Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tijd voor een nieuwe router, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 20:40
Mijn vraag
Mijn laptop is recent geüpgrade met een Azurewave AW-CB160H WiFi kaart (Broadcom BCM4360 chipset voor zover ik weet) waardoor mijn oude Linksys EA-4500 wel aan vervanging toe is. Genoemde Linksys is enkel compatible met 802.11n, en ik wil toch eigenlijk wel graag de 1.3Gbps die de kaart maximaal kan halen met 3x3 802.11ac ook als linkspeed zien te halen :)

Daarnaast is DFS een hele grote wens omdat ook de gewone 5GHz band hier al aardig vol aan het lopen is :( Maar ik krijg het idee dat dat bij 802.11ac routers al redelijk op orde is. De 2.4GHz band is enkel interessant zodat bijv. mijn e-reader en 2DS ook nog updates kan binnenhalen. Throughput daarop is totaal niet interessant voor mij dus.

Maximaal budget is rond de €150, en ondersteuning van een OpenWRT, DD-WRT, Tomato etc. is een enorme pro. Het geheel moet dienst gaan doen als access point, aangezien de Fritz!Box router van Xs4all voor zover ik weet niet in bridge modus kan zetten. Totale oppervlakte die afgedekt moet worden is ~40m², dus een echt sterke zender is niet direct nodig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Dell Latitude E6520
  • Fedora 25
  • Azurewave AW-CB160H met BCM4360 chipset, 3 antenne's
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het hele WiFi landschap is een enorme wirwar van devices geworden, en ik ben er te lang uit geweest om echt goed te weten hoe en wat. Met behulp van de Pricewatch en Smallnetbuilder kom ik uit op deze shortlist:Als laatste, ik heb een brief liggen van Xs4all dat het per 4 juli mogelijk is om gratis een "WiFi versterker" aan te vragen. Mijn gok is dat dit een AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E is. Als het inderdaad deze is dan ben ik best wel benieuwd gezien de reviews die ik online zie.

Beste antwoord (via Xudonax op 22-05-2017 19:56)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xudonax schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:49:
Mijn grootste "probleem" is dat ik normaliter tussen de EA4500 en laptop in zit, waardoor (volgens wavemon) de ontvangst rond de -40dBm ligt. Het gevolg is dat de bitrate echt beroerd is.
Nope. Als de bitrate echt beroerd is, ligt het niet aan een RSSI van -40dBm. Dat is namelijk bijna perfect. Normaliter wordt -75dBm aangehouden als grens voor goed functionerende WiFi, of -65dBm als je zeer bandbreedte of -latencykritische toepassingen wilt doen. -40dBm zou genoeg moeten zijn voor maximale link rate. Zo niet ligt het alvast niet aan de RSSI maar mogelijk aan de SNR...
Daarnaast doet de EA4500 geen DFS kanalen, wat in dit appartementencomplex een ramp is. Iedereen heeft ondertussen een 5GHz radio, en als ik kijk dan zitten er meerdere netwerken op de niet-DFS kanalen. Daar moet toch wel iets van winst op te halen zijn?
Klinkt alsof je prima SNR en link rate hebt, maar zoveel co-channel interference dat je er nauwelijks ene bit doorheen krijgt. Dan zouden de DFS-kanalen inderdaad flink kunnen helpen.
Ik denk dat ik even afwacht wat Xs4all gaat aanbieden en anders ga kijken naar die KPN WiFi versterker.
Beter idee: zet OpenWRT op die EA4500 en geniet daar alvast mee van DFS.

Ik heb er stiekem een hard hoofd in dat een consumentenrepeatertje van AVM DFS gaat ondersteunen, dus daar zou ik ook om die reden niets van verwachten. KPN's AP doet wel DFS, dus dat blijft goede optie.
[...]

Eigenlijk liggen er vier omdat ik graag met trunking wilde spelen :9
:P

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Maar, zoek je wel een router? Zou je het niet gewoon met een accesspoint zoals de KPN "WiFi Versterker" of de UniFi AP AC Lite/LR/Pro kunnen doen?

Zoals ik het lees zoek je namelijk alleen een betere WiFi verbinding (of zie ik iets over het hoofd). En dan kan je wel een router kopen, maar waarom zou je? Dan moet je die namelijk als AP gaan gebruiken of met DMZ achter de Fritzbox gebruiken.

De KPN "WiFi Versterker" is overigens een heel goed ding voor de prijs. Deze doet ook 3x3 AC (netzoals de UAP-AC Pro)1
Als dit overigens hetzelfde apparaat is als dat XS4All wil leveren kan je daar ook op wachten.

