Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Topicstarter
Hoi,

Ik krijg vanuit management niet een duidelijk antwoord en ben benieuwd hoe het bij jullie geregeld is.
Bij ons is buiten werktijd en zaterdagen 150% en zondag 200%, zover geen onduidelijkheden.

Mijn werktijden zijn van 8:00 tot 18:00 uur (Flexibel 8 uur hiertussen).

Nu ben ik regelmatig aanwezig bij nachtelijke onderhouden, vaak van 23:00 tot 6:00 uur. (7 * 150% = 10,5 overuren).

Volgens de arbo moet ik verplicht minimaal 8 uur rust houden ( https://www.arboportaal.n...stijden/inhoud/rusttijden ).

Wat er nu gebeurd is het volgende:
- enkele collega's zien dit als een verschoven dienst, en schrijven maar 2,5 uur overuren. en slapen dus uit en blijven de middag ook thuis.
- anderen zeggen, nee ik moet volgens de arbo 11 uur rust houden en mag dus eigenlijk pas om 17:00 weer aan het werk volgens de regels, de "gemiste" werkuren zijn dan voor rekening van de baas. en schrijven dus naast een reguliere werkdag 10,5 uur aan overuren.

Deze discussie is nu al een tijdje gaande tussen collega's en management keurt beide uren goed.
Hoe gaat het bij jullie met deze uren en verplichte rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 15:55

Releases

Ja maar!

Heel onhandig in ieder geval dat het management 2 richtlijnen aanhoud. Beide is dus prima en mag dus gedaan worden.
Waar ligt zelf de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:32

Garyu

WW

Wat staat er in je CAO over overuren en werktijden?
Soms mag bij collectieve regelingen afgeweken worden van de voorschriften in de Arbeidstijdenwet.

[ Voor 63% gewijzigd door Garyu op 12-05-2017 09:31 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is dus geen richtlijn, men vult het naar eigen wil in.. mensen die maar 2,5 uur schrijven boren zichzelf dus feitelijk 8 uur door de neus.

Want in beide gevallen werken ze dus niet de ochtend/middag na het onderhoud.

We hebben geen CAO, alleen een soort afspraken boekje waarin alleen de percentages benoemd zijn. En niets over verplichte rust tijdens werktijden.

Ik ben gewoon benieud hoe het bij andere bedrijven gaat met nachtelijke uren en rust.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 12-05-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe het bij 'ons' gaat is niet erg relevant. Bespreek dit met personeelszaken en niet met management, of heb je die niet?

Verder staat e.e.a. in je cao lijkt me?

Persoonlijk zou ik nooit na een nacht werken gelijk weer een dag werken, daar ga je aan kapot. Lijkt me ook duidelijk dat zoiets niet (structureel iig) mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Structureel is het niet, 1 a 2x per maand.. En iedereen blijft na het onderhoud gewoon thuis. Dus iedereen krijgt de rust wel.

Gaat me meer om de uren verantwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:32

Garyu

WW

In principe is rusttijd precies dat: rusttijd, waar je dus niet werkt. Die tijd kan je niet aan je baas doorberekenen. Als hij het wel toestaat, prima, maar ik zou niet weten waarom dat nodig of normaal zou zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is dus precies de onduidelijkheid die er heerst.
De een vind het het een verschoven dienst, en de ander ziet het als extra dienst.
En juist bij de mensen die het als extra dienst schrijven, schrijven dus ook gewoon de 8-5 uren op de aansluitende werkdag terwijl ze dus feitelijk uitslapen.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 12-05-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 15:57

Rmg

Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:25:

Deze discussie is nu al een tijdje gaande tussen collega's en management keurt beide uren goed.
Hoe gaat het bij jullie met deze uren en verplichte rust?
Waarom is dan de discussie? management keurt het meest gunstigste geval goed. Waarom schrijft niet iedereen zo dan? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Beide varianten lijken me niet te kloppen. bij de een in het voordeel van de baas en in de ander in het voordeel van de werknemers.

