[Windows 10] Hoe backup ik 100 computers individueel*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag aan een systeem / netwerk beheerder.
Wat gebruik je als je van 100 computers een back-up moet maken?

De computers draaien allemaal Windows 10 en na iedere aanpassing is een back-up nodig.
Het gaat hier om een call-center dat online producten verkoopt en als het mis gaat mogelijk duizenden euro's per uur verlies leid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55
Wat voor aanpassingen zijn het? Moet het een image backup zijn? Files? Hoe moet het gerestored worden?
Hoe snel moet het gerestored worden? Wat is je budget? Iets meer info is wel gewenst. Nu is het erg lastig een passend antwoord te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Antwoord: je doet het verkeerd. Als je meer dan 5 werkstations hebt is het al de moeite waard om een centrale configuratie en deployment oplossing te gebruiken. Het heeft totaal geen zin om elke computer los te gaan zitten installeren/configureren en dan lokale wijzigingen bij te houden. Niet doen, gaat niet werken en kost ook veel meer dan het 'goed' oplossen.

Ik maak uit je post op dat je Windows gebruikt. Met zo'n aantal werkstations/gebruikers kunnen we er vast ook wel van uit gaan dat je Active Directory en op z'n minst GPO hebt draaien? Dan is de volgende stap folder redirection en deployment inrichten. Daarna op de server(s) waar je folder redirection op uit komt de backups regelen. Ik zou voor een lokale en een remote backup gaan. Je kan bijvoorbeeld lokaal een backup naar een NAS doen, en vanaf de NAS naar iets als Backblaze, Crashplan of zelfs een VPS met rsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
MADG0BLIN schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:09:
Wat voor aanpassingen zijn het? Moet het een image backup zijn? Files? Hoe moet het gerestored worden?
Hoe snel moet het gerestored worden? Wat is je budget? Iets meer info is wel gewenst. Nu is het erg lastig een passend antwoord te geven.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Een image lijkt me erg safe, maar kost veel tijd om terug te zetten niet?

De back-up mag maximaal 12 uur duren.

Een budget is helaas nog niet in beeld. Laten we 2 scenario's bespreken en laten we zeggen budget; +/- €250 per systeem en luxe; € oneindig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
johnkeates schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:14:
Antwoord: je doet het verkeerd. Als je meer dan 5 werkstations hebt is het al de moeite waard om een centrale configuratie en deployment oplossing te gebruiken. Het heeft totaal geen zin om elke computer los te gaan zitten installeren/configureren en dan lokale wijzigingen bij te houden. Niet doen, gaat niet werken en kost ook veel meer dan het 'goed' oplossen.

Ik maak uit je post op dat je Windows gebruikt. Met zo'n aantal werkstations/gebruikers kunnen we er vast ook wel van uit gaan dat je Active Directory en op z'n minst GPO hebt draaien? Dan is de volgende stap folder redirection en deployment inrichten. Daarna op de server(s) waar je folder redirection op uit komt de backups regelen. Ik zou voor een lokale en een remote backup gaan. Je kan bijvoorbeeld lokaal een backup naar een NAS doen, en vanaf de NAS naar iets als Backblaze, Crashplan of zelfs een VPS met rsync.
Het is een systeem wat begonnen is met 1 PC en door gebrek aan kennis en ervaring binnen het bedrijf zijn het er inmiddels meer dan 100. De techneuten die er kwam hielden backups bij via Windows 10 backup maar ik weet niet of ze dat op een externe disk deden of op een NAS.

Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar als iedere PC een eigen externe disk heeft en Windows 10 doet de backup, kan er dan veel mis gaan? Bij brand en diefstal wel maar dan ligt toch het hele bedrijf plat en dat wat cruciaal is staat in de cloud. Het gaat er hier om dat de gebruikers zelf geen fouten maken, doen ze dat toch, dan moeten we terug in de tijd middels een backup.

Ideaal gezien moet er een systeembeheerder / ICT een "echt" backup systeem gaan inzetten zoals jijzelf aangeeft. Even voor mijn info, wat zou er dan moeten komen?

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenV op 13-05-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met duizenden euro per uur verlies laat een bedrijf dit meestal over aan een expert 😉

Je wilt die verantwoordelijkheid echt niet als enkel persoon met geen IT-skills!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38
mustang9 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:03:
Wat gebruik je als je van 100 computers een back-up moet maken?

