Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:24
Hey Tweakers,

Onlangs heb ik een MSI Radeon R9 290X Gaming 4G overgenomen van een Tweaker. Deze kaart is altijd watergekoeld geweest, ik heb hem overgenomen met de originele koeler. De koelpasta was helemaal uitgehard dus deze heb ik verwijderd, schoongemaakt met Artic Clean en vervolgens nieuwe koelpasta aangebracht (ter grootte van een rijstkorrel). De koelpasta die ik gebruikte is: Revoltec RZ032 (http://www.revoltec.com/v...cts/rz032/rz032_db_en.pdf). Op deze koelpasta stond duidelijk: "For CPU/VGA cooler use". Ik ging ervan uit dat dit dus prima te gebruiken was voor een GPU :).

Mijn vraag

Nadat ik de koelpasta vervangen had wilde ik testen of de temperaturen een beetje acceptabel waren. Hieronder de resultaten:

Idle: 45 - 50 °C
Heaven Benchmark (vanaf het begin): 91 - 94 °C

Tijdens de benchmark zag ik gelijk al dat de kaart aan het throttlen was (fans gingen ook meteen naar 100%).

Mijn vraag is nu: ligt dit aan de koelpasta, of is de kaart gewoon van zichzelf super heet? Ik heb gelezen dat Arctic MX-2 bijvoorbeeld beter is, maar maakt dit echt zo'n groot verschil? Ik vind het vreemd dat de temperatuur gelijk naar 90+ graden schiet, als de Heaven benchmark begint. Normaliter zou de temperatuur geleidelijk moeten oplopen (naar 90 graden in het geval van de R9 290X, niet absurd hoog).

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro
Heaven Benchmark
AMD Crimson 17.5.1 driver

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de koelpasta vervangen door de Revoltec RZ032 compound, tevens de kaart stofvrij gemaakt.

Beste antwoord (via Koen179 op 13-05-2017 15:11)

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 23:12
Top om te horen! Die 78 graden is uitstekend voor zo'n zware stresstest als Heaven, voor een kaart die ontworpen is om constant 95 graden te mogen draaien. Koelpasta zit eigenlijk maar weinig verschil in prestatie en zou me alleen drukmaken indien het een electrisch geleidende pasta zou betreffen. Maar dat is de Noctua niet, perfect zo. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19
Heb je er nu een ventilator of het waterblok er nog op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ik heb alleen de originele koeler overgenomen, dus die heb ik er weer op gezet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Hoelang duurt het voordat de kaart 94 graden bereikt?
En hij throttled echt terug? Dus het aantal MHz daalt?
Mijn R9 290 is ook binnen 2 minuten 95 graden maar dan throttled ie niet, gooit alleen de fansspeed omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Direct nadat ik de benchmark start gaan de fans naar 100% en is de temperatuur 91 - 94 graden. Ik zie dat de FPS van hoog naar laag gaat, wat resulteert in een "schokkerig" beeld. De kaart blijft echter throttlen, ondanks dat de fan speed op 100% staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou de koeler er eens afhalen om te kijken of de koelpasta goed contact maakt EN gelijkmatig is verdeeld over de GPU :)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Ik denk ook dat er dan iets fout is gegaan bij de montage, waarschijnlijk niet genoeg contact tussen de koeler en de GPU. Als de koelpasta mooi gelijk verdeeld is dan zit het 'em ergens anders in, maar gok van niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Koen179 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:32:
Direct nadat ik de benchmark start gaan de fans naar 100% en is de temperatuur 91 - 94 graden. Ik zie dat de FPS van hoog naar laag gaat, wat resulteert in een "schokkerig" beeld. De kaart blijft echter throttlen, ondanks dat de fan speed op 100% staat.
Dan maakt de koeler inderdaad niet goed contact met de gpu.
In plaats van een drupje erop zou je ook een pinpas kunnen pakken en het goed uitspreiden.

