Klein moederbord fm2+ socket met HDMI 2.0?

Pagina: 1
Acties:

• martijnuitoss
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11-2025
Hallo

Ik wil een Htpc gaan bouwen maar kan niet echt de juiste componenten vinden, dus ik kan jullie hulp wederom goed gebruiken.

Ik zat te denken om de amd a10-7870k aan te schaffen, een fm2+ socket maar aangezien ik deze wil gaan gebruiken voor 4K 60 hz zoek ik een klein moederbord met HDMI 2.0 maar dat is moeilijker dan ik dacht.
Op alternate kan ik niets vinden kwa kleine moederborden met fm2+ socket.

Het word mijn 4K Mediaplayer en ik wil er ook usenet op gebruiken.

Dank voor het meedenken.

Verwijderd

Geef aub niets uit aan een oud platform als FM2+. Een G4560 op een B250 is een stuk goedkoper en draait probleemloos 4K, of wacht desnoods op de APU's voor AM4.

Verwijderd

Volledig eens met @Verwijderd die A10 heeft dan ook nog eens 95W TDP. Volstrekt zinloos voor een kleine mediaplayer.

• martijnuitoss
Oke dan ga ik dat dus niet doen.
De reden dat ik voor die cpu gegaan zou zijn is omdat ik las dat de onboard graphics goed zouden zijn voor 4k 60hz.
Maar wat zou dan goed zijn.
ik wil dus downloaden, repareren en uitpakken.
En daarna zou ik de film graag zien in 4k 60hz.
En het liefst ook met hdmi control.

Her is me ook opgevallen dat het tegenwoordig tegenvalt kwa behuizingen, er is maar weinig keus als je bv een ingebouwde ir ontvanger erbij wilt hebben met remote. En de mooie touchscreen displays zijn ook redelijk moeilijk te vinden.

Maar laten we beginnen bij de componenten.
Wat adviseren jullie mij.

Groetjes

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:52
IR moet je lekker zelf bouwen. Of als je het helemaal mooi wil hebben. Bouw je een NuC met een Bluetooth ontvanger en een Logitech harmony die Bluetooth aankan. En verstop je de nuc achter je TV.

• martijnuitoss
Hoi

Een nuc zie ik niet zitten aangezien deze te beperkt zijn.
Er moeten bv schijven in kunnen.
En achter de tv heb ik geen ruimte want hij hangt aan de muur, maar hij past prima in mijn gekoelde tv kast.
En ir zelf inbouwen is misschien ook iets maar heb liever de behuizing kant en klaar.

Maar het moederbord maak ik me de meeste zorgen over.

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-02 19:53
Zelf heb ik dit bordje al een tijdje en ben er zeer tevreden over.

pricewatch: ASRock J3455-ITX

Laag verbruik dus staat altijd aan hier.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
martijnuitoss schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:21:
Ik zat te denken om de amd a10-7870k aan te schaffen, een fm2+ socket maar aangezien ik deze wil gaan gebruiken voor 4K 60 hz zoek ik een klein moederbord met HDMI 2.0 maar dat is moeilijker dan ik dacht.
De A-serie APU's ondersteunen native enkel HDMI 1.4a, moederborden met HDMI 2.0 uitgang hebben dan onboard een DP 1.2 naar HDMI 2.0 converter. Deze kun je eventueel ook los aanschaffen, hoef je enkel te zoeken naar een bord met DP connector.

pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter

Afgezien van bovenstaand ben ik het met de rest eens dat het zonde is om nu nog een FM2+ systeem te kopen, als je geduld hebt zou je kunnen wachten op de AM4 APU's, en anders toch bij Intel kijken.

• martijnuitoss
Over de fm2+ ben ik het al eens, dat word hem niet meer.

Intel is ook goed maar heb ik dan niet het probleem dat er geen interne gpu inzit.
En aan welke serie moet ik denken aangezien ik er geen losse gpu in wil zetten.
Heb liever een beetje overkill en dat het goed is dan dat het niet naar mijn zin is.

