Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi zonder utp kabels

Pagina: 1
Acties:

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
Hi,

Ik ben opzoek naar een oplossing voor het volgende probleem. In een oud groot huis moet een goed draadloos netwerk komen. Er liggen nergens utp kabels, alleen in de meterkast waar de router staat. Momenteel is de opstelling zo dat er met behulp van powerline adapters extra toegangspunten zijn met het zelfde SSID etc. Echter zitten deze allemaal op andere stroomgroepen dus ook dit werkt maar matig waardoor sommige toegangspunten soms wegvallen. Ook vervelend aan deze opstelling is dat apparaten gekoppeld blijven aan een toegangspunt terwijl een andere een veel beter signaal geeft (springt pas over zodra er echt geen signaal meer is). Huis is wel voorzien van coax kabels. Ik ben eigenlijk opzoek naar een soort mesh netwerk oplossing waarbij altijd het best beschikbare toegangspunt gebruikt wordt. Heeft iemand ervaring met deze apparatuur en wat raden jullie aan?

Bedankt!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:02
Hoe dik zijn de leidingen voor coax? Optie kan zijn coax eruit trekken en dan paar UTP&coax er doorheen te trekken. Met 19mm loze leidingen kan dat prima.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 11:47
Ik kwam na een korte Google zoektocht op Echobox 2.0.

Op Got werd er ook tijd geleden over gesproken, dus misschien zijn er tweakers die hun ervaring kunnen delen.
Netwerk via coax of stroomnet?

Maar wat vandermark voorsteld vind ik zelf een betere oplossing.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Kijk eens naar de Netgear Orbi...

[ Voor 50% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 13-05-2017 20:38 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Je hebt ook nog het mesh systeem. Dan krijg je een soort draadloos spinnenweb.
Bijvoorbeeld die van Ubiquiti of Netgear.
https://unifi-mesh.ubnt.com/#products
Wat is je budget? En hoe groot is het huis?

[ Voor 24% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 13-05-2017 20:42 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik ben al een poosje aan 't kijken naar pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)
Prijzig maar ik lees veel goeds...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• mart3
Kabels trekken heeft eigenlijk niet de voorkeur. Maar mocht het daar toch op uitlopen, welke routers/accesspoints ondersteunen dat er automatisch een cliënt overgezet wordt naar de dichtstbijzijnde? Het gaat om een oppervlakte van circa 500m2 over meerder verdieping en dikke muren. Wat is jullie ervaring met moca adapters?

• mart3
RobIII schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:43:
Ik ben al een poosje aan 't kijken naar pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)
Ziet er goed uit maar ik vrees dat als de basis router in de meterkast tussen een paar dikke betonnen muren staat, het netwerk niet echt top gaat worden .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mart3 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:54:
[...]

Ziet er goed uit maar ik vrees dat als de basis router in de meterkast tussen een paar dikke betonnen muren staat, het netwerk niet echt top gaat worden .
Als er coax ligt, gebruik MoCa om een verbinding te krijgen op een plek waar je er wel wat aan gaat hebben. Dan kun je iig een betere locatie gebruiken dan de meterkast, die in veel gevallen niet heel gunstig is geplaatst.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

mart3 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:52:
Kabels trekken heeft eigenlijk niet de voorkeur. Maar mocht het daar toch op uitlopen, welke routers/accesspoints ondersteunen dat er automatisch een cliënt overgezet wordt naar de dichtstbijzijnde? Het gaat om een oppervlakte van circa 500m2 over meerder verdieping en dikke muren. Wat is jullie ervaring met moca adapters?
Ubiquiti Unify is precies wat je zoekt. Makkelijk te managen. Je hebt alles van router tot (mesh)ap.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan ook overwegen te experimenteren met wireless backhaul van Ubiquity. Zelf ben ik verstandig geweest en heb gewoon kabels getrokken, maar kwam de optie wel tegen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
mart3 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:52:
Kabels trekken heeft altijd de voorkeur, het is misschien niet altijd het minste werk vergeleken met een AP ergens neerzetten maar het geeft de beste stabiliteit en je hebt er geen omkijken naar zodra het ligt.
1 Keer goede CAT6 leggen en de komende tig jaar kan je AP's upgraden etc. zonder aan de kabels te komen.
Meerdere verdiepingen en dikke muren is voor alle draadloze netwerken een ramp, ik twijfel er dus aan of mesh uberhaupt gaat werken hier... Powerline door het hele huis zou kunnen werken, kan ook niet werken of nu wel werken en morgen weer niet :/
Anyway, leen een klopboor en betonboortje ergens en met nog geen middagje klussen heb je de kabels liggen en hoef je alleen de AP's in te prikken en ben je klaar, als je die boor hebt kan je gelijk de AP's aan het plafond ophangen :)

Fixing things to the breaking point...

• mart3
Top bedankt allemaal! Het gaan dan toch kabels worden, en dan zal ik voor een ubiquity oplossing gaan met POE. Aangezien het huis net is voorzien van schilderwerk en behang om de schade door kabels trekken te beperken..

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mart3 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:54:
Top bedankt allemaal! Het gaan dan toch kabels worden, en dan zal ik voor een ubiquity oplossing gaan met POE. Aangezien het huis net is voorzien van schilderwerk en behang om de schade door kabels trekken te beperken..
Let op dat je voor de AP's de meegeleverde injectors gebruikt. De AP's kunnen niet (goed) overweg met PoE switches. Kans is groot dat je bij het aansluiten een AP opblaast. Hoe het met UBNT's eigen PoE switches gesteld is weet ik niet. Mag hopen dat die wel compatible zijn :)

https://discord.com/invite/tweakers

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

redfoxert schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:59:
[...]

