Op zoek naar een betere audioset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deanu-Kojevski
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11-2023
Hallo beste mensen van Tweakers,

Bizar eigenlijk dat ik al jaaaaaaren gebruik maak van Tweakers in allerlei vormen en maten, maar nog nooit echt goed gebruik heb gemaakt van het Forum gedeelte. De hoogste tijd om daar verandering in te brengen, denk ik dan maar. Het is als volgt:

Toen ik thuiskwam na een nachtdienst en ik me eigenlijk nog helemaal top-fit voelde, besloot ik wat lekkere, onbekende chillmuziek op Spotify aan te zetten en eens goed te gaan relaxen. Helemaal uitgedacht en alles, maar helaas. Wat blijkt nou? Mijn muziekinstallatie klinkt helemaal niet zo goed als dat ik eigenlijk dacht. Op dit moment heb ik een Logitech Z523 in mijn kamer staan. Boxje links, boxje rechts, subwoofer onder mijn bureau. Volumeknop op de rechter speaker. Je kent het vast wel.

Aangezien ik echt totaal geen verstand heb van wat goed is qua geluid, zou ik jullie willen vragen mij te helpen met het zoeken naar een nieuw systeem. Wat moeten jullie weten van mij om iets goeds te vinden voor me? De kamer in kwestie is niet mijn woonkamer, maar de PC kamer, of hoe je het ook wilt noemen. Het zal ongeveer 3 bij 6 meter zijn zijn en mijn bureau staat in de lengte in de hoek.

Ik zou graag de lage/midden-lage tonen graag beter willen horen en een het gevoel willen hebben dat het geluid de kamer goed kan vullen. Geen idee hoe ik het beter kan omschrijven... :P Is er mogelijk ook iets te vinden dat daadwerkelijk alle frequenties handmatig laat instellen? Een equalizer ofzo?

Voor het budget zat ik te denken aan 300-500 euro, maar als er nou echt iets goeds is dat het dubbele zou kosten en het waard zou zijn, mag het dubbele ook. Sparen we wat langer door, toch?

Met vriendelijke groet,

Deanu

P.S. Om het internet zo schoon mogelijk te houden (waarom is dat nog geen ding, trouwens?), zal ik hierbij ook even vermelden dat ik probeer elke dag 1 moment te pakken om alle reacties goed door te nemen en wat te leren van wat ik lees. Daarnaast zal ik om de paar dagen proberen te reageren in een post. Eind deze maand, als de euro's er weer zijn, wil ik de knoop doorhakken over wat ik ga aanschaffen. Hopelijk kan ik jullie daarna verblijden met het goede nieuws dat alles behoorlijk beter klinkt. Elk verhaal een mooi einde, toch? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Deanu-Kojevski op 12-05-2017 11:30 . Reden: Continu alles verbeteren, je weet zelf ]

\̃̂ͭi̬̣ͮn̏̐ͣf̯͓ͣtͤ̃ẏͯͪ.̃ͬ͐∞

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik had exact hetzelfde een 1,5 jaar geleden en keek eigenlijk naar 3 modellen:
pricewatch: Kef X300A
pricewatch: Ruark Audio MR1 Soft White ( @LA-384 kom er maar in! ;) )
pricewatch: Audioengine A5+ Zwart
O.a. deze is er sinds dien bijgekomen:
pricewatch: Edifier S2000PRO
Studio monitoren zijn ook nog een optie welke wat tweakers gebruiken;
pricewatch: JBL LSR305 (Zwart)
(o.a. KRK heeft ook tig modellen)
Nadeel van studio monitoren is dat ze vaak erg (te) neutraal klinken.

Je hebt ook nog een mogelijkheid losse speakers en een versterker te kopen en eea optisch b.v. via je PC aan te sturen.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Kef X300A's, welke ik voor €500 gekocht heb toen de tijd. Geweldig klinken de speakers met een top hoog en midden, het laag is niet het sterkste punt van de X300A's. Ben je een mega bas liefhebber is dit misschien niet de beste keuze.

