Seriebrief uit excel met en zonder kommergetallen.

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 08:00

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb nu al geruime tijd bezig om een seriebrief in word voor elkaar te krijgen met data uit excel. Ik heb in excel in een column zowel gehele als gebroken getallen. Die wil ik nu in word ook zo zien. Probleem is dat word er altijd een zooi van maakt.

Als ik in het Mergfield er niets achter zet komen de gehele getallen goed en de gebroken getallen met gevoelt 10 cijfers achter het komma.

Dan heb ik \# #,###0,000 in het mergfield gezet, nu komen de gebroken getallen met 3 cijfers achter het komma, maar de gehele getallen ook. Dus een 2 wordt een 2,000

Dan na geruime tijd zoeken en proberen heb ik dit: \# ###0,### nu dus zover dat achter het komma maximaal 3 getallen komen en bij gehele getallen dus geen. Maar bij gehele getallen komt altijd een komma. Dus een 2 word als 2, weergegeven.

Heb al van alles lopen zoeken en geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Ook blijkt een If-then-else niet te functioneren omdat word geen contains aan kan, dus een controle of er een komma inzit of niet. En over een controle op gehele getallen vind ik ook niets.

Dit zou toch een standaard functie moeten zijn, van ik wil 3 decimalen achter het komma teken, maar als er geen decimalen zijn wil ik dit ook niet.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Roman schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:07:
Ik heb nu al geruime tijd bezig om een seriebrief in word voor elkaar te krijgen met data uit excel. Ik heb in excel in een column zowel gehele als gebroken getallen. Die wil ik nu in word ook zo zien. Probleem is dat word er altijd een zooi van maakt.

Als ik in het Mergfield er niets achter zet komen de gehele getallen goed en de gebroken getallen met gevoelt 10 cijfers achter het komma.

Dan heb ik \# #,###0,000 in het mergfield gezet, nu komen de gebroken getallen met 3 cijfers achter het komma, maar de gehele getallen ook. Dus een 2 wordt een 2,000

Dan na geruime tijd zoeken en proberen heb ik dit: \# ###0,### nu dus zover dat achter het komma maximaal 3 getallen komen en bij gehele getallen dus geen. Maar bij gehele getallen komt altijd een komma. Dus een 2 word als 2, weergegeven.

Heb al van alles lopen zoeken en geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Ook blijkt een If-then-else niet te functioneren omdat word geen contains aan kan, dus een controle of er een komma inzit of niet. En over een controle op gehele getallen vind ik ook niets.

Dit zou toch een standaard functie moeten zijn, van ik wil 3 decimalen achter het komma teken, maar als er geen decimalen zijn wil ik dit ook niet.
Dat is een bekende "bug". Het hele mergegebeuren in Office is een ramp.

Als je het bestand opslaat als tabgescheiden tekst gaat het wel goed. Ervan uitgaande dat de "view" in Excel weergeeft hoe het moet worden (celeigenschappen). Het is een irritante omweg maar het werkt...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De oplossing is volgens mij om in Excel een extra kolom te maken waarin je een formule zet die dat getal opschoont tot exact hoe je hem uiteindelijk in je Wordbestand wil hebben (wellicht kan/moet je die kolom in tekstformaat zetten, bijvoorbeeld) - en die dan als tekstveld importeren ipv het origineel.

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 12-05-2017 12:18 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Bart2005
Mx. Alba schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:17:
De oplossing is volgens mij om in Excel een extra kolom te maken waarin je een formule zet die dat getal opschoont tot exact hoe je hem uiteindelijk in je Wordbestand wil hebben (wellicht kan/moet je die kolom in tekstformaat zetten, bijvoorbeeld) - en die dan als tekstveld importeren ipv het origineel.
Je kunt dat toch "gewoon" met de view doen, zonder extra kolom? Het originele formaat blijft behouden, je verandert alleen hoe je het wilt zien en gebruiken als mergeveld.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Exporteren als tabgescheiden bestand is denk ik voor medewerker mit niet al te veel kennis wel lastig.

Ik heb het nu zo dat Excel geopend word, hier word gewoon op "alles actualiseren" gedrukt, opgeslagen en vervolgens in Word geprint. Het moet vrij simpel blijven.

Het vreemde is dat de getallen in Excel goed staan. Hier staat ook niet meer dan 3 decimalen. Maar word maakt uit b.v. 0,884 een 0,8840000001

• Bart2005
Roman schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:24:
Exporteren als tabgescheiden bestand is denk ik voor medewerker mit niet al te veel kennis wel lastig.

Ik heb het nu zo dat Excel geopend word, hier word gewoon op "alles actualiseren" gedrukt, opgeslagen en vervolgens in Word geprint. Het moet vrij simpel blijven.

Het vreemde is dat de getallen in Excel goed staan. Hier staat ook niet meer dan 3 decimalen. Maar word maakt uit b.v. 0,884 een 0,8840000001
Hier staat de oplossing vast wel:

https://answers.microsoft...88-47c1-9bc2-53a5fac6c4c0

En natuurlijk werkt dat weer niet in Office 2016... edit: toch wel..

Your suggestions make perfect sense....for previous versions of Word. I'm using Word and Excel 2016. Problem is: Word 2016 field codes switches are different from previous versions. There are a few general switches (uppercase, lowercase, etc) and four formatting switches (\b, \f, \m and \v). So if you enter switches like "\#0" in the mailmerge field, Word deletes it because it finds it invalid.

Welke versie gebruik je?

[ Voor 25% gewijzigd door Bart2005 op 12-05-2017 12:32 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Oh ja ik gebruik 2010.

maar ook bij die link van jou wordt ik helaas niet veel wijzer van. Staat allemaal dat wat ik al gevonden heb.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dan blijf ik erbij... work-around: extra kolom in Excel waar je Excelformules gebruikt om een correcte text format render van die getallen te krijgen, en die dan als tekst importeren in Word...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Hmm ja als tekst omzetten. Kan ik niet in Word aangeven dat het tekst is?

\# geeft natuurlijk aan dat het cijfers zijn.

\* geeft een foutmelding :'(

en \* lower geeft weer 0,8840000000001 :(

[ Voor 23% gewijzigd door Roman op 12-05-2017 13:18 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Probeer eens:
code:
1
{=ROUND({MERGEFIELD [JeVeld]};3)}

offtopic:
Wat zijn kommergetallen? Cijfers met veel kwel?

[ Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 13-05-2017 01:15 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1