Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 12:50
De topic titel zegt het al: Waar halen jullie je voldoening uit in je werk? En hoe uit zich dat bij jou? en wat voor werk doe je?

Waarom vraag ik dit? Ik zit er serieus over na te denken om me om te laten scholen richting ict/procestechniek maar welke richting precies ben ik nog niet over uit. Het probleem is dat ik in de ict en procestechniek van heel veel een beetje af weet en daardoor nu op dit moment moeilijk een keuze kan maken welke richting ik precies op wil. In mij droombaan komen op dit moment al mn interesses samen. Wat voor mij heel belangrijk is is voldoening als iets slaagt of lukt en dan kan ik er ook echt van genieten.
Ik zit nu in het agrarische loonwerk en ik merk daarin zodra het werken met een bepaalde machine routine wordt dat dan de lol er ook snel vanaf is. Ik ben wel iemand die als ik het leuk vindt zich in een project helemaal vast kan bijten en als het dan gelukt is er ook echt van kan genieten. Zo heb ik ook al een baan gehad waar ik niet verder kwam en verdieping/ontwikkeling niet aan de orde kwam en daar was ik dan ook snel klaar. Maar omdat voldoening/verdieping voor mij heel belangrijk en bang ben een verkeerde richting te kiezen ben ik heel nieuwschierig hoe jullie dat ervaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voordeel van ICT is dat het continu ontwikkelt en verandert. Echter kun je ook vastroesten op een servicedesk of zo. Je moet je wel echt zelf ontwikkelen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik denk dat het lastig is om na vele jaren nog steeds"voldoening" uit je werk te halen. Ik werk al meer dan 20 jaar voor dezelfde baas en om te zeggen dat ik nu nog zoveel voldoening heb... nee... Het is mn werk, ik doe wat ik moet doen en dat zo goed mogelijk, maar om te zeggen ik rij na zoveel jaar met een glimlach naar huis toe omdat ik mijn werk zo goed heb gedaan... nee, die glans is er wel af inmiddels.

Helaas is het in mijn persoonlijke situatie ook zo goed als niet mogelijk een alternatief te zoeken om zo weer meer kriebels te krijgen. Het is wat het is en ben daar content mee, niet meer en niet minder. Zou ik iets anders willen, soms wel, maar de voordelen die ik nu heb wegen zwaarder dan de nadelen.
Voor mij is en blijft mijn werk, werk... Ik haal mijn voldoening uit mijn gezin en vrije tijd wat ik persoonlijk veel belangrijker vind, maar dat is voor iedereen anders. Ik ken genoeg mensen die hun werk veel belangrijker vinden dan hun privéleven of gezinsleven.

Ieder z'n ding.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Zzp-er in ict hier. Voldoening haal ik uit de afwisseling van werkzaamheden. Ik heb een aantal vaste klanten die zelf elke keer leuke dingen verzinnen die ze willen, maar zelf niet de kennis hebben om het voor elkaar te krijgen. En dan mag ik het uitdenken, voorstel maken en uitvoeren.
Daarnaast ook wel een aantal vaste werkzaamheden die aardig herhalend zijn, maar dat hoort natuurlijk bij het vak dat is nou eenmaal niet anders. Gelukkig genoeg afwisseling om het leuk te houden dus :-)

Daarnaast hoef ik me niet helemaal te pletter te werken om een fatsoenlijke botherham te verdienen.
Voorheen in loondienst gezeten en toen moest ik meer uren draaien voor minder inkomsten dan mijn huidige situatie. En dat helpt uiteraard ook om er een goed gevoel aan over te houden.

@shaggy8675 Helemaal mee eens. Werk is op zich inkomsten vergaren zodat je daarbuiten de echt leuke dingen kunt doen :-) . Je helemaal te pletter werken en geen tijd voor andere dingen die belangrijk zijn in je leven is naar mijn mening niet de juiste verhouding,

[ Voor 14% gewijzigd door Gitano op 13-05-2017 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPS13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 22:26

RPS13

S T Y L E

Ik bouw API's.

