Hulp gevraagd voor hete filmpjes :) HP pavilion G7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hast66
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-06 14:21
Hoi

Mijn oudere laptop HP pavilion G7 1060eb heeft al een hele tijd last van heetlopen, vooral als ik naar youtube kijk. Ik heb de laptop al opengemaakt, nieuwe koelpasta, windows terug geinstalleerd... Niets helpt.
Als de laptop niets doet, dan blaast hij al maar bij het kijken naar een filmpje wordt het even later een hete luchtblazer.
Ik heb wat met de videodriver liggen klooien maar dat hielp ook niets. Bij het installeren van driver krijg ik soms een scherm vol blokken en moet ik dit via veilige modus terug iplossen. Nu heb ik terug normaal beeld maar mijn sluimer/slaapstand zijn verdwenen.
kan iemand me hiermee helpen aub
-met het hitteprobleem
-met het vinden installeren vande juiste drivers.

Alvast bedankt

HP pavilion G7 1060eb
ProdN LF053EA#UUG
SerN CNF1115HZ4
WLAN FCC ID VQF-RT5390
System board ID 166B
Prod config ID 059A100000204610000020100
System board CT N PBVEF011Z064PC
Bios version F.66
CPU INTEL(r) CORE(TM)i3 CPU M380 235

W7 SP1 64 bit 4GBRAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Alssie n hetelucht blazer wordt, weet je in ieder geval dat de koeling werkt.
Als hij zou gaan blazen maar koud bleef, was de CPU/GPU heet, maar de warmte wordt dan niet afgevoerd door de heatsink.
Kortom: er is geen probleem. Het ding wordt gewoon warm. Het is een klein plat doosje met 2 knetterwarme onderdelen (ik had de spec even opgezocht, er zit ook een AMD Radeon GPU in volgens HP) en dat moet gekoeld worden met een ieniemienie-fannetje en een heatsink die niet veel groter is dan 2 vingers. (excl heatpipes, die transporteren alleen maar)

Verder, als je last hebt van blokken en artifacts in beeld als je de videodriver installeert, dan ligt dat meestal niet aan de driver.
Dat wijst vaak op defecte hardware, namelijk een GPU die kaduuk is/gaat of VideoRAM wat kapot is.
Vaak is dat een resultaat van langere tijd overmatig warm te zijn geweest.
Je kan er wel omheen werken door de videodriver niet te installeren, maar dan verdwijnt inderdad je slaapstand. Windows kan je GPU dan niet besturen, dus is er een onderdeel wat niet in slaap gebracht kan worden, en dat weerhoud het hele systeem om in slaapstand te gaan.

En ja, HP Pavilions (en andere consumentenseries van HP) hebben wel eens modellen erbij die simpelweg zichzelf kapot maken. Op een of andere manier zijn het ook altijd de modellen die een dedicated GPU hebben. Of het nu AMD of nVidia is doet er dan niet zoveel toe.
Soldeerverbindingen onder de chips die sub-optimaal zijn en na verloop van tijd door opwarming en afkoeling onstaan er scheurtjes in die soldeerverbindingen. Thermische Stress heet dat.
Het zou zomaar kunnen dat dat bij jou ook aan het gebeuren is.
Doe je verder weinig aan, afgezien van een Reflow laten uitvoeren, en zelfs na reparatie komt het probleem dan vanzelf terug.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
1. Installeer bijvoorbeeld eerst eens speccy en kijk wat er nu zo heet wordt (GPU of CPU)

2. Check of je de laatste firmware hebt en zo niet, flash je BIOS naar de laatste versie.

https://support.hp.com/us...ies/5048677/model/5076883

3. Installeer de videocard drivers die bij je videokaart horen.

https://support.hp.com/us...ies/5048677/model/5076883

4. Ga naar configuratiescherm - energiebeheer en zet deze op gebalanceerd

https://www.schoonepc.nl/...indows7_instellingen.html

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bekijken van een filmpje van youtube zeker?
Das de conversie van /naar HTML5. Dat vreet CPU. Mijn pa heeft een core2quad en die stijgt haast op als ie youtube aanzet :P
En als je CPU harder moet werken gaat je fan harder draaien, omdat dat nou eenmaal zo is ingesteld.
Works as designed dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:58
Heb je toen je je laptop open maakte ook gekeken naar eventuele stof in de fan (en deze verwijderd)?
The Eagle schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:07:
Bekijken van een filmpje van youtube zeker?
Das de conversie van /naar HTML5. Dat vreet CPU. Mijn pa heeft een core2quad en die stijgt haast op als ie youtube aanzet :P
En als je CPU harder moet werken gaat je fan harder draaien, omdat dat nou eenmaal zo is ingesteld.
Works as designed dus :)
Hoe bedoel je dit "conversie van/naar HTML5"? YouTube video's zouden met een moderne browser gewoon in H.264 via de hardware van de videokaart afgespeeld moeten kunnen worden toch? Misschien is dat ook wel even handig; zorgen dat alles up to date is. OS, browser e.d. en dat DXVA werkzaam is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ramon schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:12:
Heb je toen je je laptop open maakte ook gekeken naar eventuele stof in de fan (en deze verwijderd)?

