Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Beeld valt pardoes weg na aansluiten 3.5" USB 3.0 HDD (4TB, Western Digital) op een USB 2.0 poort.

Dit is een nieuw probleem sinds ik mijn Windows 10 PC (AMD 7850k, 8GB RAM, 1TB HDD) van een gloednieuwe Radeon RX480 voorzag.

De PC wil ook niet afsluiten als ik op de aan/uit knop druk. Enkel een harde restart doet de PC weer normaal functioneren, en herstart dan normaal terwijl de USB HDD dat dit probleem veroorzaakte, gewoon aangesloten is (wtf?).

Windows schijfcontrole vond geen fouten, evenals een check door Data Lifeguard Diagnostic for Windows van Western Digital? :?

Opgelet:

- mijn 3TB 2.5" USB HDD veroorzaakt dit probleem niet te zijn

- dit probleem doet zich niet elke keer voor als ik de 3.5" USB HDD op mijn PC aansluit, en het is enkel de USB 2.0 poort dat dit probleem geeft...

- de 3.5" USB HDD weigert ook redelijk vaak te draaien als ik het op een USB 3.0 poort aansluit(?)

De PC functioneert verder volledig naar behoren :D

Ik snap hier niets van, kan iemand mij helpen? :+

[ Voor 2% gewijzigd door John Stopman op 13-05-2017 17:48 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Wust um yn 'e moele ha? :p

Beste antwoord (via John Stopman op 13-05-2017 17:11)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit lijkt mij eerder een driver probleem of kortsluiting. Vrij makkelijk te testen door de boel in de pluggen in de BIOS en kijken of er wat fout gaat. Anders even een LinuX Live CD proberen. Gaat dat beide goed, lijkt het mij een driver probleem. Gaat dat niet goed dan is het hardwarematig. Dat de voeding niet genoeg is lijkt mij niet, dan zou je tijdens belasting bij gamen ook gelijk problemen hebben. Dat de CPU of GPU stressen wat 100+W kost goed gaat een USB apparaat wat 2W trekt niet lijkt mij onzin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lijkt erop dat de usb poorten te weinig en/of kwalitatief slechte stroom krijgen.

Een usb 2 is eigenlijk altijd te zwak om een grote HDD te laten draaien, usb 3 zou dit wel aan moeten kunnen.

Het probleem is dus een combinatie van -usb2 is niet te gebruiken voor die hdd (alhoewel een freeze is raar), een slecht usb systeem op het moederbord en/of een slechte voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Een usb 2 is eigenlijk altijd te zwak om een grote HDD te laten draaien, usb 3 zou dit wel aan moeten kunnen.
Dit is een USB 3.0 HDD met een eigen power supply.
Het probleem is dus een combinatie van -usb2 is niet te gebruiken voor die hdd (alhoewel een freeze is raar),
De computer loopt niet vast, want enkel het volgende gebeurt: het beeld valt plotsklaps weg na het aansluiten van de externe drive aan de USB 2.0 poort en de aan/uit knop stopt met functioneren, terwijl de rest van de PC gewoon doordraait (harde schijf ratelt gewoon door en zo).

Het indrukken van de aan/uit knop doet de PC wel reageren (de HDD indicator begint te knipperen), doch Windows wordt niet afgesloten en de PC gaat niet uit... :o
een slecht usb systeem op het moederbord en/of een slechte voeding.
Als de PSU slecht zou zijn, dan zou ik niet kunnen gamen (The Witcher 3 en Fallout 4 weten het systeem aardig te belasten) en ik game makkelijk 6+ uur achtereen 8)