[ Voor 26% gewijzigd door martijnuitoss op 14-05-2017 11:29 ]

Verwijderd

Zoals ik hierboven vermeld heb speelt een Pentium G4560 probleemloos 4K af met de interne gpu want dat hebben bijna alle Intels. Prik dat in een knap bordje met een DP.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,-€ 58,-
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 87,95€ 87,95
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 57,28€ 57,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 203,23

De Pentium zou je kunnen vervangen voor een pricewatch: Intel Pentium G4620 Boxed welke een iets snellere igpu heeft, een pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed met een iets hogere kloksnelheid en grotere cache of een echte quadcore als de pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed.

• martijnuitoss
Inderdaad hoe meer ik lees en vergelijk op diverse webshop word het duidelijker.
Weet iemand hoe lang het duurd vooral de am4 apu's gereleased worden.
Anders word het toch intel.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:49
Alle mainstream Intel CPU's hebben al 6-7 jaar geïntegreerde GPU's. De CPU's van het professioneel/enthousiast platform hebben geen iGPU maar daarvoor zijn toch bijna geen mini-ITX moederborden te krijgen en de prijzen zijn een stuk hoger. Als een moederbord video-uitgangen heeft (HDMI etc), is dat toch al een kleine hint dat de CPU een videochip heeft (alhoewel dat dan ook weer niet helemaal klopt want veel AM4 moederborden hebben nu HDMI poorten maar de APU's daarvoor moeten nog verschijnen, Ryzen 5 en 7 hebben geen iGPU).

Met die DisplayPort 1.2 naar HDMI 2.0 adapters (los of op het moederbord) moet je blijkbaar opletten, ze werken niet voor alle televisies. Voor de Samsung 6000 reeks moest Intel een aparte firmware uitbrengen voor de HDMI 2.0 poort van de pricewatch: Intel NUC 6CAYH (die NUC heb ik, maar geen 4K televisie). Zoek dus best op, als je geen native HDMI 2.0 poort gebruikt (intern of losse adapter), of iemand die al gebruikt heeft in combinatie met je televisie. Zoniet, probeer dan te zorgen dat je alles nog kunt terugsturen wanneer het niet blijkt te werken. Ik wil je geen angst aanjagen met horrorverhalen maar de spijtige zaak is dat 4K en HDMI op vlak van poorten en DRM een rommeltje zijn, de betreffende informatie is vaak slecht gedocumenteerd dus je moet een gokje wagen.

En dan zou ik verder aanraden om zeker een Kaby Lake CPU met socket 1151 moederbord te nemen en geen moederbord met onboard Apollo Lake (zoals die Celeron J3455 die hierboven aangeraden wordt). Ik heb zelf een NUC met zo'n Celeron en voor Kodi is die lekker snel, maar zodra je wat gaat multitasken hapert die regelmatig. Met usenet wordt dat dan niet aangenaam. Voor zover ik weet is Netflix in 4K streamen met een Apollo Lake systeem niet mogelijk, moest je dat ook willen. De Apollo Lake moederbordjes zou ik aanraden als je niet boven FullHD ging en alleen als HTPC zou gebruiken, maar als NAS en HTPC is teveel multitasken.

Op AM4 APU's met de Zen architectuur (Raven Ridge) kun je trouwens nog wel even wachten, op AMD's roadmaps zijn die verplaatst naar 2018. Je hebt momenteel dus niet echt de keuze, maar voor een HTPC is die Pentium G4560 gewoon goed genoeg, dus tenzij je specifiek team rood wilt steunen, heb je weinig redenen om te wachten op Raven Ridge. AMD heeft trouwens wel APU's voor het AM4 platform, Bristol Ridge (bv A10-9700), maar deze zijn gebaseerd op de oudere Bulldozer CPU cores (die eigenlijk wel goed genoeg zouden zijn voor een HTPC) en niet los te verkrijgen.

