144hz monitor of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:03

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn eerste overstap was van LG IPS27 1080p naar een Dell Ultrasharp 25 1440p.
Hoge resolutie gamen leek mij "de toekomst".
Toch twijfel ik nu om een monitor aan te schaffen van 144hz.
Mijn pc is 2 maanden oud op dit moment.kijk in mijn inventaris naar de PC build Maart 2017
gallery: Pykow
Kort samengevat i7-7700k, GTX1080,16GB ram
Mijn target is om voor zo min mogelijk geld een goed scherm aan te schaffen.Het liefst onder de 500 euro

Nu heb ik 3 vraagjes:
1. 1080p/144hz lijkt mij de beste keuze omdat ik op 1440p nu niet 144 FPS haal op ultra settings.
Maar adviseren jullie toch om een 1440p monitor aan te schaffen ?

2. G-sync klinkt fantastisch maar ik heb het nu ook niet. Heeft iemand ervaring met een 144hz G-sync en zonder G-sync ?

3. Ik denk dat ik niet kan overstappen van IPS naar TN, want bij TN is zwart vaak donkergrijs en krijgt het dus een soort vervaging over heel het scherm. Toch overweeg ik wel om een TN monitor aan te schaffen.
Hoe denken jullie hierover ? 144hz ervaring beter dan IPS kleuren ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zoals hierboven aangegeven heb ik een GTX1080 in mijn gamePC en draait alles als een zonnetje.
Software oftewel de games zijn bij mij heel erg uitgebreid. Ik speel voornamelijk shooters en denk daarbij aan snelle shooters als Overwatch, Quake champions, Team Fortress 2.
Maar ik speel ook Fifa 17, Project cars, Forza horizon 3

Ook heel belangrijk zijn de aansluitingen. Ik wil mijn XboxOne ook aansluiten aan de monitor.
Dat is dus 1080p. Ik gebruik mijn xboxOne voornamelijk voor het kijken van films.
Vandaar dat ik ook twijfel om toch een 1080p monitor te halen.
Op mijn Dell Ultrasharp kan ik goed spelen op 1080p

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De volgende monitoren heb ik op het oog
pricewatch: Asus PG248Q Zwart
pricewatch: Acer Predator Z271bmiphz Rood, Zwart
pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart
pricewatch: Samsung C24FG70 Zwart

Angelo NL / Global Cargo VTC

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:41
Ik denk dat een 1080 (zware) overkill voor 1080P. Je kan denk ik het best een 1440P scherm kopen met 144hz en evt. de settings wat lager zetten? Op welk spel haal je trouwens geen 144 fps, Overwatch? De rest ziet er niet bepaald zwaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Waltro schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:31:
Ik denk dat een 1080 (zware) overkill voor 1080P. Je kan denk ik het best een 1440P scherm kopen met 144hz en evt. de settings wat lager zetten? Op welk spel haal je trouwens geen 144 fps, Overwatch? De rest ziet er niet bepaald zwaar uit.
Battlefield 1 ook bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:48
overwatch haal ik nog makkelijk 144 fps op high met een 1070 dus dat moet het probleem niet zijn. Maar een gtx 1080 met 1080p144hz is best een goede combi. Ik heb onlangs een MG279Q asus gekocht met ips 144hz en 1440p 2ehands hier van v&a voor 400 euro en ik moet zeggen dat het de beste, mooiste en slimste aankoop die ik gedaan heb qua hardware. een scherm moet je in investeren in het begin omdat je er lang mee gaat doen, een scherm gaat doorgaans langer mee dan een videokaart of zelfs hele pc's. Als ik jou was zou ik kijken naar een mg279q of pg279q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
doebbalapoent11 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:07:
overwatch haal ik nog makkelijk 144 fps op high met een 1070 dus dat moet het probleem niet zijn. Maar een gtx 1080 met 1080p144hz is best een goede combi. Ik heb onlangs een MG279Q asus gekocht met ips 144hz en 1440p 2ehands hier van v&a voor 400 euro en ik moet zeggen dat het de beste, mooiste en slimste aankoop die ik gedaan heb qua hardware. een scherm moet je in investeren in het begin omdat je er lang mee gaat doen, een scherm gaat doorgaans langer mee dan een videokaart of zelfs hele pc's. Als ik jou was zou ik kijken naar een mg279q of pg279q
De PG279Q is voor mij te duur.
pricewatch: Asus MG279Q Zwart spreekt mij wel aan.
daar ga ik verder op onderzoek uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
Zelf heb ik de XB271HU(TN) uit mn hoofd. Prima ding, wel prijzig, maar voor 500 euro kunnen kopen op Amazon in de aanbieding. Maar je zou toch settings lager kunnen zetten voor BF1, en de rest op ultra spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Waltro schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:34:
Zelf heb ik de XB271HU(TN) uit mn hoofd. Prima ding, wel prijzig, maar voor 500 euro kunnen kopen op Amazon in de aanbieding. Maar je zou toch settings lager kunnen zetten voor BF1, en de rest op ultra spelen?
Is inderdaad een goed scherm, maar ips is zeker een flink pluspunt en ts zegt al met ips te werken en sceptisch te zijn over kwaliteit tn en weet dus niet of hij daarnaar wilt switchen. De xb271 heeft ook een ips versie volgens mij, die is ook wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
doebbalapoent11 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:38:
[...]

