Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meeneemlaptop voor rond de 900 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Hoi allemaal!

Na 4 jaar op mijn eerste laptop ooit ben ik nu op zoek naar een tweede, beter exemplaar. Wat ik ermee wil doen:

In ieder geval voor het maken van fotoboeken, huis-, tuin- en keukengebruik, Matlab. Ik wil graag 5 jaar toe kunnen met de laptop, eventueel fotobewerking in de toekomst, lekker veel schermpjes tegelijk open kunnen hebben.

Ik wil mijn laptop veel rondslepen, dus een goede bouwkwaliteit en een laag/acceptabel gewicht vind ik belangrijk. Mijn huidige laptop (Lenovo B590), wat ik inmiddels best wel een kreng van een ding vind, weegt 2.4 kg en die laat ik veel vaker thuis dan ik zou willen.

Budget:
Ongeveer 900 euro, maar ik ben bereid om meer te betalen als ik dan beter aan mijn eisen kan voldoen/een laptop kan kopen waar ik waarschijnlijk langer plezier van heb.

Harde eisen:
1. Specificaties (minimum): i5, 4 GB RAM, 256 GB opslag (minimaal 128 GB SSD)
2. Scherm: 12.5-14 inch, heel goed scherm (dus IPS begrijp ik), mat scherm
3. Aansluitingen etc: minimaal 1 USB 3.0 of 3.1; minimaal micro-HDMI.
4. Gewicht: max 1.5 kg.
5. Overig: goede bouwkwaliteit, (zeer) goede batterijduur.

Voorkeuren:
1. Liefst een stille laptop. Maar ik begrijp dat de verschillen in geluid niet al te groot zijn in de categorie van rond de 900 euro.
2. Voorkeur voor 4 USB-poorten en 8 GB RAM, omdat dat gewoon makkelijk lijkt en snel, en ik hoop dat de laptop dan ook langer snel gaat blijven.
3. Voorkeur voor een gewicht in de buurt van 1 kg.
4. Graag dunne bezels.
5. Voorkeur voor geen touchscreen.

Goede opties lijken:
Asus Zenbook (meerdere versies: UX310UA/330UA/305UA/410UA)
Acer Aspire V3 / Pro Essential /Acer Swift 3 (lijkt wel een mat scherm te hebben in tegenstelling tot de Swift 5)
Lenovo Ideapad 710s? Heeft alleen mini-HDMI en slechts 2 USB-poorten / Lenovo Yoga
HP Spectre x360
Dell XPS 13

Minder goede opties lijken:
Lenovo Thinkpad X240: geen geweldig aantal pixels, best dikke bezels, vrij duur.
HP Probook (wel 999 euro en 1.49 kg pricewatch: HP ProBook 430 G4 Y7Z38EA )

Afgevallen:
De Acer Swift 5 (glanzend scherm lijkt niet handig voor bijv. in de trein of in de tuin)
Lenovo Yoga (convertible)
Lenovo ThinkPad L460: te zwaar

Vragen:
- Graag goede raad :-) Het liefste wil ik een beperkt lijstje laptops beter in overweging nemen. Op tweakers kom ik nu op zo'n 48 uitvoeringen, waarbij sommigen flip/yoga/convertible zijn:
https://tweakers.net/cate...vuD3zUr8IkprzG-Vwzi6C19gE
- Als ik mijn laptop makkelijk op tvs en beamers aan wil kunnen sluiten, is HDMI dan een must? Of is micro-HDMI ook prima?
- Is een flip/yoga-achtige laptop wel of niet aan te raden? Wat ik begrijp, is dat het dilemma dan is: makkelijk filmpjes kijken vs. betere bouwkwaliteit en batterijduur.
- Mist er nog iets aan mijn eisenlijstje, iets waar ik ook nog op zou moeten letten?

Alvast bedankt voor alle tips! En voor het lezen :-)

[ Voor 33% gewijzigd door zoefies op 14-05-2017 11:32 ]

Beste antwoord (via zoefies op 20-05-2017 20:32)

Verwijderd

1. Ik zou zeggen: minimaal 8GB
2. Inderdaad best (en alleen) een IPS scherm. Mat gaat alleen niet lukken bij een 2 in 1. Touchscreens zijn altijd glans. Al is er wel verschil tussen hoe spiegelend het is. Bij de Yoga 510 is het scherm erg okee en bij deze pricewatch: Asus ZenBook Flip UX360UAK-BB282T zit er helemaal een schitterend scherm in. Loop maar eens binnen bij de Mediamarkt dan kan je het zien.
3. Yep, beter een aantal goede en normale aansluitingen dan 2 millimeter dunner en alleen USB-C ofzo.
4. Da's wel heel erg weinig, gooi er 200 gram bij en je ziet ook de Yoga 510 erbij staan (een kennis van me heeft die en is er heel erg blij mee. Zelf zou ik deze ook liever hebben dan de Yoga 710 die minder aansluitingen heeft). Een convertible zoals deze werkt ook makkelijker omdat je hem om kunt klappen. Dan is die 200 gram extra niet zo erg, dat merk je niet eens door het toegenomen gebruiksgemak, zeg maar. :)
5. Okee, beter.

Enne, (mini)(micro)HDMI maakt niet uit. Het is hetzelfde, alleen een ander kabeltje. Let er wel op dat de meeste HDMI 1.4 zijn en je geen 4k @ 60Hz op een externe display kan krijgen. Pas bij HDMI 2.0 kan dat. Sommige Dells hebben dat. Of anders een (mini)displayport voor 4k, dat kan ook. En voor 2k of QHD maakt het allemaal niets uit, dat gaat altijd door HDMI 1.4.