De UniFi UAP-AC serie is ook een mooie. De Lite en LR doen geen 3x3 AC maar de Pro wel2. Dat zie je overigens ook terug in de prijs.
Qua beheer zijn deze super omdat dit allemaal in de UniFi controller kan. Deze AP's werken gewoon goed en stabiel.
Daarnaast doen alle UniFi AP's Power over Ethernet3 en die nieuwere allemaal 802.3af/at4

Persoonlijk zou ik gewoon voor een UniFi gaan. Als je per se de 3x3 AC wilt dan zit je eigenlijk aan een Pro vast bij UniFi. Je kan ook overwegen om voor zo'n KPN "WiFi Versterker" te gaan vanwege de prijs/specificaties verhouding.

1: Zie ook het topic hierover: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
2: Zie de vergelijking: https://tweakers.net/pric...are/462454;462455;462457/
3: Zie https://help.ubnt.com/hc/...UniFi-Devices-are-Powered
4: Origineel gevonden op: https://www.reddit.com/r/...1k/new_unifi_ap_with_poe/

[ Voor 121% gewijzigd door RobinF op 13-05-2017 23:34 ]

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Als je een interessante AP wilt (en inderdaad geen router) zou ik kijken naar een UniFi AP, neem aan dat de Java software ook op Fedora werkt.

• Xudonax
Een access point is ook perfect, maar kon daar niet heel veel over vinden bij o.a. Smallnetbuilder. Maar welke zou daar dan aan te raden zijn?

Als ik er even heel gauw doorheen ga zie ik dit wat interessant zou kunnen zijn:Theoretisch zouden ze wel beter moeten zijn want geen routing ingebouwd, of dat zou je denken tenminste :)

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
Ik zou tot 4 juli wachten en de gratis avm fritz erbij plaatsen als dat hem is, of als het een ander goed ding is.

Wel een dingetje om over na te denken is hoeveel apparaten je tegenwoordig nodig hebt voor je netwerk en wat het totale 24/7 stroom gebruik is en even uitrekenen wat dat op jaarbasis kost. Toch mooiste als alles met een apparaat geregeld kan wordne.

• Xudonax
Het punt is dat mijn meterkast officieel buiten het appartement zit, dus een betere router daar levert me alsnog weinig op gezien het feit dat er een best wel stevige muur tussen daar en de rest zit. Een nieuw apparaat zou de Linksys vervangen die nu in het raamkozijn in de woonkamer staat.

Sowieso is afwachten niet erg, het geheel werkt nu en werkt goed genoeg. Maar 1.3Gbps als linkspeed is aan de ene kant leuk, en aan de andere kant hoop ik dat ik dan meer dan ~6Mbps kan halen als ik tussen het de Linksys en mijn laptop inzit.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:12
Waarom krijg je een repeater? Ik will we ook wel 1 van de xs4all maar heb (nog) geen brief

• Xudonax
Dat stond in dezelfde brief die zegt dat mijn abonnement geüpgraded word van 100Mbps naar 160Mbps. Mogelijk dat je een lager abonnement hebt? En anders kun je altijd de klantenservice bellen met die vraag :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Repeaters zijn sowieso brak. In jouw situatie met uitpandige meterkast zit je hoe dan ook met de demping tussen meterkast en woning. Plus je hebt al een kabel liggen 8)7

De vraag wat een beter idee is, hangt vooral af van waar je nu tegenaan loopt. Die Linksys EA4500 is weliswaar WiFi-n, maar wel een van de laatste en beste WiFi-n apparaten. Met WiFi-ac ga je bij perfect signaal hogere link rates behalen, maar IRL hou je daar minder van over dan je misschien zou willen en je gaat geen dB extra dekking realiseren. Sterker nog, in de 5GHz ga je waarschijnlijk in dekking erop achteruit aangezien je met WiFI-ac standaard 80MHz-brede kanalen gebruikt ipv de 40MHz-kanalen van WiFi-n, en met dezelfde maximale zendvermogen wordt dat energie dus over twee keer de hoeveelheid spectrum uitgesmeerd waardoor je maar met de helft (3dB minder) ontvangt.

Als je ontevreden bent wil je waarschijnlijk meer dekking. Dat ga je niet met een apparaat krijgen, ongeacht specs, je zult meer apparaten bij moeten plaatsen. Ik zou daarom kijken naar losse AP('s) om erbij te plaatsen, niet om die EA4500 te vervangen. Router heb je hoegenaamd niet nodig.