Is inderdaad een goed scherm, maar ips is zeker een flink pluspunt en ts zegt al met ips te werken en sceptisch te zijn over kwaliteit tn en weet dus niet of hij daarnaar wilt switchen. De xb271 heeft ook een ips versie volgens mij, die is ook wel interessant
Klopt, xb271 heeft idd een ips versie. Deze prijs ligt wel veel hoger. Ik was TN gewend (of wat dan ook, speelde op 1680x1050), dus mis niks :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commanderG
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 01:17
Ik heb zelf recent een 144Hz monitor aangeschaft. Ik kon duidelijk het verschil merken, zeker met mijn oude 60 hz monitor ernaast. Het is perfect voor FPS games die een snelle reactie vereisen, zoals counter strike en het geeft je zeker een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als ik de verhalen mag geloven heb je meer aan G-sync omdat 144hz alleen een lapmiddel is om slechtere framesync te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:21:
Als ik de verhalen mag geloven heb je meer aan G-sync omdat 144hz alleen een lapmiddel is om slechtere framesync te compenseren.
Dus hiermee wil je zeggen dat ik beter voor een G-sync scherm moet gaan met mijn Nvidia kaart, dan dat ik een 144hz scherm ga aanschaffen zonder deze technologie ?

Het is wel erg balen dat een G-Sync gewoon met gemak 200 euro duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:41
Wat G-Sync doet is het aantal hz aanpassen aan het aantal FPS. Geeft een smoother gameplay en geen screen tearing. Maar 144hz is alsnog een betere beleving als 60fps op een 60hz scherm. Maar probeer eens bij een paar Tweakers lang te gaan die een 144hz dan wel g-sync scherm hebben. En probeer het verschil zelf te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
loki504 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:40:
Wat G-Sync doet is het aantal hz aanpassen aan het aantal FPS. Geeft een smoother gameplay en geen screen tearing. Maar 144hz is alsnog een betere beleving als 60fps op een 60hz scherm. Maar probeer eens bij een paar Tweakers lang te gaan die een 144hz dan wel g-sync scherm hebben. En probeer het verschil zelf te ervaren.
Helaas is dat op dit moment niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Nog steeds aan het twijfelen of ik voor gsync moet gaan of gewoon ips 144hz zoals de asus scherm hier eerder aangegeven.

Alleen voor gsync zal het toch om en tn paneel en dat is weer jammer voor films en simulatie games.

Gaat nu dus tussen.
Asus mg279q en asus pg248q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-10 13:29
Pykow schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:04:
Nog steeds aan het twijfelen of ik voor gsync moet gaan of gewoon ips 144hz zoals de asus scherm hier eerder aangegeven.

Alleen voor gsync zal het toch om en tn paneel en dat is weer jammer voor films en simulatie games.

Gaat nu dus tussen.
G-Sync IPS 144Hz bestaat toch ook? Dit is zeker buiten budget :p

pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart Hmm, goedkoopste monitor die aan deze eisen voldoet..

[ Voor 16% gewijzigd door Toxic_Dreams op 15-06-2017 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Toxic_Dreams schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:32:
[...]

G-Sync IPS 144Hz bestaat toch ook? Dit is zeker buiten budget :p

pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart Hmm, goedkoopste monitor die aan deze eisen voldoet..
Buiten mn budget inderdaad helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:09
1080p 144hz VA+quatom dot kijk paar videos en zie hoe dit zelfs IPS verslaat.
YouTube: IPS vs Quantum Dot - IPS vs VA - (ENG SUB) Samsung CFG70 vs Asus PG2...
Skip effe naar de GTA stukje en je ziet dat de VA beter uitziet dan de 1440p ips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Voyarch schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 01:35:
1080p 144hz VA+quatom dot kijk paar videos en zie hoe dit zelfs IPS verslaat.
YouTube: IPS vs Quantum Dot - IPS vs VA - (ENG SUB) Samsung CFG70 vs Asus PG2...
Skip effe naar de GTA stukje en je ziet dat de VA beter uitziet dan de 1440p ips
Dat was mijn eerste keus. Maar de voet van dit scherm is lomp groot en vandaar laat ik deze links liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Echt serieus wel een monitor met G sync nemen, dat werkt echt top.
Ik heb zelf PG279Q,maar het verschil zonder als met G sync is voor mij in elk geval duidelijk te merken. Beeld is veel vloeiender.
Zeker dus als de fps geen 144 is e ik kan je wel vertellen at het bijna niet mogelijk is omdat t te halen met een enkele 1080gtx,bij verschillende game.