Dus als versie 2 goedgekeurd wordt zou je gek zijn als je voor variant 1 kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rmg schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:41:
[...]

Waarom is dan de discussie? management keurt het meest gunstigste geval goed. Waarom schrijft niet iedereen zo dan? 8)7
Sommigen zijn te eerlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Eerlijk in wat? jij hebt een 40 uur contract neem ik aan? overuren tellen niet mee. ( hence overuren )
En je baas zorgt er voor dat je die 40 uur niet kan maken (wat arbo regels). En vervolgens ga je jezelf in je vingers snijden :D

De 'slim' schrijvende collega's smokkelen een uurtje als je de 11 uur aanhoud.

Sterker nog je heb recht op 14 uur rust na een nachtdienst die tot na 02:00 duurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 12-05-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

-

[ Voor 100% gewijzigd door Rmg op 12-05-2017 09:46 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:34:
Structureel is het niet, 1 a 2x per maand.. En iedereen blijft na het onderhoud gewoon thuis. Dus iedereen krijgt de rust wel.

structureel is een ruim begrip voor iedereen.

1 a 2 maal in de maand is in mijn ogen namelijk gewoon structureel.
1 a 2 keer per jaar vind ik van niet. Elke maand een weekend weer wel.

Hoe krijg jij die dubbelpost voor elkaar op dezelfde minuut RMG, volgens mij is er een script wat dat tegen moet gaan

[ Voor 11% gewijzigd door Viper® op 12-05-2017 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het lijkt me raar om de uren van de volgende dag door te laten betalen. Je wordt gewoon op andere uren ingepland en krijgt daar een extra vergoeding voor.

Ik zou de wijsneuzen die 10.5 uur extra declareren vooral op de vrijdag- en zaterdagnacht inplannen.

Maar het is vooral een taak van het management om er duidelijk over te zijn zodat iedereen hetzelfde vergoed krijgt. Dat lijkt me belangrijker (voor de verhoudingen op de werkvloer) dan hoe het werkelijk juridisch zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Sommige collega's van je lezen de regels wel erg in hun voordeel.
Bij aanwezigheidsdiensten mag worden afgeweken van de standaard-rusttijd (11 uur). Een kortere standaard-rusttijd, voor en na een aanwezigheidsdienst, mag alleen als daar een goede reden voor bestaat en dit gezamenlijk wordt afgesproken.

In geval van aanwezigheidsdiensten mag de werkgever de rusttijd voor en na de aanwezigheidsdienst maximaal twee keer per week inkorten tot eenmaal 10 uur en eenmaal 8 uur, voordat de volgende dienst begint. De kortere rusttijden mogen niet direct achter elkaar worden toegepast en moeten dus worden verspreid over de week. De gemiste rusturen moeten direct in de volgende rustperiode worden goed gemaakt.
https://www.arboportaal.n...ud/regels-voor-werktijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Bedenk je wel goed dat nachturen niet per definitie overuren zijn. Überhaupt bestaan overuren wettechnisch gezien niet.

Na een ononderbroken nachtdienst van meer dan 6 uur, eindigend na 02:00 heb je recht op x aantal uur rust (14?). Dat zal waarschijnlijk de gehele volgende werkdag betekenen.

In je CAO zijn afspraken gemaakt over TOESLAGEN voor nachturen. Die 150% (waar je tijdens normale uren 100% krijgt).