De computers draaien allemaal Windows 10 en na iedere aanpassing is een back-up nodig.
Het gaat hier om een call-center dat online producten verkoopt en als het mis gaat mogelijk duizenden euro's per uur verlies leid.
Overstappen naar client-server architectuur (voor je sales-software, niet al je call-center medewerkers een VDI of terminal server geven) en de server ieder kwartier (of mogelijk zelfs vaker) backuppen? Of die server de boel naar 2 compleet gescheiden databases laten wegschrijven, zodat je een real-time backup hebt van de orders op je primaire databaseserver.

Sowieso je data decentraal hebben staan is erg onvriendelijk voor je klanten. Belt een klant na 5 minuten terug om de order aan te passen of iets te verifiëren en in (letterlijk, je data staat op 1 van de 100 PC's) 99% van de gevallen heeft de call-center medewerker geen flauw idee wie die persoon is en wat er besteld of afgesproken is... Volgens mij is de backup de minste van je zorgen momenteel :P

Overigens, als de backup 12 uur mag duren en je na iedere wijziging een backup af trapt dan kun je per PC dus maar 2 sales maken per dag 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Paul schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:20:
[...]
Overstappen naar client-server architectuur (voor je sales-software, niet al je call-center medewerkers een VDI of terminal server geven) en de server ieder kwartier (of mogelijk zelfs vaker) backuppen? Of die server de boel naar 2 compleet gescheiden databases laten wegschrijven, zodat je een real-time backup hebt van de orders op je primaire databaseserver.

Sowieso je data decentraal hebben staan is erg onvriendelijk voor je klanten. Belt een klant na 5 minuten terug om de order aan te passen of iets te verifiëren en in (letterlijk, je data staat op 1 van de 100 PC's) 99% van de gevallen heeft de call-center medewerker geen flauw idee wie die persoon is en wat er besteld of afgesproken is... Volgens mij is de backup de minste van je zorgen momenteel :P

Overigens, als de backup 12 uur mag duren en je na iedere wijziging een backup af trapt dan kun je per PC dus maar 2 sales maken per dag 8)7
Er word gewerkt met Aircall dus ik denk dat het meeste risico wel gedekt is als de storing een enkel systeem betreft.

Even voor alle duidelijkheid. De zorgen van dit bedrijf zijn niet of nog niet mijn probleem, ook zijn er nu geen problemen voor zover bekend. De vraag "Backups" kwam ter sprake en aangezien ik op dat moment de persoon de meeste technische kennis in het gebouw was werd mij gevraagd uit te zoeken wat er nodig is. Aangezien ik geen IT expert ben en zeker nog nooit 100 systemen heb hoeven backuppen ben ik blij met jullie en Tweakers.net. Alle vragen zijn dus fictief en slechts informatief. Uiteraard laat ik alles over aan een professional maar wil ik mezelf gewoon een beetje voorbereiden welke kant het op zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:17

Nitai

Live the life you love.

Ik zou eerst beginnen met een goed business continuity plan, als je doelstellingen en beleid daar op helder zijn, kun je verder aan zaken denken zoals backup.

Je kunt altijd een bedrijf uitnodigen die je helemaal bijpraat. Doe dit bij een aantal en je hebt een richtbedrag met bijbehorende business case (want die heb je wel nodig).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeroldM
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 03:40
Images makes voor specifieke taken die de 100 systemen uitvoeren. Ik neem aan dat er een paar systemen gericht zijn op het afhandelen van financiele zaken, anderen woor content creatie, helpdesk enz., enz.

Je zou images voor elk van deze groepen kunnen maken en deze zodanig te configureren dat deze data of lokaal opslaan in een bepaalde mappenstructuur en deze hele structuur te synchroniseren op een lokale backup server of opslaan in de cloud of je private cloud.

Dan hoef je alleen de images te backuppen en de data die de machines genereren.

Zo kun je redelijk snel nieuwe machines inzetten voor specifieke taken en data is redelijk snel teruggespoeld met open source software Bacula. Deze software is niet gemakkelijk om te configureren en de Linux roots komen duidelijk naar boven, zelfs met de Windows client die op elke machine moet draaien.