Kijk overigens ook eens naar reviews van koelpasta, de ene is de ander niet.
http://www.tomshardware.c...ce-benchmark,3616-20.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steff85
Koen179 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:32:
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt. Na vervanging koelpasta bleek na hermontage de koeler niet zo nauw contact te kunnen maken. Gebruik je andere (dikkere) thermal pads dan kan dit nadelig uitpakken.
Wat ik ook helaas heb gezien is dat na een tijd lang een andere koeler te hebben gebruikt die enorm strak was aangedraaid (tweedehands overgenomen), dat het PCB simpelweg wat verbogen is. Hierdoor kon ik geen reference koeler monteren, zelfs zonder thermal pads was het contact met de heatsink zo'n 25% (een hoekpunt). De oplossing was een kleine copper shim ertussen te plaatsen. Je merkt na testen direct aan de temperaturen wel of het een succes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ik heb nu nogmaals de koeler eraf gehaald en zag dat de koelpasta niet helemaal over de GPU die was verspreid. Ook nadat ik de koelpasta gelijkmatig verdeeld had en nogmaals getest (geen verlaging in temperatuur), zag ik dat de koeler niet contact maakte met de gehele GPU die.

De koeler kan niet verder worden aangedraaid, maar er zijn wel wat thermal pads die misschien aan vervanging toe zijn. Zijn de thermal pads die op Ebay te koop zijn aan te raden? Bijv: http://www.ebay.com/itm/1...t%3D6%26sd%3D221589440480

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:49
De thermal pads zitten alleen op de geheugenchips, niet op de gpu core, toch? Dan zal het vervangen van de thermal pads niet helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steff85
Bennnie schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:36:
De thermal pads zitten alleen op de geheugenchips, niet op de gpu core, toch? Dan zal het vervangen van de thermal pads niet helpen
Koen bedoelt dat de koeler dieper kan liggen zonder thermal pads. Ik zou zonder thermal pads kijken hoe de spread van de koelpasta is na aandraaien en dan weer demonteren. Dan kun je uitsluiten of andere thermal pads uberhaupt de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Anders overwegen om er een koper plaatje tussen te doen met wat CLU of Thermal Grizzly Conductonaut.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Heren, bedankt voor de snelle en inhoudelijke reacties!

Inmiddels denk ik dat ik de oplossing heb gevonden, althans, het probleem is opgelost ;).

Wat ik gedaan heb: de koelpasta van Revoltec verwijderd, schoongemaakt en dit maal pricewatch: Noctua NT-H1 aangebracht. Vervolgens gelijkmatig uitgesmeerd d.m.v. een oude pinpas. Thermal pads heb ik niet vervangen, alleen losgehaald en weer erop geplakt (heb helaas geen nieuwe liggen thuis).

De temperatuur loopt nu wel geleidelijk op, naar max 78 graden tijdens Heaven.

Enige vraag die ik nog heb: is de Noctua NT-H1 aan te raden voor een GPU? Anders koop ik alsnog betere koelpasta, die ook echt voor GPU gebruik gemaakt is (Arctic MX-4 of MX-2).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• steff85
Top om te horen! Die 78 graden is uitstekend voor zo'n zware stresstest als Heaven, voor een kaart die ontworpen is om constant 95 graden te mogen draaien. Koelpasta zit eigenlijk maar weinig verschil in prestatie en zou me alleen drukmaken indien het een electrisch geleidende pasta zou betreffen. Maar dat is de Noctua niet, perfect zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Koen179 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:00:
Heren, bedankt voor de snelle en inhoudelijke reacties!

Inmiddels denk ik dat ik de oplossing heb gevonden, althans, het probleem is opgelost ;).

Wat ik gedaan heb: de koelpasta van Revoltec verwijderd, schoongemaakt en dit maal pricewatch: Noctua NT-H1 aangebracht. Vervolgens gelijkmatig uitgesmeerd d.m.v. een oude pinpas. Thermal pads heb ik niet vervangen, alleen losgehaald en weer erop geplakt (heb helaas geen nieuwe liggen thuis).

De temperatuur loopt nu wel geleidelijk op, naar max 78 graden tijdens Heaven.

Enige vraag die ik nog heb: is de Noctua NT-H1 aan te raden voor een GPU? Anders koop ik alsnog betere koelpasta, die ook echt voor GPU gebruik gemaakt is (Arctic MX-4 of MX-2).
Zie review ;). Ik wilde deze overigens aanraden omdat dit een goede koelpasta is die ook geen breakin time nodig heeft (of hoe dat heet). Ik gebruik deze voor mijn cpu momenteel.
Pagina: 1