Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:24
Goedenavond Tweakers,

Ben ik (helaas) weer met een vraag -O-

Ik was net wat videokaarten aan het benchmarken voor de fun, maar met één kaart had ik problemen. Hij crashte na 1 min in Heaven, herstartte zichzelf. Heb het toen nog een keer geprobeerd, crashte toen na 1 min weer, maar nu met een vonk en ik hoorde een knap. Gelijk de voeding van de stroom gehaald, maar dit was waarschijnlijk fataal voor de videokaart. De brandlucht was dichtbij de kaart te ruiken, maar ik ben er nog niet achter wat precies is "doorgebrand" (ik ga nog op zoek naar zwarte plekken op de PCB van de GPU).

Omdat ik bang was dat de voeding dit probleem veroorzaakte heb ik een andere kaart getest met dezelfde voeding, die kaart runde Heaven wel netjes. Toch blijf ik een beetje huiverig om de voeding volledig te vertrouwen. Het is een Corsair CX750M (2016 edition), voldoende power voor de Asus HD7970 Platinum die nu waarschijnlijk defect is.

Mijn vraag

Nu is mijn vraag: is het safe om de voeding te blijven gebruiken? En wat kan ik nog met de videokaart? Ik heb hem niet meer aangesloten, omdat ik bang was dat andere componenten mogelijk ook defect zouden gaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Videokaart: pricewatch: Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5
Voeding: Corsair CX750M (2016 edition)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nog niets gedaan, alleen de stroom eraf gehaald en de videokaart uit het moederbord verwijderd :)

Update: de GPU die is gebroken, zo lijkt het erop (zie foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x6ntg5bpn05nh.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Koen179 op 12-05-2017 23:16 ]

Beste antwoord (via Koen179 op 13-05-2017 12:00)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Ik denk ook dat er gewoon wat mis is met de kaart zelf, shit happens, kan gebeuren zelfs met dure kaarten.

Dat de die gebarsten is is niet zo moeilijk, als er maar genoeg voltage doorgaat. Ooit eens een defecte Pentium II gehad en op willekeurige pinnen 12V zetten (toch nog een beetje lol hebben van een toch al defecte CPU >:) ), kreeg je hetzelfde effect, core gewoon gebarsten.

Dus doet mij vermoeden, net als een paar anderen, dat de stroomvoorziening op de kaart zelf defect is geraakt, en dat er vervolgens een veel te hoge voltage door de core is gegaan en dat die toen is geknapt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
Wowzers dat heb ik nog nooit gezien. zou in ieder geval huiverig zijn met die voeding

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Meh, die kaarten zijn gedoemd om te falen, lekker heet en vaak misbruikt om te minen.

Wat ik zo snel kan terug vinden is dat er 3 jaar garantie op die krengen zitten.
Snel aanmelden bij je shop danwel asus zelf als het nog in die periode zit.

Let er wel op dat leveranciers/webshops nogal eens 1/2 jaar proberen te claimen, foto's van de doos waar garantieclaims worden gemaakt kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56
Wat is de reden dat je de voeding verdenkt en niet de kaart zelf?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
haarbal schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:39:
Wat is de reden dat je de voeding verdenkt en niet de kaart zelf?
Omdat de voeding power levert aan de videokaart, maar het kan ook zijn dat de videokaart zichzelf naar zijn einde heeft geholpen (dat hoop ik dan maar). De voeding werkt met andere kaarten prima, dus ik denk dat ik ervan uit moet gaan dat deze videokaart op zijn eind was en dat dit het abrupte einde voor hem is ;w.

Nog nooit gezien dat de GPU die gebroken is, hier komt ook de brandlucht vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Koen179 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:42:
[...]

Omdat de voeding power levert aan de videokaart, maar het kan ook zijn dat de videokaart zichzelf naar zijn einde heeft geholpen (dat hoop ik dan maar). De voeding werkt met andere kaarten prima, dus ik denk dat ik ervan uit moet gaan dat deze videokaart op zijn eind was en dat dit het abrupte einde voor hem is ;w.

Nog nooit gezien dat de GPU die gebroken is, hier komt ook de brandlucht vandaan.
Maar hij levert ook power aan de cpu via het moederbord, op dezelfde 12V, en die is nog heel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
rdejongjr schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:34:
Meh, die kaarten zijn gedoemd om te falen, lekker heet en vaak misbruikt om te minen.

Wat ik zo snel kan terug vinden is dat er 3 jaar garantie op die krengen zitten.
Snel aanmelden bij je shop danwel asus zelf als het nog in die periode zit.

Let er wel op dat leveranciers/webshops nogal eens 1/2 jaar proberen te claimen, foto's van de doos waar garantieclaims worden gemaakt kan helpen.
Vreemde opmerking, de matrix is een duurdere uitvoering dus minder aantrekkelijk om mee te minen in eerste instantie. Daarnaast moet je nog maar hopen dat ze een kaart garantie gaan geven als de koeler eraf is geweest.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen179
haarbal schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:46:
[...]

