dan ben je voor een paar tientjes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Maar klinken die goed? Ik weet niet hie echt goede speakers klinken namelijk, nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Ben zelf fan van de prijs/kwaliteit van Klipsch speakers. Voorbeeldje van marktplaats:

https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=22

Ze hebben ook prima boekenplank speakers die vaak voor 100 euro per stuk worden aangeboden nieuw.

Dit kan je wellicht ook voor een leuk prijsje ophalen:

https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=19

[ Voor 24% gewijzigd door Malt007 op 15-05-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
BremFM schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:25:
Maar klinken die goed? Ik weet niet hie echt goede speakers klinken namelijk, nog nooit gehad.
Zoveel mogelijk gaan luisteren is het eerste wat je dan kan doen, klank is erg persoonlijk ... wat ik als gewenste klank ervaar kan een ander maar niks vinden.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Maar aangezien ik ze 2e hands koop, moet ik elke keer erg ver rijden om er vervolgens achter te komen dat ze niet goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Persoonlijk vind ik dat luisteren enigszins overrated, zal wel een hoop mensen tegen het zere been stoten maar echte verschillen hoor je (ik) alleen als je van de een naar de andere speakers kan switchen. En dan alsnog is het enigszins discutabel omdat de speakers op verschillende plekken staan, een ander gedeelte van de muziek, niet dubbelblind dus wellicht speelt je persoonlijke voorkeur (al dan niet bewust) mee. Als je in de prijsklasse van de de TS zoekt en je haalt een fatsoenlijk setje van een bekend merk dan zit de TS wel goed.

Op marktplaats staan echt genoeg setjes te koop die perfect aan je wensen voldoen en binnen budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 00:09

Chris van der G

Tailchakra

Als je persee voor nieuw wilt kijken, is het ook een mogelijkheid om voor de Dali Zensor 1 te kijken. Ben momenteel zelf naar de Dali Zensor 3 aan het kijken (en voor mijn PC gebruik ik Boston Acoustics a26)

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Of de Klipsch R-15M, die zijn bijna de helft goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:24

FeaR

In GoT we trust

Malt007 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:20:
Persoonlijk vind ik dat luisteren enigszins overrated, zal wel een hoop mensen tegen het zere been stoten maar echte verschillen hoor je (ik) alleen als je van de een naar de andere speakers kan switchen.
Dat en je luistert ook naar de akoestiek van de ruimte. Echter kan je door luisteren wel een idee krijgen wat de speaker kan en welke eigenschappen deze heeft. Een Klipsch met hoorn-tweeter of een Boston Acoustics met Soft Dome laten echt wel verschillen merken al hoor je ze niet naast elkaar. Een speaker met hoorn tweeter aanbevelen zou ik niet snel doen, dat is heel persoonlijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
BremFM schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:14:
Maar aangezien ik ze 2e hands koop, moet ik elke keer erg ver rijden om er vervolgens achter te komen dat ze niet goed klinken.
Misschien moet je dan wat dichter in je buurt zoeken.
Malt007 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:20:
Persoonlijk vind ik dat luisteren enigszins overrated, ....
.... Als je in de prijsklasse van de de TS zoekt en je haalt een fatsoenlijk setje van een bekend merk dan zit de TS wel goed.
Ook in die prijsklasse zullen verschillende speakers verschillende klank eigenschappen bezitten.
TS geeft zelf aan, ik citeer:
"Ik weet niet hie echt goede speakers klinken namelijk, nog nooit gehad".
Vandaar mijn advies om eerst te gaan luisteren, is een deel van de hobby.
Ook voor 300€ kan het zowel een teleurstellende als een bevredigende aankoop worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Ik ga van de week in den bosch luisteren naar 2x Magnat Shadow 203, voor €200. Prima prijs toch? En weet iemand iets over deze speakers? Kan geen reviews vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
BremFM schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:52:
Ik ga van de week in den bosch luisteren naar 2x Magnat Shadow 203, voor €200. Prima prijs toch? En weet iemand iets over deze speakers? Kan geen reviews vinden...
BremFM schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:18:
Ik wil dan denk ik toch voor zuilen gaan.
Die Magnat Shadow 203 is geen zuil, toch?
Staan heel wat mooi monitorkastjes op MP (selectie van 200 tot 350€)
Een kleine selectie ... Mission/Xavian/Tannoy/Focal/Quadral/Canton/Epos/Dynaudio/Quad/Dali/Magnat/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Zijn inderdaad geen zuilen, maar bij nader inzien lijken deze me niet handig. Je moet ze blijkbaar op een afstand hebben staan, terwijl ik er echt dichtbij zit. Zijn die Magnat 203's wat?

Mijn vader is er zelf van overtuigd dat groter volume = beter geluid (met volume bedoel ik omvang van de speaker). Kan natuurlijk ouderwets zijn, maar ik vind nauwelijks grote speakers. Die Pioneers die ik eerst hadden waren een halve meter hoog, nu schijnen de meeste boekenplank speakers kleiner te zijn, en zuilen weer net te groot (denk ik). Ik vond zelf dat die cs-444 best redelijk klonken, maar dat komt omdat ik lage standaarden had.