Lijstje: categorie: Laptops
Deze vind ik ook erg mooi: pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T (is vrij nieuw)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2017 13:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

1. Ik zou zeggen: minimaal 8GB
2. Inderdaad best (en alleen) een IPS scherm. Mat gaat alleen niet lukken bij een 2 in 1. Touchscreens zijn altijd glans. Al is er wel verschil tussen hoe spiegelend het is. Bij de Yoga 510 is het scherm erg okee en bij deze pricewatch: Asus ZenBook Flip UX360UAK-BB282T zit er helemaal een schitterend scherm in. Loop maar eens binnen bij de Mediamarkt dan kan je het zien.
3. Yep, beter een aantal goede en normale aansluitingen dan 2 millimeter dunner en alleen USB-C ofzo.
4. Da's wel heel erg weinig, gooi er 200 gram bij en je ziet ook de Yoga 510 erbij staan (een kennis van me heeft die en is er heel erg blij mee. Zelf zou ik deze ook liever hebben dan de Yoga 710 die minder aansluitingen heeft). Een convertible zoals deze werkt ook makkelijker omdat je hem om kunt klappen. Dan is die 200 gram extra niet zo erg, dat merk je niet eens door het toegenomen gebruiksgemak, zeg maar. :)
5. Okee, beter.

Enne, (mini)(micro)HDMI maakt niet uit. Het is hetzelfde, alleen een ander kabeltje. Let er wel op dat de meeste HDMI 1.4 zijn en je geen 4k @ 60Hz op een externe display kan krijgen. Pas bij HDMI 2.0 kan dat. Sommige Dells hebben dat. Of anders een (mini)displayport voor 4k, dat kan ook. En voor 2k of QHD maakt het allemaal niets uit, dat gaat altijd door HDMI 1.4.

Lijstje: categorie: Laptops
Deze vind ik ook erg mooi: pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T (is vrij nieuw)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2017 13:13 ]

• zoefies
Hartelijk bedankt voor al deze goede tips!

In dat geval ga ik zeker voor 8 GB, dat was toch al wel verleidelijk om te doen.

Die Asus Zenbook UX430UA vind ik een hele goede suggestie, hij lijkt alle specificaties te hebben waar ik naar op zoek was, en ook nog voor de juiste prijs!

1.7 kg lijkt me nogal zwaar, dat is maar 700 gram lichter dan wat ik nu heb. Als 1 kg te licht is dan ga ik op zoek naar 1.2-1.3 kg.

Handig om te weten van de HDMI-aansluiting.

Binnenkort even naar de mediamarkt om de schermen te vergelijken.

• zoefies
Ik heb de UX430UA besteld! Ondertussen kijk ik nog even verder of er nog betere alternatieven zijn.

Als je de Acer Swift 5 en de UX430UA vergelijkt dan lijkt eigenlijk het enige belangrijke verschil, het matte scherm te zijn. Het scheelt 100 euro in de prijs, dat is best veel. Mis ik verder iets aan de verschillen tussen die laptops?

Verwijderd

zoefies schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:17:
Ik heb de UX430UA besteld! Ondertussen kijk ik nog even verder of er nog betere alternatieven zijn.

Als je de Acer Swift 5 en de UX430UA vergelijkt dan lijkt eigenlijk het enige belangrijke verschil, het matte scherm te zijn. Het scheelt 100 euro in de prijs, dat is best veel. Mis ik verder iets aan de verschillen tussen die laptops?
Ja, het scherm is het enige verschil zo te zien https://tweakers.net/pricewatch/compare/667791;766967/ , en bij de Asus is 1 van de normale USB-poorten een 2.0 poort en bij de Acer zijn ze beiden 3.0. Maar als je daar je unifier van je draadloze muis ofzo in doet maakt het toch niet uit. Of als je Windows opnieuw wilt installeren van een USB-stick kan 2.0 ook een voordeel zijn t.o.v. 3.0 omdat 3.0 niet altijd de stick kan booten.

Maar ik zie 60 euro verschil + 3 euro verzendkosten erbij, als je naar de goedkoopste winkels kijkt (voor de Asus Megekko).

• Melluu
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-07 17:54
Ha, hier heeft iemand de ux430ua gekocht. Ik had een vraagje over die laptop: Is het ram geheugen in dual channel mode gesoldeerd? Als iemand me dat zou kunnen vertellen... :p

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
De Asus ux310 is ook een heel goede laptop
kun je voor rond de 700 euro krijgen, heeft een scherm, toetsenbord verlichting en je kan het geheugen zelf nog uitbreiden, er is zelf plaats voor een extra 2.5" ssd!
Met zijn 1.45 kg is het niet de lichtste laptop, maar zeker licht genoeg voor overal mee te nemen.

pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC329T

een review

reviews: Asus ZenBook UX310: lijvige 13,3"-laptop met upgradeopties

• zoefies
De laptop is binnen!

@Melluu: heb je iets aan het plaatje in de review? http://www.ultrabookrevie...nbook-ux430-ux410-ux3410/

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

zoefies schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:22:
Hartelijk bedankt voor al deze goede tips!

In dat geval ga ik zeker voor 8 GB, dat was toch al wel verleidelijk om te doen.

Die Asus Zenbook UX430UA vind ik een hele goede suggestie, hij lijkt alle specificaties te hebben waar ik naar op zoek was, en ook nog voor de juiste prijs!

1.7 kg lijkt me nogal zwaar, dat is maar 700 gram lichter dan wat ik nu heb. Als 1 kg te licht is dan ga ik op zoek naar 1.2-1.3 kg.

Handig om te weten van de HDMI-aansluiting.

Binnenkort even naar de mediamarkt om de schermen te vergelijken.
Potverdorie, jij had zeker het tweedekansje van Coolblue te pakken? ;)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• zoefies
Nee hoor, gewoon voor 949,- bij de BCC.
Pagina: 1