- Handige dingen bedenken/ontwikkelen waar andere mensen gebruik van kunnen maken.

- Kwaliteit proberen te leveren, dus projecten netjes opzetten & standaarden volgen.

- Up-to-date blijven. Afkijken bij de grote spelers, vervolgens uit m'n comfort zone stappen en libs/packages proberen waar ik nog nooit mee heb gewerkt.

- Werken met scalability, performance & security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Leuk topic, lastige vraag...
Waar haal ik voldoening uit...

Mijn visitekaartje zegt "senior systeembeheerder" en dat betekend in de praktijk dat ik verantwoordelijk ben voor de technische kant van de ICT bij mijn werkgever, inclusief het dagelijks reilen en zeilen op mijn afdeling, een stuk inkoop, bedenken, begeleiden en uitvoeren van projecten, aansturen van leveranciers, etc, etc.

Waar haal ik voldoening uit?
Uit heel erg veel.

De diversiteit van mijn werk (techniek, aansturing, beleid, etc), verantwoordelijkheid die ik draag en vrijheid die ik heb zijn belangrijke factoren. Waar ik vroeger nog wel eens dingen niet mocht of ik werd teruggefloten als ik me met iets bemoeide dat niet tot mijn stricte takenpakket behoorde, krijg ik nu juist op mijn donder als ik dat niet doe. :)

Ik ben een miljoenpoot en haal voldoening uit heel veel aspecten van mijn werk. Het is ook de mix die mijn werk interessant maakt. Als ik een paar weken niet of nauwelijks met techniek bezig ben word ik onrustig, ik MOET nerden. Aan de andere kant, als ik weer eens een compleet project heb bedacht en zelf de handtekeningen zet op niet meer dan een mondelinge GO van mijn manager of de directie sta ik te stuiteren van plezier en moet ik echt mijn best doen om niet als een malle door het kantoor hysterisch rond te rennen.

Het is ook de afwisseling tussen een periode (dagen, weken) hypergeconcentreerd in deep-hack-mode te zitten en dan weer heel sociaal met allerlei mensen overleggen om een project op poten te krijgen en uit te voeren.

Daarbij geniet ik erg van de vrijheid. Niemand vraagt me ooit over te werken, ik bepaal zelf of dat nodig is voor de bedrijfscontinuiteit. Dat overleg ik eigenlijk ook zelden met mijn manager. Een enkele keer deel ik 'm tevoren mee dat ik voor een klus over ga werken, zodat hij nog ergens de mogelijkheid heeft te zeggen "mag niet", maar het aantal keren dat ik dat de afgelopen bijna 5 jaar heb gedaan is echt op 1 hand te tellen.

Wat voldoening geeft zal alleen voor iedereen anders zijn. Voor mij zijn vrijheid, verantwoordelijkheid en afwisseling 3 heel belangrijke zaken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Consultant bij een Big Four, met focus op IT Strategy en Enterprise Architectuur. Waar ik voldoening uithaal is o.a.:

- Je ziet veel bedrijven / sectoren in een korte tijd. Je hebt dus een enorme afwisseling wat betreft werkzaamheden, cultuur, mensen en inhoud. Ik zou waarschijnlijk relatief snel verveeld raken als ik ergens vast in dienst zou zijn (los van strategische, projectmatige functies intern).

- Samenwerken met hele ambitieuze en slimme collega's op projecten waar je veel van kan leren. Van econometristen, wiskundigen tot aan werktuigbouwkundigen, die (variërend per opdracht) je heel wat sectorkennis, inhoudelijke kennis en soft skills kunnen bijbrengen.

- Werk met impact: zo heb ik laatst een project gedaan waarbij mede door ons werk een zorginstelling van de ordergang is gered.

- Stijle leercurve en carrièrepad: er wordt altijd verwacht dat jij je ontwikkelt en binnen x aantal jaar promotie maakt naar de volgende 'rank'. Vastroesten is niet eens een optie.

