[1440p@144hz gaming setup] Wat kan beter/gouden tips?

Pagina: 1
Acties:

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-02 12:21
Howdy! Een jaar of 4 geleden stelde ik dezelfde vraag en jullie suggesties hebben mij toen goed geholpen! The system is still going strong maar het is tijd voor meer pit. Hopelijk hebben jullie ditmaal weer goede adviezen. Ik heb al wat research gedaan maar ben wellicht niet heel erg goed op de hoogte.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Simpel gezegd: 1440p @ 144Hz gamen. Ik speel redelijk wat games met different needs. CPU heavy games zoals arma en BF1, maar bijvoorbeeld ook Overwatch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De huidige wenslijst zit op de €1300,- exclusief gpu. De reden hiervoor is dat ik graag nog wacht op de Vega van AMD. Voor een gpu heb ik nog zo'n €700,- extra te besteden dus ik hoop dat ik een leuke uitvoering van de Vega kan kopen als 'ie gereleased wordt. Tot die tijd zit er een GTX970 in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem for now de GTX970 mee maar dat is niet relevant. Mijn oude systeem verkoop ik voor een vriendenprijsje aan een vriend.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De lijst in haar huidige vorm + een gpu

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben geen fanboy van een bepaald merk en het hoeft er van binnen/buiten niet fancy uit te zien met LEDs etc.

Ga je overklokken?
Ik heb er waterkoeling bij gedaan want: waterkoeling (hoewel ik nog even moet verifiëren of het past). Ik zal nog niet direct diehard gaan overclocken maar de kans is groot dat ik het in de nabije toekomst wel ga doen.

Wat verwacht je van ons?
Wat kan ik verbeteren aan componenten? Sla ik de plank volledig mis als het gaat om sommige onderdelen? Hebben jullie nog gouden tips die wat centjes kunnen schelen? Throw it at me please! _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 329,-€ 329,-
1MSI B350M MORTAR€ 99,-€ 99,-
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 89,90€ 89,90
1Fractal Design Celsius S24€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,50€ 142,50
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
2Crucial MX300 2,5" 525GB€ 151,50€ 303,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,35

Missing parts:That's it. Alvast bedankt!!

[ Voor 11% gewijzigd door Fontini op 15-05-2017 13:04 . Reden: Updatet wishlist/missing parts ]

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
de voeding lijkt me licht overkill, verder prima (gegeven dat je een itx wil) :) Maar ik laat het aan anderen concrete suggesties te doen op dit vlak, ik hou me niet zo bezig met de bovenkant van de markt.

[ Voor 43% gewijzigd door foppe-jan op 12-05-2017 17:56 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Fontini
foppe-jan schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:55:
de voeding lijkt me licht overkill, verder prima (gegeven dat je een itx wil) :) Maar ik laat het aan anderen concrete suggesties te doen op dit vlak, ik hou me niet zo bezig met de bovenkant van de markt.
Wat voeding betreft weet ik het nooit zo goed. Hij moet uiteraard betrouwbaar zijn en een beetje overkill lijkt mij niet erg. Maar mocht dit nou way too much Zijn dan hoor ik dat graag! =)

• foppe-jan
Fontini schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:27:
[...]

Wat voeding betreft weet ik het nooit zo goed. Hij moet uiteraard betrouwbaar zijn en een beetje overkill lijkt mij niet erg. Maar mocht dit nou way too much Zijn dan hoor ik dat graag! =)
Een 1080Ti + 1800x@4GHz gebruiken ca. 250+180W, de rest van het systeem wisselgeld. Vega is natuurlijk nog onbekend, als je die 1700 beschaafd overklokt, of geluk hebt met de chip, zal die minder gebruiken. Een ITX-kast biedt ruimte aan 1 PCIe-kaart, dus SLI/CF gaat niet gebeuren. M.a.w., 400-550w is ruim voldoende, afhankelijk van die 2 zaken. :)
Dus ik zou 'worst case' voor deze gaan: pricewatch: Enermax Revolution SFX 550W , anders voor 450 of 500

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik zou gewoon voor een bekende voeding gaan in plaats van de Enermax van @foppe-jan.

Tevens gaat die ook niet passen in de Bitfenix Portal kast, daar moet namelijk een SFX formaat voeding in. De enige 'goede' voeding in die grootte is de pricewatch: Corsair SF450 of de 600W variant.

• foppe-jan
Menno02 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:28:
Ik zou gewoon voor een bekende voeding gaan in plaats van de Enermax van @foppe-jan.