Goedkope optie: de KPN "WiFi versterker" a EUR 50. Prima standalone AP. Duurdere optie is om alles door Ubiquiti UniFi-dingen te vervangen voor makkelijker beheer en hopelijk soepelere handovers. Dat begint bij EUR 75 voor een AC Lite. Let wel dat je niet met een hand kunt klappen: om meerwaarde uit UniFi te halen moeten al je AP's UniFi zijn, dus dan moet je ook die EA4500 vervangen. Minimaal twee kopen dus, anders kun j eveel beter voor de KPN AP gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• Xudonax
Mijn grootste "probleem" is dat ik normaliter tussen de EA4500 en laptop in zit, waardoor (volgens wavemon) de ontvangst rond de -40dBm ligt. Het gevolg is dat de bitrate echt beroerd is. Daarnaast doet de EA4500 geen DFS kanalen, wat in dit appartementencomplex een ramp is. Iedereen heeft ondertussen een 5GHz radio, en als ik kijk dan zitten er meerdere netwerken op de niet-DFS kanalen. Daar moet toch wel iets van winst op te halen zijn?

Ik denk dat ik even afwacht wat Xs4all gaat aanbieden en anders ga kijken naar die KPN WiFi versterker.
dion_b schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:35:
Plus je hebt al een kabel liggen 8)7

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xudonax schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:49:
Mijn grootste "probleem" is dat ik normaliter tussen de EA4500 en laptop in zit, waardoor (volgens wavemon) de ontvangst rond de -40dBm ligt. Het gevolg is dat de bitrate echt beroerd is.
Nope. Als de bitrate echt beroerd is, ligt het niet aan een RSSI van -40dBm. Dat is namelijk bijna perfect. Normaliter wordt -75dBm aangehouden als grens voor goed functionerende WiFi, of -65dBm als je zeer bandbreedte of -latencykritische toepassingen wilt doen. -40dBm zou genoeg moeten zijn voor maximale link rate. Zo niet ligt het alvast niet aan de RSSI maar mogelijk aan de SNR...
Daarnaast doet de EA4500 geen DFS kanalen, wat in dit appartementencomplex een ramp is. Iedereen heeft ondertussen een 5GHz radio, en als ik kijk dan zitten er meerdere netwerken op de niet-DFS kanalen. Daar moet toch wel iets van winst op te halen zijn?
Klinkt alsof je prima SNR en link rate hebt, maar zoveel co-channel interference dat je er nauwelijks ene bit doorheen krijgt. Dan zouden de DFS-kanalen inderdaad flink kunnen helpen.

Ik heb er stiekem een hard hoofd in dat een consumentenrepeatertje van AVM DFS gaat ondersteunen, dus daar zou ik ook om die reden niets van verwachten. KPN's AP doet wel DFS, dus dat blijft goede optie.
[...]

:P

Oslik blyat! Oslik!

• Xudonax
dion_b schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:57:
[...]

wavemon geeft zelfs op de huidige -33dBm (router staat naast laptop) al een geel balkje aan. Onder de -50dBm word het balkje al rood dus ik dacht dat dat fout was. Weer wat geleerd dus :)
[...]

[...]

Helaas, de mwl8k driver welke nodig is voor mijn router heeft géén DFS ondersteuning :-( Maar er staat ondertussen wel gewoon OpenWRT op dat ding, al is het maar omdat het kan :+

Overigens zie ik dat de link echt heel erg instabiel is qua linkrate. De data eroverheen is wel gewoon netjes zoals onderstaande speedtest laat zien (internet is ~100/30) dus ik twijfel er niet aan dat dit de volledige upload is. Linkrate blijft alleen schommelen tussen de 121.5 en 405Mbps. Dit is echt met ~60 cm tussen laptop en Linksys. Ben dus bang dat dit is waar ik het mee zal moeten doen (voor nu).

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6302368589.png

• Xudonax
Bijna twee weken later, dan mag ik vast nog wel een keer posten :)

Ik heb een beetje gerommeld met de plaatsing van de router en de antenne's nog eens goed vastgeduwd (stomme U.FL / IPEX-4 stekkertjes...) en nu is dit het resultaat van Speedtest:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6317631952.png

Afgezien van een kleine dip trek ik nu gewoon wat er maximaal op de VDSL lijn te krijgen is. Ook is de demping iets gestegen naar -44 tot -50dBm, maar de link is nu wel vrij stabiel op 450Mbps, dus dat is ook leuk voor de statistieken :)

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de hulp!
Pagina: 1