Alle mainstream Intel CPU's hebben al 6-7 jaar geïntegreerde GPU's. De CPU's van het professioneel/enthousiast platform hebben geen iGPU maar daarvoor zijn toch bijna geen mini-ITX moederborden te krijgen en de prijzen zijn een stuk hoger. Als een moederbord video-uitgangen heeft (HDMI etc), is dat toch al een kleine hint dat de CPU een videochip heeft (alhoewel dat dan ook weer niet helemaal klopt want veel AM4 moederborden hebben nu HDMI poorten maar de APU's daarvoor moeten nog verschijnen, Ryzen 5 en 7 hebben geen iGPU).
Met die DisplayPort 1.2 naar HDMI 2.0 adapters (los of op het moederbord) moet je blijkbaar opletten, ze werken niet voor alle televisies. Voor de Samsung 6000 reeks moest Intel een aparte firmware uitbrengen voor de HDMI 2.0 poort van de
pricewatch: Intel NUC 6CAYH (die NUC heb ik, maar geen 4K televisie). Zoek dus best op, als je geen native HDMI 2.0 poort gebruikt (intern of losse adapter), of iemand die al gebruikt heeft in combinatie met je televisie. Zoniet, probeer dan te zorgen dat je alles nog kunt terugsturen wanneer het niet blijkt te werken. Ik wil je geen angst aanjagen met horrorverhalen maar de spijtige zaak is dat 4K en HDMI op vlak van poorten en DRM een rommeltje zijn, de betreffende informatie is vaak slecht gedocumenteerd dus je moet een gokje wagen.
En dan zou ik verder aanraden om zeker een Kaby Lake CPU met socket 1151 moederbord te nemen en geen moederbord met onboard Apollo Lake (zoals die Celeron J3455 die hierboven aangeraden wordt). Ik heb zelf een NUC met zo'n Celeron en voor Kodi is die lekker snel, maar zodra je wat gaat multitasken hapert die regelmatig. Met usenet wordt dat dan niet aangenaam. Voor zover ik weet is Netflix in 4K streamen met een Apollo Lake systeem niet mogelijk, moest je dat ook willen. De Apollo Lake moederbordjes zou ik aanraden als je niet boven FullHD ging en alleen als HTPC zou gebruiken, maar als NAS en HTPC is teveel multitasken.
Op AM4 APU's met de Zen architectuur (Raven Ridge) kun je trouwens nog wel even wachten, op AMD's roadmaps zijn die verplaatst naar 2018. Je hebt momenteel dus niet echt de keuze, maar voor een HTPC is die Pentium G4560 gewoon goed genoeg, dus tenzij je specifiek team rood wilt steunen, heb je weinig redenen om te wachten op Raven Ridge. AMD heeft trouwens wel APU's voor het AM4 platform, Bristol Ridge (bv A10-9700), maar deze zijn gebaseerd op de oudere Bulldozer CPU cores (die eigenlijk wel goed genoeg zouden zijn voor een HTPC) en niet los te verkrijgen.
Er is dan nog wel de ridicule meerprijs voor een HDMI 2.0 poort op dit moment...
categorie: Moederborden. Maar AM4 moederborden met HDMI 2.0 zijn op dit moment nóg duurder dus ik weet niet of daar snel verandering in komt. Probleem is dat voor HDMI een licentie betaald moet worden. De meerprijs van een HDMI 2.0 poort is zodanig, dat je eigenlijk bijna even goed een €50-60 H110 moederbord kunt nemen en daar een GTX 1050 of RX 550 in prikken (goedkoopste GTX 1050 kosten minder dan €120, een RX 550 heb je al voor €90). Waarom is een GPU trouwens echt geen optie? Als je in de behuizing toch een aantal harde schijven kwijt wilt, kun je sowieso geen te kleine behuizing nemen, als er plaats is voor meerdere 3,5" schijven is er meestal wel plaats voor een dualslot full height videokaart. De RX 550 of GTX 1050 verbruiken in idle maar een paar watt meer en hebben geen voedingsstekker nodig, dus met of zonder GPU zou je toch dezelfde voeding gebruiken (tenzij je een picoPSU wou gebruiken) en horen doe je de koeling van de GPU ook niet of nauwelijks tenzij je echt fanloos wilt.
Wat betreft behuizingen met ingebouwde ir ontvanger, het gebrek aan aanbod is omdat het in mijn ervaring een gedoe is om het te doen werken en er nooit degelijke software mee geleverd wordt. Voor mijn NUC heb ik de tijd niet geïnvesteerd om de ingebouwde ontvanger te doen werken en gebruik ik een flirc ontvanger (
https://flirc.tv/), nog wel het vorige model dat niet zo mooi is (transparante plastic behuizing, groen PCB) maar dat los ik dan op met een USB verlengkabel achterop de NUC zodat ik de ontvanger niet vooraan op de behuizing moet plaatsen en ergens minder opvallend maar tegelijk makkelijker om naar te richten zit. Die flirc heeft ook z'n eigenaardigheden maar het instellen is een fluitje van een cent. Voor Streacom behuizingen is er ook een flirc ontvanger die je kunt inbouwen, maar daar is dan weer niet echt een compacte behuizing met plaats voor een aantal 3,5" HDD's (eventueel de
pricewatch: Streacom F7C Alpha Zwart (zonder optisch driveslot), daar passen 2 3,5" HDD's in, moet je wel een picoPSU gebruiken en er passen alleen single slot low profile GPU's). Als fabrikanten van behuizingen met ingebouwde ir ontvangers de moeite niet doen om gebruiksvriendelijke software mee te leveren waarmee je je afstandsbediening naar keuze kunt instellen is het geen wonder dat dat niet verkoopt of gebruikt wordt. Ik wil geen Logitech Harmony kopen (die heeft dan wel software om de ir ontvanger te bedienen) als mijn receiver met een eigen universele afstandsbediening komt, en àls je dan toch een specifieke afstandsbediening moet kopen, waarom dan niet meteen bluetooth zodat je niet meer moet richten naar je ontvanger (dat is zo 1980). Als je nu al een ir afstandsbediening hebt die je wilt blijven gebruiken, is de meerkost van zo'n flirc ontvanger toch vrij klein zodat je verder gewoon een behuizing die aan alle andere behoeften voldoet kunt nemen.