Ik zou echt dus de G sync versie nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 16-06-2017 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:24

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou zeker gsync nemen. Heb zelf ook een 144Hz gsync. Niet elk spel haalt die 144fps. Of je gebruikt dan vsync, dan zak je terug naar 72fps, of je hebt tearing, wat ruk is. Met gsync speel je gewoon op 120fps als je videokaart dat haalt. Dat is significant beter dan de 72fps zonder gsync. Ik wil niet meer zonder.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 12:47
Persoonlijk zou ik nooit voor een 27" 1080p monitor gaan, dat is in mijn ogen echt een veel te kleine resolutie voor zo'n scherm. Ik zou dan minimaal voor een 2560x1440 scherm gaan en anders voor een 24"

Verschil tussen 60 en 120/144hz merk je zeker, speelt een stuk vloeiender. Nee je wordt er niet beter van ofzo maar je ervaring wordt er wel 10x beter en fijner door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 23:14
No brainer, 144hz is echt top voor shooters en met gsync heb je geen last van tearing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe 144Hz monitor, ik vraag me echter ook af of (in mijn geval) freesync veel uitmaakt. Is er echt een merkbaar verschil tussen monitors met- en zonder freesync / Gsync?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
freaky35 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:05:
Echt serieus wel een monitor met G sync nemen, dat werkt echt top.
Ik heb zelf PG279Q,maar het verschil zonder als met G sync is voor mij in elk geval duidelijk te merken. Beeld is veel vloeiender.
Zeker dus als de fps geen 144 is e ik kan je wel vertellen at het bijna niet mogelijk is omdat t te halen met een enkele 1080gtx,bij verschillende game.

Ik zou echt dus de G sync versie nemen.
Mijn keuze gaat nu tussen.
1080p 144hz gsync tn panel.
Of
1440p 144h ips freesync panel

Zoals aangegeven speel ik nu op een dell ultrasharp 1440p.
Maar die zou ik er nog naast kunnen draaien. Mits geen conflict met 144hz en gsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ook een duidelijke neem de 1440p 144hz IPS.

Wat hierboven al gezegd is 1080p is te laag voor een 27 inch monitor naar mijn mening dan
Je hebt het systeem er voor om op 1440p te gamen.

alle games die je speelt zouden meer dan prima fps moeten halen met je systeem.
als dat niet l,dan zal je toch wat op je systeem moeten optimaliseren, ua drivers ect.

Met mijn 4790k en 1080p haal ik in ieder geval genoeg fps in team fortressen ook b.v overwatch

[ Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 16-06-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
freaky35 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:06:
ook een duidelijke neem de 1440p 144hz IPS.

Wat hierboven al gezegd is 1080p is te laag voor een 27 inch monitor naar mijn mening dan
Je hebt het systeem er voor om op 1440p te gamen.

alle games die je speelt zouden meer dan prima fps moeten halen met je systeem.
als dat niet l,dan zal je toch wat op je systeem moeten optimaliseren, ua drivers ect.

Met mijn 4790k en 1080p haal ik in ieder geval genoeg fps in team fortressen ook b.v overwatch
27 inch 1080p gaat het ook niet om.
Het is dan een 24 inch model.
Overwatch haal ik 130 fps gemiddeld op ultra. Beetje tweaken en ik zit zeker op 144 fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Pykow schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:51:
[...]

Mijn keuze gaat nu tussen.
1080p 144hz gsync tn panel.
Of
1440p 144h ips freesync panel

Zoals aangegeven speel ik nu op een dell ultrasharp 1440p.
Maar die zou ik er nog naast kunnen draaien. Mits geen conflict met 144hz en gsync
Met een nvidia-kaart heb je niets aan freesync.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Als je echt voor snelheid wilt gaan zou ik persoonlijk niet voor IPS gaan, die panelen zijn gewoonweg te traag voor een game als overwatch.

Over al die verschillende Sync technologieën zou ik me ook eerst even inlezen, daar zitten namelijk ook nog wat haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat voor een haken en ogen zitten er dan aan die technologieën? En dan bij voorkeur niet naar artikelen uit 2012 verwijzen die al lang met driver updates verholpen zijn?

En een 144Hz IPS paneel heeft niet de reactie tijd van een 144Hz TN paneel. Zolang je niet aan de wereldtop mee doet zou ik me daar sowieso niet druk over maken, want ze hebben alsnog prima reactie tijd.

