Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies bij plaatsing 2 losse zonnepaneel systemen op 1 dak

Pagina: 1
Acties:

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-11 17:18
Op het platte dak van mijn appartement wil ik zonnepanelen plaatsen. Het appartement is onderdeel van een VvE (2 woningen, 1 bedrijfsruimte) en deze is akkoord. Wel is het zo dat de eigenaar van de andere woning in de VvE ook interesse heeft in zonnepanelen. Daarom beginnen we nu met kijken naar de mogelijkheden (er is nog geen contact met leveranciers).

Er moeten dus 2 losse systemen op het dak komen waarbij in de ideale situatie de systemen 2500 kWh en 4500 kWh opleveren. Om goed voorbereid leveranciers te laten komen, ben ik benieuwd naar de best mogelijke oplossingen. Zelf kom ik daar niet helemaal uit met de informatie die ik overal gevonden heb.

Het gaat om het volgende dak:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2vl9o5u.jpg

Het gaat om het grote dak in het midden. De bovenkant van de afbeelding is het noorden. De dakbedekking is vorig jaar geheel vervangen. Op het dak wordt aankomende zomer nog een dakterras gelegd (de locatie is enigszins zichtbaar op de foto door de extra randen in de dakbedekking).

Na plaatsing van het terras blijft de volgende ruimte over (afmetingen in milimeters):
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/11r9co8.png

Het witte vlak wordt het terras (met rondom een hek van 1m hoog, dat zo het enige schaduw veroorzakende object op het dak zijn). De zwarte vlakken zijn schoorstenen en het blauwe vlak is een dakraam. Rond dit terras moeten de panelen gaan komen.

Hieronder een foto van het dak, genomen vanaf de schoorsteen/dakraam aan de voorzijde van de woning:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30m8m07.jpg

Om goed voorbereid met leveranciers te kunnen kijken naar de mogelijkheden, ben ik benieuwd naar wat een goede lay-out voor de plaatsing is en waar ik/we rekening mee moeten houden bij de plaatsing van de 2 losse systemen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan je niet 1 systeem nemen en adv jullie verbruik de set verdelen kwa kosten?
Dat dakteras in het midden gaat veel roet in het eten gooien, dat kan je het beste achteraan op het dak zetten met de panelen er voor.
Het geeft de hele dag schaduw op de panelen er naast en achter als hij in het midden staat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
Rol-Co schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:14:
Ieder op zijn eigen installatie een deel terugvoeden is natuurlijk wel een stuk interessanter als salderen straks niet meer mogelijk is...
Dat dakteras in het midden gaat veel roet in het eten gooien, dat kan je het beste achteraan op het dak zetten met de panelen er voor.
Het geeft de hele dag schaduw op de panelen er naast en achter als hij in het midden staat.
Dat denk ik ook ja... Dat vlak van 26m² en 33m² zullen onbruikbaar worden met die schutting daar. Juist dat stukje van 9m² leent zich qua ligging het beste voor panelen. Beetje zonde dat dit nu net het kleinste stuk is. ;) Maar het dakterras verplaatsen zal wel niet mogen ivm vergunningen e.d.?

Ik zie op de foto trouwens meer obstakels dan op de tekening? Die kleine schoorsteentjes op het Zuid-Westen verpesten dat vlak van 34m² ook een beetje...

Bekend appartement trouwens voor de mensen die wel eens op Fok K&W rondsnuffelen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een overkapping op het dak tegen zon (en regen); en daar dan de panelen op?

• Fingie
Rol-Co schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:14:
Nee, het moeten 2 losse sets zijn. Dan kan er nooit discussie ontstaan over de verrekening e.d.. Met de huidige buurman zie ik daar geen risico in, maar er is natuurlijk geen enkele garantie dat hij hier nog lang blijft wonen. Ook ivm salderen lijkt 2 systemen beter.
Xander schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:24:

[...]

Dat denk ik ook ja... Dat vlak van 26m² en 33m² zullen onbruikbaar worden met die schutting daar. Juist dat stukje van 9m² leent zich qua ligging het beste voor panelen. Beetje zonde dat dit nu net het kleinste stuk is. ;) Maar het dakterras verplaatsen zal wel niet mogen ivm vergunningen e.d.?