Moeilijke bij dit spul is dat er weinig mogelijkheid is ze allemaal te testen in een realistische omgeving. Ik heb na het lezen van een hoop reviews de knoop doorgehakt en de Kef's gekocht, online heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid tot retourneren mochten ze echt niet bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whackertje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-02-2024
Ik heb de AudioEngine A5 (eerdere reeks) en ben er enorm blij mee. Al vaak ingezet voor feestjes in niet al te grote ruimtes (10-20 personen) en nooit problemen voor vermogen,
Probeer ze misschien eens te gaan testen eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Vluchtig doorgelezen ...
Ik zou voor tweedehands gaan.
Wat goed is m.b.t. geluid, alles wat jij als goed bestempeld ... hoe slecht of goed anderen het vinden, zij luisteren niet met jouw oren.
En hou nog wat centjes over voor akoestische aanpassingen, is, samen met de speakers bepalend voor het uiteindelijk resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Deanu-Kojevski schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:15:
Voor het budget zat ik te denken aan 300-500 euro, maar als er nou echt iets goeds is dat het dubbele zou kosten en het waard zou zijn, mag het dubbele ook. Sparen we wat langer door, toch?
De sky is the limit. Je kan ook een set samenstellen waar je voor 300 - 500 euro aan kabels neer legt. Voor de stap "beter dan de huidige set" ga je het met dit budget wel redden overigens.

Ik haal er niet helemaal uit of de speakers naast een PC komen te staan en of je daar zit of meer als naast een TV, Verschil zit hem veelal in de afstand van de luisteraar tot de speakers. Bij een PC is dit veelal niet verder dan een meter of mogelijk 1,5 als je wat onderuit hangt, waar speakers naast bijvoorbeeld de TV (huiskamer) zich meters kunnen bevinden tot de luisteraar. Speakers als studio monitoren richten zich veelal op near field.

Voor de echt lage tonen zal je altijd een subwoofer nodig hebben. Al gaat de speaker nog zo laag in het bereik er is altijd wel een subwoofer te vinden die er net nog wat onder duikt qua bereik en dat bereik ook beter kan produceren. Het is echter wel de vraag of het budget voor een goede subwoofer er is. Een beetje subwoofer kost je je gehele budget. De vraag is ook of de muziek en de ruimte wel een subwoofer nodig hebben. Niet alle muziek duikt (ver) onder het bereik van de gekozen speaker. Plus dat een subwoofer kopen en in een hoekje onder het bureau zetten veelal niet de beste plek is.

Verder aankoopadvies dus schopje naar CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tweedehands versterker en 2 goede tweedehands boekenplank speakers en aansluiten op je pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:15
Voor ongeveer 300 euro heb je de Edifier S1000DB, een degelijk 2.0 setje dat een tijdje terug zeer positief is gereviewed door Foritain. Je zou ook kunnen kijken naar tweedehands Audioengine A5+ of KRK Rokits. Het mooie aan dergelijke actieve monitoren is het hoge plug-and-play gehalte. Even je speakers verplaatsen van de slaapkamer naar de woonkamer voor een avondje feesten? Easy, kabels unpluggen, speakers verplaatsen en weer aansluiten. Een 10+inch (tweedehands) sub maakt het helemaal compleet. Zoek op MP bijvoorbeeld eens op REL, BK Electronics of Velodyne subs.

Ik ben zelf erg tevreden over mijn Audioengine A5+/BK XLS200-DF/ Chromecast Audio combinatie. Destijds ongeveer €600 voor betaald (€270 speakers en €250 sub via MP, €30 chromecast). De XLS200 is prima af te stellen op de Audioengine's m.b.v. de fysieke volume en cross-over knoppen op de sub. Wel mis ik af en toe de meer uitgebreide afstelmogelijken van een receiver (bijv. boosten van laag tijdens het kijken van films/gaming).

De andere route is, zoals @Musicmasters aangaf, tweedehands versterker plus setje boekenplank speakers (eventueel te combineren met een Chromecast Audio voor extra flexibiliteit). Het voordeel hiervan is dat individuele componenten in de toekomst makkelijker te upgraden zijn en, afhankelijk van het aanbod, je soms hogere audiokwaliteit krijgt voor je geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Haha @Tortelli hoewel ik normaal geen kans onbenut laat om die ruark audio aan te raden, denk ik niet dat het de beste oplossing is voor de ts.

De ruark audio (en eigenlijk alle speakers in dit formaat) dikken het laag niet zo aan. Dat is niet zo erg in een kleinere ruimte en bij diverse genres, maar chill/lounge muziek leunt vaak wat meer op de lagere tonen en die ga je denk ik wel tekort komen.

Ik zou zelf eerder aan een IEM denken (in ear monitor). Die zijn meestal goed vertegenwoordigd in het laag en klinken heerlijk met deze muziek. Extra voordeel is dat eventuele buren of huisgenoten ook geen last ondervinden op late/vroege tijden.

