PostNL is verzekerde zending kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 3.871 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 19:33
Afgelopen weekend heb ik van een medetweaker een upgradeset gekocht.
Deal was snel gemaakt en ik heb meteen het geld overgemaakt.
Maandag heeft de verkoper de spullen op de post gedaan middels verzekerde verzending.
Ik heb dezelfde maandag ook de t&t link van postnl ontvangen, pakket zou dinsdag bezorgd worden.
Vanaf donderdag staat de status helaas op onbekend.
Postnl is het pakketje kwijt.

Nu is mijn vraag hoe de verkoper en ik dit nu correct af gaan handelen.
Postnl gaat een onderzoek instellen maar dat gaat 2 a 3 maanden duren.

Ik heb gewoon goed contact met de verkoper en wil dit ook zo houden.
Mijn voorstel is om eenzelfde set bij de verkoper op te halen in afwachting op postnl. Verkoper heeft eenzelfde set al appart liggen voor me.
De pc van mijn pa is kapot en ik heb de spullen zo snel mogelijk nodig.

Verkoper zegt echter dat hij niet verantwoordelijk is voor de bezorging en/of eventuele kwijtgeraakte spullen en wil afwachten. Hij is bang dat postnl niet uit zal keren omdat er geen facturen zijn.
Echter had verzekerd verzenden dan ook geen zin gehad lijkt me?
Hij heeft wel al aangeboden om 50/50 te doen als de spullen niet meer terecht komen en postnl ook niet uit wil keren.

Ik ben echter van mening dat de verkoper welzeker verantwoordelijk is en dat hij het verder af moet handelen met postnl, ik mag daar niet de dupe van zijn.

In de advertentie stond duidelijk dat de spullen alleen verzonden konden worden en volgens de wet is de verkoper dan verantwoordelijk voor eventueel verloren spullen.
Zie ook deze link.

https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

Moet ik nu toch die 3 maanden wachten of is het redelijk dat ik alvast die nieuwe set ophaal als er niet binnen een paar dagen een update komt vanuit postnl?
Verkoper krijgt uiteindelijk toch zijn geld terug van postnl.
En mocht het pakket alsnog bezorgd worden dan krijg de verkoper dat uiteraard terug van mij.

Nogmaals, we hebben gewoon goed contact en dat wil ik ook zo houden.

Dit is de link naar de advertentie en ik heb de verkoper gevraagd of ik een topic mocht openen voor advies.

V&A aangeboden: Kabylake upgradeset i7 7700K Z270 gaming Pro 16GB 2666Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 16:38
Vraag de verkoper om de case te openen bij PostNL, aan PostNL te vragen om het pakket in alle mogelijke gevallen NIET naar de geadresseerde te laten gaan & bij hem te laten afleveren.

Zo weet de verzender zeker dat het pakket niet alsnog bij jouw terecht komt in het geval het tóch gevonden wordt, terwijl jij een andere set bij hem ophaalt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Gewoon even benieuwd: waarom kan er nu wel ineens opgehaald worden ipv enkel versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:56
Ziet er meer uit als bedrijfsmatige verkoop dan als iemand die gewoon even wat hardware over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 11:52

MsG

Forumzwerver

Ik zou er in ieder geval niet zomaar vanuit gaan dat je je geld eenvoudig terugziet. De verzekerde verzending is wmb de grootste wassen neus die er bestaat. Zelf ook al eens mee moeten dealen en er wordt erg moeilijk gedaan, soms rekenen ze gewoon met een gewicht en dat je dan per kilo een X bedrag krijgt. Ook moet je soms goed kunnen aantonen wat er in zat. Daarnaast gaan ze bij niet nieuwe spullen met een factuur ook niet altijd blind de waarde betalen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die succesvol en goed zijn schade vergoed kreeg.

Overigens is by default de verkoper wèl verantwoordelijk voor de bezorging, hij is op dit moment domweg in gebreke, hoe weinig hij inhoudelijk ook kan doen aan het verzendproces. Pas als hij expliciet heeft gemaakt dat verzending onder het risicio van de koper valt verschuift dit.