Er is dan nog wel de ridicule meerprijs voor een HDMI 2.0 poort op dit moment... categorie: Moederborden. Maar AM4 moederborden met HDMI 2.0 zijn op dit moment nóg duurder dus ik weet niet of daar snel verandering in komt. Probleem is dat voor HDMI een licentie betaald moet worden. De meerprijs van een HDMI 2.0 poort is zodanig, dat je eigenlijk bijna even goed een €50-60 H110 moederbord kunt nemen en daar een GTX 1050 of RX 550 in prikken (goedkoopste GTX 1050 kosten minder dan €120, een RX 550 heb je al voor €90). Waarom is een GPU trouwens echt geen optie? Als je in de behuizing toch een aantal harde schijven kwijt wilt, kun je sowieso geen te kleine behuizing nemen, als er plaats is voor meerdere 3,5" schijven is er meestal wel plaats voor een dualslot full height videokaart. De RX 550 of GTX 1050 verbruiken in idle maar een paar watt meer en hebben geen voedingsstekker nodig, dus met of zonder GPU zou je toch dezelfde voeding gebruiken (tenzij je een picoPSU wou gebruiken) en horen doe je de koeling van de GPU ook niet of nauwelijks tenzij je echt fanloos wilt.

Wat betreft behuizingen met ingebouwde ir ontvanger, het gebrek aan aanbod is omdat het in mijn ervaring een gedoe is om het te doen werken en er nooit degelijke software mee geleverd wordt. Voor mijn NUC heb ik de tijd niet geïnvesteerd om de ingebouwde ontvanger te doen werken en gebruik ik een flirc ontvanger (https://flirc.tv/), nog wel het vorige model dat niet zo mooi is (transparante plastic behuizing, groen PCB) maar dat los ik dan op met een USB verlengkabel achterop de NUC zodat ik de ontvanger niet vooraan op de behuizing moet plaatsen en ergens minder opvallend maar tegelijk makkelijker om naar te richten zit. Die flirc heeft ook z'n eigenaardigheden maar het instellen is een fluitje van een cent. Voor Streacom behuizingen is er ook een flirc ontvanger die je kunt inbouwen, maar daar is dan weer niet echt een compacte behuizing met plaats voor een aantal 3,5" HDD's (eventueel de pricewatch: Streacom F7C Alpha Zwart (zonder optisch driveslot), daar passen 2 3,5" HDD's in, moet je wel een picoPSU gebruiken en er passen alleen single slot low profile GPU's). Als fabrikanten van behuizingen met ingebouwde ir ontvangers de moeite niet doen om gebruiksvriendelijke software mee te leveren waarmee je je afstandsbediening naar keuze kunt instellen is het geen wonder dat dat niet verkoopt of gebruikt wordt. Ik wil geen Logitech Harmony kopen (die heeft dan wel software om de ir ontvanger te bedienen) als mijn receiver met een eigen universele afstandsbediening komt, en àls je dan toch een specifieke afstandsbediening moet kopen, waarom dan niet meteen bluetooth zodat je niet meer moet richten naar je ontvanger (dat is zo 1980). Als je nu al een ir afstandsbediening hebt die je wilt blijven gebruiken, is de meerkost van zo'n flirc ontvanger toch vrij klein zodat je verder gewoon een behuizing die aan alle andere behoeften voldoet kunt nemen.

• martijnuitoss
Allereerst dank voor je uitgebreidde reactie, om eerst terug te komen op de gpu.
Het word waarschijnlijk toch een losse gpu aangezien dat gewoon veel krachtiger is en een recente inderdaad is uitgevoerd met minimaal 2.0a.

En ook het socket van de cpu moet dan idd 1151 worden en dan zal er een i3 of i5 inkomen want ik ben bang dat een g4620 dan toch te minnetjes is of vergis ik me daarin.

Kwa behuizing is het me inmiddels een paint in the ass.

Het punt is ik wil hem graag bedienen met de remote van mijn receiver een marantz sr7011 en ook daar zitten ir uitgangen op en is daar dan niets op te vinden?

De tv is trouwens een ue65js9000 en hoop dat ik geen drm problemen krijg aangezien het idd schijnt dat je daar met hdmi2.0 last mee kunt krijgen.

En een logitech harmony nee die hoef ik niet meer ik heb zowel het oude als het nieuwe model gehad en ze zijn mij te traag.

Dus mijn actiepunt word nu kijken voor een behuizing itx board en cpu o ja en nog een gpu.
En moet echt uitgaan zoeken hoe ik het moet doen met de ir.

Nogmaals bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Edit: klopt het als ik een gpu ga gebruiken dat bv een 4790 cpu goed is.
Daarmee bedoel ik dat het dan niet een 7e generatie hoeft te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door martijnuitoss op 15-05-2017 23:17 ]

Pagina: 1