Beste medetweakers,ik heb jullie hulp echt even nodig.
Iets zit me dwars met de computer. Soms start deze niet door.
Wat heb ik al gedaan?
-verse installatie van Windows 10 via UEFI
-kabel naar monitor vervangen
-ander scherm geprobeerd, zelfde issue
-alle drivers zijn courant, ook de laatste Nvidia drivers staan erop
-eventvwr.msc doorgespit, niets gevonden
-koeling controleren, alle fans draaien correct
-uitgebreide test met Samsung Magician, geen problemen gevonden, firmware is up to date
-memtest86, geen problemen gevonden na 4 uur
Wat is mijn configuratie?
-650 Watt Corsair voeding
-Asus D3 Z170 moederbord
-16 GB DDR3L 2*8 geheugen op 1600 MHz
-Asus Strix gtx970 videokaart
-500 GB Samsung EVO850 SSD
-Asus PB328 32 inch 1440p VA scherm
Wat is er aan de hand?
Soms start deze niet door (vooral bij koude start). Als ik de PC inschakel in de ochtend start deze soms niet door. Na het aanzetten hoor je eerst een piep van het BIOS, dan komt het Windows 10 logo in beeld en voordat je de voortgangscircel ziet komen zie ik alleen het Windows 10 logo en start hij niet verder door en is er totaal geen activiteit van de SSD meer. Na 2 minuten wachten reageert de PC direct als ik de aan/uitknop indruk. Hij gaat dan direct uit en hoef ik geen 4 seconden te wachten. Na hem weer opnieuw in te schakelen start deze keurig door. Ik heb de klacht ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik schakel de computer niet vaker dan 2x per dag in.
Soms krijg ik ook een out of range melding tijdens het booten zelf en zodra de desktop er is heb ik keurig beeld. Dat de monitor niet goed zou zijn is al uitgesloten. Ook via een ander scherm kreeg ik die melding.
Als de computer eenmaal 'up' is blijft deze keurig werken en heb ik totaal geen issues. Games werken prima en ik heb sinds ik Windows 10 gebruik nog geen enkele BSOD gehad. Eenmaal op de desktop werkt de PC zorgeloos.
Verder heb ik alles getest en er staan geen meldingen in eventvwr.msc over het niet lukken van een boot. De computer is niet overklokt en ook nooit gedaan.
Weet iemand waar ik het moet zoeken? Ik ben geen expert op gebied van PC's.
Ik 'denk' dat de videokaart niet helemaal lekker meer is, maar dan zou je dat toch ook merken bij games? Het betreft dus louter een probleem tijdens het booten.
Alvast bedankt
Iets zit me dwars met de computer. Soms start deze niet door.
Wat heb ik al gedaan?
-verse installatie van Windows 10 via UEFI
-kabel naar monitor vervangen
-ander scherm geprobeerd, zelfde issue
-alle drivers zijn courant, ook de laatste Nvidia drivers staan erop
-eventvwr.msc doorgespit, niets gevonden
-koeling controleren, alle fans draaien correct
-uitgebreide test met Samsung Magician, geen problemen gevonden, firmware is up to date
-memtest86, geen problemen gevonden na 4 uur
Wat is mijn configuratie?
-650 Watt Corsair voeding
-Asus D3 Z170 moederbord
-16 GB DDR3L 2*8 geheugen op 1600 MHz
-Asus Strix gtx970 videokaart
-500 GB Samsung EVO850 SSD
-Asus PB328 32 inch 1440p VA scherm
Wat is er aan de hand?
Soms start deze niet door (vooral bij koude start). Als ik de PC inschakel in de ochtend start deze soms niet door. Na het aanzetten hoor je eerst een piep van het BIOS, dan komt het Windows 10 logo in beeld en voordat je de voortgangscircel ziet komen zie ik alleen het Windows 10 logo en start hij niet verder door en is er totaal geen activiteit van de SSD meer. Na 2 minuten wachten reageert de PC direct als ik de aan/uitknop indruk. Hij gaat dan direct uit en hoef ik geen 4 seconden te wachten. Na hem weer opnieuw in te schakelen start deze keurig door. Ik heb de klacht ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik schakel de computer niet vaker dan 2x per dag in.
Soms krijg ik ook een out of range melding tijdens het booten zelf en zodra de desktop er is heb ik keurig beeld. Dat de monitor niet goed zou zijn is al uitgesloten. Ook via een ander scherm kreeg ik die melding.
Als de computer eenmaal 'up' is blijft deze keurig werken en heb ik totaal geen issues. Games werken prima en ik heb sinds ik Windows 10 gebruik nog geen enkele BSOD gehad. Eenmaal op de desktop werkt de PC zorgeloos.
Verder heb ik alles getest en er staan geen meldingen in eventvwr.msc over het niet lukken van een boot. De computer is niet overklokt en ook nooit gedaan.
Weet iemand waar ik het moet zoeken? Ik ben geen expert op gebied van PC's.
Ik 'denk' dat de videokaart niet helemaal lekker meer is, maar dan zou je dat toch ook merken bij games? Het betreft dus louter een probleem tijdens het booten.
Alvast bedankt