[ Voor 54% gewijzigd door BremFM op 15-05-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De afstand geldt ook voor boekenplank speakers (en ook voor die cs-444). Althans ik zou niet adviseren beiden typen op <1m afstand te beluisteren. Dan hoor je zeer waarschijnlijk duidelijk dat de hogere tonen wat van boven komen en de lagere tonen wat van beneden.

De reden dat het formaat van de cs-444 niet zo gangbaar (meer?) is, is denk ik omdat het een vrij onhandig formaat is. Ze zijn in mijn ogen te groot om op een kast te zetten en klein om op de grond te zetten.

Het formaat zegt vooral iets over het potentiele laagbereik. Grotere kast betekent dat er ook grotere speakers in kunnen die op hun beurt weer meer lucht kunnen verplaatsen zodat de lagere frequenties beter hoorbaar zijn. De kast zelf dient daarbij ook nog als klankkast dacht ik, wat ook bijdraagt aan dit laagbereik. Het laagbereik is wat speakers doorgaans een vollere klank geeft (meer body).

De geluidskwaliteit wordt niet alleen bepaald door het laagbereik. zodoende dat er ook genoeg boekenplank speakers zijn die fantastisch kunnen klinken, ook beter dan een zuilspeaker van een lagere klasse. Zowel boekenplank speakers als zuilspeakers kunnen een zeer acceptabel laagbereik voortbrengen. Het enige type wat pertinent te kort schiet zijn satellietspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Bedankt voor deze opheldering. Ben vandaag langs gegaan bij een vriend van ons, die ook als hobby geluid heeft. Hij heeft me zijn speakers laten horen en ik denk dat ik toch maar voor active speakers ga. Alleen nog ff kijken welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Nieuw binnen jouw gesteld budget:
JBL LSR 305
Yamaha HS5

Bestellen, beluisteren, beoordelen ... niet goed bevonden, retour zenden is meestal geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Finesse op 16-05-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Ik ga vanavond naar 2 KRK VX6'en luisteren en eventueel kopen. Lijken me echt uitstekende speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik schat de Yamaha HS5 over het algemeen toch wel hoger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Die heeft vooral goede hoge en midden -tonen, terwijl KRK's een erg sterke bass hebben. Ik houd persoonlijk erg van bass dus ik denk dat om die reden de KRK beter bij me past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BremFM schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:29:
Die heeft vooral goede hoge en midden -tonen, terwijl KRK's een erg sterke bass hebben. Ik houd persoonlijk erg van bass dus ik denk dat om die reden de KRK beter bij me past.
De KRK's zijn monitor speakers... dat is toch niet te vergelijken met "normale" speakers?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
DennusB schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:30:
[...]

De KRK's zijn monitor speakers... dat is toch niet te vergelijken met "normale" speakers?
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het zijn studio monitor speakers.... te gebruiken op korte afstand in studio's voor het afmixen van geluid en zo. Het zijn geen speakers waar je feestjes mee gaat geven of die je op 5 meter afstand moet beluisteren, want dan klinkt t nergens meer naar.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BremFM
DennusB schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:34:
[...]

Het zijn studio monitor speakers.... te gebruiken op korte afstand in studio's voor het afmixen van geluid en zo. Het zijn geen speakers waar je feestjes mee gaat geven of die je op 5 meter afstand moet beluisteren, want dan klinkt t nergens meer naar.
Dat is ook niet mijn plan. Ze staan op mijn bureau en ik zit aan m'n bureau, te gamen of huiswerk te maken, ze staan recht op me gemikt en ik zit er nog geen meter vanaf. Daarom lijken ze me ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Wil je goed weergegeven bassen / laag horen is een sub een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Studio monitoren hebben als het goed is een zo neutraal mogelijk geluid om meer detail te horen tijdens het afmixen (geldt wellicht minder bij de goedkopere setjes). Het is een aparte klank die niet altijd geschikt is voor thuisgebruik.

Andere actieve speakers dikken bepaalde tonen veelal aan om de muziek interessanter te laten klinken.

@Finesse
In veel gevallen geef ik je gelijk, maar voor bureauspeakers in een niet al te open/grote ruimte is het niet altijd noodzakelijk. Elke speaker kan frequenties tot 1hz weergeven, het is alleen de vraag of het hoorbaar is. De lucht moet in trilling gebracht worden met voldoende energie om het hoorbaar te maken. Naarmate de afstand toeneemt, neemt de benodigde energie volgens mij exponentieel toe.
Nou is 1 hz per definitie niet hoorbaar, maar 50hz vaak wel, zeker op korte afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Heb net de KRK's gehaald, ga ze dadelijk installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
@LA-384 ... (en natuurlijk ook aan andere lezers).
Tsja, noodzakelijk ...
TS heeft blijkbaar een redelijk ruime kamer.
Ik blijf van mening dat een goede, goed afgeregelde sub in heel veel gevallen een grote meerwaarde heeft.
Pagina: 1