Maar of je de sync nodig hebt is simpelweg persoonlijk. Ik heb een 1440p 144Hz IPS Freesync monitor, met een AMD kaart die dat uiteraard niet vol kan aansturen (gezien die niet bestaan van AMD), en dus wordt Freesync daadwerkelijk gebruikt. Nou ja, als het goed is, bij sommige dingen schakelt hij zichzelf uit. De reden doet er hier niet toe, maar ik ben ook gestopt me er druk over te maken, gezien ik simpelweg het verschil niet zie bij een normaal spel. Bij de Freesync demo utility die speciaal gemaakt is om het verschil te zien wel, bij een normaal spel niet.

Ik vind V-sync irritant, haal ik niet de maximale verversingssnelheid, dan zie ik direct stutters. Zonder v-sync heb je tearing, G-sync/Free-sync lossen dat op. Echter, in tegenstelling tot (sommige) andere, ik merk tearing simpelweg niet op in het gemiddelde spel, en al helemaal niet op 90 FPS. Zou ik met deze kennis €200 extra voor een G-sync scherm betalen als ik een Nvidia GPU had? Nop.
Maar dat is een persoonlijk iets, andere valt tearing wel op. Of die hebben geen last van stuttering met V-sync. Als je last van zowel stuttering hebt als tearing, dan heb je een sync scherm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Scrtz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:27:
Als je echt voor snelheid wilt gaan zou ik persoonlijk niet voor IPS gaan, die panelen zijn gewoonweg te traag voor een game als overwatch.

Over al die verschillende Sync technologieën zou ik me ook eerst even inlezen, daar zitten namelijk ook nog wat haken en ogen aan.
Dat is echt niet het geval de pg279Q,dat paneel is zeer snel en overal zitten haken en ogen aan, alleen deze monitor is sowieso zeer snel en uitermate geschikt voor shooters, snelle games.

Kijk hier maar eens,1 van de betere monitor review sites, uitgebreider getest als daar ga je niet krijgen

http://www.tftcentral.co...._rog_swift_pg279q.htm#lag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
freaky35 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:02:
[...]

Dat is echt niet het geval de pg279Q,dat paneel is zeer snel en overal zitten haken en ogen aan, alleen deze monitor is sowieso zeer snel en uitermate geschikt voor shooters, snelle games.

Kijk hier maar eens,1 van de betere monitor review sites, uitgebreider getest als daar ga je niet krijgen

Had deze review nog niet gezien, TFTcentral is idd een erg fijne website, verrast van het resultaat bij een IPS paneel idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
freaky35 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:02:
[...]

Maar 600 euro tegenover 800 euro is wel flink.
Heb nu ips 60hz en draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Absoluut het is een groot verschil, dat is de afweging die je zelf zal moeten maken.
Is het je de 200 euro waard of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
freaky35 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:43:
Absoluut het is een groot verschil, dat is de afweging die je zelf zal moeten maken.
Is het je de 200 euro waard of niet.
Daar probeer ik dus achter te komen of ook andere tweakers dot waard vinden.
Ik laat mij graag adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Voor gaming met een GTX 1080? 144Hz + hogere reso/beelddiagonaal -> Sync. Het hele "maar ik haal geen 144FPS" is 100% begrijpelijk, maar 90% onzin: de winst zit bij -elke- FPS performance, ook bij 50-60 merk je een groot verschil. Wil je voor de snelste shooters liever 100fps dan 50? of course, logisch.

Sync tech biedt m.i. twee grote voordelen:
1 - het kan een game op 35-50 FPS nog meer dan vloeiend doen aanvoelen, zelfs een wat (maar niet te extreem) drukkere game, Dat is serieus tof, maar kan je ook ondervangen door wat lagere settings te pakken, etc.
2 - Voor zij die echt tearing gevoelig zijn. Ik ben dat niet, maar vind een 144Hz scherm wel een mega upgrade en daar pak je de meeste winst dan ook op tearing al tegen te gaan. Als dat nog niet genoeg is, dan is sync leuk, maar van de mensen die ik ken zijn dat er niet gek veel. Ook niet heel vreemd, gezien tot een paar jaar terug meer dan 60Hz gewoon niet eens te koop/krijgen was. Vergeet ook niet dat er door het sycen ook een minimale vertraging wordt geintroduceert, wederom niet iets wat iemand zal merken, maar wel feit.

M.i. is Free-sync een super tech voor zij met een RX570/580 die nog soepelere ervaringen pakken op hun niet-144Hz scherm waarbij die sync optie ook nauwelijks extra heeft gekocht. 200 euro voor G-sync is.. wel.. 'redelijkerwijs minder interessant', zeker in een semi betaalbaar segment. 3440x1440p/100Hz/G-Sync icm een high-end GPU ofzo is een ander verhaal.

En 144Hz IPS is gewoon harstikke top ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:09
Pykow schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 06:01:
[...]

