Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille Linux desktop zonder GPU

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een ~8 jaar oude desktop die veel te veel herrie maakt en erg traag begint te worden. Deze wil ik vervangen door een stille Linux desktop. Het enige waar ik mijn desktop nu voor gebruik is het bijhouden van mijn fotocollectie, kijken van series en films (1080p) en mijn high-res muziekcollectie (FLAC voornamelijk) beluisteren. Verder zou ik graag in staat zijn om vanaf thuis te werken op mijn machine (= deep learning research). Hiervoor heb ik eigenlijk alleen maar basis software nodig (e.g. PyCharm, Atom, LaTeX) en een CPU die goed mee kan bijvoorbeeld om dingen te compilen. Voor de meeste dingen SSH ik gewoon naar rekenclusters.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ja, geen idee eigenlijk. Misschien maximaal 550 euro, gezien ik geen GPU/SSD nodig heb?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Crucial SSD die ik kan meenemen naar de nieuwe desktop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien ik redelijk wat foto's/films/series heb denk ik toch een HDD nodig te hebben (~2TB). De HDD die momenteel in mijn machine zit maakt echt belachelijk veel herrie. Laatst heb ik een WD Green schijf aangeschaft maar die is echt verschrikkelijk traag. Dus ik ben opzoek naar tips qua snelle maar toch hele stille HDDs (als die bestaan). Verder is een ietwat snelle CPU met onboard GPU wel wenselijk gezien ik ook wat code voor mijn werk wil draaien. Echter vind ik mijn MacBook Pro (late 2013, 2,4-GHz dual-core Intel Core i5) qua processor ook eigenlijk nog prima, de eisen zijn dus niet heel hoog.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Intel CPU en wel om twee redenen: de onboard GPU en de betere support van Linux (het is alweer lang geleden, maar AMD en Linux heb ik toch mindere ervaringen mee). Verder ben ik gecharmeerd van de Fractal design behuizingen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Muisstil. Ik vind het al vervelend als ik de fan van mijn MacBook Pro zachtjes hoor. Verder vind ik het belangrijk dat het moederbord goed veel aansluitingen heeft voor audio. Ik wil mijn versterker(s) graag aan kunnen sluiten met optische kabels. Zoals vermeld ga ik dus waarschijnlijk Linux draaien op het systeem, en dan waarschijnlijk Linux Mint, goede ondersteuning van de hardware is dus wenselijk.

Een kleine behuizing is een pré -- USB 3.0 + HDMI + DVI + Optische outputs zijn een must.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral op zoek naar aanbevelingen qua moederbord, CPU en hardeschijf. Als jullie opmerkingen hebben over de behuizing en voeding die ik heb uitgezocht hoor ik het ook graag. Dit is het lijstje dat ik tot nu toe heb gevonden. Hier mist dus nog de HDD en eigenlijk staat alles behalve vast: alle aanbevelingen zijn dus welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 187,73€ 187,73
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 60,58€ 60,58
1Fractal Design Define Mini C€ 78,65€ 78,65
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,95€ 60,95
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,86

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, als ik dan zie dat je een cpu kiest van 3 jaar oud (daarna kwam de 6xxx serie en nu zijn we al bij de 7xxx serie....
en dat je een voeding kiest van 550 watt, terwijl je nog geen 100 watt trekt

vraag ik me af of dit wel een serieus topic is.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja de PSU is te verdedigen. Het is wel een kwalitatief goeie én het is 80+ Gold rated. Dus ook bij slechts 100watt verbruik zal hij niet significant meer verbruiken omdat hij 'buiten z'n kracht' werkt.
Aan de andere kant, hij is wel prijzig voor iets wat ook wel minder kan.

Verder eens over de CPU. Pak gewoon een Skylake (6000) of Kabylake (7000) serie.
Toegegeven is dat niet significant sneller per clock, maar algeheel wel redelijk sneller. Plus ze zijn efficienter en zuiniger (wat helpt met stil zijn!), je krijgt hardwarematige 10bit HEVC decoding (goed voor 4K videomateriaal) en je krijgt support voor nieuwe technieken zoals NVMe en ondersteuning voor Intel Optane (vanaf de 7000 serie).
Dat maakt je systeem zo veel meer upgradable als het moment daar voor aanbreekt.

De ingebouwde GPU van nieuwere CPU's gaat trouwens ook met sprongen vooruit. Met die van de Skylake kan je al enigzinds fatsoenlijk GTA5 spelen, en dat zegt wel wat over iets waar Minecraft eerder nog niet lekker op werkte (2000/3000 serie b.v.)