Maar je kan toch alvast het nieuwe setje ophalen, en mocht je de schade vergoed krijgen dan is dat voor de verkoper. Mocht je maar de helft krijgen, dan kan je nog die 50/50 deal doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
henri86 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:38:
Gewoon even benieuwd: waarom kan er nu wel ineens opgehaald worden ipv enkel versturen?
Ik weet niet of dat kan.
Nog geen toestemming op.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Bij een consumentenkoop geldt de verplichting dat levering plaatsvindt binnen 30 dagen. Het gaat hier om V&A, maar uit de communicatie blijkt duidelijk dat verkoper het inkoopt voor verkoop: handel. Daarmee kan hij niet stellen dat het gewoon maar een verkoop tussen particulieren is, en dat brengt voor hem een aantal zwaardere verplichtingen mee. Veel handelaren van tweedehands goederen menen dat het wat hobby is en dat dit soort wetgeving daarom niet voor hen geldt - en komen daarom in de problemen als het een keer mis gaat.

Zoals je zegt, is verzending als aangeboden in basis voor risico van verkoper. Ook bij particuliere handel. Bij een consumentenkoop kan dat risico ook niet afgewenteld worden, dus of het anders afgesproken was is hier niet eens relevant (dwingend recht)

De situatie is dus dat het op dit moment nog geen recht geeft op terugbetaling of nieuwe levering, maar dat dat wel zo is als de 30 dagen bereikt wordt. Met de werking van PostNL is het waarschijnlijk dat het wel tot zo'n termijn komt. Vraag is dan of verkoper per se eerst die 30 dagen wil afwachten.

Let wel; na 30 dagen geldt recht van ontbinden. Niet dat verkoper dan ineens pas kan voorstellen een andere te sturen. Na ontbinden dient verkoper binnen 14 dagen terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 02-06 15:14
MsG schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:38:
Overigens is by default de verkoper wèl verantwoordelijk voor de bezorging, hij is op dit moment domweg in gebreke, hoe weinig hij inhoudelijk ook kan doen aan het verzendproces. Pas als hij expliciet heeft gemaakt dat verzending onder het risicio van de koper valt verschuift dit.
Met ^
Als verzender ben je verantwoordelijk voor het pakket, maar wat je aangeeft dat je expliciet aangeeft dat verzenden op risico van de ontvanger is kan volgens mij niet.

@coob zorg iniedergeval dat je een screenshot hebt van je conversatie en van je rekeningoverschrift, dat zijn in deze je betwaalbewijzen/facturen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Risico voor ontvanger afspreken kan, maar alleen tussen particulieren. Bij een consumentenkoop is het dwingend recht - en daar rijst nog wel eens een probleem omdat veel tweedehands handelaren zichzelf als hobbyist zien en niet beseffen dat eigenlijk iedere verkoop met het doel winst te maken (meestal via goedkopere inkoop) ze als handelaar kwalificeert, waarbij zo'n afspraak niet rechtsgeldig is (dwingend recht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 02-06 15:14
@Anoniem: 27535 'Wanneer geld je dan als handelaar, als ik af en toe iets over houd uit hobby en met winst door verkoop ben ik dan al handelaar, of als ik stelselmatig dingen in en direct weer verkoop. Zit hier een tijdslimiet op (ik verkoop elke maand iets, of ik verkoop elke dag iets)

m.a.w. wanneer classificeer ik als handelaar

[ Voor 14% gewijzigd door Wannial op 12-05-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Er is geen risico koper afgesproken.
Er is zelf een prijs inclusief verzenden afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Maar verkoper heeft beloofd alles netjes af te handelen. Ik hoop dat ie dat waarmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Heel simpel gezegd jij hebt iets gekocht / betaald en de andere partij dient dit te leveren. Hij heeft het nu via PostNL verstuurd maar had het ook via een andere verzender kunnen versturen. Dat is een risico wat hij heeft genomen. Dan kan hij dat risico niet afschuiven op jou.

Kijk nu heb je het geluk dat die persoon nog zo'n set heeft. Hij zou er goed aan doen om die op te sturen of dat jullie een afspraak maken voor ophalen oid. Dan heb jij je set en moet hij als 'opdrachtgever' voor PostNL zijn geld terug proberen te krijgen.

Het is jammer dat het zo is gegaan, maar als handelaar weet je gewoon dat er wel eens pakketjes verloren gaan. Als het een goede verkoper is (5 sterren op Tweakers) dan zou het hem sieren om van zijn probleem niet jouw probleem te maken en jou gewoon kosteloos die andere set op te sturen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De kwalificatie (jaja, gelukkig is het makkelijk... :P) geldt voor verschillende instanties verschillend. De belastingdienst kan je kwalificeren als geen-bedrijf terwijl een rechter in conflict over koop je als handelaar kwalificeert.