Tevens gaat die ook niet passen in de Bitfenix Portal kast, daar moet namelijk een SFX formaat voeding in. De enige 'goede' voeding in die grootte is de pricewatch: Corsair SF450 of de 600W variant.
huh? Die enermax is toch ook een sfx? Verder vind ik het prima om voor corsair te gaan hoor, al dacht ik dat die '80 plus gold' ratings garandeerden dat het een degelijk ding is.

• Menno02
foppe-jan schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:33:
[...]

huh? Die enermax is toch ook een sfx? Verder vind ik het prima om voor corsair te gaan hoor, al dacht ik dat die '80 plus gold' ratings garandeerden dat het een degelijk ding is.
Oh sorry, dom van me. 8)7
De Enermax zal misschien ook wel goed zijn, maar de Corsair is 'vertrouwd'.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou die complexe, en dure kast laten voor wat het is, en een simpeler model kiezen. Je limiteert jezelf nu enorm in te kiezen moederborden. Qua voeding zou een goede 450W afdoende moeten zijn. Voor het geval dat Vega toch een energie slurper blijkt te zijn kan je een 550W pakken zoals deze. Meer heb je echt niet nodig, dit is waarschijnlijk al overkill.

Verder inderdaad een R7 1700 pakken en gezien je budget en wensen qua GPU 3200/c16 RAM. :)

Dan blijft kast en moederbord. Je kan veel betere moederborden krijgen voor het geld, dus ik zou van kast wisselen, en een beter bordje kopen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Fontini
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:41:
Ik zou die complexe, en dure kast laten voor wat het is, en een simpeler model kiezen. Je limiteert jezelf nu enorm in te kiezen moederborden. Qua voeding zou een goede 450W afdoende moeten zijn. Voor het geval dat Vega toch een energie slurper blijkt te zijn kan je een 550W pakken zoals deze. Meer heb je echt niet nodig, dit is waarschijnlijk al overkill.

Verder inderdaad een R7 1700 pakken en gezien je budget en wensen qua GPU 3200/c16 RAM. :)

Dan blijft kast en moederbord. Je kan veel betere moederborden krijgen voor het geld, dus ik zou van kast wisselen, en een beter bordje kopen. :)
Het gekozen geheugen lijkt me dan okay toch?

En thanks! Ik ga dan voor het 'bekende' en neem de voeding die @DaniëlWW2 noemt: de Corsair m550x. Dank @foppe-jan voor de uitleg qua hoeveel watt ik mogelijk nodig heb en @Menno02 voor het uitlichten dat het een sfx voeding moet zijn voor de kast die ik gekozen heb.

Daarover gesproken. Wat zijn de voordelen (behalve sli/crossfire) van een 'gewoon' (atx?) moederbord en wat zou jij dan aanraden? Ik heb het liefst een sobere kast en toen ik deze zag leek mij dat wel cool. Is geen vereiste, maar kon verder niet echt iets moois vinden. Ik heb nu bijvoorbeeld de BitFenix Phenom en die bevalt erg goed :). Mocht een dergelijk moederbord veel voordeel opleveren dan kan ik er altijd wel een andere kast bij vinden natuurlijk.

Alvast bedankt!

• foppe-jan
Fontini schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:08:
Daarover gesproken. Wat zijn de voordelen (behalve sli/crossfire) van een 'gewoon' (atx?) moederbord en wat zou jij dan aanraden? Ik heb het liefst een sobere kast en toen ik deze zag leek mij dat wel cool. Is geen vereiste, maar kon verder niet echt iets moois vinden. Ik heb nu bijvoorbeeld de BitFenix Phenom en die bevalt erg goed :). Mocht een dergelijk moederbord veel voordeel opleveren dan kan ik er altijd wel een andere kast bij vinden natuurlijk.

Alvast bedankt!
Ik ga denk ik gewoon voor pricewatch: Sharkoon BW9000-V (Closed) Zwart (met lichtjes uit). Die is wel een stuk lijviger (60% meer volume), maar er zijn zat strak/sober uitziende midi-towers te vinden die wat kleiner zijn, zeker als je wat van die 70e die je op de voeding bespaart in de kast steekt. :)
Qua mobo ga ik denk ik voor een pricewatch: Asus Prime X370-Pro ; wat meer ruimte om er zooi aan te hangen, en vzv ik het zie prima vrms.
ja. :)

• Menno02
Fontini schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:08:
[...]

En thanks! Ik ga dan voor het 'bekende' en neem de voeding die @DaniëlWW2 noemt: de Corsair m550x. Dank @foppe-jan voor de uitleg qua hoeveel watt ik mogelijk nodig heb en @Menno02 voor het uitlichten dat het een sfx voeding moet zijn voor de kast die ik gekozen heb.