Als het usb systeem slecht zou zijn dan had ik dit probleem al eerder moeten hebben. Het probleem ontstond pas na het installeren van de RX480. Het kan 1) een software bug zijn (welke de USB controllers verkeert aanstuurt maybe?), of 2) het aansluiten van de externe HDD op de PC creëert een 'kleine power surge' dat zich een weg baant naar de videokaart, met als gevolg dat het stopt met functioneren (<- ik schrijf maar wat, want ik weet echt niet waar het aan ligt :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat heb je dr voor boeding in zitten? Zo'n radeon trekt wel wat, kan zijn dat ie teveel trekt voor de rest.
Bekend fenomeen met videokaarten. Die lusten wel wat power.
Wellicht kun je de radeon eens op een zwaardere of eigen voedingslijn zetten, kijken of dat helpt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Ik gebruik deze voeding: pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

Eigen voedingslijn? De kabel met 8 pins stekker zit niet dual aangesloten als je dat bedoelt: enkel de videokaart wordt door deze kabel gevoed :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dit lijkt mij eerder een driver probleem of kortsluiting. Vrij makkelijk te testen door de boel in de pluggen in de BIOS en kijken of er wat fout gaat. Anders even een LinuX Live CD proberen. Gaat dat beide goed, lijkt het mij een driver probleem. Gaat dat niet goed dan is het hardwarematig. Dat de voeding niet genoeg is lijkt mij niet, dan zou je tijdens belasting bij gamen ook gelijk problemen hebben. Dat de CPU of GPU stressen wat 100+W kost goed gaat een USB apparaat wat 2W trekt niet lijkt mij onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Wat kan ik precies met een LinuX Live CD doen? Geeft het tijdens het inladen direct aan dat er iets fout is?

Het apparaat inpluggen terwijl ik in de BIOS zit? Okay, dat lijkt mij een prima manier om een driver gerelateerd probleem uit te sluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met een LinuX Live CD laad je een ander OS dan Windows. Dan heb je dus een OS waar je apparaten kan aansluiten om te zien of het goed gaat. Gaat het daar wel goed en in Windows niet zit je met een driver probleem. Het is als eerst handig om uit te sluiten of het om hardware of software gaat. Zodra je dat weet kan je verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Thanks... Ik zal het z.s.m uittesten.

Wordt vervolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Ik heb er een probleem bij:

USB 3.0 weigert onder Windows te werken... Ik hoor mijn 2.5" en 3.5" externe schijven (op)spinnen en de indicator geeft licht, maar de schijven worden niet meer door Windows herkend. Met Ubuntu doet dit probleem zich niet voor, hoewel de overdrachtssnelheid tussen de schijven is gelimiteerd tot 33.8MB/s.

Als ik de PC opnieuw opstart met beide schijven op USB 3.0 aangesloten, dan werkt het vreemd genoeg allemaal prima (hoewel de overdrachtssnelheid rond de 33.6MB/s zit). Ontkoppel ik daarna één van de apparaten en koppel het vervolgens weer aan, dan wordt de schijf niet meer herkend.

Ik heb nog gepoogd om de originele [veroudere] USB 3.0 drivers van Gigabyte te installeren, maar dat hielp ook niet.

PS: In de BIOS is "IOMMU" enabled, daar kan het dus niet aan liggen ;)

Edit: ook met de snelheid op de USB 3.0 poorten achter zit het niet goed: ik zie overdrachtssnelheden van rond de 15MB/s, wat al snel zakt naar 0MB/s en dan gebeurt er niets meer :O

Edit2: ook het toepassen van deze tips hielp niet :D

Edit3: als ik mijn Galaxy S2+ of de Sitecom WLA-2100 N300 (WiFi) op de USB 3.0 poorten aansluit, werkt alles perfect :)

[ Voor 23% gewijzigd door John Stopman op 14-05-2017 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Stopman
Het probleem lijkt te zijn opgelost (dat USB 3.0 onder Ubuntu prima werkte gaf al sterk aan dat het de drivers waren welke het probleem veroorzaakte): in veilige modus heb ik zoveel mogelijk drivers gewist en door WX (na een herstart) opnieuw laten installeren. Dit heeft het probleem (tijdelijk?) opgelost :)

Bedankt voor alle geboden hulp :)

Pagina: 1