[...]

Hoe bedoel je dit "conversie van/naar HTML5"? YouTube video's zouden met een moderne browser gewoon in H.264 via de hardware van de videokaart afgespeeld moeten kunnen worden toch? Misschien is dat ook wel even handig; zorgen dat alles up to date is. OS, browser e.d. en dat DXVA werkzaam is.
'in hardware afgespeeld' betekent nogsteeds dat er hardware aan de slag moet en dus warmte produceert.
Dat het verhuist van de CPU naar de GPU... sja... Dat zal wel efficienter zijn, maar écht niet zoveel efficienter dat de koeling van een laptop niet harder gaat draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bovendien laptop en i3 dus 3x raden waat de GPU zit :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
The Eagle schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 14:22:
Bovendien laptop en i3 dus 3x raden waat de GPU zit :P
Die laptop heeft naast de iGPU waarschijnlijk een Radeon HD7450M GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hast66
OK thanks voor alle reakties
Ik heb de jongste drivers van https://support.hp.com/us...ies/5048677/model/5076883
(driver chipset en driver graphics)
geinstalleerd en het lijkt wat beter maar mijn slaap/sluimer functionaliteit is nog niet terug.
Uit apparaatbeheer haal ik het volgende:
-Onder Beeldschermadapters staan 2 gele driehoekjes bij:
-Intel (R) HD graphics en
-Standaard VGA grafische adapter.

De eigenschappen van het eerste geeft:
De digitale handtekening die voor de stuurprogramma's van dit apparaat vereist is, kan niet worden gecontroleerd. Mogelijk is na een recente hardware- of softwarewijziging een bestand geïnstalleerd dat onjuist is ondertekend of is beschadigd, of is er schadelijke software van een onbekende bron geïnstalleerd. (Code 52)

De eigenschappen van het tweede geeft:
Dit apparaat start niet. (Code 10)

Wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
hast66 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:23:
OK thanks voor alle reakties
Ik heb de jongste drivers van https://support.hp.com/us...ies/5048677/model/5076883
(driver chipset en driver graphics)
geinstalleerd en het lijkt wat beter maar mijn slaap/sluimer functionaliteit is nog niet terug.
Uit apparaatbeheer haal ik het volgende:
-Onder Beeldschermadapters staan 2 gele driehoekjes bij:
-Intel (R) HD graphics en
-Standaard VGA grafische adapter.

De eigenschappen van het eerste geeft:
De digitale handtekening die voor de stuurprogramma's van dit apparaat vereist is, kan niet worden gecontroleerd. Mogelijk is na een recente hardware- of softwarewijziging een bestand geïnstalleerd dat onjuist is ondertekend of is beschadigd, of is er schadelijke software van een onbekende bron geïnstalleerd. (Code 52)

De eigenschappen van het tweede geeft:
Dit apparaat start niet. (Code 10)

Wat kan ik hieraan doen?
Je hoeft hier niet echt iets aan te doen, je I3 CPU heeft onboard ook een iGPU (zal wel iets van een Intel HD Graphics 3000 series zijn oid) en die zal in de BIOS uitgeschakeld zijn, aangezien je een aparte AMD Radeon HD 6470M GPU hebt als videokaart (je kunt niet de geïntegreerde videokaart van de I3 gelijktijdig gebruiken met die AMD videokaart). Wil je toch de juiste drivers voor de iGPU hebben, dan kan je het beste even dit Intel driver tooltje draaien. http://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

Wat betreft slaap/sluimerstand:

Slaap- en sluimerstand in Windows 7 begrijpen

Slaapstand: Door op de slaaptoets op het toetsenbord te drukken of op Slaapstand te klikken in het menu Afsluiten van Windows 7, wordt de computer in de slaapstand gezet. Het sluiten van de beeldschermklep van een notebook kan de slaapstand ook activeren. In de slaapstand wordt de status van alle geopende applicaties in het geheugen opgeslagen en de stroomtoevoer naar het beeldscherm en de vaste schijf verminderd. Er wordt net voldoende stroom gebruikt om de gegevens in het geheugen te behouden. Uit de slaapstand komen gebeurt snel, in de meeste gevallen binnen een paar seconden. De slaapstand is nuttig wanneer u de computer korte tijd niet gebruikt. Door echter in een notebook de stroomtoevoer naar de geheugenmodules in stand te houden, kan een accu leeglopen als de notebook niet is aangesloten.