Andersom, kan een winkelier in huisdieren die een oude koelkast prive verkoopt in die situatie prima als particulier aangeduid worden.

Het beste handvest is dat er bij die verkoop, of in de breedte van verkopen, een doelstelling is om 'winst' te maken. Inkopen met als doel verkoop is een hele duidelijke. Als je structureel dingen koopt, dan test, wellicht optimaliseert, en dan verkoopt voor meer, dan is ook dat handel. De intentie was er al om weer te verkopen en daarbij zo mogelijk winst te behalen. De schaalgrootte waarop het plaatsvindt is eigenlijk minder relevant.

Je zou kunnen zeggen dat een rechter zal oordelen dat als je wil verdienen, je dan ook de risico's accepteert als het een keer mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Over welke periode heb je het? Dit "onbekend" status komt wel vaker voor, wil niet direct zeggen dat het pakket daadwerkelijk kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Frostbite schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:56:
Heel simpel gezegd jij hebt iets gekocht / betaald en de andere partij dient dit te leveren. Hij heeft het nu via PostNL verstuurd maar had het ook via een andere verzender kunnen versturen. Dat is een risico wat hij heeft genomen. Dan kan hij dat risico niet afschuiven op jou.

Kijk nu heb je het geluk dat die persoon nog zo'n set heeft. Hij zou er goed aan doen om die op te sturen of dat jullie een afspraak maken voor ophalen oid. Dan heb jij je set en moet hij als 'opdrachtgever' voor PostNL zijn geld terug proberen te krijgen.

Het is jammer dat het zo is gegaan, maar als handelaar weet je gewoon dat er wel eens pakketjes verloren gaan. Als het een goede verkoper is (5 sterren op Tweakers) dan zou het hem sieren om van zijn probleem niet jouw probleem te maken en jou gewoon kosteloos die andere set op te sturen.
Dat is ook mijn voorstel.
Hij krijgt of zijn geld of de verstuurde set dan terug en ik ben dan ook meteen geholpen.

Maar laten we inderdaad hopen dat het pakket een dezer dagen terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Hebben jullie ook nog iets van een risico afgesproken?(zie het namelijk niet in de advertentie staan). En gezien de prijs Inc verzending is(niet volgens de advertentie maar kan afgesproken zijn). En je allleen kan verzenden lijkt mij dat hij de zorg draagt voor het verzenden. Ook het feit dat hij meerdere setjes heeft. En ook meerdere nieuwe artikelen verkoopt lijkt het mij als een handelaar. En niet iemand die iets verkeerd heeft gekocht. En het bonnetje niet meer heeft.

Maar ik zou wel wat milder zijn als bij een echt bedrijf. Wat nu ook bent overigens.

Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Wat een fiasco daar bij Postnl, zijn vorige week ook al mijn pakketje 'kwijt' geraakt. Helaas nog steeds geen iPad binnen, moet zeggen dat de MediaMarkt wel goed handelt wat dit betreft, die hebben direct een case geopend en krijg binnen enkele dagen bericht hoe en wat. Dat het bij jou maanden zou moeten duren vind ik raar, bij mij zeiden ze maximaal 5 werkdagen. Kan enigszins zijn dat ze bepaalde voorwaarden hebben met de MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:36
Anoniem: 525104 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:23:
Wat een fiasco daar bij Postnl, zijn vorige week ook al mijn pakketje 'kwijt' geraakt. Helaas nog steeds geen iPad binnen, moet zeggen dat de MediaMarkt wel goed handelt wat dit betreft, die hebben direct een case geopend en krijg binnen enkele dagen bericht hoe en wat. Dat het bij jou maanden zou moeten duren vind ik raar, bij mij zeiden ze maximaal 5 werkdagen. Kan enigszins zijn dat ze bepaalde voorwaarden hebben met de MM.
Mogelijk heeft de Media Markt verzekerd verzonden, die zullen vast een soort van Bulk contract hebben met hun verzend partijen en vanwege het volume mogelijk directere toegang tot PostNL.

Of je over een fiaco kan spreken, geen idee, het is wel erg makkelijk geroepen. PostNL krijgt tienduizenden miljoenen pakjes te verwerken in een periode van een week. Dan is het logisch dat er ook wat mis gaat, hier zijn nu 2 pakketjes bekend die vermist zijn, dat is amper een fiasco te noemen op die volumes. Zouden het er nu duizenden zijn dan is dat wat anders...