Ik kan in elk geval de rha ma750 aanraden, dan ben je voor €100,- klaar en ben je ook niet aan je pc gebonden (telefoon klinkt meestal ook zeer goed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deanu-Kojevski
Hallo iedereen,

Bedankt voor de vele reacties. Ik heb alles doorgelezen en ben al heel wat wijzer geworden wat betreft deze kwestie.

Als ik alle reacties even samen neem, kom ik tot het volgende:

2.0 Sets
Kef X300A
Tortelli schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:32:
Geweldig klinken de speakers met een top hoog en midden, het laag is niet het sterkste punt van de X300A's. Ben je een mega bas liefhebber is dit misschien niet de beste keuze.
@Tortelli Lekkere opening met de aanraders. Thanks. Deze speakers heb ik als eeste bekeken. Ze zien er chill uit en zo te lezen bevallen ze ook erg goed. Hoe denk je dat deze in verhouding presteren met de Audioengine 5+ ?
------------------------------------------------------------------------------------

Ruark Audio MR1 Soft White
Als ik voor deze speakers zou gaan, zou ik ze in de zwarte uitvoering nemen. Gek genoeg zijn ze volgens de pricewatch dan €495 ipv €399. Verder weet ik niet of deze geschikt zullen zijn voor mij, vanwege mijn idee dat ik wellicht later een subwoofer zou willen aansluiten.
------------------------------------------------------------------------------------

Audioengine A5+ Zwart
Tot nu toe hebben deze mijn voorkeur. Goede prijs, meerdere mensen raden ze aan en er kan eventueel later nog een subwoofer aan vast. Daarnaast zien ze er strak uit. ;)

Edifier S2000PRO
@JGWL kwam met deze aanrader. Ze zien er behoorlijk bad-ass uit en volgens mij zijn de mogelijkheden erg luxe. Prijs is ook netjes. Is hier nog een mogelijkheid tot het aansluiten van een subwoofer? Zo niet, waarom zou ik voor deze gaan en niet voor de Audioengine 5+ met eventuele subwoofer later?

Studio monitor:
JBL LSR305 (Zwart)
JBL LSR305 (Zwart)
Studio monitor: Wellicht te neutraal klinkend? Ik denk dat de andere opties beter passen.

In-Ear Monitor:
RHA MA750i (RVS)
@LA-384 Kwam met dit idee. Bedankt daarvoor. Wellicht dat ik nog verleid wordt om eens goed te kijken (en luisteren) naar deze mooie oortjes, maar in deze situatie wil ik echt kijken naar iets waar mijn kat en eventuele gasten ook tegelijkertijd van kunnen genieten.

Andere opties:
Losse speakers met een versterker
Wellicht voor in woonkamer. Later. ;)

Verdere vragen en reacties:
Finesse schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:08:
Vluchtig doorgelezen ...
Ik zou voor tweedehands gaan.
Wat goed is m.b.t. geluid, alles wat jij als goed bestempeld ... hoe slecht of goed anderen het vinden, zij luisteren niet met jouw oren.
En hou nog wat centjes over voor akoestische aanpassingen, is, samen met de speakers bepalend voor het uiteindelijk resultaat.
@Finesse Tweedehands is inderdaad een optie. Daar zal ik eind deze maand naar kijken. Mocht het zo zijn dat ik iets moois -tweedehands- kan vinden, zal ik dat zeker overwegen. Wat had je in gedachten qua akoestische aanpassingen?
FeaR schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:15:
Ik haal er niet helemaal uit of de speakers naast een PC komen te staan en of je daar zit of meer als naast een TV,
@FeaR Mijn plan was om ze inderdaad op mijn bureau te zetten, naast mijn beeldschermen. Daar zal ik dan wel dichtbij zitten, ja.
FeaR schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:15:
Voor de echt lage tonen zal je altijd een subwoofer nodig hebben.
Uit wat ik voor zover kan opmaken denk ik dat je een goed punt hebt. Op dit moment neig ik naar het eerst aanschaffen van een 2.0 set, waarna ik wellicht later nog een subwoofer erbij kan kopen.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:06:
Tweedehands versterker en 2 goede tweedehands boekenplank speakers en aansluiten op je pc.
@Musicmasters Het idee van een versterker klinkt mij als muziek in de oren. Voor de huidige oplossing denk ik echter dat ik toch voor mijn PC kamer -ondanks dat ik in mijn eerste post daar nog over uit was- ga voor een oplossing zonder versterker. Als dit goed bevalt zal ik voor de woonkamer, die er uiteindelijk ook aan moet gaan geloven, eens gaan kijken naar goede versterkers en de daarbij behorende opties.

