Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-03 06:26
Mijn vraag
hallo, ik heb op mijn smartphone android 6.0 staan. Het is een Motorola 4 g 2 de gen. Mijn Ram geheugen is 1 GB. Om geheugen te besparen schakel ik ingebakken apps uit. Maar deze worden na update weer ingeschakeld. Wat kan ik hier aan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Android 5.0 en 6.0
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Apps die je uitschakelt worden toch niet (automatisch) geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Het is helemaal niet nodig om deze apps uit te schakelen, Android regelt dit allemaal zelf. Je zal zien dat als je de apps uit hebt je geheugen toch nog vol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
Dat was me al op gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 00:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Schakel je de App echt uit via instellingen of Swype je deze alleen uit het multitaskmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
Ik schakel ze uit via instellingen, maar na automatische update zijn we weer ingeschakeld. Nu staat automatisch updaten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@benkenks1 Dat is wel heel erg vreemd. Over het algemeen worden uitgeschakelde apps namelijk teruggezet, zoals ze in het begin op je apparaat stonden en worden daarna ook niet meer gebruikt. Erg vreemd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
Hoi Rens, ik vind het ook vreemd. Maar weet je ik heb zo'n heerlijke smartphone nu die ik nog wel jaartje wil gebruiken. Het is de moto 4 g 2 de generatie, maar deze heeft maar 1 GB Ram. En heel veel Apps staan niet toe dat ze op de SD Kaart geplaatst kunnen worden. Omdat ik het leuk vind om verschillende apps te proberen wordt mijn telefoon na paar maand trager en dan stel ik hem weer in op fabrieksinstelling. Dat deed ik ook met de PC'S vroeger als ze trager werden. Maar heb nu een pc met voldoende geheugen, en Windows 10 vind ik ook prettig waardoor het minder vaak hoeft. Dus mijn volgende smartphone wordt er een met 3 of 4 GB Ram. De Moto 5 g plus lijkt me prima opvolger. Het anti virus programma van KPN zorgt er ook voor dat ik weinig troep binnen krijg. Zowel op mijn smartphone als desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:57
Laten we eerst even onderscheid maken tussen opslaggeheugen (die bepaalt hoeveel apps jij kunt installeren) en Ram geheugen (die bepaalt hoeveel op de achtergrond open kan staan).

Je schrijft: "en heel veel apps staan het niet toe dat ze op de SD kaart worden geplaatst". Dus op je telefoon het je te weinig opslagruimte?

Of is vooral het probleem dat je telefoon erg traag werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

benkenks1 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 05:34:
Hoi Rens, ik vind het ook vreemd. Maar weet je ik heb zo'n heerlijke smartphone nu die ik nog wel jaartje wil gebruiken. Het is de moto 4 g 2 de generatie, maar deze heeft maar 1 GB Ram. En heel veel Apps staan niet toe dat ze op de SD Kaart geplaatst kunnen worden.
Zoals @Pepper92 ook al aangeeft. Je 1GB ram en opslag staat los van elkaar. In je 1GB ram worden apps geplaatst die je op dat moment gebruikt. Op het moment dat je de app niet meer gebruikt en Android heeft ram nodig wordt de app automatisch afgesloten.

Op het opslaggeheugen worden de apps geïnstalleerd en dus ook je meegeleverde apps. Wat is nu precies het probleem? Dat je opslaggeheugen vol zit of dat je RAM niet afdoende is?

Overigens is 1GB ram inderdaad wel aan de krappe kant tegenwoordig, maar er valt nog prima mee te werken hoor. Er is voor jou telefoon (als ik mij niet vergis) ook een LineageOS build beschikbaar, die worden geleverd zonder bloatware en Google Apps, zodat je het allemaal zelf in je hand kan hebben. Wellicht kan je die eens proberen (als je hier een beetje handig in bent)
Het anti virus programma van KPN zorgt er ook voor dat ik weinig troep binnen krijg. Zowel op mijn smartphone als desktop
Dit lijkt mij een beetje overdreven en kan ook een van de redenen zijn waarom je apparaat zo traag wordt. Een virusscanner op een smartphone lijkt mij nog een beetje overkill.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 17-05-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
Mijn probleem is dat ik maar beperkt aantal app's kan installeren, daarna krijg ik melding dat ik eerst app moet verwijderen voor ik nieuwe kan installeren.Door deze reacties van jullie begin ik meer te snappen hoe het werkt. Ik vind het jammer dat er zo weinig app's zijn die zich op de sd kaart willen laten installeren. Bedankt voor jullie reactie's allemaal!

Groeten,

Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 14:08

Grannd

da Granndest

Als je veel filmpjes via whatsapp stuurt en/of ontvangt heeft het ook nut om degene die je niet meer wil bewaren te verwijderen en/of ze te verplaatsen naar je externe SD kaart. Je komt ze in het laatste geval dan helaas niet meer in je gesprekgeschiedenis tegen maar nog wel gewoon in je galerij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Kijk eens naar "adaptive storage" feature van Android 6, daarmee kan je de sdkaart instellen als intern geheugen zodat de telefoon "denkt" dat de sdkaart (of een gedeelte ervan) bij het interne geheugen hoort.
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Als je maar een gedeelte van de sd wil toewijzen als intern geheugen kan je hier even kijken
https://forum.xda-develop...card-to-internal-t3583875

Stel je plaats een 64Gb kaartje en gebruikt de helft als intern geheugen heeft je telefoon 40Gb intern opslag ipv de standaard 8, dan krijg je niet snel een melding meer dat je eerst een app moet verwijderen om geheugen vrij te maken.