Alvast bedankt!
ATX formaat is dan wel weer heel groot, micro ATX vind ik groot genoeg. Daar zijn ook veel keuzes. Bijna meer dan bij ATX.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Yup, dat setje is min of meer de standaard. :)

Alvast bedankt!
Het gaat niet zozeer om ATX, maar meer om mini ITX vermijden. Dat limiteert je nogal in keuzes. Gezien je wens om een 1700 extreem te overclocken met waterkoeling, zou ik een van deze twee overwegen. :)
pricewatch: MSI B350 PC Mate
pricewatch: Asus PRIME B350-PLUS

Beide goede bordjes kunnen een R7 met 1,42v en 4ghz+ aan qua VRM. Ja, dat is de max voor Ryzen, niet voorbij de 1,42v gaan.

Het is jammer dat deze er nog niet is, dit lijkt een heel goede te worden. :)
pricewatch: MSI B350 GAMING PRO CARBON

Crossfire en SLI zijn gewoon waardeloos, dus daar doe je het niet voor. Dat is een van de belangrijkste pluspunten voor X370, waardoor die eigenlijk afvallen. Misschien haal je er iets meer uit, wat betere VRM, maar niks is gegarandeerd.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-02 18:20
Houd er rekening mee dat Intel nog veel beter presteert op specifiek Arma in vergelijking met AMD. Ook nu Ryzen beschikbaar is.

$ alias cd='rm -rf'

• foppe-jan
dogtagz schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 01:39:
Houd er rekening mee dat Intel nog veel beter presteert op specifiek Arma in vergelijking met AMD. Ook nu Ryzen beschikbaar is.
Het lijkt idd vrij gestoord slecht geoptimaliseerd voor multicore (gezien de plaats van de g4560 in dit rijtje), maar de min framerates op 1440p (67 icm 1080ti) lijken me zonder meer speelbaar. YouTube: An In-Depth Look at Ryzen's Gaming Performance: 16 Games Played ...

• Fontini
foppe-jan schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:19:
[...]

Ik ga denk ik gewoon voor pricewatch: Sharkoon BW9000-V (Closed) Zwart (met lichtjes uit). Die is wel een stuk lijviger (60% meer volume), maar er zijn zat strak/sober uitziende midi-towers te vinden die wat kleiner zijn, zeker als je wat van die 70e die je op de voeding bespaart in de kast steekt. :)
Qua mobo ga ik denk ik voor een pricewatch: Asus Prime X370-Pro ; wat meer ruimte om er zooi aan te hangen, en vzv ik het zie prima vrms.

[...]

ja. :)
Menno02 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:19:
[...]

ATX formaat is dan wel weer heel groot, micro ATX vind ik groot genoeg. Daar zijn ook veel keuzes. Bijna meer dan bij ATX.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:22:
[...]

Yup, dat setje is min of meer de standaard. :)

[...]

Het gaat niet zozeer om ATX, maar meer om mini ITX vermijden. Dat limiteert je nogal in keuzes. Gezien je wens om een 1700 extreem te overclocken met waterkoeling, zou ik een van deze twee overwegen. :)
pricewatch: MSI B350 PC Mate
pricewatch: Asus PRIME B350-PLUS

Beide goede bordjes kunnen een R7 met 1,42v en 4ghz+ aan qua VRM. Ja, dat is de max voor Ryzen, niet voorbij de 1,42v gaan.

Het is jammer dat deze er nog niet is, dit lijkt een heel goede te worden. :)
pricewatch: MSI B350 GAMING PRO CARBON

Crossfire en SLI zijn gewoon waardeloos, dus daar doe je het niet voor. Dat is een van de belangrijkste pluspunten voor X370, waardoor die eigenlijk afvallen. Misschien haal je er iets meer uit, wat betere VRM, maar niks is gegarandeerd.
Ik denk dat ik dan toch voor micro ATX ga en de MSI B350M Gaming Pro neem. Dan kan ik er een kleinere kast bij uitzoeken. @DaniëlWW2 Lijkt me best okay toch? Mocht ik in de toekomst tekort komen dan kan ik 'm altijd nog vervangen (gelukkig zijn die bordjes niet zo heel duur).
dogtagz schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 01:39:
foppe-jan schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:05:
[...]