Wat betreft harddisks, probeer eens WD Red schijven. Die zijn eigenlijk bedoeld voor gebruik in een NAS, maar zijn daarom enorm stil en bevatten sensoren om vibraties en resonanties tegen te gaan.
Technisch gezien kunnen ze de rotatiesnelheid en de snelheid van de arm veranderen om de akoustiek te beinvloeden voor optimale stilte en minimale trillingen.
En toch zijn ze vrij rap.

En om nog even verder te gaan op het onderwerp 'Stil'. Waarom heb je geen aftermarket koeler gekozen? Niet dat die van Intel zo beroerd zijn, maar het kan echt wel stiller.
Ik heb b.v. i5-3570's koel weten te houden met een Scythe Ninja en daarnaast niets anders dan de flow door de kast heen. De Ninja had ik de fan niet op gemonteerd.

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 13-05-2017 09:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• meesjagerman
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-05-2021
Qua HDD kun je kijken naar een SSHD, die zijn niet zo snel als een SSD, maar zeker sneller dan een HDD

Voorbeeld: https://tweakers.net/pric...gate-st1000dx001-1tb.html

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Deze processor is ook wel het overwegen waard: pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

• monnick
  • Niet online
Bedankt voor alle nuttige feedback. Ten eerste hebben jullie helemaal gelijk wat betreft processor, ik denk inderdaad dat ik liever wat meer geld uitgeef voor een KabyLake zodat ik weer een tijdje mee kan. Daarmee moet ik ook het moederbord wijzigen naar een 1151 socket. Aangezien ik een Mini-ATX kast wil kopen valt mijn oog op de onderstaande moederborden:

pricewatch: Gigabyte GA-H270N-Wifi
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA
Vergelijking: https://tweakers.net/pricewatch/compare/487039;704203/

Het belangrijkste verschil lijkt hem te zitten in de H270 versus B150 chipsets en audio. De Gigabyte is nieuwer maar heeft nog niet echt reviews. Wat betreft audio: de Gigabyte heeft de Realtek ALC1220 en de Asus een SupremeFX. Een snelle zoektocht leert mij dat die SupremeFX niks meer is dan een Realtek ALC1150 chip met wat extra software. Ik heb een vrij goed audiosysteem (NAD C368 amplifier), denken jullie dat het waardevol is om voor de nieuwere audiochipset te kiezen? De Linux ondersteuning is van belang. De Gigabyte heeft ook WiFi aan boord, dat is een pré, maar een los kaartje aanschaffen kost ook bijna niks. Iemand advies?

Ik zou eventueel de voeding ook nog door deze kunnen vervangen, maar voor 20 euro meer lijkt die Corsair toch wat meer waar voor z'n geld (goede reviews, net wat stiller). pricewatch: Seasonic G-series 450 watt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 183,95€ 183,95
1Asus B150I PRO GAMING/AURA€ 100,95€ 100,95
1Fractal Design Define Mini C€ 77,95€ 77,95
1Intel Dual Band Wireless-AC 8265€ 27,23€ 27,23
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,95€ 60,95
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,98

@McKaamos Ik heb recent nog een aftermarket CPU koeler gekocht (Scythe geloof ik). Die kan ik gewoon overplaatsen naar mijn nieuwe machine. Ook bedankt voor de WD Red tip, ik ga even wat reviews lezen.

@meesjagerman Goede tip die SHHD, ziet er voor 1TB ook schappelijk geprijsd uit; ik ga me even wat verder inlezen.

@misterTweakers Zo te zien een goede CPU voor het bedrag dat je er voor neerlegt. Echter ben ik gemotiveerd door de andere posts om toch voor een KabyLake processor te kiezen zodat ik weer wat langer mee kan.

• monnick
  • Niet online
Dit moederbord zou trouwens ook nog een optie zijn: pricewatch: Asus ROG STRIX H270I GAMING -- Hij lijkt erg nieuw en er zijn nog vrijwel geen reviews.

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
@misterTweakers Zo te zien een goede CPU voor het bedrag dat je er voor neerlegt. Echter ben ik gemotiveerd door de andere posts om toch voor een KabyLake processor te kiezen zodat ik weer wat langer mee kan.
Dit is ook Kaby Lake. Als je een Kaby Lake kiest zou ik voor een moederbord kiezen met de 200 serie chipset, omdat je anders eerst een bios update moet uitvoeren voordat de processor werkt.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Als je een uiterst stille voeding zoekt is een pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W ook een goede optie met een uiterst stille fan of een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M review: http://www.tomshardware.c...series-550w-psu,4805.html maar de RM550X is ook een prima keuze misschien een beetje overkill maar ik zou de keuze wel begrijpen. Ik heb hem zelf ook en heb hem nog nooit gehoord.

Algemeen advies:

Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Daarnaast gaat de gekozen Wi-fi kaart niet werken een pricewatch: TP-Link TL-WDN4800 past wel.
Pagina: 1