Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief voor HP Microserver Gen8 gezocht

Pagina: 1
Acties:

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een betaalbaar, liefst 19" (rackmount) alternatief voor de HP Microserver Gen8 G1610T.
Gebruik is professioneel (vandaar 19") maar voor zover ik kan zien is er niet echt een "server aankoop advies" subforum en worden hier wel regelmatig serveradviezen gevraagd, vandaar hier.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Proxmox in een 2-node HA cluster met GlusterFS.

Daarop wil ik de volgende functionaliteiten gaan draaien:
  • Zabbix master/proxy (of aparte master en proxy)
  • Zabbix proxy (waarbij de master op een andere lokatie staat)
  • 2 Domain Controllers (als het lukt op basis van Samba4, anders 2012R2)
  • Technische documentatie (Dokuwiki, mogelijk ook Rancid en andere zaken)
  • DHCP server (mogelijk te combineren met de DC's)
  • NTP server (mogelijk te combineren met de DC's)
  • Wat er verder nog nuttig/nodig is
Qua Zabbix gaat het om 1 master/proxy combinatie die alle systemen lokaal in de gaten houd en blijft werken, ook als de verbinding met de reguliere Zabbix master verbroken is.

Daarnaast komt er een losse proxy die exact dezelfde gegevens gaat opvragen van de systemen, maar deze door stuurt naar onze huidige Zabbix master die alle gegevens van alle systemen verzamelt.

De master/proxy combinatie gaat relatief licht blijven omdat deze maar een subset van alle systemen in de gaten hoeft te houden (meerendeel staat op een andere lokatie), de proxy is ook niet heel zwaar omdat 'ie zijn gegevens door stuurt naar de hoofd-master die al het zware werk doet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige begrootte budget is maximaal 500 EUR exclusief BTW per machine, 1000 EUR totaal.
Voor 2 Microservers is dat voldoende.

Er is een kans dat ik meer budget vrij kan / durf te maken maar ik probeer het binnen de perken te houden. 1500 EUR totaal kom ik waarschijnlijk nog wel mee weg, 2000 EUR word een uitdaging.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.
Volledig nieuwe servers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Iets zwaardere CPU dan de G1610T (ik twijfel of de G1610T zwaar genoeg is)
  • 16GByte geheugen nu, max geheugen minimaal 32G (Microserver kan tot max. 16G, een van de redenen waarom ik daar over twijfel.)
  • 2x2T of 2x3T SATA HDD (voor Proxmox en de vm's)
  • 4x 3,5" drivebay is fijn, 2x 3,5" of 2,5" kan/mag ook alleen is 2,5" per T duurder dan 3,5"
Omdat ik ZFS wil gaan draaien mag er géén RAID controller inzitten of moet die controller in HBA modus te zetten zijn. De Microserver heeft een B120i controller die dat kan. Veel meer dan dat is niet nodig. Losse HBA kan, maar ik vind het fijn om tenminste 1 slot over te houden voor extra netwerkpoorten.

Andere eis is dat ik een (on-site) supportcontract vanuit de leverancier wil kunnen afsluiten. Mogelijk 24/7, misschien NBD-OS. (Next Business Day On-Site)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst HP. Reden is dat we uitsluitend HP serverhardware hebben en het prettig is daar bij hetzelfde merk te blijven. Aan de andere kant, als een ander merk een heftig prijsvoordeel heeft terwijl functionaliteit en betrouwbaarheid minimaal vergelijkbaar zijn is dat OK.

Wat verder nog interessant is, maar niet per-se noodzakelijk:
  • Dubbele voeding
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Out of Band mangement zoals ILO, LOM, DRAC.
  • 2xGBit of meer
  • Slot om een 2x of 4xGBit kaart in te stoppen
  • 19" (rackmount)
Herrie is geen punt, apparaten komen te draaien in een serverruimte. Energieverbruik is ook niet relevant. Stroom op kantoor is per kWh absurd goedkoop.