- Het werk is resultaatgericht, niet tijdsgericht. Vaak heb je de vrijheid (hoewel afhankelijk van project) om zelf je tijd in te delen, mits je resultaten en deadlines haalt.

Overigens werk ik soms best veel, maar dat vind ik niet erg. Het is zoals Confucius ooit zei: "Doe wat je leuk vindt en je hoeft nooit meer te werken." :)

[ Voor 6% gewijzigd door _vision op 13-05-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 13:32
Room42 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 11:00:
Voordeel van ICT is dat het continu ontwikkelt en verandert. Echter kun je ook vastroesten op een servicedesk of zo. Je moet je wel echt zelf ontwikkelen.
Ja en nee.

Ik bedoel als je als programmeur aan de slag gaat zijn de verschillen subtiel hoor. De basis blijft wel hetzelfde.

Misschien moet je jezelf als je deze vraag stelt. Waar haal jij persoonlijk voldoening uit?

Heel zwart wit gezegd zitten de meeste IT'ers achter een bureau wat tekst in te typen waardoor later iets gaat werken. Klanten spreek je weinig en je moet maar hopen dat je het goede doet.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Docent MBO Elektro hier. De voldoening die ik uit mijn werk haal ligt bij de vooruitgang van de studenten. Ik geef les op MBO2, waar best een aantal studenten in zitten die al wat bagage in hun rugzak hebben. Deze studenten wil je met een diploma van school laten gaan. Daar aan bijdragen en ze daarin vooruit brengen, dat is voeldeining voor mij.

Een voorbeeldje: een studente (ja, dame 21 en moeder) uit de eerste klas zei aan het begin van het schooljaar bij alles wat je haar vroeg: "dat kan ik niet hoor", "dat snap ik niet" of "dat weet ik niet". Nu, zo aan het einde van het schooljaar doet ze dit nagenoeg niet meer. Ze weet het anders te verwoorden en ze probeert eerst iets voordat ze het voorgaande roept. De dame heeft (als enige van 2 klassen eerstejaars) géén enkele onvoldoende gehaald dit jaar.

Zoals het nu lijkt werk ik volgend schooljaar niet meer op het betreffende MBO maar zodra ik hoor dat deze dame haar diploma gaat halen zorg ik dat ik er bij ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:17
Ik kan niet echt meepraten, omdat ik programmeer als bijbaan, maar waar ik voldoening uit haal is als iets lastigs heb kunnen realiseren. Ik krijg niet de aller gemakkelijkste opdrachten, dus het is toch altijd weer leuk als ik een onderdeel af heb gekregen.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 16:22
sypie schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:35:
Docent MBO Elektro hier. De voldoening die ik uit mijn werk haal ligt bij de vooruitgang van de studenten. Ik geef les op MBO2, waar best een aantal studenten in zitten die al wat bagage in hun rugzak hebben. Deze studenten wil je met een diploma van school laten gaan. Daar aan bijdragen en ze daarin vooruit brengen, dat is voeldeining voor mij.

Een voorbeeldje: een studente (ja, dame 21 en moeder) uit de eerste klas zei aan het begin van het schooljaar bij alles wat je haar vroeg: "dat kan ik niet hoor", "dat snap ik niet" of "dat weet ik niet". Nu, zo aan het einde van het schooljaar doet ze dit nagenoeg niet meer. Ze weet het anders te verwoorden en ze probeert eerst iets voordat ze het voorgaande roept. De dame heeft (als enige van 2 klassen eerstejaars) géén enkele onvoldoende gehaald dit jaar.

Zoals het nu lijkt werk ik volgend schooljaar niet meer op het betreffende MBO maar zodra ik hoor dat deze dame haar diploma gaat halen zorg ik dat ik er bij ben.
Respect voor je inzet en de motivatie die erachter zit.

Ik heb ooit op MBO3 gezeten en ben ondertussen aan het afstuderen voor mijn Master privaatrecht aan de Erasmus Universiteit.

