PC start soms niet door

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Beste medetweakers,ik heb jullie hulp echt even nodig.

Iets zit me dwars met de computer. Soms start deze niet door.

Wat heb ik al gedaan?

-verse installatie van Windows 10 via UEFI
-kabel naar monitor vervangen
-ander scherm geprobeerd, zelfde issue
-alle drivers zijn courant, ook de laatste Nvidia drivers staan erop
-eventvwr.msc doorgespit, niets gevonden
-koeling controleren, alle fans draaien correct
-uitgebreide test met Samsung Magician, geen problemen gevonden, firmware is up to date
-memtest86, geen problemen gevonden na 4 uur

Wat is mijn configuratie?

-650 Watt Corsair voeding
-Asus D3 Z170 moederbord
-16 GB DDR3L 2*8 geheugen op 1600 MHz
-Asus Strix gtx970 videokaart
-500 GB Samsung EVO850 SSD
-Asus PB328 32 inch 1440p VA scherm

Wat is er aan de hand?

Soms start deze niet door (vooral bij koude start). Als ik de PC inschakel in de ochtend start deze soms niet door. Na het aanzetten hoor je eerst een piep van het BIOS, dan komt het Windows 10 logo in beeld en voordat je de voortgangscircel ziet komen zie ik alleen het Windows 10 logo en start hij niet verder door en is er totaal geen activiteit van de SSD meer. Na 2 minuten wachten reageert de PC direct als ik de aan/uitknop indruk. Hij gaat dan direct uit en hoef ik geen 4 seconden te wachten. Na hem weer opnieuw in te schakelen start deze keurig door. Ik heb de klacht ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik schakel de computer niet vaker dan 2x per dag in.

Soms krijg ik ook een out of range melding tijdens het booten zelf en zodra de desktop er is heb ik keurig beeld. Dat de monitor niet goed zou zijn is al uitgesloten. Ook via een ander scherm kreeg ik die melding.

Als de computer eenmaal 'up' is blijft deze keurig werken en heb ik totaal geen issues. Games werken prima en ik heb sinds ik Windows 10 gebruik nog geen enkele BSOD gehad. Eenmaal op de desktop werkt de PC zorgeloos.

Verder heb ik alles getest en er staan geen meldingen in eventvwr.msc over het niet lukken van een boot. De computer is niet overklokt en ook nooit gedaan.

Weet iemand waar ik het moet zoeken? Ik ben geen expert op gebied van PC's.

Ik 'denk' dat de videokaart niet helemaal lekker meer is, maar dan zou je dat toch ook merken bij games? Het betreft dus louter een probleem tijdens het booten.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:19
Welke Corsair voeding heb je precies? Model en type en leeftijd is van belang. Er zijn Corsair voedingen die top of the line zijn. Maar helaas ook voedingen die je eigenlijk nooit in een systeem moet hangen. En boot eens met het bare minimum. Dus gebruik je bare minimum. Dus IGPU. 1 ram bankje. En SSD.

Even eventueel kan je ook gewoon als eerst je monitor aansluiten op je IGPU. En is Windows normaal gestart kabel wisselen naar je 970.

Het testen is alleen wat lastig omdat het af en toe gebeurd.

[ Voor 47% gewijzigd door loki504 op 13-05-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hallo,

Het is deze voeding:
https://www.alternate.nl/...ding/html/product/1110527

Ik heb helaas geen multimeter want anders zou ik deze even meten. Het zou dan raar zijn dat het 19 van de 20 keer wel goed gaat. Ook langdurig gamen (TW3) waarbij mijn GPU continue op 100% werkt gaat prima. Je zou zeggen dat je het ook merkt bij volle belasting, maar dat gaat prima.

De PC is al eens eerder terug geweest bij Levix en daar konden ze niets vinden. In het verleden had ik wel eens rare strepen op mijn beeldscherm tijdens de POST, maar eenmaal in Windows geen vuiltje aan de lucht. Ik vind de out of range melding, de strepen en het niet doorstarten meer bij de videokaart passen dan mijn voeding, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb niet even een andere voeding liggen die ik zou kunnen testen.
Je laat me twijfelen. Als de voeding het niet zou trekken dan zou je dat toch ook moeten merken als je de PC voor langere tijd op 100% belast. Eenmaal in de lucht kan de PC uren lang op 100% staan zonder 1 krimp. Het is echt vroeg in het bootproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik wou gewoon weten welke voeding het was. Verdenk niet direct je voeding. Maar weet dat die vraag geheid gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Het is alleen jammer dat het niet reproduceerbaar is. Dan gaat het een hele week goed en dan stagneert het opstarten ineens.

