[SEO] Overzichtspagina met filters optimaal indexeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb een overzichtspagina waarop +- 10000 items gepagineerd weergegeven worden. Op deze items kan gefilterd worden om het resultaat te beperken. Daarnaast zijn er ook opties om het resultaat te sorteren en om het aantal items per pagina te wijzigen. In de paginatie geef ik 7 pagina's weer, alsook vorige, volgende en begin/einde. De toegepaste filters worden als querystring parameters in de URL weergegeven. Elk resultaat in de overzichtspagina verwijst naar een detailpagina.

De vraag is hoe ik deze detailpagina's degelijk kan laten indexeren. Ik zou willen dat alle filter querystring parameters genegeerd worden en dat zo het totaalresultaat pagina na pagina afgelopen kan worden. Ik zat te denken aan `<link rel="prev|next">` met enkel de "page" querystring parameter om zo de filters te overriden, maar dit klopt niet in verhouding met de huidig weergegeven resultaten.

Simpel gezegd, ik wil dat enkel de overzichtspagina in Google resultaten komt (en niet de mogelijks miljoenen varianten met querystring er bij) en dat alle detailpagina's die gelinkt worden vanuit het overzicht (zonder filters) geindexeerd worden.

Is dit mogelijk? Ik heb reeds wat rondgekeken hoe andere sites dit doen. Coolblue zet bvb op zijn filterpagina een canonical link in de header, maar is wel geschikt voor deze toepassing? Het gaat hier niet echt om duplicate content.

Kan een mod dit in een vraag veranderen? Heb per ongeluk een discussie genomen :>

[ Voor 3% gewijzigd door egonolieux op 13-05-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Je kunt tegen een zoekmachine zeggen dat alle pagineringen onderdeel zijn van een grote pcategorieagina, dus die canonical zoals bij Coolblue. De ene dag kan een product nl. op categoriepagina 2 staan en de andere op 3; voor zoekmachinebezoekers zijn gepagineerde categoriepagina's niet handig. Moz heeft een artikel over pagination en parameters. (Ik neem aan dat je met detailpagina bedoelt: productdetailpagina? Die worden dan gewoon geïndexeerd.)

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 16:54

André

Analytics dude

Stel dat Google binnenkomt op de eerste pagina, dan kan hij ineens door naar pagina 7, en dan vermoed ik naar pagina 10, 13, 16, enz. Je hebt 10.000 items met (gok ik) 30 producten per pagina, dat maakt 333 pagina's. Google moet dan ongeveer 100 keer 'klikken' om bij de laatste pagina te komen. Denk je dat het algorithme dan nog 'denkt' dat die pagina's belangrijk zijn?

Ik zou gaan werken aan een soort boomstructuur. Dus vanaf de eerste pagina gaan linken naar een subset daarvan:

/auto
/auto/vw
/auto/vw/golf

Vanaf de eerste link je naar de 2de, en vanaf de 2de naar de 3de. En op alle pagina's plaats je breadcrumbs naar de bovenliggende pagina's.
Je maakt de boomstructuur dusdanig uitgebreid dat het aantal producten per niveau acceptabel is. Je hebt dan nog amper paginering nodig. En de rest van de filters en parameters sluit je uit van indexatie, dat is dan alleen voor je bezoekers.
Google gaat dan via de boomstructuur, en bezoekers deels ook en deels via de filters.

De links op de filters kun je een nofollow meegeven. Op alle pagina's kun je de filter parameters uit de canonical halen. En je stelt de search-console zo in dat die filter parameter genegeerd moeten worden.