Het lijkt idd vrij gestoord slecht geoptimaliseerd voor multicore (gezien de plaats van de g4560 in dit rijtje), maar de min framerates op 1440p (67 icm 1080ti) lijken me zonder meer speelbaar. YouTube: An In-Depth Look at Ryzen's Gaming Performance: 16 Games Played ...
Ik speel Arma gelukkig niet zo heel veel en omdat de game inderdaad slecht geoptimaliseerd is verwacht ik er ook niet superveel van. Ik heb het gevoel dat Ryzen een veel betere aankoop is voor de toekomst t.o.v. bijvoorbeeld nu een 7700k kopen. Ik zal zo de lijst in zijn geheel even updaten met al jullie suggesties en dan even case-shopping :D. Thanks so far folks!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Koop dan een bordje dat een 1700 gewoon goed aankan, met een overclock. Dat MSI bordje dat je nu uitkiest is matig. Deze zijn beter. ;)

pricewatch: MSI B350M MORTAR
pricewatch: MSI B350M BAZOOKA

Kan je kiezen tussen meer audioconnecties, of meer usb poorten.

Oh en ja, wat een stomme namen. :+

• Fontini
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 11:24:
Koop dan een bordje dat een 1700 gewoon goed aankan, met een overclock. Dat MSI bordje dat je nu uitkiest is matig. Deze zijn beter. ;)

pricewatch: MSI B350M MORTAR
pricewatch: MSI B350M BAZOOKA

Kan je kiezen tussen meer audioconnecties, of meer usb poorten.

Oh en ja, wat een stomme namen. :+
Saviour! Dan MSI B350M MORTAR! En inderdaad, wat een namen xD...

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen hier een 1700 zit aan te raden. Voor een gamer is de performance nagenoeg hetzelfde tov de pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler en soms is de 1600 zelfs beter. Neem gewoon een Ryzen 1600 en overclock deze naar 4.0 Ghz, meer dan voldoende voor een gamer zelfs op 1440p.

• Fontini
Tim2010 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:52:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen hier een 1700 zit aan te raden. Voor een gamer is de performance nagenoeg hetzelfde tov de pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler en soms is de 1600 zelfs beter. Neem gewoon een Ryzen 1600 en overclock deze naar 4.0 Ghz, meer dan voldoende voor een gamer zelfs op 1440p.
Ik heb nog eens rondgeneusd en het is helemaal niet gek om dat verder te onderzoeken inderdaad. Ik neig nu inderdaad wel naar een 1600. Ik ben wel van plan om zo nu en dan te streamen en misschien een video te editten (should've mentioned that). De main business blijft toch wel gewoon lekker gamen.

Ga ik met bijvoorbeeld streamen echt profijt hebben van meer cores (8 ipv 6)? Ik kan er niet echt een zinnig antwoord op vinden @ the interwebz (of het zijn oude topics waar hexa/octocores en de Ryzen madness nog niet in mee wordt genomen).

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-12-2025
Dat streamen en recorden had je er inderdaad wel bij mogen vertellen want dat verandert de zaak wel nogal. Ja, als je gaat streamen/recorden zul je wel profijt hebben van die extra cores/threads die de 1700 heeft over de 1600.

Ga je alleen maar gamen dan raad ik de Ryzen 1600 aan
Ga je echter ook streamen/recorden dan kan je beter de Ryzen 1700 nemen.

Mocht je trouwens een goede en stille AIO koeler willen dan kan je wachten totdat de pricewatch: Fractal Design Celsius S24 beschikbaar is, deze heeft namelijk volgens reviews van OC3DTV en JayzTwoCents vergelijkbare prestaties als de Corsair H110 maar is echt een stuk stiller.

• Fontini
Tim2010 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:01:
Dat streamen en recorden had je er inderdaad wel bij mogen vertellen want dat verandert de zaak wel nogal. Ja, als je gaat streamen/recorden zul je wel profijt hebben van die extra cores/threads die de 1700 heeft over de 1600.

Ga je alleen maar gamen dan raad ik de Ryzen 1600 aan
Ga je echter ook streamen/recorden dan kan je beter de Ryzen 1700 nemen.

Mocht je trouwens een goede en stille AIO koeler willen dan kan je wachten totdat de pricewatch: Fractal Design Celsius S24 beschikbaar is, deze heeft namelijk volgens reviews van OC3DTV en JayzTwoCents vergelijkbare prestaties als de Corsair H110 maar is echt een stuk stiller.
Thanks voor de suggestie! Ik ga er evengoed nog even over nadenken. Die koeling ziet er ook zeer interssant uit inderdaad. Ik kan sowieso nog wel een poosje wachten met de aanschaf i.v.m. de vega release :).
Pagina: 1