Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik heb in 2015 mijn HBO rechten studie afgerond en ben vervolgens 1 september begonnen met een pre-master aan de universiteit. Deze is door de universiteit aangemerkt als WO-bachelor zodat er nog geleend kan worden bij de DUO. Uiteindelijk studeer ik hopelijk deze zomer af (master-rechten)

Mijn vraag:

Is de overstap van een HBO-bachelor naar een WO-bachelor aan te merken als een "nieuwe student"? Dit zou namelijk betekenen dat ik hetgeen wat ik na 1 september 2015 heb geleend in 35 jaar moet terugbetalen terwijl ik het eerdere in 15 jaar moet terugbetalen.

Ik heb de DUO al 3 keer geprobeerd te bellen maar dan verbreken ze de verbinding omdat het "te druk" Is (wat een ballentent is dat trouwens) en op internet kan ik alleen het antwoord vinden wanneer het gaat om een WO bachelor naar WO master.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-04 16:04
Opzich zou het niet zo lastig moeten zijn.

Wanneer je start met een (eerste) studie, begint je studiefinanciering. In jouw geval was dit het HBO, aangezien je dit in 2015 hebt afgerond zul je in 2011 of eerder begonnen zijn. DUO telt in dat geval door vanaf 2011, ook voor je master die je in 2017 afrond. In 2011 val je nog onder het oude stelsel en nu dus ook nog.

Zie: https://duo.nl/particulie...naar-de-nieuwe-regels.jsp

Nu staat er onder die webpagina wel een aantal mogelijkheden waaronder je over kunt stappen, ik heb het vermoeden dat jij vooral geïnteresseerd bent in de 15/35 jaar aflossen, hier kun je dus in switchen onder een paar voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Jordymt schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 14:43:
Opzich zou het niet zo lastig moeten zijn.

Wanneer je start met een (eerste) studie, begint je studiefinanciering. In jouw geval was dit het HBO, aangezien je dit in 2015 hebt afgerond zul je in 2011 of eerder begonnen zijn. DUO telt in dat geval door vanaf 2011, ook voor je master die je in 2017 afrond. In 2011 val je nog onder het oude stelsel en nu dus ook nog.

Zie: https://duo.nl/particulie...naar-de-nieuwe-regels.jsp

Nu staat er onder die webpagina wel een aantal mogelijkheden waaronder je over kunt stappen, ik heb het vermoeden dat jij vooral geïnteresseerd bent in de 15/35 jaar aflossen, hier kun je dus in switchen onder een paar voorwaarden.
Als je van HBO bachelor overstapt naar een master opleiding wordt je gezien als een "nieuwe student"

https://duo.nl/particulie.../een-master-gaan-doen.jsp

Dus voor het HBO deel val je onder het oude stelsel en voor de master onder het nieuwe stelsel. Ik vroeg me alleen af of dat ook gold voor HBO bachelor naar WO Bachelor.

Maar goed, via de link die je stuurde zou dat betekenen dat ik van 3 naar 1 kan overstappen als ik dat wil. Ik heb immers een schuld opgebouwd onder het "oude stelsel" tijdens mijn HBO opleiding en ook een schuld tijdens de "nieuwe" fase omdat ik na 1 september 2015 aan mijn master begonnen ben.

Of heeft iemand hier andere ideeën bij?

[ Voor 12% gewijzigd door FrankoNL op 13-05-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:29
Zoals ik heb begrepen is overstappen vanaf HBO naar universiteit altijd een nieuw opleidingstraject dus ook een andere vorm van lenen, omdat dit na. Maar als het goed is kan je dit in Mijn DUO terugvinden en anders kan je proberen contact op te nemen, neem aan dat dat geregistreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 12:21
Moet je dat wel willen? Afstuderen, rest van het jaar, twee pauzejaren en dan nog 35 jaar inlossen? Straks heb je bij wijze van spreken drie generaties schoolkosten tegelijk.

Op de lange baan schuiven van je inlossing is vooral een nuttige strategie als je ergens een grote som geld ineens verwacht. Is je verwachting meer gericht op een goed jaarlijks inkomen, gooi die inlossing omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
t_captain schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:35:
Moet je dat wel willen? Afstuderen, rest van het jaar, twee pauzejaren en dan nog 35 jaar inlossen? Straks heb je bij wijze van spreken drie generaties schoolkosten tegelijk.

Op de lange baan schuiven van je inlossing is vooral een nuttige strategie als je ergens een grote som geld ineens verwacht. Is je verwachting meer gericht op een goed jaarlijks inkomen, gooi die inlossing omhoog.
Ik ben uiteraard niet van plan om er 35 jaar over te gaan doen. Je kan bij de DUO ook eerder/meer aflossen wanneer je dit wenst. Het gaat meer om het feit dat ik dan in ieder geval niet verplicht ben meer af te lossen omdat er een hoger minimaal bedrag is :) Daarnaast is de rente momenteel zo laag dat het de eerste jaren waarschijnlijk nauwelijks extra zal kosten.

Daarnaast ben ik een stapelaar (MBO-HBO-Wo en door omstandigheden altijd op mezelf moeten wonen, dus de schuld is niet mals. (25k ongeveer). Dan is het fijn als je wat meer tijd hebt :)

[ Voor 15% gewijzigd door FrankoNL op 16-05-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:08
Toen ik van WO bachelor verderging met WO master werd dat gezien als een 'nieuwe opleiding'. Als jij op 1 september 2015 bent begonnen aan een nieuwe master dan lijkt mij dat het gezien wordt als een nieuwe opleiding, die dus ook onder het nieuwe stelsel valt.
Pagina: 1