Ook kan het zijn dat de Media Markt het onderzoek niet afwacht en jou gewoon helpt voordat zij duidelijkheid hebben. Iets wat de verkoper bij TS ook eigenlijk zou moeten doen, hij kan zich voor zover ik kan zien niet wettelijk niet verschuilen achter 2-3 maand onderzoek, 50/50 deals of dat soort zaken. Hij moet dit gewoon netjes oplossen voor TS, dat is het risico van handelaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 12-05-2017 09:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flash
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 16:54

Flash

geen

- Deze zending is pas op maandag 8 mei aangetekend en verzekerd verzonden.
- Woensdag 10 case geopend bij Post.nl
- Binnen 5 werkdagen wordt verzender telefonisch geïnformeerd, dat is op woensdag 17 mei.

Een verzoek om niet bij de geadresseerde af te leveren kan nog niet ingewilligd worden.
Het lijkt mij redelijk om de reactie van post nl af te wachten

In mijn 408 goede beoordelingen kunt u lezen hoe ik eerder met een soortgelijke situatie ben omgegaan!

De Verzender

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Wannial Er zijn geen harde criteria en je zal het per geval moeten bekijken. Deze verkoper heeft dit jaar al bijna 150 reviews gekregen/geschreven. Waarschijnlijk zijn er al meer transacties geweest. Dan zit je niet meer op het niveau van een particulier die iets verkoopt wat hij/zij over heeft.

@coob Als je aan de verkoper hebt duidelijk gemaakt dat je het snel nodig hebt (omdat die PC kapot is) dan hoef je niet de volle 30 dagen te wachten maar mag je al eerder ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een kleine titelfix uitgevoerd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
We wachten nog even af wat postnl doet.
Nogmaals, ik wil het gewoon netjes opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 16:17
Flash schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:43:
- Deze zending is pas op maandag 8 mei aangetekend en verzekerd verzonden.
- Woensdag 10 case geopend bij Post.nl
- Binnen 5 werkdagen wordt verzender telefonisch geïnformeerd, dat is op woensdag 17 mei.

Een verzoek om niet bij de geadresseerde af te leveren kan nog niet ingewilligd worden.
Het lijkt mij redelijk om de reactie van post nl af te wachten

In mijn 408 goede beoordelingen kunt u lezen hoe ik eerder met een soortgelijke situatie ben omgegaan!

De Verzender
Hoewel ik het hier in essentie mee eens ben, vind ik het ook vervelend voor de ontvangende partij. Ik zou hem , indien mogelijk , z.s.m een soortgelijke set naar hem toesturen omdat zijn pa dan ook geholpen is . Dit zal namelijk ook een reden zijn waarom de koper deze koop gesloten heeft. Het is niet redelijk om te denken dat hetzelfde zal gebeuren met de nieuwe zending.

Jullie kunnen dan verder rustig postNL afwachten en kijken of het pakje nog ergens boven komt drijven, indien niet , is er later vast wel iets te bespreken.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xkangaroox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 23:21
Ik stuur regelmatig pakketten naar Zweden. Daar zijn er nu 3 van zoek geraakt in de loop der jaren. Omdat er onderweg van track & trace nummer wordt gewisseld, is het niet meer te volgen. Alleen een case openen is dan de oplossing. Even bellen naar Postnl (helaas wel een betaalnummer) maar ze pakken het goed op. Alle pakketten waren binnen 2 weken weer terecht op 1 na: die was naar Frankrijk gestuurd?? maar kwam na een maand terug.

Dus mijn ervaringen zijn goed. Het kost alleen tijd en natuurlijk ergernis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:53
Naar mijn mening is dit een beetje paniek voetbal.
Het is nog maar een paar dagen geleden, geef postNL even de kans om dit op te lossen en daarna de verkoper. Het is vervelend dat je nu met een kapotte pc zit maar dan had j het moeten ophalen of zelfs nieuw in de winkel moeten kopen als het zo belangrijk voor je was.

2de hands spullen zit altijd een risico aan en ongeacht dat de verkoper verantwoordlijke is voor de zending.

Even rustig afwachten zou ik adviseren

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
@gielie is geen paniek voetbal. Is de mening vragen/discuseren wat hij wel en niet mag verwachten. Ongeacht of het 2de hands is of niet. Ik en andere zien de verkoper echt wel als handelaar en verkoper wou alleen verzenden. Dan is hij dus gewoon verantwoordelijk. En niet met ik ben niet verantwoordelijk. Of 50/50 voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vervelende situatie, hoop op een nette oplossing. En ben benieuwd wat PostNL doet in deze

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Flash schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:43:

De Verzender
Maar dat neemt niet weg dat je in een consumentenkoopsituatie je hebt te houden aan de wettelijke regels. Als jij niet levert, ook al is dat omdat PostNL het fout doet, zul je dat alsnog moeten doen.