Dat was mijn eerste keus. Maar de voet van dit scherm is lomp groot en vandaar laat ik deze links liggen
Hoppa zelfde monitor maar dan verbeterd, komt rond juli uit. Met natuurlijk de verbeterde stand. Ik ga hem zelf ook halen. Geen g sync jammer maar op alle punten blaast hij de concurrentie weg, waar anders zie je een curved, VA, 144hz, 1ms, quatom dot monitor? En dat je perse g sync moet hebben is sterk overdreven je hebt tenslotte een 144hz monitor..
https://www.monitorstore....msung-lc24fg73fquxen.html

[ Voor 29% gewijzigd door Voyarch op 16-06-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Foritain schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:54:
Voor gaming met een GTX 1080? 144Hz + hogere reso/beelddiagonaal -> Sync. Het hele "maar ik haal geen 144FPS" is 100% begrijpelijk, maar 90% onzin: de winst zit bij -elke- FPS performance, ook bij 50-60 merk je een groot verschil. Wil je voor de snelste shooters liever 100fps dan 50? of course, logisch.

1 - het kan een game op 35-50 FPS nog meer dan vloeiend doen aanvoelen, zelfs een wat (maar niet te extreem) drukkere game, Dat is serieus tof, maar kan je ook ondervangen door wat lagere settings te pakken, etc.
2 - Voor zij die echt tearing gevoelig zijn. Ik ben dat niet, maar vind een 144Hz scherm wel een mega upgrade en daar pak je de meeste winst dan ook op tearing al tegen te gaan. Als dat nog niet genoeg is, dan is sync leuk, maar van de mensen die ik ken zijn dat er niet gek veel. Ook niet heel vreemd, gezien tot een paar jaar terug meer dan 60Hz gewoon niet eens te koop/krijgen was. Vergeet ook niet dat er door het sycen ook een minimale vertraging wordt geintroduceert, wederom niet iets wat iemand zal merken, maar wel feit.

M.i. is Free-sync een super tech voor zij met een RX570/580 die nog soepelere ervaringen pakken op hun niet-144Hz scherm waarbij die sync optie ook nauwelijks extra heeft gekocht. 200 euro voor G-sync is.. wel.. 'redelijkerwijs minder interessant', zeker in een semi betaalbaar segment. 3440x1440p/100Hz/G-Sync icm een high-end GPU ofzo is een ander verhaal.

Heb je al een (of in jou geval het wat meer gebruikelijke 'wat' :P) 240hz monitor(en) getest? Ben benieuwd naar jou bevindingen op dit gebied. Heb zelf de BenQ XL2540 240hz, zo'n 50% verbetering tov 144hz als ik het in percentages zou moeten uitdrukken. Moet alleen nog eens dat ding terug op 120/144hz zetten om te kijken of ik dan nog veel verschil merk. Kleuren vond ik iig al beter dan die van mijn vorige xl2420t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Foritain schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:54:

Hieruit neig ik naar de asus mg279q en dus de 200 euro in mn zak te houden.
Ben wel gevoelig voor games die onder de 60 frames kwamen op mn 60hz. Maar dan had ik geen last van tearing maar eerder te weinig frames.

Meestal zit tearing niet in de weg.
Btw vsync op 144hz heb je dan gewoon 144fps ? Bij 60hz is het ook gewoon 60fps.

Ik zet vsync alleen aan bij singeplayers en niet bij overwatch of csgo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Pykow schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:12:
[...]

Hieruit neig ik naar de asus mg279q en dus de 200 euro in mn zak te houden.
Ben wel gevoelig voor games die onder de 60 frames kwamen op mn 60hz. Maar dan had ik geen last van tearing maar eerder te weinig frames.

Meestal zit tearing niet in de weg.
Btw vsync op 144hz heb je dan gewoon 144fps ? Bij 60hz is het ook gewoon 60fps.

Ik zet vsync alleen aan bij singeplayers en niet bij overwatch of csgo.
Vsync is inderdaad altijd dezelfde fps als hertz, dus ja 144fps. Persoonlijk zou ik nooit vsync aanzetten, met jou gtx1080 ben je sowieso verzekerd van altijd meer dan genoeg frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Pykow schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:12:
Btw vsync op 144hz heb je dan gewoon 144fps ?
Ja. Mits je videokaart 144 fps kan produceren. Zijn het er 143, dan heb je ofwel stuttering, ofwel 72fps (afhankelijk van de door de developer gekozen vsync), of je hebt tearing (bij geen vsync).
Scrtz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:14:
Persoonlijk zou ik nooit vsync aanzetten, met jou gtx1080 ben je sowieso verzekerd van altijd meer dan genoeg frames.
Ik mis de logica hierin :?

[ Voor 26% gewijzigd door Bart ® op 16-06-2017 20:05 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Bart ® schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:04:
[...]

Ja. Mits je videokaart 144 fps kan produceren. Zijn het er 143, dan heb je ofwel stuttering, ofwel 72fps (afhankelijk van de door de developer gekozen vsync), of je hebt tearing (bij geen vsync).

[...]