Let op dat je voor de AP's de meegeleverde injectors gebruikt. De AP's kunnen niet (goed) overweg met PoE switches. Kans is groot dat je bij het aansluiten een AP opblaast. Hoe het met UBNT's eigen PoE switches gesteld is weet ik niet. Mag hopen dat die wel compatible zijn :)
Jahoor dat gaat prima. Heb zelf geen ervaring.
Afhankelijk van het budget kan @mart3 kan hij ook gelijk een USG en US-8/16 POE, samen met wat AC lite's/pro's.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobIII schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:43:
Grootste probleem is dat je met iedere vorm van mesh/repeating flink overlap moet hebben tussen AP's/nodes.

Dat betekent bij voorbaat dat je veel meer nodig gaat hebben dan wanneer je je backhaul niet over WiFi doet. Dat verklaart gelijk waarom de vendors er zo laaiend enthousiast over zijn: ze kunnen in een situatie waar ze maar twee bedrade AP's nodig zou hebben drie of vier mesh units (van nagenoeg zelfde prijs per stuk) verkopen. Kassa!
Heb afgelopen week op het werk een vendor van consumentenapparatuur over de vloer gehad die dit glimlachend beaamde...

Die overlap levert je nog meer problemen op. Bij grote installaties (>3 nodes) ga je daardoor in de 2.4GHz ook overlap krijgen tussen nodes met zelfde kanaal (want maar 3 'vrije' kanalen in die band), waardoor je nodes met elkaar gaan interfereren. Met een handjevol devices heb je daar niet zo'n last van, maar met veel devices stort performance zo in. Totaal niet schaalbaar dus.

Daarnaast levert overlap sticky clients op - als je overal nog signaal hebt van alle AP's is er weinig reden om naar de beste te roamen. Best practice is juist om overlap te minimaliseren :o
redfoxert schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:59:
[...]

Dit moet je dringend nuanceren :o

De eerste revisie UniFi AC Lite ondersteunt alleen 24V passieve PoE. Switches die aan PoE standaarden voldoen (802.3af danwel at) leveren actief 48V. Maar actieve PoE devices zullen nooit een ander apparaat opblazen, aangezien ze geen PoE leveren als de handshake mislukt. Het gevaar is met passieve 48V PoE injectoren, die domweg 48V op de lijn gooien. Dat soort adapters wordt o.a. met de UniFi AC Pro meegeleverd en kunnen prima een AC Lite opblazen.

Risico is dus nadrukkelijk niet switches, ongeacht of die van Ubiqiti zijn of niet, het risico is met de verkeerde passieve PoE injectoren, waarbij die van Ubiquiti zelf grootste gevaar zijn want de 48V varianten zien er identiek uit aan de 24V varianten.

De nieuwe revisie AC Lite ondersteunt 802.3af, dus kunnen ze sowieso gevoed worden vanaf PoE switches die die standaard ondersteunen ongeacht merk.

De AC Pro kon dat al - ik heb hier twee in huis die vanaf een Cisco 3560X gevoed worden.
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:10:
[...]

Jahoor dat gaat prima. Heb zelf geen ervaring.
Afhankelijk van het budget kan @mart3 kan hij ook gelijk een USG en US-8/16 POE, samen met wat AC lite's/pro's.
Kan, maar let dus op revisie van de AC Lite's als je met PoE wilt werken.

Oslik blyat! Oslik!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Ik heb toevallig net een gisteren eenunifi omgeving uitgerold met ook beperkte bekabeling. Ik heb de AC Pro's als wireless uplink voor de unifi mesh AP's waar geen bekabeling is.

Ik ben tevreden met de huidige snelheden + dekking en dat is nu al terwijl er a.s. dinsdag nog meer AP's bijkomen wat elkaar dus nog zal versterken vwb mesh.

YouTube: What is UniFi Mesh?
YouTube: Ubiquiti Mesh Wireless

Check bijvoorbeeld deze yt filmpjes maar eens.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mart3 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:54:
wijs besluit.

Als je alleen draadloos zou gaan. deel je de "bandbreedte" per device.. en elk device (ook tussen station) heeft eigenlijk "equal" rechten .. dat kan uiteindelijk goed bereik "traag" internet.

Daarnaast veel storing .. (mogelijk) .. zeker als je veel buren in de buurt hebt met wifi

Tja vanalles

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:21:
Dit moet je dringend nuanceren :o

De eerste revisie UniFi AC Lite ondersteunt alleen 24V passieve PoE. Switches die aan PoE standaarden voldoen (802.3af danwel at) leveren actief 48V. Maar actieve PoE devices zullen nooit een ander apparaat opblazen, aangezien ze geen PoE leveren als de handshake mislukt. Het gevaar is met passieve 48V PoE injectoren, die domweg 48V op de lijn gooien. Dat soort adapters wordt o.a. met de UniFi AC Pro meegeleverd en kunnen prima een AC Lite opblazen.

Risico is dus nadrukkelijk niet switches, ongeacht of die van Ubiqiti zijn of niet, het risico is met de verkeerde passieve PoE injectoren, waarbij die van Ubiquiti zelf grootste gevaar zijn want de 48V varianten zien er identiek uit aan de 24V varianten.

De nieuwe revisie AC Lite ondersteunt 802.3af, dus kunnen ze sowieso gevoed worden vanaf PoE switches die die standaard ondersteunen ongeacht merk.

De AC Pro kon dat al - ik heb hier twee in huis die vanaf een Cisco 3560X gevoed worden.
Thanks! Dan ga ik mijn AC LR proberen op een Cisco switch :) Nadeel alleen is dat die Cisco switch een 100mbit doet :(

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1