Als je niet meer uur maakt dan je gemiddelde 40 uur in de week (met nachtdienst) hou je alleen de extra toeslag over je gewerkte uren over. Als je werkgever dit niet bijhoudt zal je dus ergens die 50% moeten noteren (ervanuitgaande dat je een vast contract hebt voor 40uur) zodat het verschil naar je wordt doorberekend.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 12-05-2017 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:34:

Dat is gewoon structureel. Maar als iedereen netjes z'n rust krijgt lijkt het me in de praktijk idd geen probleem. Dan kies je gewoon de voor jouw meest gunstige oplossing toch? De baas gaat akkoord zeg je, dus verder niet over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
is tussen 00:00 en 06:00 geen 200%? Bij ons tenminste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

eric.1 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:06:
Bedenk je wel goed dat nachturen niet per definitie overuren zijn. Überhaupt bestaan overuren wettechnisch gezien niet.
Contract-technisch in zijn geval dus wel, zijn contract zegt:
Als jouw werkgever vastlegt dat werktijden tussen x en y liggen (en neem even aan dat dat ook impliceert maandag vrijdag) dan is het zaak dat de werkgever de 40 werkuren daar maar inpast.

Als jij je contract uren (vanwege wet) niet kan maken in de werktijden die vastgesteld zijn is dat dus de werkgever zijn "probleem" (werkgever vind het geen probleem blijkbaar die heeft geen probleem met die werkdag + 10,5 uur te schrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:25:
Hoi,

Ik krijg vanuit management niet een duidelijk antwoord en ben benieuwd hoe het bij jullie geregeld is.
Bij ons is buiten werktijd en zaterdagen 150% en zondag 200%, zover geen onduidelijkheden.

Nu ben ik regelmatig aanwezig bij nachtelijke onderhouden, vaak van 23:00 tot 6:00 uur. (7 * 150% = 10,5 overuren).

Volgens de arbo moet ik verplicht minimaal 8 uur rust houden ( https://www.arboportaal.n...stijden/inhoud/rusttijden ).

Wat er nu gebeurd is het volgende:
- enkele collega's zien dit als een verschoven dienst, en schrijven maar 2,5 uur overuren. en slapen dus uit en blijven de middag ook thuis.
- anderen zeggen, nee ik moet volgens de arbo 11 uur rust houden en mag dus eigenlijk pas om 17:00 weer aan het werk volgens de regels, de "gemiste" werkuren zijn dan voor rekening van de baas. en schrijven dus naast een reguliere werkdag 10,5 uur aan overuren.
Hoe zijn de (50% / 100%) toeslagen geregeld? Worden die uitbetaald of als uren opgebouwd?
Met andere woorden, als je op zaterdagnacht een uurtje gaat werken, heb je dan 1 uur op je urensaldo + 1 uurloon op je loonstrook? Of zijn het 2 uren op je urensaldo?

Ik neig naar de mening dat groep 2 zichzelf teveel voordeel toeeigent. Ze genieten namelijk in ruil voor 1 nachtdienst van 7 uur (waarde: 10.5 uur) twee vrije dagen (de dag ervoor en de dag erna, samen 16 uur), en houden als kers op de taart ook nog 2.5 uur aan saldo over. (10.5 voor de nachtdienst, minus opname 8 voor het thuisblijven op de voorafgaande dag). De totale beloning is dan 18.5 i.p.v. 10.5.

Het feit dat je volgens de arboregels recht hebt op rusttijd, betekent niet dat je baas die rusttijd moet betalen als werktijd. Tenzij je deze verplicht op een werklocatie doorbrengt. Maar daarvan is hier geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:58
Onderhoud is gepland, dus het is een verschoven dienst. Overuren zijn per definitie ongepland. Voor die dienst krijg je toeslag vanwege de afwijkende uren.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De uren kun je tijd-voor-tijd opnemen (dus 10,5 uur verlofuren bijschrijven) of 10,5 uur uitbetalen.

2 vrije dagen klopt niet, stel dat het onderhoud dinsdag op woensdag nacht is dan werkt met dinsdag gewoon tot 5 uur en is om 11-12 uur weer present. De volgende ochtend slapen ze dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Ik denk dat het thuis kunnen genieten van de rust-uren een essentieel punt is. Je hebt recht op een bepaalde tijd tussen 2 diensten, maar dat betekent niet dat deze uren betaald moeten worden.