Ik mis de logica hierin :?
Vsync zorgt altijd voor een lichte inputlag, vandaar dat ik het altijd uit zet. Gewoon max hertz en max fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Pykow schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:04:

Gaat nu dus tussen.
Wat is die probleem, ik heb gewoon die IPS G-Sync monitor gekocht.

Heb nu wel spijt dat ik geen eigenaar ben van een sterkere videokaart dan de 1070, Mass Effect Andromfailia komt niet boven de 90 fps uit en daalt vaak naar 70. Maar daar merk ik lekker niks van want ik heb g-sync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Scrtz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:08:
[...]

Vsync zorgt altijd voor een lichte inputlag, vandaar dat ik het altijd uit zet. Gewoon max hertz en max fps.
Als je inputlag belangrijk vindt, moet je inderdaad geen vsync gebruiken :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Gopher schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:22:
[...]

Wat is die probleem, ik heb gewoon die IPS G-Sync monitor gekocht.

Heb nu wel spijt dat ik geen eigenaar ben van een sterkere videokaart dan de 1070, Mass Effect Andromfailia komt niet boven de 90 fps uit en daalt vaak naar 70. Maar daar merk ik lekker niks van want ik heb g-sync
Probleem is prijs haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Pykow schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:17:
[...]

Probleem is prijs haha.
Had ik ook toen, bezit een gtx 1070 met een mg279q, maar ik mis g-sync echt niet. Beide schermen zijn geweldige aankopen, dus het is aan jou. Is g-sync het waard? Of vind je het zo al goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Scrtz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:14:
[...]

Vsync is inderdaad altijd dezelfde fps als hertz, dus ja 144fps. Persoonlijk zou ik nooit vsync aanzetten, met jou gtx1080 ben je sowieso verzekerd van altijd meer dan genoeg frames.
Ik weet niet in hoeverre alle 144Hz schermen ook vrolijk syncen op bijv 72Hz/fps als 144 niet wordt gehaald. V-sync op een 60Hz scherm synct gewoon naar 30 FPS als 60 fps niet wordt gehaald. Althans in mijn ervaring.
Scrtz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:26:
[...]

Heb je al een (of in jou geval het wat meer gebruikelijke 'wat' :P) 240hz monitor(en) getest? Ben benieuwd naar jou bevindingen op dit gebied. Heb zelf de BenQ XL2540 240hz, zo'n 50% verbetering tov 144hz als ik het in percentages zou moeten uitdrukken. Moet alleen nog eens dat ding terug op 120/144hz zetten om te kijken of ik dan nog veel verschil merk. Kleuren vond ik iig al beter dan die van mijn vorige xl2420t.
Kort ervaren is één, goed vergeleken is wat anders. Dat laatste helaas niet. XL2420t is eigenlijk een wat minder voorbeeld, dat is wel echt 144Hz van de eerste generatie, zo'n current gen 240Hz scherm is dan om meer redenen dan enkel 240Hz beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Foritain schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:34:
[...]

Ik weet niet in hoeverre alle 144Hz schermen ook vrolijk syncen op bijv 72Hz/fps als 144 niet wordt gehaald. V-sync op een 60Hz scherm synct gewoon naar 30 FPS als 60 fps niet wordt gehaald. Althans in mijn ervaring.

[...]

Kort ervaren is één, goed vergeleken is wat anders. Dat laatste helaas niet. XL2420t is eigenlijk een wat minder voorbeeld, dat is wel echt 144Hz van de eerste generatie, zo'n current gen 240Hz scherm is dan om meer redenen dan enkel 240Hz beter.
Ik had dan wel de 144hz v2 variant, weet niet of dat veel scheelt? Ik vond de kleuren van mijn samsung 2233rz 120hz monitor beter en die stamde al uit 2010 ofzo, dat was de echte first gen 120hz tft :P

Ja de xl2540 is echt al een hele verbetering ook op gebied van kleur etc. Gebruik hem zelf voornamelijk voor csgo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Pykow schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:45:
[...]

Daar probeer ik dus achter te komen of ook andere tweakers dot waard vinden.
Ik laat mij graag adviseren.
Mg279q..

Ik en drie vrienden hebben hem, 3 van de 4 met een nvidia kaart.

100+ fps is free of g sync echt niet zo boeiend. Zeker geen 200eur extra waard. (Hoe hoger je framerate hoe minder zichtbaar screen tearing is) je kan die 200euro beter reserveren voor een volgende videokaart of iets anders.

Mijn vrienden hebben na mij ook alle 3 een mg279q scherm gekocht en hebben altijd nvidia videokaarten. We waren allemaal van mening dat bij hoge FPS geen tearing was op te merken.

Zelf heb ik de AMD kaart (290X) freesync is leuk, maar tijdens het spelen niet merkbaar beter.

G sync of freesync heeft (mening) pas bij lage framerate echt noemenswaardige voordelen.