Ik zie op de foto trouwens meer obstakels dan op de tekening? Die kleine schoorsteentjes op het Zuid-Westen verpesten dat vlak van 34m² ook een beetje...

Bekend appartement trouwens voor de mensen die wel eens op Fok K&W rondsnuffelen. ;)
Het dakterras is inderdaad op deze wijze vergund. Wijzigen is dus niet zomaar mogelijk.Over een andere, relatief kleine aanpassing, deed de gemeente al moeilijk.

Zelf dacht ik in eerste instantie dat het wellicht mogelijk is om rond het terras (de stroken van ca 2m breed) de panelen kijken naar de buitenkant van de woning te leggen. Wat mij betreft hoeven deze niet paralel aan de dakrand/terras te liggen maar mag dat gedraaid zijn voor een betere orientatie. De zijkanten van het terras worden dichtgemaakt voor het tegengaan van wind op het terras dus de panelen daar zijn nauwelijks zichtbaar. Aan de voorzijde van de woning (= het breedste deel van de woning)had ik zelf als idee een schans met 2 a 3 panelen boven elkaar (afhankelijk van de orientatie) en dan zover als mogeljik naar de gevel toe zodat het hek geen schaduw gaat geven. Overigens, dit hek zal open zijn (een standaard spijlenhekwerk). Of misschien is het wel mogelijk om met een of andere constructie de panelen aan de voorzijde verhoogd te plaatsen in plaats van direct op het dak?

Die pijpjes op het dak zijn voor dakventilatie en uit mijn hoofd ca 25/30 cm hoog). Doordat ze redelijk naar binnen staan, vallen ze dan niet onder de panelen waardoor daar geen last van is? Verder staan dan alleen de CV pijpjes (de zwarte pijpen op de rand van het dak) niet op de tekening.

Een (vaste) overkapping met daarop panelen is ook geen optie. Ik mag geen vaste bouwwerken van hoger als 1m op het dak plaatsen.
Xander schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:24:
yep, dat is het zelfde appartement ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Fingie op 13-05-2017 14:44 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Het is misschien zinvoller om te wachten tot het dakterras staat, dan zie je ook beter wat het gaat doen kwa schaduw.
Ik vermoed dat alleen het deel voor het terras bruikbaar is en er naast + achter financieel niet rendabel is.

• Fingie
Rol-Co schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 16:42:
Het is misschien zinvoller om te wachten tot het dakterras staat, dan zie je ook beter wat het gaat doen kwa schaduw.
Ik vermoed dat alleen het deel voor het terras bruikbaar is en er naast + achter financieel niet rendabel is.
Ja en nee. Eerst het terras geeft natuurlijk duidelijkheid wat de beschikbare ruimte is. Maar, ik kan nu nog enigszins rekening houden bij de aanleg van het terras met de panelen. Een paar cm "smokkelen" bij de aanleg van het terras valt niemand op (verwacht niet dat de gemeente met een meetlint komt controleren zolang het geen meters scheelt). Ook is het zo dat als eerst de panelen geplaatst worden en daarna pas het hek voor het terras, de bewegingsruimte beter is (met name op de stroken van 2m rondom het terras, wil niet dat iemand van het dak afvalt). Als het hek straks staat is die ruimte weg (en het wordt rondom een vast hek zonder poort oid).

Financiële rendabelheid speelt uiteraard ook mee. Daarom is het streven om 4500 kWh en 2500 kWh op te kunnen wekken. Maar, als de optimale plaatsing tov de beschikbare ruimte dit niet voor elkaar krijgt, is dat zo.

• Rol-Co

Rol-Co

Duidelijk.
Alleen ben ik bang dat je geen idee hebt wat een hek van een meter hoog (plus voeten) gaat doen.

Voor 7000kWh aan opbrengst heb je 28 panelen van 250Wp nodig op een ideale locatie.
Die van jullie is verre van door je terras.

Pagina: 1