Ok, so far even mijn gedachtes. Bedankt allemaal. Jullie reacties worden erg op prijs gesteld. Ik ga weer een nachtdienstje draaien! Tot later.

Met vriendelijke groet,

Deanu

[ Voor 0% gewijzigd door Deanu-Kojevski op 12-05-2017 21:46 . Reden: typo. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Beginnen bij basis akoestiek ... algemene inrichting ... vloerkleedje (hoogpolig), draperieën, boekenkast.
Eventueel wat absorptiepanelen (op mirror points).
Je kan er zo ver in gaan als je zelf wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
De ruark audio werd origineel voor €399 verkocht, die prijs is later verhoogd naar €499. Nu is de witte versie dus in de aanbieding bij fonq. Overigens heeft deze gewoon een jack out voor een subwoofer, verloopstekkertje nodig, maar geeft geen kwaliteitsverlies mocht je dat denken. Edit ik zie nu dat er net een nieuwe versie is uitgebracht (mk2), deze heeft de sub out als tulp stekker (meer gebruikelijk). Mogelijk dat de originele een prijsdaling krijgt?

De audio engine is volgens mij de eerst pcspeaker in deze prijscategorie en heeft nogal wat bekendheid. Toen ik mijn zoektocht begon enkele jaren geleden, had ik ook enkel deze speaker in gedachte. Maar na het lezen van vele uiteenlopende reviews en vergelijkingen, kon ik concluderen dat het qua zuiverheid zeker niet de beste was. Zodoende ben ik destijds op de ruark audio uitgekomen. Alternatieven noem ik in mijn review, maar die zijn een stuk groter. Denk dan aan een Swan H5, Epoz Aktimate Micro of Mini, zo uit mijn hoofd. Deze zijn wel lastig verkrijgbaar, maar wellicht niet onmogelijk. Destijds heb ik diverse audio winkels aangeschreven of ze de ruark audio konden verkopen, inmiddels is die een stuk beter te krijgen.

De kef x300a steekt echter met kop en schouders boven eerder genoemde speakers uit. Dat Tortelli die voor €500 kon kopen is echt een geluk geweest voor hem. Ze zijn ook wat groter en hebben daarom wellicht minder moeite met een grotere ruimte. In alle gevallen ga je flink vooruit op wat je nu hebt, maar het meest volle geluid ga je halen met versterker en boekenplank of zuilspeakers. Welke weer minder geschikt zijn voor dichtbij.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 13-05-2017 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Bhagavad voor puur stereo zou ik juist geen gloednieuwe receiver kopen, maar echt voor tweedehands gaan. Al die nieuwe technieken op de nieuwe receivers heb je totaal niet nodig, dus zonde van de meerprijs. Voor €100,- vind je prima versterkers en heb je weer wat meer over om aan degelijke speakers te besteden. Wellicht dat dan de wat duurdere merken/types in het zicht komen, denk dan aan dali opticon's en dynaudio emit of zelfs excite speakers.

Overigens zie ik ook een set dali zensor 1 en dali fazon sub staan voor samen €265,-

Op een wat grotere luisterafstand is dat een zeer mooie combo denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2019 04:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deanu-Kojevski
@LA-384 en @Bhagavad bedankt voor jullie bijdrages. Voor de PC kamer ben ik echt op zoek naar een 2.0 set, die ik later nog kan uitbreiden met een subwoofer. Daarvoor lijken mij op dit moment de Kef x300a, Audioengine A5+ en de de Ruark Audio MR1 MK2 zeer goed geschikt. (Beschikken deze allemaal over een optionele subwoofer aansluiting? De Audioengine A5+ en Ruark Audio MR1 MK2 sowieso, maar of de Kef over deze optie beschikt kan ik zo snel niet terug vinden.)

De Edifier is eventueel ook nog een optie voor als ik niet voor de subwoofer zou gaan, maar ik neig op het moment naar juist wel een subwoofer. (Ik zag dat het laagbereik van de Edifier minder is dan een losse subwoofer. Logisch ook, denk ik.)

De optie voor een versterker met speakers erbij is erg overtuigend en duidelijk beschreven en ga ik zeker niet vergeten. Mocht ik in de computerkamer helemaal overdonderd worden door de geluidskwaliteit van de speakers (+sub), zal ik deze tips zeker meenemen bij het aanschaffen van een dergelijke set voor in de woonkamer. Uiteraard zal ik tzt jullie zeer gewaardeerde hulp daarbij vragen. (Ik heb even zitten kijken naar die Boston Acoustics en de Denon AVR-X1300 en ik moet zeggen dat het inderdaad al begint te kriebelen.)

