Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Beste mensen,

Mijn vriendin heeft na lang wachten de IB aanslag over 2014 ontvangen en daar staat m.i. een fout in.

Ze krijgt namelijk maar €1146 algemene heffingskorting ( AH ), echter is het max. bedrag €2103 in 2014 en het minimale €1366.
Ze heeft dat jaar van 01-01 t/m 23-11 gewerkt in NL en minder dan €19.645 verdiend, de rest van het jaar geen werk gehad ( ze woonde dat hele jaar in Duitsland ). Dus m.i. had ze de gehele AH moeten krijgen!?

Als we de aangifte invullen geeft deze zelf ook €2103 AH aan en komt uit op €4 te betalen/ontvangen ( effectief dus €0), maar de BD stuurt ons dus die aanslag die uitkomt op €969 betalen ( €2103 minus €1146 = €957, daar komt nog €8 belastingrente bij en de verschuldigde €4), kortom, ze moet zoveel betalen vanwege die AH die m.i. niet klopt.

Zijn er situaties waarin dit kan kloppen of hebben ze echt een fout gemaakt?
Wat ik wel moet vermelden, in de aanslagbrief staat ook: "U was vanaf 1 januari t/m 20 junie premieplichtig voor de volksverzekeringen"
Geen idee hoe en waarom ze aan die datum komen, gezien ze het hele jaar in DLD gewoond heeft en van 01-01 t/m 23-11 werk heeft gehad in Nederland.

Vandaag al met de BD gebeld ( door mijn vriendin ) en die zeggen dat het komt omdat ze maar tot 20-06 premieplichtig voor de volksverzekeringen is, zoals ook in de brief staat.
Zij heeft dat voor waarheid aangenomen, maar zoals ik eerder al vermeldde, klopt daar m.i. niets van, ze heeft immers sowieso tot 23-11 gewerkt en de AH is volgens mij afhankelijk van hoeveel je verdient en niet hoeveel je werkt!?

Iemand die er nog iets zinnigs over kan zeggen alvorens we bezwaar gaan maken?

Alvast bedankt!

Grtz Tim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 20:39
-

[ Voor 153% gewijzigd door LennG op 13-05-2017 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Gedeelte van het jaar verzekerd voor de volksverzekeringen, heffingskorting pro rato.

Waarom was ze niet het hele jaar belasting/premie plichtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
metallicattim schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:01:
Ze heeft dat jaar van 01-01 t/m 23-11 gewerkt in NL en minder dan €19.645 verdiend, de rest van het jaar geen werk gehad ( ze woonde dat hele jaar in Duitsland ). Dus m.i. had ze de gehele AH moeten krijgen!?
Wat ik wel moet vermelden, in de aanslagbrief staat ook: "U was vanaf 1 januari t/m 20 junie premieplichtig voor de volksverzekeringen"
Geen idee hoe en waarom ze aan die datum komen, gezien ze het hele jaar in DLD gewoond heeft en van 01-01 t/m 23-11 werk heeft gehad in Nederland.
Weet je waarom de Belastingdienst meld dat er tot 20Juni gewerkt was ipv tot november?
Hoe is het ingevult en waar woonde ze in die tijd?

Ik denk dat de datum's van belang zijn (idd niet de bedragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
canonball schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:48:
[...]

[...]

Weet je waarom de Belastingdienst meld dat er tot 20Juni gewerkt was ipv tot november?
Hoe is het ingevult en waar woonde ze in die tijd?

Ik denk dat de datum's van belang zijn (idd niet de bedragen)
t_captain schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:46:
Gedeelte van het jaar verzekerd voor de volksverzekeringen, heffingskorting pro rato.

Waarom was ze niet het hele jaar belasting/premie plichtig?
Geen idee waarom de BD die datum aangepast heeft naar 20 juni. Op de eigen ingezonden aangifte kun/moet je helemaal geen data invullen, we hebben hem gister nogmaals vanaf het begin ingevuld.
Ze heeft van 1 jan t/m 23 nov gewerkt en zou dan premieplichtig moeten zijn geweest.
Ze heeft het hele jaar in DLD gewoond.

Ik kan nergens iets vinden over de AH dat die periode afhankelijk is, alleen dat deze inkomensafhankelijk wordt vastgesteld qua hoogte ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je in NL werkt ben je in principe gewoon premieplichtig. Hier klopt dus niks van. Bezwaar maken dus. Valt verder weinig over te zeggen. Als je vriendin sterk wisselende inkomens heeft (gehad) kun je ook nog een middelingsverzoek indienen waardoor ze mogelijk minder belasting hoeft te betalen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ze werkte parttime bij een benzinestation destijds (verdiende beter dan haar baan als paravetrinair waar ze 4 jaar voor gestudeerd heeft maar goed andere discussie) dus het fluctueerde wel maar niet drastisch.

