[Wasmachine] Aansluiting wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:22
Vandaag ben ik wezen kijken in een nieuw complex van studentenkamers. (Stieltjesweg, Delft). In deze kamers is geen standaard kant en klare wasmachine aansluiting geïnstalleerd. Dit waarschijnlijk om het gebruik van de wascentrale te stimuleren. Echter is het gebruik hiervan onhandig (al ervaring mee, kan bijv. alleen kiezen tussen 40 of 60 graden) en prijzig (2 - 2,50 per was). Volgens het Nibud kost wassen zo'n 80-90 cent, incl afschrijving machine. Ik ben dus benieuwd of ik toch op een of andere manier een wasmachine op mijn kamer kan zetten, er is namelijk ruimte zat. Tot zover de aanleiding.

Hieronder staat een foto van de aansluiting onder de wasbak (de foto is een beetje vaag, als het niet beoordeeld kan worden zal deze vraag nog moeten wachten tot de oplevering...).

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ez1wvk/IMG_3203.jpg
image hosting

Er komt dus vanuit een centraal punt koud en warm water de kamer binnen. Is er op de koude kraan kant een tussenstuk te zetten waar een wasmachine op kan worden aangesloten? Indien dat kan, wat heb ik dan nodig aan materiaal? Kan de afvoer vrij eenvoudig op het stuk waar de roze dop opzit?

Om uiteindelijk bij de wasmachine uit te komen zal er wel een gat geboord moeten worden door het kastje voor de leiding, maar dat lijkt mij het kleinste probleem (en na 2,5 jaar, zal een volgende huurder daar denk ik blij mee zijn).

Ik hoor graag wat jullie denken? Is het te doen? Of niet/afgeraden om hieraan te beginnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Aftakken wil natuurlijk altijd, maar:

Let op of de waterleiding voldoende diameter heeft voor de wasmachine.

Let op dat de afvoer voldoende diameter heeft. Normaal neem je minimaal 40mm en die wasbakafvoer is waarschijnlijk minder. Houd er rekening mee dat een wasmachine water in bursts wegpompt en dat dat dus ergens heen moet of gebufferd moet worden in voldoende buis. Je moet dus ook voldoende buis hebben de hoogte in, bij voorkeur boven de hoogte waar je het aftakt.

Ik zou het trouwens zonde van de ruimte in een studentenkamer vinden. Dat ene wasje in de week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
TFW->WVB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
Rukapul schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:11:
Aftakken wil natuurlijk altijd, maar:

Let op of de waterleiding voldoende diameter heeft voor de wasmachine.

Let op dat de afvoer voldoende diameter heeft. Normaal neem je minimaal 40mm en die wasbakafvoer is waarschijnlijk minder. Houd er rekening mee dat een wasmachine water in bursts wegpompt en dat dat dus ergens heen moet of gebufferd moet worden in voldoende buis. Je moet dus ook voldoende buis hebben de hoogte in, bij voorkeur boven de hoogte waar je het aftakt.

Ik zou het trouwens zonde van de ruimte in een studentenkamer vinden. Dat ene wasje in de week...
Bedankt voor je reactie. Het is dus een soort van mogelijk, met punten waarop gelet moet worden.

Over de ruimte, de studio is ongeveer 28 m2. Daarnaast is er plaats voor een koelkast naast het keukenblok. Dus er is een plaats over voor een wasmachine/afwasmachine/vriezer onder het aanrecht. Mits voor de eerste 2 een aan/afvoer afgetakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Staat er niet ergens in het contract dat je geen wasmachine mag neerzetten of spullen aanpassen? Want dat kan een heel duur geintje worden als je daar weggaat. Vaak moet het in de originele staat hersteld worden.

[ Voor 37% gewijzigd door 712641 op 13-05-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarop baseer je je mening dat een volgende huurder blij zal zijn met de door jou veroorzaakte schade?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 10:07

mvh

State Governor

Nou, ik denk niet dat ze moeilijk gaan doen voor een gat tussen twee keukenkastje, natuurlijk mits dit niet net het buitenste kastje is. Maar eerlijk gezegd lijkt het me onwaarschijnlijk dat de machine _in_ een keukenkastje past?

