Hulp bij identificatie MOSFET

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bantu
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-12-2021
3 jaar geleden heb ik via ebay één van die befaamde Koreaanse IPS schermen gekocht, de Qnix 2710.
Ik was een happy camper tot ik 2 weken geleden witte rook van achter het scherm zag stijgen en tegelijkertijd het scherm steeds maar dimmer werd, totdat het helemaal zwart werd.
Na inspectie van het bord blijkt een MOSFET gesmolten te zijn (540N 3811G).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgbox.com/zezhrMgP.jpg

meer foto's in galerij: https://imgbox.com/g/qR5dj6Q0Sg

Nu hoop ik een vergelijkbaar exemplaar mosfet te kopen en er in de plaats te solderen. Ik ken echter bitter weinig wat dit soort zaken betreft en hoop dat ik hier een antwoord kan krijgen.

Waar moet rekening worden gehouden met de specificaties van de mosfet?
Indien nodig kan ik meer of betere foto's maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27
Dat is een el cheapo variant van een IRF540NS. Gewoon te krijgen via webshops, (eoo bv/conrad/mouser)

Echter.. vaak is er meer aan de hand waardoor je mosfet de lucht in ging.
Zo op de foto lijkt de diode(D701) in verbinding te staan met de mosfet.
check eens of deze nog werkt (meeste multimeters hebben een diode stand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:09
IRF 540N.
Wellicht moet je er wat additionele koeling bij maken met wat kleine vram heatsinks.

Edit:
Je hebt overigen wel een soldeerbout nodig met een wat vermogen om dit ding los te krijgen. Er zitten enorme koperoppervlakken aan vast. Wellicht hete lucht + soldeerbout.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 13-05-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bantu
Hartelijk dank voor jullie antwoord.
Ik zal de diode maandag/dinsdag testen.
Aangezien dit een goedkope variant is van de IRF540NS, komen de ampère en de volt overeen? Hoe kan ik dit weten of testen en is er enig gevaar om een mosfet die niet 100% dezelfde specificaties heeft te gebruiken?
Dank je voor het heatsink idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

SA007

Moderator Tweaking
Grootste gevaar is dat de voeding in beveiliging springt of dat de vervanger het ook begeeft.

En dit is gewoon dezelfde mosfet, van een el-cheapo merk, dus dat zou geen probleem moeten zijn om die te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Infineon is anders geen el-cheapo merk hoor.

Wellicht is er gewoon een fout gemaakt met het ontwerp en is deze mosfet niet voldoende gekoeld of te zwaar belast. Het vullen van al die omringende gaten met tin zou al een hoop extra massa moeten toevoegen om de thermische weerstand te verlagen. Als die gaten willen solderen, lijkt erop alsof de solder mask (groene spul) in de gaatjes zit.

Let op: dit lukt niet een 30 Watt basic soldeerbout uit de bouwmarkt.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 14-05-2017 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-05 10:28
Die diode heeft niks met je mosfett te maken, dat is voor de buck converter.
Kan zijn dat je verkeerde gate spanning hebt gehad, het ictje wat naar de gate gaat kan kapot zijn, dit kun je meten door te kijken of er sluiting is tussen de vcc van het ic en de output ofwel gate van de mosfett.
Maar lijkt er meer op dat hij overbelast is,

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bantu
Heb al het nodige in de winkelwagen geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://i.imgbox.com/n8mLH5b0.jpg

Dit is het soldeerstation: https://www.conrad.nl/nl/...50-tot-450-c-1460697.html

Kan ik een beter soldeerstation kopen rond die prijs ergens anders? Eventuele aanraders?

Edit: Hoe kuis ik de gesmolten mosfet? Ook verwarmen en met isopropanol alohol wegvegen?

[ Voor 12% gewijzigd door Bantu op 23-05-2017 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:09
Ik zou het door iemand anders laten doen die er de spullen al voor heeft. Kun je zelf doorsparen voor een echte bout en het de volgende keer zelf doen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bantu
Keek er naar uit om dit allemaal zelf te doen maar misschien heb je wel gelijk.
Wat bedoel je met een echt soldeerbout? De Wellers en Ersa's rond de € 150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een beetje soldeerstation in huis halen kan geen kwaad maar als je het alleen voor dit doet is heb wel een dure aanschaf. Het werk kan ook met een simpele bout van 15 euro gedaan worden.