We gaan sowieso bezwaar maken want die datum en AH minimum klopt niet.
Op de BD site over 2015 (2014 staat er niet meer op) staat duidelijk wat het minimum is en niks over een gewerkte periode.

onofficiële 2014 info

[ Voor 9% gewijzigd door metallicattim op 13-05-2017 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De centrale vraag is: was je vriendin binnenlands belastingplichtige gedurende het hele jaar (of tenminste de periode tot november)?

Wonen in Duitsland kan ook betekenen dat ze daar aangifte moet doen en dan onder het verdrag tegen dubbele belastingheffing haar NL belastingaanslag moet verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:12
Ik zou nog even goed de gegevens in de aangifte 2014 controleren om na te gaan of daar geen fouten in zijn gemaakt. Daarnaast zou ik de volgende pagina lezen, want dit is waar het om draait:

https://www.belastingdien...ar_in_nederland_verzekerd

Het punt is dat alle heffingskorten, inclusief de algemene heffingskorting, bestaan uit een deel dat betrekking heeft op de inkomstenbelasting en een deel dat betrekking heeft op de premies volksverzekeringen. Zie voor 2014 https://www.belastingdien...deel_heffingskorting_2014

Van de € 2103 aan algemene heffingskorting had in 2014 als ik het goed zie € 1808 betrekking op de premies volksverzekeringen. Omdat ze niet in heel 2014 premieplichtig was, heeft ze geen recht op die volledige € 1808 maar op een gedeelte daarvan. Als je even voor het gemak uitgaat van een half jaar premieplichtige, dan bedraagt de algemene heffingskorting dus: € 295 (IB-deel) + 0,5 x € 1.808 (premiedeel) = € 1.199

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eens met t_captain: als je in het buitenland woont, kun je niet zonder meer klakkeloos uitgaan van hetgeen op de site van de belastingdienst staat. Daarvoor zijn de regels net even te ingewikkeld. Overigens is AH niet afhankelijk van of je werk hebt of niet, maar of je inkomen hebt of niet. Ik denk wel dat je daarvoor 'economisch gebonden' moet zijn aan NL, dus òf wonen, òf werken maar als je beide niet doet wordt dat lastig. Anders kan iedere niet-ingezetene natuurlijk gratis geld krijgen van de NL belastingdienst...

Wel raar dat ze dan 'zomaar' bij de datum van 20 juni komen. Is in de resterende maanden op het loonstrookje wel netjes de afdracht premie volksverzekeringen te zien? Dan kun je met dat als bewijs bezwaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Het draait inderdaad om die datum van 20 juni. Daarom zou ik in eerste instantie controleren of er niet een fout is gemaakt in de aangifte en (als ze er nog zijn) of er in de loonstroken van 2014 toevallig iets veranderd is qua loonbelasting/premieheffing rondom juni 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
t_captain schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:23:
De centrale vraag is: was je vriendin binnenlands belastingplichtige gedurende het hele jaar (of tenminste de periode tot november)?

Wonen in Duitsland kan ook betekenen dat ze daar aangifte moet doen en dan onder het verdrag tegen dubbele belastingheffing haar NL belastingaanslag moet verrekenen.
Je kan dat zelf kiezen blijkbaar! Ze heeft ervoor gekozen dat ze binnenlands aangifte doet. Dat heeft ze ook ingevuld dusdanig, maar de BD heeft die aangifte dus veranderd van €2103 heffingskorting naar €1146. De rest van de aangifte is exact hetzelfde.

Op haar loonstroken is niks veranderd of geks gebeurd, dus daar zit het hem ook niet in.

Ik krijg mijn belastingadviseur niet te pakken, maar ga het nog even navragen alvorens we bezwaar gaan maken. Een voordeel, dat kan tegenwoordig digitaal! wauw....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Icephase schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:27:
Eens met t_captain: als je in het buitenland woont, kun je niet zonder meer klakkeloos uitgaan van hetgeen op de site van de belastingdienst staat. Daarvoor zijn de regels net even te ingewikkeld. Overigens is AH niet afhankelijk van of je werk hebt of niet, maar of je inkomen hebt of niet. Ik denk wel dat je daarvoor 'economisch gebonden' moet zijn aan NL, dus òf wonen, òf werken maar als je beide niet doet wordt dat lastig. Anders kan iedere niet-ingezetene natuurlijk gratis geld krijgen van de NL belastingdienst...
Ze werkte dus in NL en dus economisch gebonden.
Wel raar dat ze dan 'zomaar' bij de datum van 20 juni komen. Is in de resterende maanden op het loonstrookje wel netjes de afdracht premie volksverzekeringen te zien? Dan kun je met dat als bewijs bezwaar maken.
Loonbelasting staat er gewoon op ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Binnenlands belastingplichtige is in dit geval niet van belang. Het belastingdeel van de algemene heffingskorting heeft ze namelijk sowieso recht op.
Het gaat om het premiedeel. Ze heeft geen recht op het volledige premiedeel omdat ze na 24-11 niet meer in Nederland werkte (in zoverre wordt de algemene heffingskorting sowieso verlaagd; zie de pagina van de website van de BD en voor de juridische grondslag art. 2.6a van de Regeling Wfsv). De vraag is waar die 20 juni vandaan komt.