Schema (lunchpauzes even weggelaten oor de eenvoud):
- dinsdag 09:00 - 17:00
- dinsdagnacht 00:00 - 07:00
- woensdag vrij

Gewerkt: 8+7=15 uur, door toeslagen staat dit gelijk aan 8+10.5=18.5 uur.
Volgens rooster: 2/5e deel van 40 uur = 16 uur.
Over: 2.5 uur.

Een poging om 10.5 uur over te houden is gebaseerd op het idee van de doorbetaalde vrije rusttijd op woensdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 15:31
CAO van mijn werkgever.

4.2 Rusttijden na oproep/slaapurenregeling

Slaapuren zijn uren die niet worden gewerkt in verband met de door de Arbeidstijdenwet verplichte rusttijden (maar die ingevolge het gestelde in de toepasselijke cao wel kunnen gelden als gewerkte uren).

Indien de medewerker in consignatie wordt opgeroepen op uren die vallen tussen 00.00 uur en 06.00 uur, mag hij aansluitend op de laatste oproep van ten minste een uur (inclusief reistijd), ten minste acht uur slapen/rusten. De medewerker hoeft niet eerder dan acht uren na het beëindigen van het overwerk ten gevolge van een oproep en de reistijd voor de terugreis met zijn normale werkzaamheden te beginnen, zonder dat de eindtijd van zijn dienstrooster ook verschuift.

Voor zover deze rust-/slaapuren binnen het normale dienstrooster vallen (binnen de normale arbeidstijd van de medewerker), worden deze uren doorbetaald (tegen 100% van het bruto salaris). Wanneer de oproep eindigt een uur voorafgaand of een uur na de normale start van de werkdag (tussen 06:00 en 08:00 uur) wordt de medewerker geacht zijn dienst te verlengen tot in totaal acht diensturen, om vervolgens aansluitend acht uur te rusten.

Zelf werkzaam in de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bij ons zijn dit de percentages:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9oWLjqWXgTB4MC7tLMohyKPb/full.png

We hebben geen CAO, maar arbeidsvoorwaarden zijn in de regel wel voor het hele bedrijf gelijk met weinig grote afwijkingen. Qua overwerk, wij (ICT) zijn de enige afdeling die betaald overwerken, alle andere afdelingen krijgen enkel tijd-voor-tijd.

Die regeling wijkt voor ons af, domweg omdat het inherent aan ons vak, werk, is dat we redelijk regelmatig werk buiten werktijden verrichten en de afdeling is te klein om met verschoven diensten te werken.

Qua uren en percentages zijn er harde afspraken, wel mogen we (op 4 uur per maand standaard overwerk na), zelf bepalen of we de uren krijgen uitbetaald of dat we kiezen voor tijd-voor-tijd, waarbij in het laatste geval de percentages nog steeds gelden.

Overwerk gaat in principe om 17:00u in omdat onze normale werkdag om 17:00u stopt. We mogen dus alles na 17:00u schrijven, er vanuit gaande dat het werk dan ook echt begint of we op dat moment nog op kantoor zijn. (We mogen ook vanaf 17:00u schrijven als we op kantoor aanwezig zijn, pas later kunnen beginnen en de tijd moeten overbruggen. Vaak eten we wat, werken nog even wat regulier werk weg, etc.)

Vóór 8 uur mogen we ook schrijven, alleen wel in die gevallen dat het daadwerkelijk overwerk is. Als ik vanwege een klus vóór 8 uur moet beginnen en dat feitenlijk geen eigen keuze is mag ik de uren schrijven, ben ik voor 8 uur op kantoor en is dat volledig vrijwillig, dan niet.