Side note, ga dit niet proberen met bijvoorbeeld een (oud) Class4 kaartje, die zijn daar te langzaam voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 18-05-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

benkenks1 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:12:
Mijn probleem is dat ik maar beperkt aantal app's kan installeren, daarna krijg ik melding dat ik eerst app moet verwijderen voor ik nieuwe kan installeren.
Dan heeft het in ieder geval niks met je RAM te maken, maar dus met je opslaggeheugen.

Heeft jou toestel ondersteuning voor Adaptive Storage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benkenks1
Het klopt allemaal wat jullie zeggen, ja ik heb mijn SD kaart als Adaptive Storage ingesteld. Maar ik moet een betere SD kaart kopen. Het is maar een Class 1 kaart kwam ik achter. Dus daar ga ik vandaag achter aan. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:26
Grannd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:19:
Als je veel filmpjes via whatsapp stuurt en/of ontvangt heeft het ook nut om degene die je niet meer wil bewaren te verwijderen en/of ze te verplaatsen naar je externe SD kaart. Je komt ze in het laatste geval dan helaas niet meer in je gesprekgeschiedenis tegen maar nog wel gewoon in je galerij.
Het verwijderen van via Whatsapp verstuurde foto's en video's scheelde bij mij gewoon bijna 1GB opslagruimte :o

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

benkenks1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:31:
Het klopt allemaal wat jullie zeggen, ja ik heb mijn SD kaart als Adaptive Storage ingesteld. Maar ik moet een betere SD kaart kopen. Het is maar een Class 1 kaart kwam ik achter. Dus daar ga ik vandaag achter aan. Bedankt allemaal!
Ow dat is sowieso niet echt handig. Class 10 of sneller wordt toch wel aangeraden als je gebruik wilt maken van die functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
benkenks1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:31:
Maar ik moet een betere SD kaart kopen. Het is maar een Class 1 kaart kwam ik achter.
rens-br schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:15:
[...]

Ow dat is sowieso niet echt handig. Class 10 of sneller wordt toch wel aangeraden als je gebruik wilt maken van die functie.
Er bestaat toch helemaal geen Class 1 kaart? Ik denk dat het om een UHS Class 1 gaat en die staat gelijk aan de "oude" Class 10:

Afbeeldingslocatie: https://www.sdcard.org/consumers/choices/speed_class/img/video_speed%20class_01.jpg

Dat lijkt me dus wel voldoende voor deze telefoon :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
Ik heb intussen een class 10 sd kaart besteld voor 6 euro. Mijn huidige kaart is volgens de software te langzaam. Deze melding krijg ik te lezen als ik de kaart wil formatteren als intern geheugen. Maar zoals het er nu uitziet ben ik grote stappen verder.

A.

Ik snap nu hoe het geheugen werkt en waar de ROM voor dient, en waarvoor de Ram. Eigenlijk het zelfde als bij een pc. Maar RAM tussendoor leeg maken door de smartphone opnieuw op te starten, helpt soms wel, en soms niet. Ook vind ik het jammer dat er zo weinig APP'S door ontwikkelaars geschikt voor SD kaart gemaakt zijn. Hopelijk gaat dat meer worden

B: Nu ga ik op zoek naar een App die voor mij het werk doet om af en toe te boosten (geugen opschonen), en de App's die geschikt zijn om op de SD Kaart te zetten dat dan ook zelfstandig gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

benkenks1 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 06:55:
Ik heb intussen een class 10 sd kaart besteld voor 6 euro.
Wat voor kaart heb je gehaald?
Ook vind ik het jammer dat er zo weinig APP'S door ontwikkelaars geschikt voor SD kaart gemaakt zijn. Hopelijk gaat dat meer worden
Bij het gebruik van Adoptable storage maakt ondersteuning vanuit de fabrikant volgens mij niet veel meer uit. Voor de apps heeft de telefoon namelijk maar één opslag medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
Deze SD kaart heb ik besteld

http://www.lightinthebox....-kaartlezer_p1760456.html?

[ Voor 46% gewijzigd door rens-br op 24-05-2017 09:11 . Reden: Referral verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkenks1
En je kunt gelijk hebben als de SD Kaart snel genoeg is dat het dan niet meer uitmaakt of App op Rom staat, want de SD werkt dan ook onder Adaptive Storage als Rom geheugen

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 24-05-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:06
Dit soort kaartjes moet je, imho, nooit van dat soort sites laten komen maar gewoon kopen van een reputabele zaak dichterbij. iets als https://www.dataio.nl/san...cro-sd-ultra-uhs-i-80mbs/

Sneller binnen, sowieso goed. Dit zijn besparingen die mijns inziens geheel niet de moeite zijn. Zeker niet voor een apparaat dat je uren per dag gebruikt. Gewoon zeker weten dat het goed is is veel belangrijker.

My $0.02, uiteraard :)

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 24-05-2017 09:13 . Reden: Referral in quote verwijderd ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik kan er haast zeker van zijn dat dat geen Class 10 kaart is, of het is wel een Class 10 kaart maar hij is geen 16GB (op papier wel, maar in praktijk niet) of de kaart voldoet aan alle specs, maar is binnen een aantal maanden kapot. In ieder geval ga je er niks op voorruit. Verder is LightInTheBox een Chinese webshop, dus het kan zomaar 3 tot 6 weken duren voordat je de kaart binnen hebt.

Je kan beter gewoon gaan voor een fatsoenlijke kaart (Sandisk, Samsung, Kingston of Transcend)
uit een Nederlandse winkel. Kijk maar eens in de Pricewatch.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 24-05-2017 09:13 ]

Pagina: 1