Wat ik op het MBO merkte was, naast veel totaal ongemotiveerde studenten, gigantisch veel totaal ongemotiveerde docenten. Het waren van die ex-bedrijfsleven mensen die daar geen zin meer in hadden en toen maar docent zijn geworden omdat het zulke mooie uren heeft. 0 inzet, 0 interesse. Alleen maar bij elkaar zitten om te overleggen welke kapsalon ze deze middag zouden eten.

Er moeten echt strengere richtlijnen komen om dat niveau wat omhoog te krijgen. Het verschil in niveau in vergelijking met het HBO was al gigantisch. Met de universiteit is helemaal geen vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ik haal mijn voldoening uit het feit dat ik dienst in-dienst uit bezig ben om mensen te helpen en de hulpverlening zo goed mogelijk aan te sturen en te coördineren bij grotere incidenten. Enorm uitdagend en leerzaam.

Daarbij ben ik nu ongeveer 17 jaar werkzaam bij deze werkgever. Dat ik kind was wilde ik dit werk al doen en doe het nog steeds met erg veel plezier en passie. Daardoor voelt het ook niet als werken en ga ik elke dag nog fluitend naar mijn werk.

(ediT)

Ik ben werkzaam op een grotere gezamenlijke meldkamer voor alle drie de hulpdiensten. Ik ben daar onder andere Calamiteiten Coördinator.

[ Voor 13% gewijzigd door Gri77ie op 13-05-2017 17:03 ]

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bij mij is het met name een stukje afwisseling en uitdaging, getriggerd worden. Dagen en wekenlang hetzelfde doen, of dag in dag uit achter een computer word ik niet beter van. Gelukkig kan ik dat redelijk op mijn huidige werk, dus dat maakt het wel makkelijker. :)

Zoals laatste dagen ben ik weer aan het monteren op de nieuwe 'lean' productiestraat mee op te zetten, te helpen en te begeleiden en te ondersteunen waar nodig. Gewoon erg leuk om te doen trouwens. :)

Werkzaam in de IA trouwens, officieel test engineer, loonstrook monteur (projectmonteur) maar ik doe ook machinebouw, proto types, in bedrijfsnames, storing zoeken, etc. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://verhuisjegeld.files.wordpress.com/2017/02/strip-sigmund-salaris.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kevinp schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:26:
[...]

Ja en nee.

Ik bedoel als je als programmeur aan de slag gaat zijn de verschillen subtiel hoor. De basis blijft wel hetzelfde.

Misschien moet je jezelf als je deze vraag stelt. Waar haal jij persoonlijk voldoening uit?

Heel zwart wit gezegd zitten de meeste IT'ers achter een bureau wat tekst in te typen waardoor later iets gaat werken. Klanten spreek je weinig en je moet maar hopen dat je het goede doet.
Da's wel erg kort door de bocht...

Je kunt niet echt spreken over "de ICTer" want er zijn absurd veel disciplines en in sommige disciplines zal dat wellicht zo zijn, in andere juist niet. Wellicht dat wat jij schetst op gaat voor veel programmeurs, in veel andere functies is dat anders.

Ik zit bijvoorbeeld op een positie waar ik juist absurd veel contact heb met mijn "klanten", het zijn namelijk mijn niet-ICT collega's aan wie ik zowel support lever (helpdesk) als waarvoor ik (samen met 1 directe collega en 2 functioneel beheerders waarvan 1 manager) de complete ICT omgeving bedenk en onderhoud.

Omdat ik samen met een collega ook support doe, zijn wij de eerste die het horen als het niet goed is gegaan. Los van dat ga ik regelmatig in gesprek met wat wij noemen "de business" als we een oplossing aan het bedenken zijn dat direct impact heeft op de business.

Wat concreter:
Een nieuwe telefooncentrale bespreek ik met de business en hebben zij invloed op de requirements. Een nieuw monitoring systeem zijn wij onze eigen klant en bepalen we zelf de requirements zonder overleg met de business.