Wat betreft 2 euro per was: ik heb een tijdje in een studio gewoond waar dat ook zo was. Tot een van mijn buren me vertelde, kort voordat ik zou vertrekken, dat je 2 korte wasjes kunt draaien op één token, of zelfs 3 als je de wekker zet en je ze er precies bij het aflopen van het programma uit haalt 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mvh op 13-05-2017 14:32 ]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Is het mogelijk niet verboden vanwege geluidsoverlast. Laat staan of de elektrische aansluiting het gaat waarderen als er allemaal 2 kW apparaten bijkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32

Jrz

––––––––––––

Martijn-HK schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:48:
Echter is het gebruik hiervan onhandig (al ervaring mee, kan bijv. alleen kiezen tussen 40 of 60 graden) en prijzig (2 - 2,50 per was). Volgens het Nibud kost wassen zo'n 80-90 cent, incl afschrijving machine.
Bedenk wel dat de afschrijving waarschijnlijk gebasseerd is op 10 - 15 jaar. Bij transport / niet waterpas / meeverende vloeren zal de levensduur van je wasmaschine misschien 5 jaar zijn. Dat is dan 92ct extra per wasbeurt.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06 17:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En stel nu eens dat er een lekkage ontstaat door de wasmachine of geknutsel. Wie draait dan voor de schade op?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
Señor Sjon schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:10:
Is het mogelijk niet verboden vanwege geluidsoverlast. Laat staan of de elektrische aansluiting het gaat waarderen als er allemaal 2 kW apparaten bijkomen.
Dat de volgende huurder er 'blij' mee zou zijn, was de conclusie van een gesprek met een vriend. Omdat je goedkoper kan wassen en er aansluitmogelijkheden bijkrijgt. Echter hebben jullie terechte punten aangekaart.

Ik heb net de concept huurvoorwaarden doorgelezen. Er staat niks in over het verbieden van een machine. Op de pagina over klussen in de woning staat dat DUWO over het algemeen veel accepteert, maar er vooraf toestemming moet worden gevraagd (o.a. in de lange lijst bij keukenindeling/kastjes wijzigen/nieuw kranen). Daarin worden dan ook afspraken gemaakt over wat er gebeurd na beëindiging huur. Dus dat lijkt mij de eerste stap, als ik besluit hiermee door te gaan.

Over lekkage: dat heb ik nog niet uitgezocht, terecht punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik die foto zie dan mist er alvast een afdekdop op de afvoer. Die zou ik wel even vragen, anders zit je straks sowieso met stank te kijken, wasmachine of niet.
Zo'n ding verbieden ivm elektra lijkt me stug. Wat als ik een andere elektraslurper neerzet? Zolang de groep het trekt, prima lijkt me. Mag hopen dat die kamers allemaal een eigen groep hebben. Wellicht even navragen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
The Eagle schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 16:37:
Als ik die foto zie dan mist er alvast een afdekdop op de afvoer. Die zou ik wel even vragen, anders zit je straks sowieso met stank te kijken, wasmachine of niet.
Die missende dop zit volgens mij aan de goede kant van de zwanehals, dus dan hoef je je over stank geen zorgen te maken.

Zou 'm desondanks wel afsluiten: als je een verstopping in/na de zwanehals hebt, gaat het water het kastje in lopen in plaats van dat de wasbak volloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:36
Vraag even rond op de gang/in het gebouw, misschien is er al iemand die dat ook heeft gedaan, kan je even langs gaan en kijken hoe diegene dat voor elkaar heeft gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Als je met verloopjes boven de twee kranen bij die flexibele rvs slangen naar de wasbak kranen an vertakken heb je:
1 voldoende waterdruk
2 alvast warm water door de menging.
Anders moet je voor die kranen gaan werken en moet je ergens anders het water afsluiten
Dat is je aanvoer

Je moet weten wat er achter dat plankje zit voor een goede inschatting voor de afvoer
Ik vind dit wat raar zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:08
ik zou een t stuk in de koud waterleiding plaatsen stukje leiding
en dan een muurplaat plaatsen en daar de wasmanchinekraan indraaien.
als de leiding 16 mm is er geen probleem. wel de juiste materialen gebruiken.

die dop is voor vaatwasser aansluiting op te zetten.
ik zie wel een dop zitten. welke volgens mij gewoon goed is.
maar ik snap dat door de slecht kwaliteit van de foto het net lijkt of er niks op zit.
als je wil kan je het proberen met een tutje en een slangenklem.
maar de kans is inderdaad groot dat je wasbak dan volstaat.
hiernaast is het maar de vraag hoe dik/dan je afvoer slang is en of het past.

nu heb ik hier geen glazenbol staan maar de kans is redelijk aanwezig dat de afvoer achter het schot naar beneden gaat. ik zou achter het schot zo laag mogenlijk een t stuk proberen te plaatsen en hier een sifon op aansluiten voor de wasmachine sifon moet zo laag mogenlijk komen maar wel dat er nog een bakje onder kan. en een flink stuk pijp op lijmen zodat deze niet over loopt.
wasbak van keukenblokje is altijd 40 mm dat is ook voldoende voor wasmachine.
nu moet je niet een verstopping krijgen anders dan loopt het eruit in je keukenkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 20:48
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:27:
En stel nu eens dat er een lekkage ontstaat door de wasmachine of geknutsel. Wie draait dan voor de schade op?
De opstalverzekering of je wa verzekering als er schade is bij je buren.
Pagina: 1