Ik ben het echter ook met je eens dat op zo korte termijn een 'aahhh, kwijt' kort door de bocht is. Afwachten tot er formeel bericht is van PostNL en niet alleen de T&T status, is redelijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flash

Flash

geen

loki504 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:53:
@gielie is geen paniek voetbal. Is de mening vragen/discuseren wat hij wel en niet mag verwachten. Ongeacht of het 2de hands is of niet. Ik en andere zien de verkoper echt wel als handelaar en verkoper wou alleen verzenden. Dan is hij dus gewoon verantwoordelijk. En niet met ik ben niet verantwoordelijk. Of 50/50 voorstellen.
Dus u zou in mijn geval direct nu al betalen of een nieuwe set sturen ?

Dan heeft u er ook vast geen moeite mee om voor de tweaker borg te staan voor het geval dat hij nadat hij is schadeloos is gesteld de eerste zending alsnog ontvangt en deze niet terugstuurt ?

Zo ja, stuur ik vandaag nog de nieuwe set op !

De meneer begon op woensdag, 1 dag nadat zending ontvangen zou moeten zijn, met teksten als
"jij moet dit en jij moet dat"

ik heb al eerder een tweaker volledig schadeloos gesteld, waarvan feedback !
maar die stelde zich rustig en correct op !

Koper heeft ook niet gevraagd of hij op kon halen, dat sta ik normaal ook niet toe, maar bijv afspreken bij de Mac of halverwege is wel mogelijk. Dit als gevolg van inbraak, diefstal en vals geld ervaring.

Verder heb ik uit eigen beweging en op mijn kosten de zending aangetekend en verzekerd verzonden, daar had koper zelf niet bij stilgestaan.

verder stop ik hier met reageren op dit topic, ik moet nl ook nog gewoon werken en ik wacht gewoon de daarvoor gestelde termijn van 5 werkdagen af of ben ik dan erg slecht bezig.

tenzij u met die borg over de brug komt natuurlijk ?

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
StevenK schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:10:
[...]

Maar dat neemt niet weg dat je in een consumentenkoopsituatie je hebt te houden aan de wettelijke regels. Als jij niet levert, ook al is dat omdat PostNL het fout doet, zul je dat alsnog moeten doen.

Ik ben het echter ook met je eens dat op zo korte termijn een 'aahhh, kwijt' kort door de bocht is. Afwachten tot er formeel bericht is van PostNL en niet alleen de T&T status, is redelijk.
Helemaal mee eens maar het ging er mij om dat verkoper mij vertelde niet verantwoordelijk te zijn.
En mijn vraag aan de verkoper is om me alvast te helpen met de spullen.
Hij loopt geen enkel risico. Of hij krijgt zijn centen terug van postnl of het pakket terug van mij.
Ben bereid dat persoonlijk te komen brengen zelfs.
Heb hem ook gezegd dat ik in de toekomst wellicht meer spullen bij hem wil kopen en dit dus gewoon netjes opgelost wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasRe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-06 11:42
Wat een vervelende situatie en ronduit schandalig dat PostNL zo omgaat met post. Ik vond op het internet nog een juridische post die de situatie misschien wat kan verduidelijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 17:42

Ziglar

humulus lupulus

Het mooie is dat de zendende partij verantwoordelijk is voor het pakket totdat het bij jou afgeleverd is.

in dit geval legt de verzendende partij de verantwoordelijk deels bij postNL.

indien postNL het pakket kwijt is, heeft de verzendende partij nog niet aan JOU geleverd.
hierbij heeft de verzendende partij een probleem en niet de ontvangende partij.

de verzendende partij heeft de opdracht aan postnl gegeven en daarbij verzekerde verzending gekozen.

hierbij is het niet jou taak om achter postnl aan te gaan maar die van de verzendende partij.