Wat me ineens te binnen schiet is dat het piepje (POST) soms sneller komt dan anders. Soms met 3 seconden en soms pas na 6 seconden na een koude start. Ik weet dat de POST pas oké wordt bevonden nádat de videokaart ook is getest.

Ik zal het even moeten aanzien, maar over een paar maanden komt er een gtx1080 in mijn PC te hangen en dan pas zou ik kunnen aantonen of het aan de videokaart lag ja of nee. De garantie is 1 maand verlopen en de PC is al eens weggeweest. Lastig allemaal.

edit: iets ontdekt

Ik heb iets ontdekt nu ik de PC een paar keer kort achter elkaar heb gestart. Zodra hij op het punt is om door te gaan met starten vangt dit de ene keer direct aan en de andere keer pas na een paar seconden. Het punt waar hij soms blijft hangen gaat de ene keer direct door en de andere keer pas na enkele seconden of helemaal niet. Het lijkt erop alsof Windows eerst de EFI partitie inleest en daarna pas drivers gaat inladen.
De Smart van de SSD geeft wel elke keer als ik de PC hard moet uitzetten een onverwachte shut-down POR recovery count. Het lijkt me geen kwaad te kunnen want als ik het systeem hard moet afsluiten doet de SSD helemaal niets. :/

[ Voor 35% gewijzigd door jimh307 op 13-05-2017 15:49 . Reden: iets ontdekt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooMuchRAM
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-06 16:52
Als je denkt dat het aan de Windows Boot Manager ligt, probeer dan eens een andere boot manager uit, bijvoorbeeld GRUB (port voor windows: Grub2Win). Als het dan niet meer voorkomt, dan ligt het waarschijnlijk aan de Windows Boot Manager. Tevens kan je proberen Windows in BIOS mode te installeren. Hiervoor selecteer je de USB stick (of CD) van de Windows Installer waarbij er geen "UEFI" voor staat. Veel succes :)

[ Voor 27% gewijzigd door TooMuchRAM op 13-05-2017 22:01 . Reden: BIOS bestaat nog :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 13:58
Heb je kast open gemaakt en alle stof weggehaald?

Ik had dit afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
noud schreef op maandag 15 mei 2017 @ 00:39:
Heb je kast open gemaakt en alle stof weggehaald?

Ik had dit afgelopen week.
Yep, pas geleden nog gedaan.
Het gaat nu al even goed en als het weer gebeurt kijk ik even of ctrl-alt-del wel werkt. Als dat het geval is dan kan ik verder zoeken.

Ik laat de computer even voor wat hij is en er staat pas een verse installatie op. Ik denk niet dat het aan de bootloader ligt want dan zou je continue fouten moeten krijgen. Het is of wél doorstarten óf helemaal niet.

Ik denk toch iets met de videokaart want zodra het loginscherm wil komen pauzeert het systeem ook soms. Een tijdje geleden had ik ook strepen op mijn scherm en dat was tijdens de boot. Eenmaal in Windows; geen vuiltje aan de lucht.

Ik zal weer een post maken als het weer gebeurt. Het is gelukkig niet zo dat ik niet kan rekenen op het systeem. Computer is verder 100% stabiel tijdens de gehele uptime. Het enigste wat er aan de hand is en wat altijd al aan de hand was is dat Skyrim regelmatig eruit klapt. Dat had ik op mijn vorige PC ook, maar The Witcher 3 is hier nog nooit gecrasht.

Het kan zijn dat het iets softwarematigs is. Alle drivers zijn courant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Wel verdraaid dat het net weer zo was. Hij bleef hangen en nu weet ik ook meteen de oorzaak van het probleem; videokaart. Na wederom een herstart was mijn beeld groen met rare verticale strepen. Dat kan maar 1 ding betekenen.
Na de derde keer was het beeld weer gewoon en wederom 2 herstarts later nog steeds gewoon beeld. Lijkt me stug als het aan de monitor zou liggen. Groenachtig beeld betekend hier een probleem met de videokaart?

Wel vaag dat de PC het nu gewoon doet zonder enig artefact. Dat kan betekenen dat die nieuwe videokaart al wat eerder gaat komen. Ik laat voorlopig eerst de PC de hele dag aan om te kijken of het weer gebeurt.
POR count in Smart staat bij mijn SSD al op 6. Bij het vastlopen reageert mijn toetsenbord ook niet meer en is alleen een harde reset de oplossing.

