Ik neem aan dat er dus ook nog ergens een order-systeem is, als dat ook centraal geregeld is hoef je dus alleen maar die systemen te backuppen

De vraag "Backups" kwam ter sprake en aangezien ik op dat moment de persoon de meeste technische kennis in het gebouw was werd mij gevraagd uit te zoeken wat er nodig is. Aangezien ik geen IT expert ben en zeker nog nooit 100 systemen heb hoeven backuppen ben ik blij met jullie en Tweakers.net.
Waarom zou je de werkstations willen backuppen? Ik zou daar eerder gaan standaardiseren, één centraal image maken en packages voor specifieke software die maar op enkele PC's hoeft te staan distribueren met SCCM of een van de alternatieven. Zelfs GPO's kunnen (beperkt) packages voor je uitrollen.
Zorg dat alle data op de server staat en dat je een werkstation met een druk op de knop opnieuw in kunt spoelen, en je hebt al geen backups meer nodig van de werkstations.
Blijft over de vraag waar je dan wel mee backupt

Dat hangt sterk af van je serverpark, als dat allemaal gevirtualiseerd is dan kom je op zich met iets als Veeam al goed uit de voeten, liever nog vraag je het aan de partij die je inhuurt om je systeembeheer te doen. Als je het allemaal zelf wil doen dan kun je online zoeken, bedrijven aanschrijven die storage- en/of backupoplossingen aanbieden en vragen wat ze hebben. Veeam, Netbackup, Commvault, er zijn nogal wat grote namen die van alles kunnen.
Op mijn werk gebruiken we Simpana Commvault met een licentie voor 100 TB front end data, met 6 fysieke servers (active/standby controllers, en 4 media agents / data movers / werkpaarden) en een halve PB aan disk libraries, en veel andere pakketten werken niet heel veel anders. Als IT-vragen bij dat bedrijf uitkomen bij "degene met de meeste IT kennis" in plaats van bij de systeembeheerder (al dan niet extern) dan weet ik niet of ze bereid zijn te investeren in een fatsoenlijke oplossing.