Het is echter wel uitermate bedrijfszekere software, gebruik het zelf al bijna 10 jaar voor zo'n 40 systemen en ben nog geen bitje kwijtgeraakt. De backupserver die ik gebruik is een Pentium 4 PC (geen grap) en dit systeem maakt incrementele backups van mijn websites, content versioning systeem, Jira issue tracker, file-server, mail server, mattermost chat server, wiki en database dumps die ik automatisch genereer.

Wanneer het allemaal is opgezet,wat redelijk wat tijd kost, heb je er bitter weinig meer aan te doen...behalve op randoim intervals controleren of de gegeneerde backups ook daadwerkelijk teruggezet kunnen worden.

Deze methode is redelijk simpel qua concept en lijkt me voor jouw omgeving een overzichtelijke oplossing.

Ben het overigens wel eens met een voorgaande post en de vragen die de poster daarin stelt. Zonder zulk soort informatie kun je alleen maar hel generieke antwoorden verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38
mustang9 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:38:
Er word gewerkt met Aircall dus ik denk dat het meeste risico wel gedekt is als de storing een enkel systeem betreft.
Ik neem aan dat er dus ook nog ergens een order-systeem is, als dat ook centraal geregeld is hoef je dus alleen maar die systemen te backuppen :)
De vraag "Backups" kwam ter sprake en aangezien ik op dat moment de persoon de meeste technische kennis in het gebouw was werd mij gevraagd uit te zoeken wat er nodig is. Aangezien ik geen IT expert ben en zeker nog nooit 100 systemen heb hoeven backuppen ben ik blij met jullie en Tweakers.net.
Waarom zou je de werkstations willen backuppen? Ik zou daar eerder gaan standaardiseren, één centraal image maken en packages voor specifieke software die maar op enkele PC's hoeft te staan distribueren met SCCM of een van de alternatieven. Zelfs GPO's kunnen (beperkt) packages voor je uitrollen.

Zorg dat alle data op de server staat en dat je een werkstation met een druk op de knop opnieuw in kunt spoelen, en je hebt al geen backups meer nodig van de werkstations.

Blijft over de vraag waar je dan wel mee backupt :) Dat hangt sterk af van je serverpark, als dat allemaal gevirtualiseerd is dan kom je op zich met iets als Veeam al goed uit de voeten, liever nog vraag je het aan de partij die je inhuurt om je systeembeheer te doen. Als je het allemaal zelf wil doen dan kun je online zoeken, bedrijven aanschrijven die storage- en/of backupoplossingen aanbieden en vragen wat ze hebben. Veeam, Netbackup, Commvault, er zijn nogal wat grote namen die van alles kunnen.

Op mijn werk gebruiken we Simpana Commvault met een licentie voor 100 TB front end data, met 6 fysieke servers (active/standby controllers, en 4 media agents / data movers / werkpaarden) en een halve PB aan disk libraries, en veel andere pakketten werken niet heel veel anders. Als IT-vragen bij dat bedrijf uitkomen bij "degene met de meeste IT kennis" in plaats van bij de systeembeheerder (al dan niet extern) dan weet ik niet of ze bereid zijn te investeren in een fatsoenlijke oplossing.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als je nadenkt over het backuppen van 100 werkstations, dan is er iets gruwelijk mis in je omgeving. Dan is het beter om goed naar de omgeving te kijken en een verbeterplan op te stellen.

Zonder veel van de omgeving, software, RPO, RTO etc te weten kan ik niet een kant en klare oplossing beschrijven,
Daar zal je iemand voor in moeten of kunnen huren.

Hoe dan ook, dit is niet echt een topic voor Professional Networking & Servers. Ik verplaats het topic naar Windows Clients. Daar lijkt het nu het beste thuis te horen.

Wat ik wel nog mis, is wat je zelf al bedacht had. Je zal vast al wel wat gezocht hebben, toch? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 14-05-2017 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Iedereen bedankt voor de feedback. Zoals ik natuurlijk allang door had is dit geen simpel klusje, hier is echt een partij / persoon met kennis voor nodig. Ik heb dankzij jullie in ieder geval genoeg te Googelen deze week en een beetje een richting gevonden waarin ik moet denken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

TheVMaster

Moderator WOS
* Heb de topic titel aangepast, want die dekte de lading compleet niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 02:27
Hoeveel tijd zou het je kosten om op elke pc de gratis versie van Macrium Reflect te installeren en dan gewoon backup aanzetten naar een centrale locatie in het netwerk.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1