Gelukkig heb ik mijn laptop nog en daarbij heb ik het nog nooit gezien. Dit soort dingen troubleshooten is echt nasty omdat ik het niet kan reproduceren.

[ Voor 4% gewijzigd door jimh307 op 23-05-2017 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-10 21:29
Videokaart lenen, en inbouwen, en dan testen, dan weet je het.
Voeding lenen en uitwisselen.

In bios alles wat variabel is, vastzetten, op normaal, dus geen turbo gebruiken.
Tijdens booten kunnen biossen proberen de hardware sneller te zetten, dus het kan zijn dat de bios de snelheden variabel instelt, waardoor het soms weigert.

Zoek op je moederbord en /of videokaart of er problemen mee zijn, dus met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Bedankt voor de tips zover.

Ik heb het even over een andere boeg gegooid en er zit nu een 1080 in mijn systeem.

Wat is er gebeurt?
-Ik belde met Levix en legde het probleem uit aan hun. Het gebeurde de laatste tijd steeds vaker dat mijn PC niet wilde doorstarten.
-Levix zei aan de hand van de klachten dat het waarschijnlijk de videokaart was.
-Hun zeiden dat er nog garantie zat op mijn systeem en omdat ik al langer wilde upgraden heb ik dat maar meteen gedaan.
-De oude kaart ligt nu in de kast en ik ga nu kijken of het probleem weg is.
-Is het probleem weg dan lag het aan mijn oude videokaart en krijg ik de dagwaarde van die kaart retour.
-Is het probleem niet weg dan gaan hun zich er over buigen ónder garantie en verkoop ik mijn oude videokaart.
-Nu even testen en aanzien, maar wat ziet TW3 eruit op ultra settings WoW!

Ik zit dus gebakken in dit geval en het kost me nu geen geld meer, eerder ga ik geld terugkrijgen. Mijn wederhelft was het ook volledig eens met deze actie.
In tegenstelling met de 970 buigt deze kaart niet door. Hij is groot en paste toch nog goed in mijn behuizing. Ik heb AA nu op 4x staan en MSAA ook op 4x.

Het is dus weer een Strix model geworden en er zit mooie software bij. De clock staat op 105% en dan nog is de kaart stil in gamen. Ik kan er dus weer even tegenaan :)
Valley benchmark loopt keurig op 60 fps (adaptive v-sync) en loopt volmaakt vloeiend :)

Deze kaart is het: https://tweakers.net/pric...x-gtx1080-a8g-gaming.html

Edit, vraagje.

Nu valt mij wel iets op. Op de gelinkte site staat dat de Asus Strix 1080 een GPU klok heeft van 1,67 GHz. Hoe kan het dan zo zijn dat mijn GPU staat te draaien op 1,97 GHz (1974 MHz)?? Kan dat kwaad? Ik heb niets in de settings aangepast namelijk. Alleen de bijgeleverde software geïnstalleerd waar je al die grafiekjes krijgt.
Mijn DDR3L geheugen is nu de bottleneck want in TW3 gaat ie soms terug naar 55 fps. Zowel op Ultra als medium het geval, dus blijft ie mooi op Ultra staan. Vreemd, maar niet erg. Verder ben ik dik tevreden!

Misschien iets met gamemode in Windows 10. Drivers zijn up to date. Vandaag de laatste versie nog gedownload. Gamemode heb ik daarom uit uitgeschakeld. Het voegt voor mijn config niets toe omdat de CPU bij gewoon gebruik niet over de 5% load heen komt. In TW3 op Ultra komt mijn CPU ook niet boven de 60% load uit. Ik deed dit na herhaalde berichten dat het eerder tegenovergesteld werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door jimh307 op 24-05-2017 12:14 . Reden: Vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Thijs365 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:57:
Als je denkt dat het aan de Windows Boot Manager ligt, probeer dan eens een andere boot manager uit, bijvoorbeeld GRUB (port voor windows: Grub2Win). Als het dan niet meer voorkomt, dan ligt het waarschijnlijk aan de Windows Boot Manager. Tevens kan je proberen Windows in BIOS mode te installeren. Hiervoor selecteer je de USB stick (of CD) van de Windows Installer waarbij er geen "UEFI" voor staat. Veel succes :)
Je zou best gelijk kunnen hebben. Ik heb namelijk Windows 10 opnieuw geïnstalleerd zonder UEFI. De klacht is (nog) niet voorgekomen. Toch blijf ik het even in de gaten houden want er zit mooi garantie op. Een videokaart inbouwen is niet zo heel moeilijk. Verder blijf ik er helemaal vanaf. Ik ga mijn garantie niet op het spel zetten door van alles in de kast aan te passen en te testen.
Jouw advies heb ik dan ook ter harte genomen.