Uitloopmodel of een ouder model mag.

Ga je overklokken?
Nope.
Server, die moet stabiel zijn. Overklokken is niet aan de orde.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek betaalbare alternatieven voor de Microserver. De Microserver is absurd goedkoop voor wat het beid maar heeft als belangrijkste beperking dat er maximaal 16G geheugen in kan. Ik geef liever nu iets meer geld uit dan dat ik over een half jaar of eerder denk "shit, verkeerde machine, te krap".

Uiteraard heb ik de pricewatch er bij gepakt en dan krijg ik, als ik op HP selecteer, dit lijstje:
https://tweakers.net/pric...307;470172;729573;730997/

De DL20 klinkt interessant, al zit 'ie direct al boven het beoogde budget en het prijsverschil met de DL320 is niet zo groot.

Ik hoop dat ik een beetje volledig ben zo, anders hoor ik het graag.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De HP Microserver is de enige HP server die voor die prijs ILO heeft. Normaal tref je dat alleen aan op de duurdere exemplaren.

Je hebt een hoop eisen voor het budget. Dubbele voeding ga je echt niet krijgen voor zo'n bedrag. Ik geef het weinig kans om iets te vinden wat zoveel voor zo weinig weet te bieden. Ik bij zowel HP en Dell geen rackserver vinden die boven het niveau 'mijn eerste server' uitkomt.

Waarom bel je niet met het bedrijf waar je werkgever een contract heeft voor de hardware? Mogelijk krijg je dan ook nog een korting op de prijs. Als je een vaste leverancier hebt kun je afspraken maken over de prijs. Alternatief zal je de eisen naar beneden moeten bijstellen.

• unezra

unezra

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:52:
De HP Microserver is de enige HP server die voor die prijs ILO heeft. Normaal tref je dat alleen aan op de duurdere exemplaren.

Je hebt een hoop eisen voor het budget. Dubbele voeding ga je echt niet krijgen voor zo'n bedrag. Ik geef het weinig kans om iets te vinden wat zoveel voor zo weinig weet te bieden. Ik bij zowel HP en Dell geen rackserver vinden die boven het niveau 'mijn eerste server' uitkomt.
An-sich is prestatieniveau ook niet zo belangrijk. Goed mogelijk dat wat ik wil, prima op die G1610T kan. Ik heb alleen koudwatervrees gekregen letterlijk zo'n beetje op het moment dat ik de order voor 2 stuks Microserver wilde plaatsen. :)
Waarom bel je niet met het bedrijf waar je werkgever een contract heeft voor de hardware? Mogelijk krijg je dan ook nog een korting op de prijs. Als je een vaste leverancier hebt kun je afspraken maken over de prijs. Alternatief zal je de eisen naar beneden moeten bijstellen.
Absoluut een optie maar ik hou d'r van zelf ook onderzoek te doen en wellicht dat hier nog wat tips komen waar ik niet aan had gedacht.

Zoals aangegeven in mijn post, ik kom waarschijnlijk goed weg met een budgetoverschrijding van 150% en de argumenten dat te onderbouwen heb ik wel. Maar als het niet nodig is...

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
unezra schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:01:
An-sich is prestatieniveau ook niet zo belangrijk. Goed mogelijk dat wat ik wil, prima op die G1610T kan. Ik heb alleen koudwatervrees gekregen letterlijk zo'n beetje op het moment dat ik de order voor 2 stuks Microserver wilde plaatsen. :)
De Microserver is ook leverbaar met een Xeon E3 v2 CPU. Die is wel wat zeldzamer en duurder. De geheugenlimiet van 16GB blijft dan wel.
Zoals aangegeven in mijn post, ik kom waarschijnlijk goed weg met een budgetoverschrijding van 150% en de argumenten dat te onderbouwen heb ik wel. Maar als het niet nodig is...
De PW is niet echt een goede bron voor echte server hardware, niet alles staat erin.