Verder heb ik nog even gekeken naar de Swan H5 en de Epoz Aktimate. Wederom ziet het er allemaal zeer netjes uit, maar ik ben wat betreft dit onderwerp echt op jullie aangewezen, aangezien ik totaal geen ervaring heb met dusdanige kwaliteitsapparatuur.

Aangezien ik denk dat ik toch een subwoofer nodig ga hebben voor de chill/lounge muziek die ik van plan was er mee te gaan luisteren. Wat zou jullie voorkeur hebben?

Wederom alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Deanu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
De Kef heeft geen output voor een eventuele subwoofer.

Als de Ruark Audio MK1 (eerste versie dus) een prijsdaling krijgt, zou ik voor deze gaan in tegenstelling tot de MK2. Ik verwacht niet dat er geluidstechnisch heel veel verschil gaat zijn (er komen ongetwijfeld vergelijkende reviews die daar antwoord op geven). De enige verschillen zijn dan de optische ingang die op de MK1 ontbreekt, andere connector voor de sub (tulp ipv jack) en mogelijk een nieuwere bluetooth versie (maar dat hoeft geen beter geluid op te leveren).

Ik zou ook eerst eens afwachten hoe de speakers zonder sub klinken. Een sub is namelijk niet een kwestie van aansluiten en gaan-met-die-banaan. Positie van de sub is veelbepalend voor de prestaties en het vereist enige afstelling qua crossover (regelbaar op de sub).

Aangezien je er wellicht relatief dicht bij zit en de kamer niet heel groot is, kom je vermoed ik goed uit met een 10" subwoofer. Hier in de V&A springen dan een Klipsch en een Sony sub in het oog, waarbij de Klipsch wel wat prijzig is. Beiden zijn gepoort, wat ze (in deze prijscategorie) mogelijk wel wat minder strak maakt. Op marktplaats zie ik enkele Rel Quake's staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kijk ook naar design, geluidskwaliteit gaat natuurlijk voor, maar toch. Persoonlijk ben ik op alle vlakken onder de indruk van NAD, alhoewel de NAD T 748 niet de mooiste is. Tandje beter dan bijv. een Denon. Vraag is: hoor je het kwaliteitsverschil zelf?

pricewatch: NAD T 748 3D AV-Receiver

Ik zou inderdaad mooie speakertjes op Marktplaats kopen. Je zou Tannoy kunnen overwegen, zelfs met een M1 ga je best blij worden. Een versterker kun je in een kast zetten, speakers staan in het zicht. Of je zwarte wilt, witte of houtkleurig... kan ook zo maar bepalend zijn als je een paar goede op het oog hebt (en ik weet niet of er dames gebruik maken van de kamer... Die worden niet altijd blij van grote, zwarte blokken O-) )

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
theredspecial schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:51:
Die worden niet altijd blij van grote, zwarte blokken O-) )
Ik word ook niet blij van 100 paar schoenen. Die staan er ook.

Ergo: allebei niet over zeuren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deanu-Kojevski
Haha, wederom allemaal weer bedankt voor de goede reacties. Ik heb de centjes binnen en heb besloten de Ruark Audio MR1 MK2 te halen. Walnoot kleur. Daarbij heb ik in overweging genomen dat de MK1 naar alle waarschijnlijkheid even goed zal klinken, maar de optische aansluiting, de tulpstekker, (inderdaad ook) het design en (toegegeven ook) het idee dat het een nieuwe versie is, hebben mij doen besluiten voor de MK2 te gaan. Ik hoop dat jullie me dat kunnen vergeven. ;)

Als ik ze binnen heb, laat ik jullie nog even weten hoe ze me bevallen en of ik eventueel later nog voor een subwoofer zal gaan.

Naast dat ik uiteraard heel erg blij ben met alle hulp en suggesties voor mijn huidige situatie, wil ik jullie ook bedanken voor het verkregen inzicht in de opties voor mijn woonkamer. Ik zal zeker - als het zover is - hier weer een topic starten!

Met vriendelijke groet,

Deanu Kojevski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deanu-Kojevski
Wouw! Mind is blown! Wat klinken ze goed. Ik ben in alle staten. Dank jullie wel!

[ Voor 70% gewijzigd door Deanu-Kojevski op 31-05-2017 14:12 ]

Pagina: 1