Strepen, out of sync en hangen bij het starten heb ik nog niet gezien met mijn nieuwe kaart.

Zoals ik al zei blijf ik het even in de gaten houden. Mocht het systeem terug moeten; dan heb ik mijn laptop nog en daar kan ik prima UT2004 op spelen en ook prima Skyrim op 1280*720 met FXAA aan. De laptop komt niet in de buurt van mijn game rig, maar voor 'n weekje of een paar dagen kan ik er prima mee door mocht de PC terug gaan. Mijn laptop heeft een dedicated 960m aan boord. En dan blijf ik ook gewoon bereikbaar omdat ik een eigen groothandel heb. Mail moet snel ingezien kunnen worden. Ook heb ik voor mijn werk een zakelijke Windows 10 telefoon (Lumia 950XL) waarop ik ook mail kan lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dag waarde van je defecte kaart tijdens garantie termijn? WoW ik hoop dat het lekker was. Want genaaid ben je. Dagwaarde van onderdelen liggen 9/10 keer stukken lager als 2de hands verkoop. En mochten ze hem niet kunnen maken dan wel een alternatief aanbieden hebben je gewoon recht op het factuur bedrag Inc verzendkosten.

En de 10xx reeks heeft een turbo boost. En kan makkelijk tot 2000 zolang de temperatuur het toelaat.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 26-05-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:15:
Dag waarde van je defecte kaart tijdens garantie termijn? WoW ik hoop dat het lekker was. Want genaaid ben je. Dagwaarde van onderdelen liggen 9/10 keer stukken lager als 2de hands verkoop. En mochten ze hem niet kunnen maken dan wel een alternatief aanbieden hebben je gewoon recht op het factuur bedrag Inc verzendkosten.

En de 10xx reeks heeft een turbo boost. En kan makkelijk tot 2000 zolang de temperatuur het toelaat.
Beetje boud reactie, maar ik ga daar toch maar even achteraan. (toch bedankt voor je post overigens).

Dan snap ik iets nog niet:

-Ik kies er in principe voor om zelf te upgraden. Had ik gewacht tot eind dit jaar dan zou ik misschien niets terugkrijgen en loop ik langer met het probleem rond.
-De klachten waren in het begin vaag. Verder ga ik wel proberen het hele bedrag terug te krijgen. Ik za ze wijzen op garantieherroeping.
Een nieuwe gtx970 komt op 350 euro uit. Maar goed, ik hou jullie op de hoogte over de afhandeling en als ik niet tevreden ben dan gaat het zaakje een staartje krijgen.

-Genaaid wordt je toch door zo'n zaak. Ik denk bijna iedere zaak want het zijn geen filantropische instellingen. Het gaat ze puur om de winst. Ik vind dit ook :/
-Het is dan wel weer goed dat ze zeggen dat ik 2 jaar garantie heb terwijl ik dacht dat dit 1 jaar zou zijn. Dit is dan wel een heel klein pluspuntje van zo'n zaak.

Maar waar het om ging; problemen met de PC. Deze zijn nu ook weg. De PC is met deze nieuwe kaart nog nooit blijven hangen en ik krijg ook geen raar beeld meer of andere aan een videokaart verwante zaken. Wat dat betreft ben ik er erg blij mee. Ik zeg voor 90% dat het aan de oude kaart lag. Ik wacht nog even af, maar het doorstarten is nu goed.

Het is zeker boud dat de klachten van mijn vorige kaart in het begin zo vaag waren. Het kon overal aan liggen en ik had de hele PC kunnen strippen tot een barebone om te kijken wat het probleem was totdat ik groente strepen en artefacts kreeg op mijn scherm. Vaak ging het opstarten wel goed, maar steeds vaker niet.

Maar wat ik niet snap is iets over garantie; als ik de PC weer had ingebracht in de winkel en ze hadden het defect gevonden dan zou ik weer een zelfde gtx970 in mijn systeem krijgen. Als ik dan later dit jaar zou upgraden dan had ik ook gezeten met de dagwaarde van de gtx970 en had ik die upgrade naar een 1080 alsnog gekocht. Dan zou ik daar financieel niet op vooruit gaan.
Omdat ik de oude kaart niet meer kan verkopen vergoed de winkel de dagwaarde. Geloof me dat ik wel op m'n strepen ga staan en dat die oude kaart terug gaat naar de fabriek.

Dus...ik ben nog niet klaar met de gehele afhandeling.
Pagina: 1