Woon je in omg. Eindhoven mag je best even kijken of testen hier (6700k met een 290X, op 1440p)

**edit**

G sync en/of freesync heeft geloof ik ook een bijna te verwaarloze nadeel: input lag.

Gewoon zonder free of G sync enne... ook altijd v sync uit zetten :)

[ Voor 25% gewijzigd door Stef87 op 16-06-2017 23:58 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Stef87 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:50:
[...]

Mg279q..

Ik en drie vrienden hebben hem, 3 van de 4 met een nvidia kaart.

100+ fps is free of g sync echt niet zo boeiend. Zeker geen 200eur extra waard. (Hoe hoger je framerate hoe minder zichtbaar screen tearing is) je kan die 200euro beter reserveren voor een volgende videokaart of iets anders.

Mijn vrienden hebben na mij ook alle 3 een mg279q scherm gekocht en hebben altijd nvidia videokaarten. We waren allemaal van mening dat bij hoge FPS geen tearing was op te merken.

Zelf heb ik de AMD kaart (290X) freesync is leuk, maar tijdens het spelen niet merkbaar beter.

G sync of freesync heeft (mening) pas bij lage framerate echt noemenswaardige voordelen.

Woon je in omg. Eindhoven mag je best even kijken of testen hier (6700k met een 290X, op 1440p)

**edit**

G sync en/of freesync heeft geloof ik ook een bijna te verwaarloze nadeel: input lag.

Gewoon zonder free of G sync enne... ook altijd v sync uit zetten :)
Yep kom uit omgeving eindhoven of ja kom gewoon uit tilburg haha.

Kijk zolang de tearing niet in het midden zit heb ik er nooit last van haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Pykow schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 01:27:
[...]

Yep kom uit omgeving eindhoven of ja kom gewoon uit tilburg haha.

Kijk zolang de tearing niet in het midden zit heb ik er nooit last van haha.
Als je wilt: stuur een keer een DM, kom je het een keer proberen 👍

Ik heb: overwatch, BF1, cs go (niet geinstalleerd) alle COD's sinds mw3, evolve titanfall 1 en nog meer :)

Mijn 290X doet schat ik gemiddeld 115 fps bf1 (custom preset, mix van settings, AA uit) in multiplayer.

Je zult ook merken dat hogere FPS steeds minder uit maakt. 144hz is echt een groot merkbaar verschil als je van 60fps af komt

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• symen55
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 19:16
Mijn ervaring met de Asus pg278q ( pricewatch: Asus ROG Swift PG278Q Zwart )

Ik maakte de overstap van 1080p naar 1440p omdat ik graag meer detail en een groter scherm op zich wou hebben.
Mijn hardware is verder: 980ti, i7 4770k, 16gb ram, 250ssd.

Mijn ervaring tot nog toe is dit:
De meeste spellen kom ik makkelijk boven de 100fps uit. Vooral single player games zijn een eitje. Het scherm is hierbij fantastisch. Verder zijn de dag aan dag zaken ook veel prettiger. Alles beweegt veel vloeiender en er is veel meer detail te zien (ondanks een kleiner lettertype bijvoorbeeld.)
Ik had ook express dit model gekocht om G-sync te kunnen gebruiken. Dit bleek onnodig en is zonde van mijn geld. Als je ergens lage FPS hebt kan dit best helpen, maar alles vanaf 40fps heb ik het persoonlijk niet voor nodig. Bovendien krijg je een lager gemiddelde fps door g-sync. Op hogere fps is g-sync simpelweg niet nodig.

Al met al vind ik de hogere resolutie van 1440p fantastisch en is de hogere refresh rate in al het gebruik heerlijk. G-sync had ik mezelf geld op kunnen besparen door de goedkopere versie van dit model te halen (het freesync model is 150-200 euro goedkoper en doet alles hetzelfde buiten de g-sync om.)

Overigens heb ik gemerkt dat ikzelf op 27" schermen 1080p te vaag en onscherp is. 1440p is daar een perfecte oplossing voor. 4k is nog mooier, maar dit zou ik persoonlijk niet voor 27"scherm gebruiken. bovendien kan mijn PC dat niet op 60fps gemiddelde draaien tenzij ik mijn settings flink omlaag zet.

Veel succes met je keuze en alvast veel plezier met je aankoop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
ik denk dan toch dat ik voor het volgende scherm ga.
pricewatch: Asus MG279Q Zwart

Vandaag heel de dag bezig geweest met het lezen en kijken van reviews.
Overal geven ze aan dat G-sync perfect werkt op ultrawide 1440p monitoren omdat heel veel pc's nog maar naar 100+fps halen.

Net als @symen55 aangeeft, gaat het pas echt zijn vruchten afwerken wanneer je onder 60 FPS komt.
Het gaat dan allemaal wat vloeiender lopen.