Als je klantcontact belangrijk vind moet je op een support of juist adviserende positie gaan zitten. Wil je dat niet, zijn er andere functies die geschikter zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Typo uit titel gehaald plus off-topic reacties daarover verwijderd.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:11
"I love it when a plan comes together"

Als ik met een idee op een whiteboard begin, en dan na enkele manjaar (team)effort blijkt het te werken zoals bedacht, waarbij iedereen enthousiast is over zowel het ontwerp als de uitvoering, dat geeft mij voldoening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Als vraag op je topic titel:
Ik ben HBO Verpleegkundige. Ik werk als wijkverpleegkundige in de ouderen zorg (ik zeg dit bewust want er is ook kinderthuiszorg).

Ik haal voldoening uit mijn werk door het bedankje. Cliënten die blij zijn dat je komt voor een praatje, blij zijn dat je hun wonden verpleegt, blij zijn dat ze verzorgd door de dag komen omdat jij daarvoor zorgt. Blij zijn dat je er voor ze bent wanneer zij het nodig hebben.
"Dank je wel voor je hulp" geeft mij een glimlach van oor tot oor.
Dat geeft mij voldoening. :Y

Ik hoef geen peperdure leaseauto, geen Macbook of dure iPhone van de zaak. Mij gaat het om het feit dat ik met plezier naar mijn werk gaat en het werk doet wat ik echt leuk vind om te doen.

Wellicht is de volgende quote toepasselijk;
"Hard werken voor iets waar we niets om geven noemen we stress. Hard werken voor iets waar we van houden noemen we passie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 12:50
Mrjraider schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:33:
Wellicht is de volgende quote toepasselijk;
"Hard werken voor iets waar we niets om geven noemen we stress. Hard werken voor iets waar we van houden noemen we passie"
dit is zeker waar

ik zeg ook wel eens als je plezier in je werk hebt dan komt het geld vanzelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Zelf steeds nieuwe uitdagingen voor jezelf zoeken is erg belangrijk volgens mij.

Als je dat kan doen in een omgeving met leuke collega's, goed loon, positieve omgeving etc ben je een heel eind.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51
_vision schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:20:
Consultant bij een Big Four, met focus op IT Strategy en Enterprise Architectuur. Waar ik voldoening uithaal is o.a.:

- Je ziet veel bedrijven / sectoren in een korte tijd. Je hebt dus een enorme afwisseling wat betreft werkzaamheden, cultuur, mensen en inhoud. Ik zou waarschijnlijk relatief snel verveeld raken als ik ergens vast in dienst zou zijn (los van strategische, projectmatige functies intern).

- Samenwerken met hele ambitieuze en slimme collega's op projecten waar je veel van kan leren. Van econometristen, wiskundigen tot aan werktuigbouwkundigen, die (variërend per opdracht) je heel wat sectorkennis, inhoudelijke kennis en soft skills kunnen bijbrengen.

- Werk met impact: zo heb ik laatst een project gedaan waarbij mede door ons werk een zorginstelling van de ordergang is gered.

- Stijle leercurve en carrièrepad: er wordt altijd verwacht dat jij je ontwikkelt en binnen x aantal jaar promotie maakt naar de volgende 'rank'. Vastroesten is niet eens een optie.

- Het werk is resultaatgericht, niet tijdsgericht. Vaak heb je de vrijheid (hoewel afhankelijk van project) om zelf je tijd in te delen, mits je resultaten en deadlines haalt.

Overigens werk ik soms best veel, maar dat vind ik niet erg. Het is zoals Confucius ooit zei: "Doe wat je leuk vindt en je hoeft nooit meer te werken." :)
Soortgelijk voor mij, echter werk ik niet voor de big-four werkzaam ben maar wel in de IT.
Hoewel mijn collega's idd regelmatig van opdrachtgever veranderen en blijf ik gemiddeld veel langer plakken (minimaal 3 jaar per opdrachtgever tot nu toe).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Pagina: 1