Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:11

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik ben bezig een server samen te stellen voor mijn ouders om TVheadend op te hosten. Ook moet er de mogelijkheid zijn om in ieder geval 1 stream te transcoden voor mobiel gebruik. Daarbij wordt de server ook gebruikt voor opslag van muziek, opnames en foto's. Verder is belangrijk dat hij niet veel energie verbruikt.

Ik twijfel nog tussen twee 3 systemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1HP E2Q94AA€ 55,95€ 55,95
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 216,-€ 216,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,95

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,-€ 58,-
1ASRock DeskMini 110€ 144,85€ 144,85
1Team Group Elite TED48G2400C16-S01€ 55,41€ 55,41
1Fantec DB-ALU3 Zwart€ 20,33€ 20,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,59

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,-€ 58,-
1Asus H110T€ 84,90€ 84,90
1Cooler Master Elite 110€ 42,-€ 42,-
1Team Group Elite TED48G2400C16-S01€ 55,41€ 55,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,31

HP Microserver
+ ECC RAM, wat goed is voor als ik FreeNAS wil draaien (wil ik wel FreeNAS?)
+ PCI-express uitbreiding mogelijk, geen idee nog waarvoor
+ Passen 4 3.5" HDD's in wat fijn is omdat dan geen externe HDD's meer nodig zijn zoals nu.
- langzamer, maar snel genoeg?
- minder zuinig, ~25W
- HP ILO licentie nodig?

Asrock Deskmini
+ veel zuiniger (<10W)
+ zeker snel genoeg
- passen maar twee 2.5" HDD/SDD in, zeker 1 externe HDD nodig

Asus H110
+ ook erg zuinig, maar iets minder zuinig dan de Asrock
+ zeker snel genoeg
+ Er kunnen twee 3.5" HDD's aangesloten worden

Wat is verstandig? Zie ik nog wat over het hoofd?

[ Voor 29% gewijzigd door HaTe op 13-05-2017 21:14 . Reden: 3e optie ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik ben zelf wel fan van de HP microservers. Voor die prijs krijg je semi-professionele hardware, ze zijn ook klein en relatief stil en zuinig. Het is heel prettig dat je ze overal kan wegwerken dankzij het compacte formaat.
HaTe schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:07:
+ ECC RAM, wat goed is voor als ik FreeNAS wil draaien (wil ik dat?)
Wil je wat? FreeNAS of ECC RAM? FreeNAS raad het wel aan, gelukkig kan FreeNAS prima toe met 8GB RAM in thuissituaties dus het zal je niet de wereld kosten om een reepje ECC RAM erin te zetten.

Overigens hoeft dat niet HP geheugen te zijn. Ik zou even door de PW zoeken naar je opties bij ECC geheugen.

FreeNAS vind ik zelf een mooie NAS oplossing, het heeft behoorlijk wat features. Beheer is ook makkelijk via een web interface. En met FreeBSD als ondergrond is het out of the box behoorlijk veilig.
- langzamer, maar snel genoeg?
Ligt eraan wat je wil encoderen. Overigens is er genoeg te vinden van mensen die hun Microserver achteraf voorzien van een Core i3 voor wat meer vermogen.
- HP ILO licentie nodig?
Ga je ILO gebruiken? Lijkt mij in deze situatie dat het weinig uitmaakt. Je moet een keer een OS installeren en daarna draait de boel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:11

HaTe

haat niet

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:29:
Ik ben zelf wel fan van de HP microservers. Voor die prijs krijg je semi-professionele hardware, ze zijn ook klein en relatief stil en zuinig. Het is heel prettig dat je ze overal kan wegwerken dankzij het compacte formaat.

[...]

Wil je wat? FreeNAS of ECC RAM? FreeNAS raad het wel aan, gelukkig kan FreeNAS prima toe met 8GB RAM in thuissituaties dus het zal je niet de wereld kosten om een reepje ECC RAM erin te zetten.
Ik weet niet of ik wel op FreeNAS wil draaien. Van wat ik heb gezien ziet het er erg mooi uit. Verder heb ik er geen ervaring mee. Het moet vooral stabiel zijn en TVHeadend moet er op kunnen draaien. Daarnaast moet het externe HDD's ondersteunen.
Overigens hoeft dat niet HP geheugen te zijn. Ik zou even door de PW zoeken naar je opties bij ECC geheugen.
Na een snelle zoektocht was dit HP geheugen het goedkoopste.
FreeNAS vind ik zelf een mooie NAS oplossing, het heeft behoorlijk wat features. Beheer is ook makkelijk via een web interface. En met FreeBSD als ondergrond is het out of the box behoorlijk veilig.

[...]

Ligt eraan wat je wil encoderen. Overigens is er genoeg te vinden van mensen die hun Microserver achteraf voorzien van een Core i3 voor wat meer vermogen.
Ja dat is een optie, dan ben je wel gelijk zo'n 130 euro duurder uit. Het is de bedoeling om ook 1080i TV te transcoden naar SD formaat, die kunnen wel een bitrate van 15Mbit hebben.
[...]

Ga je ILO gebruiken? Lijkt mij in deze situatie dat het weinig uitmaakt. Je moet een keer een OS installeren en daarna draait de boel gewoon.
Ik denk het niet, ik wist nog niet zeker of dit een vereiste was. Bedankt voor je antwoord!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:43
Voor wat betreft de microserver:

Meerdere ECC reepjes doen het, hoeft niet perse HP te zijn, zo lang het maar ecc non-registered geheugen is. Een reepje van 8gb is wel voor een euro of 30 te krijgen, dus dat is te overzien.

Wat betreft ILO, je gebruikt ILO alleen als je op afstand volledige controle wil, zelfs zonder de licentie heb je al toegang tot deze module, echter met iets minder mogelijkheden. Staat de machine bij je thuis, dan heb je het niet echt nodig.