Dus hierdoor heb ik mijn keuze kunnen maken.
zo upgrade ik mijn huidige 1440p/60hz/25 inch/ips naar 1440p/144hz/27 inch/ips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Beste tweakers,

Afgelopen week ben ik nog eens druk bezig geweest met het vergelijke van mijn mogelijke opties.
Mijn keuze ging naar de MG279Q. Dit is een IPS monitor wat mijn voorkeur had.

Afgelopen weekend ben ik bij de mediamarkt geweest en heb ik gekeken naar een PG248Q monitor.
Dit is een 24 inch TN paneel op 1080p. Dit scherm was aangesloten op een PC die niet al te best was.
Beeld was niet vloeiend. Heb daarnaast een andere 144hz van HP bekeken en daar merkte ik wel een verschil.
Toch heb ik kunnen kijken naar het design, resolutie, kijkhoek en kleuren.
Ik moet zeggen dat het inderdaad niet PIK zwart was, maar de kleuren waren ruim voldoende voor mijn doeleinde.

Hierdoor ben ik gaan kijken naar de verschillen tussen IPS en TN paneel.
Nu lees ik HEEL VEEL problemen met het IPS paneel van Asus. Dode pixes, IPS glow/bleed etc.
Hier ben ik erg van geschrokken en twijfelde enorm om voor IPS te gaan, aangezien het puur voor gaming is en ik ben geen graphics verslaafde.

Nu heeft asus het volgende scherm:
pricewatch: Asus PG278QR Zwart
Dit is de TN variant en ondersteund G-Sync.
Ik betaal dus 100 euro meer voor G-sync, maar ik loop minder risico met een slechte IPS paneel.

Nu worden games ook steeds zwaarder, dus over 1,5 jaar verwacht ik games niet meer op 144 fps te kunnen draaien. Hoe fijn is het dan dat ik alvast investeer in G-Sync.

Voor 120 euro meer had ik inderdaad een IPS monitor, maar dat geld hou ik liever in mijn zak.
ik heb liever alle functionaliteit van een snel scherm, dan dat ik 120 euro ga betalen voor een IPS paneel die vaak last heeft van dode pixels en IPS glow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Check ook even die 27" gsync van Dell, paar tientjes goedkoper.

edit: pricewatch: Dell S2716DG Zwart die dus.

[ Voor 49% gewijzigd door Bart ® op 28-06-2017 18:56 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Bart ® schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:50:
Check ook even die 27" gsync van Dell, paar tientjes goedkoper.

edit: pricewatch: Dell S2716DG Zwart die dus.
Heb ik naar gekeken.
Die iets wat gamer look van asus sprak mij meer aan. Heb zwart/rood/witte setup.
Verder is dpi,pixeldichtheid vrijwel identiek. Dus heb asus besteld. Komt morgenvroeg binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
+-Ik ben denk ik een ongeluksvogel.

Ik ben voor een TN paneel gegaan omdat IPS vaak problemen had.
Nu heb ik de TN scherm binnen gekregen en aangesloten op mijn MSI GE72 2QC met een GTX 960m
Dat is mijn werkplek.
Ik heb een schone installatie gedaan van mijn drivers en mijn laptop opnieuw opgestart.

Nu loop ik tegen paar problemen aan.
1. Ik kan via de nvidia-configuratie scherm NIETS aanpassen.
Dit zijn de opties die ik in beeld krijg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XfqjVAW.png
Dat kan dus aan mijn videokaart liggen.

Daarnaast kan ik in de Intel graphics settings wel het scherm op 144hz zetten, maar hij blijft gewoon op 60hz draaien (Testufo laat geen vloeiende beelden zien op 60fps bijvoorbeeld en 144fps etc krijg ik niet in beeld) (draai met Chrome)

2. Vervolgens naar https://www.dodepixels.nl/test gegaan.
Ik zie geen enkele dode pixel, maar na 2 runs zag ik opeens 1 cm van de rand aan de bovenkant, een Arti-fact. Geen screentearing of een pixel die verkeerd kleurd (dode pixel)
Ik hoop dat dit te maken heeft met mijn videokaart in deze laptop en niet een kapotte paneel.

De 2 problemen die ik nu heb ervaren kan dat te maken hebben met mijn laptop of misschien zelfs de kabel ?
Ik had het scherm aangesloten met een Mini Display (in mijn laptop_ naar Displaypoort in de monitor ?
Dit is een displaypoort 1.2 kabel en volgens mij heb je 1.4 nodig.

Vanavond op mijn game pc aansluiten met een GTX1080, met de meegeleverde kabels.
Kijken wat het resultaat dan is, want op dit moment kan ik wel even door de grondzakken en hoop ik het artikel bij Bol.com te kunnen retourneren.

Moet ook wel erg wennen aan het TN paneel als je van IPS afkomt.
Hoop dat de snelheid goed zal zijn en anders retourneren

[ Voor 3% gewijzigd door Pykow op 29-06-2017 12:24 ]

Pagina: 1