Er is volgens mij sowieso een goede reden voor bezwaar: de Hoge Raad stelt een prejudiciële vraag aan het Hof van Justitie van de EU of deze korting op de algemene heffingskorting niet in strijd is met het vrij verkeer van werknemers (https://www.rechtspraak.n...mene-heffingskorting.aspx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
voske schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:07:
Binnenlands belastingplichtige is in dit geval niet van belang. Het belastingdeel van de algemene heffingskorting heeft ze namelijk sowieso recht op.
Het gaat om het premiedeel. Ze heeft geen recht op het volledige premiedeel omdat ze na 24-11 niet meer in Nederland werkte (in zoverre wordt de algemene heffingskorting sowieso verlaagd; zie de pagina van de website van de BD en voor de juridische grondslag art. 2.6a van de Regeling Wfsv). De vraag is waar die 20 juni vandaan komt.

Er is volgens mij sowieso een goede reden voor bezwaar: de Hoge Raad stelt een prejudiciële vraag aan het Hof van Justitie van de EU of deze korting op de algemene heffingskorting niet in strijd is met het vrij verkeer van werknemers (https://www.rechtspraak.n...mene-heffingskorting.aspx).
Dat klinkt aannemelijk! Dan zou ze iets meer dan 1/12 deel van dat premiedeel niet moeten krijgen.
Tijd om te gaan bellen! Thx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De uitspraak in een dergelijke zaak kun je waarschijnlijk over 6 jaar verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Mensen, ik kom graag even terug op deze zaak, want we hebben inmiddels bericht van de BD gekregen dat het inderdaad niet goed berekend is. ( we hebben bezwaar aangetekend )

De datum in juni klopte niet, gezien ze tot november gewerkt heeft. Wat zegt de BD nu, ok dan berekenen we de heffingskorting niet tot juni maar in ratio tot november en dus moet ze alsnog 193 euro betalen.
Heel pak minder dan die bijna 1000 euro natuurlijk, maar volgens mij klopt het nog altijd niet!?

Algemene heffingskorting wordt volgens de website berekend op basis van inkomen, niet op gewerkte dagen!?
De algemene heffingskorting is een korting op uw inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. U betaalt hierdoor minder belasting en premies. Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting. Maar of u volledig gebruik kunt maken van deze heffingskorting, hangt af van uw leeftijd en of u het hele jaar in Nederland hebt gewoond. De algemene heffingskorting is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Dit betekent dat u minder algemene heffingskorting krijgt, als uw inkomen stijgt.

De algemene heffingskorting wordt verminderd met een percentage van uw belastbaar inkomen uit werk en woning. Dit percentage vindt u in de tabellen voor de algemene heffingskorting.
https://www.belastingdien.../algemene_heffingskorting

Gezien ze het hele jaar in DLD woonde, is dat geen factor, want ze krijgt wel de korting.
Leeftijd, geen idee wat de grenzen zijn, maar als volwassenen neem ik aan dat het n.v.t. is.
Hoogte van het inkomen, ja die ligt bij haar onder de grens en dus volledige korting?!?

De BD bellen hierover heeft dus geen zin is gebleken, want die mensen aan de telefoon weten deze "simpele" feiten niet en zetten het altijd door naar een expert en daar krijgt zij dus nu die brief van, die i.m.o. alsnog niet klopt.

Iemand van jullie die er een zinnig woord over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-09 14:16
Als je uit gaat van het premie gedeelte van €1.808, en dit verrekend met het percentage van het jaar wat ze niet heeft gewerkt dan kom je volgens mij aardig in de buurt.

38 uit 365 dagen niet gewerkt, dus 10,4% * €1.808, is €188 wat terugbetaald moet worden. Dan nog met wat rente e.d., lijkt mij te kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Als je er vanuit gaat dat het berekend wordt op gewerkte dagen klopt dat, maar waar staat dat dat zo is?
Op de BD site staat dat het afhankelijk is van de hoogte van je inkomen.

Ik word er middels Google helaas niet wijzer van.

[ Voor 12% gewijzigd door metallicattim op 06-07-2017 17:42 ]

Pagina: 1