Ik ben op zoek naar een betaalbaar, liefst 19" (rackmount) alternatief voor de HP Microserver Gen8 G1610T.
Gebruik is professioneel (vandaar 19") maar voor zover ik kan zien is er niet echt een "server aankoop advies" subforum en worden hier wel regelmatig serveradviezen gevraagd, vandaar hier.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Proxmox in een 2-node HA cluster met GlusterFS.
Daarop wil ik de volgende functionaliteiten gaan draaien:
Daarnaast komt er een losse proxy die exact dezelfde gegevens gaat opvragen van de systemen, maar deze door stuurt naar onze huidige Zabbix master die alle gegevens van alle systemen verzamelt.
De master/proxy combinatie gaat relatief licht blijven omdat deze maar een subset van alle systemen in de gaten hoeft te houden (meerendeel staat op een andere lokatie), de proxy is ook niet heel zwaar omdat 'ie zijn gegevens door stuurt naar de hoofd-master die al het zware werk doet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige begrootte budget is maximaal 500 EUR exclusief BTW per machine, 1000 EUR totaal.
Voor 2 Microservers is dat voldoende.
Er is een kans dat ik meer budget vrij kan / durf te maken maar ik probeer het binnen de perken te houden. 1500 EUR totaal kom ik waarschijnlijk nog wel mee weg, 2000 EUR word een uitdaging.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.
Volledig nieuwe servers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Andere eis is dat ik een (on-site) supportcontract vanuit de leverancier wil kunnen afsluiten. Mogelijk 24/7, misschien NBD-OS. (Next Business Day On-Site)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst HP. Reden is dat we uitsluitend HP serverhardware hebben en het prettig is daar bij hetzelfde merk te blijven. Aan de andere kant, als een ander merk een heftig prijsvoordeel heeft terwijl functionaliteit en betrouwbaarheid minimaal vergelijkbaar zijn is dat OK.
Wat verder nog interessant is, maar niet per-se noodzakelijk:
Uitloopmodel of een ouder model mag.
Ga je overklokken?
Nope.
Server, die moet stabiel zijn. Overklokken is niet aan de orde.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek betaalbare alternatieven voor de Microserver. De Microserver is absurd goedkoop voor wat het beid maar heeft als belangrijkste beperking dat er maximaal 16G geheugen in kan. Ik geef liever nu iets meer geld uit dan dat ik over een half jaar of eerder denk "shit, verkeerde machine, te krap".
Uiteraard heb ik de pricewatch er bij gepakt en dan krijg ik, als ik op HP selecteer, dit lijstje:
https://tweakers.net/pric...307;470172;729573;730997/
De DL20 klinkt interessant, al zit 'ie direct al boven het beoogde budget en het prijsverschil met de DL320 is niet zo groot.
Ik hoop dat ik een beetje volledig ben zo, anders hoor ik het graag.
Gebruik is professioneel (vandaar 19") maar voor zover ik kan zien is er niet echt een "server aankoop advies" subforum en worden hier wel regelmatig serveradviezen gevraagd, vandaar hier.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Proxmox in een 2-node HA cluster met GlusterFS.
Daarop wil ik de volgende functionaliteiten gaan draaien:
- Zabbix master/proxy (of aparte master en proxy)
- Zabbix proxy (waarbij de master op een andere lokatie staat)
- 2 Domain Controllers (als het lukt op basis van Samba4, anders 2012R2)
- Technische documentatie (Dokuwiki, mogelijk ook Rancid en andere zaken)
- DHCP server (mogelijk te combineren met de DC's)
- NTP server (mogelijk te combineren met de DC's)
- Wat er verder nog nuttig/nodig is
Daarnaast komt er een losse proxy die exact dezelfde gegevens gaat opvragen van de systemen, maar deze door stuurt naar onze huidige Zabbix master die alle gegevens van alle systemen verzamelt.
De master/proxy combinatie gaat relatief licht blijven omdat deze maar een subset van alle systemen in de gaten hoeft te houden (meerendeel staat op een andere lokatie), de proxy is ook niet heel zwaar omdat 'ie zijn gegevens door stuurt naar de hoofd-master die al het zware werk doet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige begrootte budget is maximaal 500 EUR exclusief BTW per machine, 1000 EUR totaal.
Voor 2 Microservers is dat voldoende.
Er is een kans dat ik meer budget vrij kan / durf te maken maar ik probeer het binnen de perken te houden. 1500 EUR totaal kom ik waarschijnlijk nog wel mee weg, 2000 EUR word een uitdaging.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.
Volledig nieuwe servers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Iets zwaardere CPU dan de G1610T (ik twijfel of de G1610T zwaar genoeg is)
- 16GByte geheugen nu, max geheugen minimaal 32G (Microserver kan tot max. 16G, een van de redenen waarom ik daar over twijfel.)
- 2x2T of 2x3T SATA HDD (voor Proxmox en de vm's)
- 4x 3,5" drivebay is fijn, 2x 3,5" of 2,5" kan/mag ook alleen is 2,5" per T duurder dan 3,5"
Andere eis is dat ik een (on-site) supportcontract vanuit de leverancier wil kunnen afsluiten. Mogelijk 24/7, misschien NBD-OS. (Next Business Day On-Site)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst HP. Reden is dat we uitsluitend HP serverhardware hebben en het prettig is daar bij hetzelfde merk te blijven. Aan de andere kant, als een ander merk een heftig prijsvoordeel heeft terwijl functionaliteit en betrouwbaarheid minimaal vergelijkbaar zijn is dat OK.
Wat verder nog interessant is, maar niet per-se noodzakelijk:
- Dubbele voeding
- Out of Band mangement zoals ILO, LOM, DRAC.
- 2xGBit of meer
- Slot om een 2x of 4xGBit kaart in te stoppen
- 19" (rackmount)
Uitloopmodel of een ouder model mag.
Ga je overklokken?
Nope.
Server, die moet stabiel zijn. Overklokken is niet aan de orde.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek betaalbare alternatieven voor de Microserver. De Microserver is absurd goedkoop voor wat het beid maar heeft als belangrijkste beperking dat er maximaal 16G geheugen in kan. Ik geef liever nu iets meer geld uit dan dat ik over een half jaar of eerder denk "shit, verkeerde machine, te krap".
Uiteraard heb ik de pricewatch er bij gepakt en dan krijg ik, als ik op HP selecteer, dit lijstje:
https://tweakers.net/pric...307;470172;729573;730997/
De DL20 klinkt interessant, al zit 'ie direct al boven het beoogde budget en het prijsverschil met de DL320 is niet zo groot.
Ik hoop dat ik een beetje volledig ben zo, anders hoor ik het graag.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.