TD;DR;
http://design.codeschool.com/levels/1
Eigenlijk moet je, je nog voor deze vraag stelt jezelf de vragen stellen wat je aan het bouwen ben en of vormgeving daarvoor belangrijk is. Voor een simpel webbased tooltje is minder designliefde nodig dan voor een webshop die veel moet converteren. Een bedrijf wil bepaalde waardes uitstralen, daar zijn bepaalde fonts goed in maar een persoonlijk blogje kan wellicht zonder.
Voor defaults zeker, bedenk wel dat deze fonts nooit zijn ontworpen voor de huidige generatie (hi dpi) displays en dus soms niet zo "slick" kunnen uitkomen.
Typografie is een van de belangrijkste design elementen. Even een
random design blogje begint gelijk over typografie, dus wellicht toch echt even wat tijd instoppen.
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:17:Vooral niet teveel tijd besteden aan fonts, en gewoon de standaard fonts pakken. Alleen amateurs gaan met allemaal speciale fonts aan de slag, vertragen zo hun website, vergroten de kans op problemen, zonder dat het iets oplevert.
Bepaalde fonts setups
converteren meer dan anderen. Maar dat betekent niet per se custom fonts. Je kan prima een standaard font gebruiken en die goed uit laten komen in bepaald situaties (zie link). Toch wil je dat je font een goede uitstraling heeft naar je doelgroep. Vergeet echter net simpele (wellicht belangrijkere) zaken zoals font-size, font-weight en line-height.
Het is vergelijkbaar met wat vroeger de marquee tag was.
Ik denk dat je dat beter kan vergelijken met
carousels. Het probleem is namelijk niet de techniek maar het feit dat je tekst pretty much onleesbaar/verborgen wordt. Natuurlijk introduceert het risico's en daarvoor heb je fallbacks en ja performance is zeker een belangrijk punt die je mee wilt wegen maar een font hoeft echt niet zwaar te zijn. Afbeeldingen zijn vaak ook niet "nodig" maar kunnen de ervaring verbeteren, dat is hetzelfde voor fonts.
En als je wél goed weet wat je doet, hoef je het hier niet te komen vragen

Dat gebeurt volgens mij ook eigenlijk niet, volgens mij maken we hier met zn allen (inclusief mijzelf) een design vraag een technische vraag. *Rabbit Hole alert*

* Dus terug on topic:
- Welke waarde straalt je "klant" uit (serieus, informeel etc...), kies daarop een base font.
- Kiel een complementeer font dat, daar goed mee samengaat
- Kijk verder dan font-family, maar ook naar font-size, font-weight en line-height.
Voor het specifieke probleem wat hier gevraagd wordt heeft volgens mij code school een les gemaakt, heeft pretty much niets met code te maken maar is wellicht het meest relevante antwoord dat ik je kan geven:
http://design.codeschool.com/levels/1.