[ Voor 9% gewijzigd door Ziglar op 12-05-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ziglar schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:28:
Het mooie is dat de zendende partij verantwoordelijk is voor het pakket totdat het bij jou afgeleverd is.

in dit geval legt de verzendende partij de verantwoordelijk deels bij postNL.

indien postNL het pakket kwijt is, heeft de verzendende partij nog niet aan JOU geleverd.
hierbij heeft de verzendende partij een probleem en niet de ontvangende partij.

de verzendende partij heeft de opdracht aan postnl gegeven en daarbij verzekerde verzending gekozen.
Maar wat betekent dit juridisch: koper kan ontbinding inroepen en heeft daarmee recht op terugbetaling, niet op vervangende zending. Voor die ontbinding hoeft 'ie PostNL niet af te wachten.

Wil hij vervangende zending, dan zal hij moeten bewijzen dat er niet geleverd is en dat kan hij, zolang het onderzoek niet afgerond is, niet. Want het pakketje is nog onderweg. We weten alleen niet heel goed waar het is.

(had dit toevallig zelf deze week ook, sinds maandag was het onduidelijk waar mijn pakketje was, maar zojuist stond de bezorger hier op kantoor, of ik ff inklaringskosten af wilde rekenen)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 17:42

Ziglar

humulus lupulus

StevenK schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:31:
[...]

Maar wat betekent dit juridisch: koper kan ontbinding inroepen en heeft daarmee recht op terugbetaling, niet op vervangende zending. Voor die ontbinding hoeft 'ie PostNL niet af te wachten.

Wil hij vervangende zending, dan zal hij moeten bewijzen dat er niet geleverd is en dat kan hij, zolang het onderzoek niet afgerond is, niet. Want het pakketje is nog onderweg. We weten alleen niet heel goed waar het is.
indien restitutie gevraagd word is het aan de verzendende partij volledig rechtmatig hier enkele dagen mee te wachten(5 a 14 werkdagen word door webwinkels aangehouden).
zodra postnl binnen die tijd het pakket aanbied aan de ontvanger krijgt de verzendende partij een bevestiging van aflevering op het T&T nummer. hierna is de ontvangende partij nog steeds het bedrag verschuldigd en kan de verkoper beslissen het geld niet over te maken.

indien het pakket word geweigerd door de ontvanger is er nog steeds geen rechtmatige overdracht geweest en zal postnl het pakket retour afzender brengen.
in dat geval is de verkoper nog steeds verplicht om het bedrag terug over te maken.

indien er alleen een mogelijkheid was tot afhalen is de verkopende partij niet verplicht tot het terugbetalen van verzendkosten, dit in het geval van verzoek van de ontvanger.
indien de verzendende partij enkel geadverteerd heeft met verzending is ook dit de verantwoordelijkheid van de verzendende partij en dienen ook de kosten voor postnl gewoon terug overgeboekt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
SebasRe schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:20:
Wat een vervelende situatie en ronduit schandalig dat PostNL zo omgaat met post. Ik vond op het internet nog een juridische post die de situatie misschien wat kan verduidelijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Die stond ook al in de Eerst post.

@Flash uiteraard is het een lastige situatie. En gaf al eerder aan dat je bij Consumenten koop wel coulanter kan/mag zijn. Maar dat neemt niet zou verantwoording als verkoper weg. En ja het mooi dat je niet over verzendkosten begint. Maar dat is allemaal coulance vanuit jou kant. En die 5 werkdagen kan iedereen wel wachten. Maar niet 2/3 maanden. En als je een nieuwe set opstuurt en hij krijgt het dubbel(hij zal als nog via het zelfde T&T werken) En zou je hem kunnen dagvaarden(als hij niet mee wil werken). En anders is dat het risico van het vak. Maar onder je verantwoording uitkomen omdat de tegen partij direct begint met jij met dit en jij moet dat is in mijn ogen al helemaal not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 597256

Flash is ook duidelijk een handelaar, als je nieuwe upgrade sets verkoopt. en in die hoeveelheden is het geen particuliere verkoop meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash

Flash

geen

het lijkt mij zeer redelijk de 5 werkdagen van post.nl aan te houden. Daarnaast zal ik alle verplichtingen nakomen jegens koper !

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verkoper handelt het tot dusverre volgens mij prima af, en het is veel te vroeg om het over afdwingen van rechten te gaan hebben. Het is uitgelegd wat de situatie is, en voorlopig is er weinig meer over te zeggen.
Mocht het na de 30 dagen nog niet opgelost zijn, kan TS mij een bericht sturen om het topic weer te openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In aanvulling laat verkoper weten na 5 dagen een nieuwe set te hebben verstuurd om koper zo min mogelijk overlast te laten hebben van de problemen bij PostNL.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.