Dat esd zakje heb je niets aan, soldeerpasta zou niet nodig moeten zijn, ipv 1mm soldeer zou ik 0.7 of 0.5mm pakken (je soldeert geen waterleidingen) en die reiniger is ook niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door memphis op 23-05-2017 16:41 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Die soldeerbout krijgt hem er niet makkelijk af ben ik bang. Erop zal ook een uitdaging zijn. (heb je een instelbare bosch fohn?)
Je probleem zit hem in de twee rood omcirkelde stukken. Dat zijn twee vlakken met koper en via's, met als doel de mosfet koel houden. Deze zitten dus in de weg als je hem juist wel heet wil maken. Hier gaat een hoop hitte verloren bij het solderen van dergelijke onderdelen. Die spoel (zwarte blok) maakt het er niet makkelijker op.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/oc7rozvxbwtqtjb/qnix_mosfet__1_.JPG

Ik heb een 60 Watt soldeerbout en een hete-lucht station. En zelfs ik moet met hete lucht voorverwarmen wil ik deze mosfet en spoel los krijgen.

Zo moet hij los:
YouTube: Mosfet desoldering

Zo moet hij vast:
YouTube: Professional Solder Training - How to: Surface Mount DPAK

Soldeerpasta (tin balletjes met flux) heb je niet nodig. Dat werkt alleen goed in een reflow oven. Maar ik zag dat je al flux pasta had uitgezocht. Dat heb je wel nodig. Liever in penvorm, maar dat verkoopt conrad niet.

Je hebt inderdaad ook een beetje desoldeerdraad nodig om overbodig tin van het lege pad te halen.
Daarnaast is 1mm soldeertin erg dik, je hebt meer richting ~0.7mm nodig voor dit soort werk.

Mocht je nog tijd teveel hebben dit weekend. Dave legt alles wel even uit.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 23-05-2017 19:51 . Reden: Zoveel jargon.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:09
Ik zou iemand in de buurt zoeken die het benodigd spul al in huis heeft. Met goed spul is het vervangen een 2 minute job, zonder goed spul krijg je die mosfet niet los en als je met verfdrogers enzo aan de haal gaat loop je toch wel een niet ongeringe kans op verdere schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Deze MOSFET vervangen wordt inderdaad een leuke. Zelf zou ik de boel preheaten (tot een graad of 100-150) met mijn hete-lucht soldeerbout, en dan deze kort écht heet zetten en samen met een 60W bout met dikke punt de FET lossolderen.
Verder ook preventief de twee elco's linksboven de MOSFET vervangen.
Wat is het opschrift van U701?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nee, met de verfdroger verwarm je de print voor. Losmaken van één component lukt daar niet mee.

Ik heb al wel eens hele printen gesoldeerd met een verfdroger toen mijn oven defect was. Je kan soldeerpasta maar ~6 uur op een print laten zitten, dus ik moest wat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:09
Verfdroger heeft geen plaats in de buurt van electronica. Vooruit, misschien om krimpkous verwarmen.
Gewoon een _goed_ hetelucht station moet hiervoor wel voldoen. Geen 50 euro no-name chinees fire-hazard apparaat want die hebben niet het vermogen om de print warm te stoken. Zelf zet ik mijne op de hoogste temperatuur en maximale airflow, met een smalle nozzle, en ook op 6-8 layer printen komen dit soort zaken vrij snel los (max 20 seconde). Preheaten is wat mij betreft niet aan de orde (tenzij je met een te simpel hetelucht station zit). Dit is geen 600 pins BGA maar slechts een simpele mosfet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tjemig, wat een advies voor een enkel FET'tje, voorverwarmen etc....

Belangrijk om die los te krijgen is dat je een niet te kleine punt hebt want die kan niet zo snel warmte aan het soldeervlak overdragen. Het 1e flimpje in de post van jeroen3 laat een prima optie zien waarbij ik weer wil aangeven dat een grote punt veel sneller verwarmd en dus het soldeer aan de andere kant nog niet weer gestolt is.
ik zelf wip hem bij het verwarmen een beetje omhoog zodat die los komt en dan kan je prima de 2 pootjes los solderen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bantu
Bedankt voor je in-depth uitleg jeroen3 en andere. Al dit materiaal kopen komt wel duurder uit dan ik had verwacht.
Ik zal de vervangstukken bestellen en aan een pro vragen in een shop om dit te doen, zo kan die misschien ook zien of er iets anders mis is.
TommyboyNL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:14:
Verder ook preventief de twee elco's linksboven de MOSFET vervangen.
Wat is het opschrift van U701?
Die bruine stukken? EL 701 en EL 101
25v
330 µF
("ubuntu" symbool) KMG
Sam Young
(M) 150°C
Zijn deze ook bij conrad te vinden?
Pagina: 1