Maar hij levert ook power aan de cpu via het moederbord, op dezelfde 12V, en die is nog heel toch?
Gelukkig wel :). Ik hoef me dus geen zorgen te maken dat de voeding nog meer videokaarten om zeep gaat helpen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Koen179 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 00:10:
[...]

Gelukkig wel :). Ik hoef me dus geen zorgen te maken dat de voeding nog meer videokaarten om zeep gaat helpen als ik het goed begrijp?
ik kan het niet uitsluiten, maar het lijkt me waarschijnlijker dat de matrix zichzelf gesloopt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaltoby
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-08 09:06
Ik heb destijds ruim 3 jaar, 3x de HD7970 overclocked met 1190 MHz 1800 MHz (stock Cooler) in mijn pc gehad. Ik heb nooit problemen gehad met oververhitting.

Zie: SOD

Het is een erg vreemd verhaal, misschien kan het ook aan je fanprofiel liggen of aan de voeding maar zeker weten kan ik dat natuurlijk nooit met deze beperkte info.

Ik heb zelf ook een keer een voeding (Enermax MaxRevo 1500W) opgeblazen tijdens het benchen en de kaarten bleven ongedeerd.

Succes. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Metaltoby op 13-05-2017 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

aminam schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:47:
[...]

Vreemde opmerking, de matrix is een duurdere uitvoering dus minder aantrekkelijk om mee te minen in eerste instantie. Daarnaast moet je nog maar hopen dat ze een kaart garantie gaan geven als de koeler eraf is geweest.
Als miner kaart idd niet het meest gewilde, maar wel een lekker ophefokt ding, zag in mijn rma afdeling over het algemeen meer extra luxe kaarten letterlijk gefrituurd retour dan de mainstream modellen ongeacht merk/model.

Wellicht worden die vette modellen net iets te ver gepushed en zijn er te weinig bèta testers die zon model kopen om fouten er sneller uit te pikken.

Asus is vrij apart met garantie en stickers etc.
Zorg dat je het ding eerst probeerd aan te melden bij Asus zelf, wanneer een verkoper/distri het ding instuurd zonder voormelding van eindgebruiker wordt er op elk lullig punt afgekeurd (krasjes, stickers noem het maar)
Zorg er dus voor dat jij en/of shop het ding voormelden bij Asus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je woont in de EU, en in de EU heb je het recht om zelfs binnen de garantie termijn je producten te reparen en daarna kan je alsnog gebruik maken van de garantie ( als je nog in de garantie tijd zit )

Dingen als die stickertjes als die gescheurd zijn dat je garantie doen null and void zou zijn is bij de wet null and void :9

Probleem met tweedehands gpu's is je weet nooit hoe (erg) iemand heeft zitten overclocken en bij nvidia gpu's maakt het zelfs niet uit als iemand zegt en echt niet zelf heeft overgeclockt, want dat doet nvidia's gpu boost en dat gaat over de boost clock specs heen. Dus krijg je alsnog gewoon een gpu die veelal verder clocked dan boost was :)

Ben zelf ook geen fan van al die '' benchmarks '' programma's, ik raad gewoon aan om bepaalde games te spelen en gewoon even de ` voor de console te gebruiken en meestal kun je dan met show_fps of fps etc intypen om je fps te zien kijk hoe het gaat en zet je settings er naar toe wanneer je tevreden bent met fps/graphic settings of gebruik ashes of the benchmarks euh bedoel ashes of the singularity x]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2017 03:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Als de GPU die op dat ding zodanig geploft is zou ik ook echt de VRMs op de kaart verdenken. Je moet écht iets héél raars op de 12V lijn aan die VRMs voeren om ze de dramatisch veel hogere spanning te laten afgeven die vereist is om een stukje halfgeleidermateriaal zo uit elkaar te laten klappen - dan had er werkelijk niets in je PC, waarschijnlijk tot aan de front panel lampjes aan toe, meer gewerkt :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Ik denk ook dat er gewoon wat mis is met de kaart zelf, shit happens, kan gebeuren zelfs met dure kaarten.

Dat de die gebarsten is is niet zo moeilijk, als er maar genoeg voltage doorgaat. Ooit eens een defecte Pentium II gehad en op willekeurige pinnen 12V zetten (toch nog een beetje lol hebben van een toch al defecte CPU >:) ), kreeg je hetzelfde effect, core gewoon gebarsten.

Dus doet mij vermoeden, net als een paar anderen, dat de stroomvoorziening op de kaart zelf defect is geraakt, en dat er vervolgens een veel te hoge voltage door de core is gegaan en dat die toen is geknapt.
Pagina: 1