Sluimerstand: Klik op Sluimerstand in het menu Afsluiten van Windows 7 (indien beschikbaar) om de computer in de sluimerstand te zetten. In de sluimerstand wordt de status van alle geopende applicaties op de vaste schijf opgeslagen, waarna de computer wordt uitgeschakeld. De computer verbruikt in de sluimerstand geen stroom. Wanneer u de computer opnieuw opstart, wordt de vorige status van alle geopende applicaties hersteld. Om die reden kan herstarten vanuit de sluimerstand langer duren dan herstarten vanuit de slaapstand. Gebruik de sluimerstand als u de computer langere tijd niet gebruikt.

Kijk dus nogmaals bij je energiebeheer:

Klik op Start en vervolgens op Configuratiescherm.
Klik op Systeem en beveiliging en klik op Energiebeheer. Het venster Energiebeheer verschijnt.

Afbeeldingslocatie: https://support.hp.com/doc-images/284/c01876757.gif

Klik op Hoge prestaties in Energiebeheer.

Afbeeldingslocatie: https://support.hp.com/doc-images/159/c04540930.jpg

Klik op De schema-instellingen wijzigen en selecteer Geavanceerde energie-instellingen wijzigen.
Het venster Geavanceerde instellingen voor energiebeheer wordt weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://support.hp.com/doc-images/32/c04540931.jpg

Klik op het plusteken (+) naast Slaapstand.
Klik op het plusteken (+) naast Hybride slaapstand toestaan.
Selecteer Aan in het vervolgkeuzemenu.

Afbeeldingslocatie: https://support.hp.com/doc-images/157/c01876758.gif

Doe hetzelfde voor sluimerstand en druk op OK

p.s: Heb je eindelijk eens gekeken waar die hitte nu vandaan komt GPU of CPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hast66
Bedankt,
ik heb speccy geinstalleerd maar daarin zie ik allen de t° van de cpu en de HDD.
De CPU t° zit bij -gewoon wat bezig zijn- rond 75-80°C en gaat bij Youtube tot boven de 86°C

CPU
Intel Core i3 380M
Cores 2
Threads 4
Name Intel Core i3 380M
Code Name Arrandale
Package Socket 989 rPGA
Technology 32nm
Specification Intel Core i3 CPU M 380 @ 2.53GHz
Family 6
Extended Family 6
Model 5
Extended Model 25
Stepping 5
Revision K0
Instructions MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX
Virtualization Supported, Disabled
Hyperthreading Supported, Enabled
Bus Speed 133.0 MHz
Rated Bus Speed 2394.3 MHz
Stock Core Speed 2533 MHz
Stock Bus Speed 133 MHz
Average Temperature 81 °C
Caches
L1 Data Cache Size 2 x 32 KBytes
L1 Instructions Cache Size 2 x 32 KBytes
L2 Unified Cache Size 2 x 256 KBytes
L3 Unified Cache Size 3072 KBytes
Cores
Core Speed Multiplier Bus Speed Rated Bus Speed Temperature Threads
Core 0 2527.3 MHz x 19.0 133.0 MHz 2394.3 MHz 84 °C APIC ID: 0, 1
Core 1 2527.3 MHz x 19.0 133.0 MHz 2394.3 MHz 78 °C APIC ID: 4, 5

Graphics
Monitor
Name Standard Monitor on
Current Resolution 1600x900 pixels
Work Resolution 1600x900 pixels
State Enabled, Primary
Monitor Width 1600
Monitor Height 900
Monitor BPP 32 bits per pixel
Monitor Frequency 1 Hz
Device \\.\DISPLAY1
Intel HD Graphics
Manufacturer Intel
Model HD Graphics
Device ID 8086-0046
Revision 3
Subvendor HP (103C)
Current Performance Level Level 0
Driver version 8.810.4.5000
Count of performance levels : 1
Level 1 - "Perf Level 0"
ATI Standaard-VGA grafische adapter
Manufacturer ATI
Model Standaard-VGA grafische adapter
GPU Seymour
Device ID 1002-6760
Subvendor HP (103C)
Current Performance Level Level 0
Die Size 67 mm²
Release Date 2010
DirectX Support 11.0
DirectX Shader Model 5.0
OpenGL Support 4.2
GPU Clock 0,0 MHz
Driver version 6.1.7600.16385
ROPs 32
Count of performance levels : 1
Level 1 - "Perf Level 0"

slaap/sluimer: bij het menu afsluiten zijn die opties "grayed out" en bij energieschema settings staat bij sleep, alleen de optie "activeringstimers toestaan". Ook bij "aan/uit knop en deksel" staat geen keuzemogelijkheid van slaap of sluimer, alleen afsluiten of geen actie ondernemen.

???
PS hoe kan ik bvb een printscreen toevoegen?

[ Voor 65% gewijzigd door hast66 op 14-05-2017 13:44 ]

Pagina: 1