Je kan deze Proliant 9 overwegen: https://www.centralpoint....t-830701-425-num-5705453/

Skylake generatie Xeon E3 voor voldoende rekenkracht en een maximum van 64GB geheugen. Geen ILO, geen dubbele voeding. Met 150% budget zou je er twee kunnen kopen.

Alternatief deze als je nog meer rekenkracht wil: https://www.centralpoint....t-840625-425-num-6040261/

Heeft een Xeon E5 (Broadwell-EP) en een maximum van 256GB RAM. Qua budget zal je rond de 1600 euro uitkomen voor twee stuks.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou zeggen, waarom koop je dan niet een pricewatch: HPE ProLiant DL20 Gen9 (829889-B21) zit een G4400 in die al weer een stuk sneller is als een G1610T.

Blijft er ook nog genoeg ruimte over om 2x 16GB RAM aan te schaffen voor in de servers en dan heb je eventueel nog 2x4GB over.

kan je verder upgraden wanneer nodig (CPU,RAM) ik zie eigenlijk geen andere mogelijkheid die in de buurt komt van je huidige budget, dan wordt het echt meer betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkBlaze op 13-05-2017 20:08 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• unezra

unezra

Topicstarter
De DL20 lijkt inderdaad een van de meest serieuze kandidaten te zijn als ik wil blijven bij HP hardware.

Maximaal 64G geheugen (wat meer dan zat is voor wat ik er mee wil), snellere CPU en kaal net 250 EUR per machine duurder dan de Microserver Gen8.

Heeft zo'n apparaat eigenlijk ILO, zoals de Microserver, of hebben ze dat met een apparaat als deze niet ingebouwd? (Het is geen harde eis maar wel prettig. Yet, deze machines komen nu net op kantoor te draaien. De plek waar ik normaliter 5 dagen per week ben. Alle overige spullen verhuizen we naar het datacenter en daar is ILO een harde eis. Gelukkig heeft alles dat we gaan verhuizen ILO.)

EDIT: Volgens Azerty wel:
https://azerty.nl/product...ry-server-rack-uitvoering

Vandaar dus ook de toepassing en het beperkte budget. De verhuizing levert netto geld op (alles naar het DC brengen en daar draaien is goedkoper), maar omdat geld een van de beweegredenen is, staat het budget voor de verhuizing onder druk.

De reden dat ik nu trouwens wat lastiger met het budget zit is mijn eigen schuld. Omdat ik bang was dat ik een duurdere server er niet doorheen zou krijgen en die Microservers eigenlijk prima machines zijn, heb ik het budget voor 2 Microservers opgenomen. Nu met letterlijk de bestelling een paar dagen weg, durf ik opeens niet meer en twijfel ik over die keuze. Liever nu toch iets meer geld uit geven dan over een half jaar om extra budget moeten zeuren wegens vervanging van die hardware. (Extra budget wegens extra geheugen is een minder groot probleem.)

Wel balen dat die DL20Gen9 DDR4 nodig heeft. DDR3 heb ik nog zat liggen en daarmee zou ik een deel van de extra uitgave niet hoeven doen.

Ik zie dat er geen DL20Gen8 is (of ik moet verkeerd kijken), is er een vergelijkbare G7 of Gen8 machine? (Die wellicht wat voordeliger te krijgen is en grofweg dezelfde specs heeft.)

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 13-05-2017 20:48 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
Inmiddels een quote opgevraagd van onze vaste leverancier voor een DL20.
Het lijkt toch een van de betere opties te zijn.

Ben benieuwd wat het prijsverschil gaat zijn en of het uiteindelijk toch een DL20 word ipv een Microserver. (Nja, 2 DL20's, het blijft een cluster.)

• ewichers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 16:06
inmiddels zal je alwel een keuze gemaakt hebben.
Maar als ik zo kijk naar de DL20 dan zie ik hier geen iLo op.
Foto
Pagina: 1