Vrijwillig kent hier wel enige nuance. Er heeft nog nooit iemand opdracht gegeven over te werken, het is nooit daadwerkelijk gevraagd. Of we overwerken of niet is een beslissing die we zelf nemen. Wel word daarin verwacht dat we enkel overwerken om werk te doen dat niet tijdens reguliere kantoortijden gedaan kan worden. (We mogen niet overwerken om regulier werk te doen, wel bij verstorende werkzaamheden en/of calamiteiten.) Die "eigen keuze" is een vrijheid die ik niet wil missen, overwerk waarbij ikzelf bepaal of het noodzakelijk is of niet voelt minder vervelend dan wanneer een manager vraagt over te werken, terwijl het resultaat in feite hetzelfde is. :)

Uitslaapuren kennen we niet, of meer, worden aan onszelf over gelaten. (Ik weet dat de wet daar eisen aan stelt maar ik weet ook dat de wet toe staat dat daar vanaf geweken word als er bedrijfsbelang is en wanneer het om een uitzondering gaat.) Persoonlijk voel ik me niet prettig om veel later dan 9 uur op kantoor te zijn, juist vanwege een stuk nazorg en opstartproblemen. (Er is altijd wel iemand die niet kan inloggen, ook zonder dat dat het gevolg is van onderhoud.) In de regel ben ik dus bijna altijd tussen 8 en 9 op kantoor, ook als ik tot diep in de nacht (3, 4 uur) heb doorgewerkt. Het is wel eens voorgekomen dat we gewoon niet naar bed zijn gegaan / hebben geslapen en collega's de volgende ochtend om 7 uur binnen kwamen, ons zagen zitten en vroegen "goh, ben je hier alweer?" waarop wij het droge antwoord "nee, nog steeds" gaven.

Ook daar, dat is onze eigen verantwoordelijkheid en keuze, niemand zal ons dat verplichten en dat wil ik graag zo houden. Wel weet ik dat, ook na nachtwerk, de business verwacht dat er tenminste 1 ICTer aanwezig is of er een goede achtervang is geregeld in de vorm van een externe partij die mijn manager kan bellen.

Sidenote daar: Werken we de nacht door en zijn we om 7 uur nog aanwezig, dan stopt de overwerk teller. Vanaf 7 uur is het in dat geval weer een normale werkdag. (En ja, het is voorgekomen dat daarna nog een bijna volledige werkdag van 8 uur volgde. Ons record qua werkdag staat op 36 uur aan 1 stuk.)

Heb je hier wat aan?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 00:04
Wij hebben een vergelijkbare constructie, en ik zou daar als manager heel simpel in zijn: consequent.
Nacht uren volgens 150%, en de volgende dag meteen tegen 100% opnemen als die dag wordt vrijgenomen. Ondanks dat de voorschriften zijn dat er een minimale rust periode moet zijn.
Tegelijkertijd moet je dan uiteraard ook coulant zijn en iedereen die dat wil die dag ook vrij geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:58
Ik heb die discussie ook weleens op mijn werk gevoerd, dat ging overigens niet om overuren, maar wel; om roostering en diensten. We gingen toen van een situatie waarin eigenlijk impliciet geroosterd werd en alles wat daar buiten viel als overwerk werd behandeld naar een situatie waarin expliciet geroosterd werd. De Cao gaf die ruimte verder ook. Dit betekent bv dat ik je kan inroosteren op maandag t/m woensdag van 08:00 tot 16:30 en op donderdag van 16:30 - 01:00 (onderhoud) en dan op vrijdag van 12:00 - 20:30. Maar ik kan je ook vrij geven op vrijdag en je op zaterdag van 08:00 - 16:30 roosteren voor de ondersteuning van het weekendwerk. Zowel voor de nachtshift als voor de weekendshift verdien je extra geld, maar het is geen overwerk, het is gewoon rooster. Deze discussie speelde in de periode dat we overgingen van variabele atv dagen (een vorm van zelfroostering zonder consequenties) naar vaste (geroosterde) atv dagen. Als ik nu werk op mijn atv dag krijg ik 175%. Vroeger verplaatste ik die dag gewoon, de werkgever neemt en de werkgever kan het vervolgens volledig in de aars krijgen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Pagina: 1